AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Jeg har tidligere lært at man skal ha lufteskinnene åpne for å få sirkulering i huset. Nå har jeg flyttet til et eldre hus fra ca 1979. Originale vinduer. Kun oppvarming med panelovner. Det begynner å bli kaldt og jeg kjenner det trekker fra disse lufteskinnene. Panelovner står under et par av disse vinduene. Skal jeg lukke de? Anonymkode: 93f4c...8da
newman01 Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Det varierer veldig fra hus til hus. Om du ikke merker utfordringer med økt luftfuktighet, kondensering på vinduer osv går det antagelig og mest sannsynlig greit å lukke noen av dem. Kan være lurt å kjøpe inn etpar hydrometre slik at du kan kontrollere luftfuktigheten over tid. Blir det kondensering på vinduene må du vurdere å åpne lufteventilene igjen. Og så bør du starte sparing til å bytte ut alle vinduene. Vinduer som nærmer seg 45 år har oversteget teknisk levetid, og du vil nok merke et vesentlig bedre inneklima og lavere strømregninger om du bytter dem til lavenergiglass med 1,0 eller 0,8 i U-verdi. Sleng på en varmepumpe også, så er du klar for fremtiden
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 I tillegg til vinduene; spare til å etterisolere og sette inn ventilasjonsanlegg. Vi gjorde det i fjor, sparer enormt mye på ikke å fyre for kråka. Anonymkode: 6f028...e7d
Hensatt Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 De skal som hovedregel alltid stå åpne om vinteren. Spesielt viktig for å unngå kondens og fuktskader, samt dårlig inneklima. Om det trekker kaldt så må du skru opp varmen eller fyre mer. Om det trekker veldig kan du selvsagt vurdere å lukke et par, men unngå å ha det helt tett.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 Noen hus er naturlig trekkfulle og puster godt uten lufteventiler.Men hus fra dette årstallet er jeg nok ikke så sikker på om gjør det. Du kan jo ha noen åpne og noen lukkede. Jeg lukket to ventiler i stua fordi jeg fikk trekk rett på meg, men hadde 2 andre åpne. Anonymkode: 3e1ac...017
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 VI har hus fra 1973, og halvparten av vinduene er orginale. Merker STOR forskjell i de rommene hvor vi har skiftet vinduer. Vi har så tørr luft inne nå (35-36 % ofte) at det går helt fint å lukke ventilene. På badet bør du lufte godt etter dusjing, om du har lukket ventilene. Anonymkode: 283b7...f95
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Ts her. På badet har jeg ingen vindu men elektrisk ventilasjon jeg setter på ved dusj og døren står ellers på gløtt. Jeg har 3 vinduer stue/kjøkken med to panelovner. Har ingen varme på soverom, men vi kjenner det trekker da sengene må stå inntil vindu. Setter inn elektrisk oljefyr på ungdommens rom de aller kaldeste dagene. Anonymkode: 93f4c...8da
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): VI har hus fra 1973, og halvparten av vinduene er orginale. Merker STOR forskjell i de rommene hvor vi har skiftet vinduer. Vi har så tørr luft inne nå (35-36 % ofte) at det går helt fint å lukke ventilene. På badet bør du lufte godt etter dusjing, om du har lukket ventilene. Anonymkode: 283b7...f95 Enig med stor forskjell ved vindusbytte. Her ligger det på 20% i hus fra 1917 😳 Anonymkode: 684a4...5b6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ts her. På badet har jeg ingen vindu men elektrisk ventilasjon jeg setter på ved dusj og døren står ellers på gløtt. Jeg har 3 vinduer stue/kjøkken med to panelovner. Har ingen varme på soverom, men vi kjenner det trekker da sengene må stå inntil vindu. Setter inn elektrisk oljefyr på ungdommens rom de aller kaldeste dagene. Anonymkode: 93f4c...8da Døren på gløtt fra badet for å få ut damp, er generelt no no. Døren til soverom derimot, bør stå på gløtt på dagtid for å få luftsirkulasjon og litt varme https://viivilla.no/interior/renhold-og-inneklima/7-tips-til-deg-som-har-det-kaldt-pa-soverommet/ Anonymkode: 3e1ac...017
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Døren på gløtt fra badet for å få ut damp, er generelt no no. Døren til soverom derimot, bør stå på gløtt på dagtid for å få luftsirkulasjon og litt varme https://viivilla.no/interior/renhold-og-inneklima/7-tips-til-deg-som-har-det-kaldt-pa-soverommet/ Anonymkode: 3e1ac...017 Det kommer an på luftfuktigheten i boligen. Om det er veldig tørr luft, er det faktisk en god idé å la badedøren stå åpen, for å få opp luftfuktigheten i boligen. Om sommeren er det en annen sak. Men mange steder kan det faktisk bli så tørr luft inne at det anbefales luftfukter. Anonymkode: 283b7...f95 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer an på luftfuktigheten i boligen. Om det er veldig tørr luft, er det faktisk en god idé å la badedøren stå åpen, for å få opp luftfuktigheten i boligen. Om sommeren er det en annen sak. Men mange steder kan det faktisk bli så tørr luft inne at det anbefales luftfukter. Anonymkode: 283b7...f95 Derfor jeg skrev "generelt". Men det er ikke automatisk riktig at det er luftfukter man bør bruke for tørr luft, men heller luftrenser. Anonymkode: 3e1ac...017
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 Har aldri hørt at man anbefaler luftfukter i boliger i Norge. Anonymkode: 6f028...e7d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har aldri hørt at man anbefaler luftfukter i boliger i Norge. Anonymkode: 6f028...e7d Det er ikke noe man anbefaler, på samme måte som at man ikke anbefaler mikrobølgeovn.. Altså, det er noe man KAN ha, om man har behov. Behovet er der som regel kun om vinteren. VI har fancy dippedutt som viser luftfuktigheten inne. Akkurat nå, er den på 36% i stuen, 37-38% på soverommene. Det er lavt nok til at det gir meg store plager med slimhinnene. Jeg får så tørre øyne at jeg ikke kan bruke linser, og opplever irritasjon i nese og svelg. Noe som også kan gjøre meg mer utsatt for virus og bakterier. Har man derimot IKKE lav luftfuktighet, trenger man ikke luftfukter, og bør ikke bruke det, da for høy fuktighet kan gi mugg og sopp og råte. Anonymkode: 283b7...f95
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 Luftventiler skal være åpne hele året, for god gjennomlufting. Har du ventiler i vinduet øverst er det nok sette den åpen i ene enden. Luft ut 2-3 ganger hver dag med gjennomtrekk i 2-3min. Værste du kan bo i er bolig med ventilasjonsanlegg, dette skifter ikke ut luften godt nok. Blir også mugg i rørene, men dette ser man jo ikke. Anonymkode: 1264e...bd3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Skrevet 28. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke noe man anbefaler, på samme måte som at man ikke anbefaler mikrobølgeovn.. Altså, det er noe man KAN ha, om man har behov. Behovet er der som regel kun om vinteren. VI har fancy dippedutt som viser luftfuktigheten inne. Akkurat nå, er den på 36% i stuen, 37-38% på soverommene. Det er lavt nok til at det gir meg store plager med slimhinnene. Jeg får så tørre øyne at jeg ikke kan bruke linser, og opplever irritasjon i nese og svelg. Noe som også kan gjøre meg mer utsatt for virus og bakterier. Har man derimot IKKE lav luftfuktighet, trenger man ikke luftfukter, og bør ikke bruke det, da for høy fuktighet kan gi mugg og sopp og råte. Anonymkode: 283b7...f95 Det er vanlig at det blir tørr luft om vinteren. Dette er bl.a pga oppvarming og forurensning, og da er det luftrenser som er det å gå for. Anonymkode: 3e1ac...017
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #16 Skrevet 28. november 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: Luftventiler skal være åpne hele året, for god gjennomlufting. Har du ventiler i vinduet øverst er det nok sette den åpen i ene enden. Luft ut 2-3 ganger hver dag med gjennomtrekk i 2-3min. Værste du kan bo i er bolig med ventilasjonsanlegg, dette skifter ikke ut luften godt nok. Blir også mugg i rørene, men dette ser man jo ikke. Anonymkode: 1264e...bd3 Derfor skal ventilasjonsanlegg ha service regelmessig med profesjonell rengjøring av kanalene. Mange vet ikke dette. Anonymkode: 3e1ac...017
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 Jeg pleier å lukke ventilene i korte perioder når vinteren er på det kaldeste og det er mye vind. Men ellers står de alltid åpne. Anonymkode: 37f4a...adc
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er vanlig at det blir tørr luft om vinteren. Dette er bl.a pga oppvarming og forurensning, og da er det luftrenser som er det å gå for. Anonymkode: 3e1ac...017 Ja, det er vanlig, men nei, luftrenser hjelper ikke. Vi HAR luftrensere - både i stuen og på soverommet. Men de hjelper ingenting mot tørr luft. De tilfører ikke fukt til luften, og det er tørrheten i seg selv som er problemet for slimhinnene. Anonymkode: 283b7...f95 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå