Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et skattekrav på 30 000kr, fikk den sent da jeg hadde endringer. Hva gjør jeg for å få en avtale om nedbetaling? Hvem kontakter jeg? 

Anonymkode: cab94...7c7

Skrevet

På et så lavt beløp får du nok neppe noe mer enn mulighet til å dele kravet i to. 

Les brevet fra Skatteetaten. 

Anonymkode: 5e011...0de

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har fått et skattekrav på 30 000kr, fikk den sent da jeg hadde endringer. Hva gjør jeg for å få en avtale om nedbetaling? Hvem kontakter jeg? 

800 80 000

Anonymkode: f541e...48e

Skrevet

Noen som har fått den oppdelt? Og kan fortelle litt??

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som har fått den oppdelt? Og kan fortelle litt??

Skatteetaten er den verste kreditoren man kan ha, og de driver ikke med nedbetalingsordninger vanligvis. Det er strenge vilkår og betingelser.

Man får automatisk delt beløpet i to om det er over en viss sum (en tusenlapp eller tre? husker ikke helt), men ellers ingen oppdeling.

Les Skatteetatens opplysninger om å nedbetale her.

Så dersom du sliter med å betale 30 000 kr, må du låne pengene et annet sted som driver med avbetaling/nedbetaling på gjeld, og så betale inn hele til Skatteetaten med de lånte pengene, og deretter nedbetale til kreditoren du lånte pengene av. Det lar seg som regel gjøre i det tempoet du bestemmer selv.

Det kryr av utlånere/kredittselskaper på markedet, men du kan kanskje starte i din egen dagligbank og høre om de kan gi deg et forbrukslån på 30 000.

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (12 minutter siden):

Skatteetaten er den verste kreditoren man kan ha, og de driver ikke med nedbetalingsordninger vanligvis. Det er strenge vilkår og betingelser.

Man får automatisk delt beløpet i to om det er over en viss sum (en tusenlapp eller tre? husker ikke helt), men ellers ingen oppdeling.

Les Skatteetatens opplysninger om å nedbetale her.

Så dersom du sliter med å betale 30 000 kr, må du låne pengene et annet sted som driver med avbetaling/nedbetaling på gjeld, og så betale inn hele til Skatteetaten med de lånte pengene, og deretter nedbetale til kreditoren du lånte pengene av. Det lar seg som regel gjøre i det tempoet du bestemmer selv.

Det kryr av utlånere/kredittselskaper på markedet, men du kan kanskje starte i din egen dagligbank og høre om de kan gi deg et forbrukslån på 30 000.

Huff, nei! 

Hvis man på død å liv skal "låne" til det formålet så tar man konakt med arbeidsgiver og får forskudd på feriepenger for å betale skatten. Videre sparer man det man lånte av feriepenger fram til ferie. 

Anonymkode: 3f129...78d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff, nei! 

Hvis man på død å liv skal "låne" til det formålet så tar man konakt med arbeidsgiver og får forskudd på feriepenger for å betale skatten. Videre sparer man det man lånte av feriepenger fram til ferie. 

Anonymkode: 3f129...78d

Ja, hvis man har en arbeidsgiver som er villig til dette, så er det jo en løsning. Men ikke alle arbeidsgivere forskutterer sånt og utbetaler året før.

Men spørre, det kan jo ts alltids gjøre.

Skrevet

Men du så vel på skattemeldingen at du ville få restskatt? Hvorfor begynte du ikke å spare opp til det da?

Anonymkode: 60772...417

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men du så vel på skattemeldingen at du ville få restskatt? Hvorfor begynte du ikke å spare opp til det da?

Anonymkode: 60772...417

Er mange som er helt amøbe på sånnt, og ikke vet at de lett kan sjekke hvordan de ligger ann i lypa med siste lønnslipp, renteintekter, formue og div fradrag. Bare å plotte inn infoen her https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/ .

Har en del på jobb som er slik.

Anonymkode: e67d4...4de

Skrevet

Det skal mye til å få en betalingsavtale hos Skatteetaten. Jeg har selv jobbet med å behandle slike søknader, og vet at de fleste blir avslått.

https://www.skatteetaten.no/betalingsvansker/betalingsavtale/

Er av vilkårene er at ditt forslag til betalingsavtale er ett bedre tilbud enn det Skatteetaten vil få inn ved å fortsette innkrevingen, typisk ved trekk i lønn.

Du må sende inn dokumentasjon på husleie og eventuelle andre utgifter, og så vurderer Skatteetaten hvor mye du har til overs hver måned. De beregner i utgangspunktet at en enslig skal ha nok til boutgifter (uten strøm) + ca 10 000 til alt annet forbruk. Det du da har til overs må betales inn. 

I tillegg må du dokumentere at du har undersøkt mulighet for opplåning.

Mitt beste tips er å betale så mye du klarer.

Anonymkode: f5a9d...dea

Skrevet

Jeg fikk rundt 25k i restskatt for noen år tilbake. Ringte skatteetaten og spurte om nedbetaling. Tjente da en helt grei lønn, men alt de spurte om på telefon var hvor mye jeg ønsket å betale per mnd. I tillegg opplyste de om kostnadene da de tar renter og gebyrer.

Det er absolutt ikke det billigste man gjør, men det gikk helt greit for min del. Ingen strenge regler eller kontroller av noe slag. Nå er det vel få som vet mer om min lønn enn skatteetaten, men likevel ingen formaninger eller noe som helst. Det var min første og hittil eneste gang jeg har hatt en slik nedbetaling av skatt, mulig det har spilt inn.

Anonymkode: 5fc02...9f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk rundt 25k i restskatt for noen år tilbake. Ringte skatteetaten og spurte om nedbetaling. Tjente da en helt grei lønn, men alt de spurte om på telefon var hvor mye jeg ønsket å betale per mnd. I tillegg opplyste de om kostnadene da de tar renter og gebyrer.

Det er absolutt ikke det billigste man gjør, men det gikk helt greit for min del. Ingen strenge regler eller kontroller av noe slag. Nå er det vel få som vet mer om min lønn enn skatteetaten, men likevel ingen formaninger eller noe som helst. Det var min første og hittil eneste gang jeg har hatt en slik nedbetaling av skatt, mulig det har spilt inn.

Anonymkode: 5fc02...9f6

Ringte du Skatteetaten eller skatteoppkreveren? Før 2021 var det Skatteoppkreveren som håndterer innkrevingen. De var generelt mye mindre strenge. Nå er det veldig strengt, og konseptet med å få betalingsavtale over telefon finnes ikke lenger. Men noen ganger får man beskjed om at man kan betale då mye man kan, og at man da rekker å betale ned før de rekker å starte med tvangsinnkreving.

Anonymkode: f5a9d...dea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...