Gå til innhold

Hvit løgn om narkose før operasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart opereres og skal ha narkose. I den forbindelse må man fylle ut et skjema.

Der er ett av spørsmålene om jeg har hatt narkose før. Det har jeg, for 30 år siden, da jeg im all hemmelighet tok en abort. Narkosen gikk fint, og jeg har aldri fortalt til noen, bortsett fra han jeg var gravid med, at jeg har tatt abort. Og slik vil jeg at det skal forbli. Jeg lurer derfor på å skrive at jeg aldri har hatt narkose før. Eller er det dumt? det e rvel verre å late som om man har hatt det, hvis man ikke har det?
En i veldig nær familie er lege i samme avdeling som skal utføre operasjonen, så jeg er redd den personen kan få kjennskap til at jeg har sagt at jeg har hatt narkose før, og det vil jeg helst ikke, for da må det forklaringer til.

Hva tenker folk om dette?

Anonymkode: 6cf75...de8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI! Du lyger IKKE om sånne ting!

Legene har taushetsplikt, og du kan be om at den du kjenner ikke skal være en del av behandlingen din. 

Anonymkode: 0f5d7...3aa

• Liker 3
Skrevet

Det hadde jeg virkelig ikke løyet om.

• Liker 1
Skrevet

Det spørsmålet er ett spørsmål de stiller for din sikkerhet, informasjonen skal til anestesilege.

Anonymkode: 509be...fbb

• Liker 2
Skrevet

Vanligvis ville jeg sagt at du ikke kan lyve eller svare feil med vilje, men akkurat det der er jo helt uproblematisk. Å gjøre det motsatte (si at du har fått narkose før uten at det er tilfelle) kunne potensielt vært livstruende, men å «glemme» den narkosen du fikk i 1993, er helt ok.

Anonymkode: 7c055...1de

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Du trenger vel ikke si hvorfor du tok narkose den gangen. Trenger ikke opplyse om aborten i seg selv

Anonymkode: 41f86...a90

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Grunnen til at de spør er for å vite om du har reagert på narkosen tidligere. Så for din egen del bør du oppgi det. Tviler på at de spør hva du ble operert for. Og dersom de er i tvil, kan de uansett sjekke journalen din. Dette er jo ikke skjult for den legen i familien din heller...

Anonymkode: 635f9...f43

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vanligvis ville jeg sagt at du ikke kan lyve eller svare feil med vilje, men akkurat det der er jo helt uproblematisk. Å gjøre det motsatte (si at du har fått narkose før uten at det er tilfelle) kunne potensielt vært livstruende, men å «glemme» den narkosen du fikk i 1993, er helt ok.

Anonymkode: 7c055...1de

Ja, nettopp. Det er jo overhodet ikke noen risiko helsemessig å unnlate å si at jeg har hatt en helt problemfri narkose en gang før. det farlige hadde vært hvis det var motsatt.
ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at det ikke har noen betydning om du "lyver"om dette., i dette tilfelle.  Det hadde vært noe annet om du hadde  reagert negativt  på narkosen av noe slag. 

Det vil ikke spille noe fra eller til i dette tilfellet av narkosen de skal sette..

Anonymkode: 6170b...d02

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at de spør er for å vite om du har reagert på narkosen tidligere. Så for din egen del bør du oppgi det. Tviler på at de spør hva du ble operert for. Og dersom de er i tvil, kan de uansett sjekke journalen din. Dette er jo ikke skjult for den legen i familien din heller...

Men jeg har jo ikke reagert. Det betyr jo faktisk snarere at de da blir ekstra forsiktige, fordi de ikke vet om jeg tåler narkose eller ikke.

• Nyttig 1
Skrevet

Det må du ikke lyve om, er ikke noe hvit ubetydelig løyn det. Det handler om sikkerheten din. Men hvorfor skal du lyve om at du har hatt narkose? Du skriver jo ikke hvorfor, du kan jo bare si helt andre grunner om noen spør, noe de ikke gjør mest trolig. Og journalen er åpen for alle ja, men om din slektning går innpå journalen din å ser. Så står det det der at vedkommende har vært inne. Og gå inn på journalen til en pasient uten grunn, er ulovlig.

Anonymkode: b03b9...fac

Skrevet (endret)

Nei, ikke lyv om dette. De stiller spørsmålet i forhold til din sikkerhet . De har dessuten taushetsplikt , og du vil sansynligvis ikke få spørsmål om noe ang aborten i det hele tatt. Jeg blir ikke spurt om hva slags operasjoner jeg har vært i narkose for . Mulig det alt står i papirene , men dette er helse og det lyver man ikke til legen om, det kan jo være greit å ha i tankene videre også. 

Endret av Aragon
Skrevet

Jeg tenker at om du trenger å forklare en operasjon med narkose for dette familiemedlemmet så har vedkommende et stort problem. Ikke skal andre enn de som skal behandle deg lese i dine journaler og ikke skal hen som privatperson komme å spørre deg om dine tidligere operasjoner eller helse generelt.

Anonymkode: 2ab9b...a9f

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke se det skulle bety noe fra eller  til. Så hold det hemmelig, om du føler det er best.

De, spør for å vite om  du har hatt komplikasjoner, de må kjenne til. Alvorlige eller mindre alvorlige.

Du hadde narkose for 30 år siden. Den narkosen har ingen innvirkning på valget av anestesi nå og null betydning. 

Anonymkode: c4697...bc6

• Nyttig 2
Skrevet

Det spiller jo selvsagt ingen rolle.

Anonymkode: dd123...a47

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må du ikke lyve om, er ikke noe hvit ubetydelig løyn det. Det handler om sikkerheten din. Men hvorfor skal du lyve om at du har hatt narkose? Du skriver jo ikke hvorfor, du kan jo bare si helt andre grunner om noen spør, noe de ikke gjør mest trolig. Og journalen er åpen for alle ja, men om din slektning går innpå journalen din å ser. Så står det det der at vedkommende har vært inne. Og gå inn på journalen til en pasient uten grunn, er ulovlig.

Anonymkode: b03b9...fac

Det har ingenting å si for sikkerheten. Hun hadde ingen reaksjon på narkosen, og det var 30 år siden. Det har ingen betydning for narkosen de skal nå sette. 

Anonymkode: 6170b...d02

• Nyttig 1
Skrevet

Det er jo bare fordi de vil vite om du har hatt noen reaksjon før, du trenger da ikke skrive grunnen. Ja, i forbindelse med lite inngrep 30 år siden. Din slektning har ikke lov til å spørre deg om det eller sjekke noen papire, verken nåværende eller eldre. Og hvorfor skulle h’n?  Er det tvillingsøstra di dom er anestesilegen, er det fortsatt lov å svare surt: «noe underlivsgreier». Jeg hadde narkose for en kikkhulloperasjon for å sjekke for endometriose ifb barnløshetsutredning for eksempel. 

Anonymkode: 813e3...879

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg har jo ikke reagert. Det betyr jo faktisk snarere at de da blir ekstra forsiktige, fordi de ikke vet om jeg tåler narkose eller ikke.

De kan jo uansett se det i journalen din.

Skrevet

Ingen har spurt meg hvorfor jeg har fått narkose før. De har bare spurt om jeg har fått det og om det gikk greit. Hvorfor man fikk det er jo irrelevant. 

Anonymkode: 2d897...1f0

Skrevet

Du burde ikke lyve om det, dessuten  trenger du ikke å si hvorfor du har hatt narkose tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...