Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har han altid vert sånn? Eller er det begynt nylig? Og startet det gradvis, eller med en gang?

Uanset tenker jeg han må be om hjelp. Dra til legen og utrede om det er fysisk eller mental sykdom. Så må han jobbe for å bli frisk. Er han ikke villig til det så må du nesten ta barna å gå, det er ikke sunt for de å leve oppi noe som dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du ikke klokken selv, siden du gir han skylden for at dere kommer for tidlig eller har dårlig tid om morgenen?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han benekter det  sier at jeg overdriver og at han aldri lyver, for hvorfor skulle han det? 

For eksempel med veden. Han har vel aldri sagt at det er en halv palle igjen. Eller med tidsskjema på morningen, så sier han at han har ikke løyet. Benekter det og ser helt overasket ut i at jeg kan beskylde han for løgn. "Jo du sa klokken var 08:20 og du viste vi skulle være ute av døren 08:30. Men så er jo ikke klokken enda 08:00 en gang, h orfor løy du om klokken? Kunne du bare ikke sagt at du ikke viste hva den var? " nei, har jeg ikke sagt i det hele tatt" svarer han da. 

Ts

Anonymkode: 70988...f3b

Du må ta opp samtalene med mobilen din, så har du håndfaste bevis. Hva sier han da? Han kan jo ha fått tidlig demens eller noe? 

Anonymkode: f136c...0fa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg holder meg unna notoriske løgnere, eksen min er sånn..

• Liker 5
Skrevet

Lyver han for barna og?

Anonymkode: 654ea...bbe

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

men i en normal familie så må man da kunne spørre ektemannen sin om slike ting, og forvente at man da får et korrekt svar. Hva er det igjen av samarbeid og kommunikasjon, hvis man ikke kan forvente dette? 

Ts

Han er ikke normal, så den forventningen er det dessverre ingen grunn til å ha. 

Å fortsette å håpe på det gir bare mer skuffelse og mindre løsning på problemet.

Men at han ikke i det hele tatt selv vet om hva han gjør er skikkelig urovekkende. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men lyver han bare om tall (klokke, pris, alder)? Det er jo rimelig påfallende 

Anonymkode: ffc41...e99

Godt spørsmål faktisk. Måtte tenke litt nå. Men han lyver om andre ting også, men det er vanskeligere å ta han på det da, for det kan jo være sant og det kan ikke tallfestes og motsis på samme måte. Da kan det jo faktisk hende at han har rett, eller at jeg har misforstått situasjonen. 

Han kan for eksempel si at han var hjemme når jeg kom hjem, men at han nede i kjelleren. Så kan jeg si at jeg hørte han kom inn hoveddøren, mens han mener at han kom inn kjellerdøren (med sko og ytterjakke). Altså det er jo en bagatell i seg selv. Javel så var han i kjelleren, men det er fortsatt veldig unaturlig å være kledd slik. Og det har jo ingen betydning egentlig, men det skaper jo en usikkerhet, når man aldri kan ta den enkleste tingen uten å sette spørsmålstegn ved det. Hva hvis det er større ting han lyver om, som jeg går uvitende om. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Lyver han med vilje, eller er det bare slik at han ikke gidder sjekke? 

"Hvor mye er klokka?" Gidder ikke sjekke, slenger ut et klokkeslett på måfå. 

"Hvir mye ved har vi igjen?" Gidder ikke sjekke, slenger ut et svar på måfå. 

Anonymkode: c2878...0e4

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt spørsmål faktisk. Måtte tenke litt nå. Men han lyver om andre ting også, men det er vanskeligere å ta han på det da, for det kan jo være sant og det kan ikke tallfestes og motsis på samme måte. Da kan det jo faktisk hende at han har rett, eller at jeg har misforstått situasjonen. 

Han kan for eksempel si at han var hjemme når jeg kom hjem, men at han nede i kjelleren. Så kan jeg si at jeg hørte han kom inn hoveddøren, mens han mener at han kom inn kjellerdøren (med sko og ytterjakke). Altså det er jo en bagatell i seg selv. Javel så var han i kjelleren, men det er fortsatt veldig unaturlig å være kledd slik. Og det har jo ingen betydning egentlig, men det skaper jo en usikkerhet, når man aldri kan ta den enkleste tingen uten å sette spørsmålstegn ved det. Hva hvis det er større ting han lyver om, som jeg går uvitende om. 

Ts

Er du litt enkel selv? Nei, det er IKKE bagateller, herregud!

Anonymkode: dc666...327

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du litt enkel selv? Nei, det er IKKE bagateller, herregud!

Nei jeg er ikke enkel selv, hvis det er kognitiv enkel du mener? Men når man står der, i situasjonen, og noen påstår noe, som det ikke er noen som helst grunn å lyve for. Fordi det er ikke bunnet i noen form for konsekvenser eller sanksjoner, så stusser man bare litt over det og går videre. Javel, så var han i kjelleren da. 

Men så skurrer det litt likevel.. han er jo ellers en oppegående mann. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg er ikke enkel selv, hvis det er kognitiv enkel du mener? Men når man står der, i situasjonen, og noen påstår noe, som det ikke er noen som helst grunn å lyve for. Fordi det er ikke bunnet i noen form for konsekvenser eller sanksjoner, så stusser man bare litt over det og går videre. Javel, så var han i kjelleren da. 

Ts

Du må ikke gå i kvinnefells med han. Ha kvitteringer på ALT du bidrar med til fellesøkonomi husholdning og barn. 

Husk fritidssaktiviteter også i regnskapet.

Anonymkode: c69a2...afd

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mann er likedan, og økonomien ble skadelidende av oppførselen hans. Han lyver for underholdningens skyld; han får intet annet utbytte av å lyve enn gleden av å lure folk. Det kan nesten virke som en avhengighet.

Anonymkode: 7e930...ca8

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Massevis av unnskyldninger… ja ja. Du velger selv hvordan du vil leve. Du vet jo at han er en kronisk løgner. Likevel velger du å tro på ham. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier meg enig med de som sier at du må ta opp samtalene slik at du kan dokumentere at han lyver - og hvor ofte han gjør det. 

Anonymkode: 8a57f...b6d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Massevis av unnskyldninger… ja ja. Du velger selv hvordan du vil leve. Du vet jo at han er en kronisk løgner. Likevel velger du å tro på ham. 

Ja jeg har lært ved erfaringer at han er kronisk løgner, dette er jo ikke noe jeg viste fra dag en. For når det teoretisk sett ikke er en grunn for å lyve, så mistenker man ikke noen for deres forklaringer. Men av erfaringene jeg har bygget meg gjennom tiden, så har jeg jo lært at han er kronisk løgner, og begynner jo faktisk å stusse over disse ubetydelige løgnene. Man starter jo med å velge å tro på den man velger å være sammen med. Hvis jeg ubegrunnet skulle startet med å mistro hver minste detalj av hva han kommer med, så er det jo jeg som har et unormalt sjalusi/mistenksomhetsmønster. Men så viser det seg, over tid, at mine mistanker ser ut til å stemme. Og jeg velger jo å ikke tro på han, men ser på han som kronisk løgner. Og må ta absolutt alt han sier, med en stor klype salt. Det ender jo med at jeg ikke tror på noenting. 

Ts

• Liker 6
Skrevet

Hvis du vil fortsette på denne måten blir du jo aleneforelder for du kan jo ikke stole på noe han sier. 

Jeg ville tatt råd fra andre her og fått bevist til han at han lyver og få han til å gå til lege/psykolog. Vil han ikke, ser jeg ikke mye håp for forholdet deres. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sier meg enig med de som sier at du må ta opp samtalene slik at du kan dokumentere at han lyver - og hvor ofte han gjør det. 

Anonymkode: 8a57f...b6d

Ja, jeg tror nok at jeg må gjøre det. Takk for tips! 

Ts

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg tror nok at jeg må gjøre det. Takk for tips! 

Ts

Oppdater oss gjerne om hvordan han reagerer når du har bevis, og han hører det selv.

Anonymkode: f136c...0fa

• Liker 1
Skrevet

Det kan høres ut som tidlig demens eller hjernesvulst frontalt. Da kan man ha slik atferd og få personlighetsforandringer. Kanskje arbeidsgiver også har merket dette? Han bør i så fall utredes nevrologisk og nevropsykologisk.

Hvis ikke, er han en lystløgner som liker kontrollen han får ved dette og gaslightingen i etterkant. Dette vil ikke forandre seg uten langvarig behandling, og det skjer kun hvis han selv opplever dette som et problem - det skjer ingenting hvis du presser ham til behandling.

I det siste tilfellet ville jeg nok begynt livet på nytt uten denne mannen…

Anonymkode: d1457...a1a

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...