AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Mannen min lyver om alt og ingenting. Og det er begynt å bli så irriterende at jeg får skikkelig sinne inni meg når han gjør det. For det kan være på helt ubetydelige ting som det virkelig ikke er vits i å lyve om. For eksempel: alder på sin bestemor. Hun ble 87 i år. Han lyver konstant om alderen hennes, men han husker ikke selv hva han sier. En gang var hun 93, så ble hun 96, så var hun 93 igjen og nå skal hun vist feire 100 års dagen sin. Her er det ikke snakk om å bare ikke huske, for han skryter rundt over den fine festen de skal holde, som selvfølgelig ikke skal være. Klokken. Hvis jeg spør hva Klokken er så skal han alltid legge på eller ta av alt fra 10 minutter til en time. Før brydde jeg meg ikke så mye om det. Men på travle morningen, eller når vi skal noe, så har den halvtimen, ja til og med de 10 minuttene mye å si. Det ender med at ungene står klar i gangen 30 minutter før tiden med alt yttertøy for -10 grader. Og det ender med at jeg må kle av dem og ta hele påkledning på nytt, og vi kunne ha sluppet og stresset fordi jeg trodde vi var alt for sent ute av huset. Eller at jeg tror vi har god tid, så viser det seg at vi skulle vært avgårde for lenge siden og jeg stressnivået øker betraktelig fordi vi må hive i oss maten og bare springe ut døren uten tannpuss eller riktig påkledning og må stresse med å kle på vintertøyet i bilen. Pris. Hvis ungen mister en relativt billig jakke i barnehagen så kan han bli sint på personalet og lyve om prisen og viktigheten av jakken. Den kostet 1000 kroner og det er deres ansvar å gi oss 1000 kroner for tapet! Men jakken ble gitt oss i arv og har ikke større verdi en enn 50lapp. Antall. Hvor mye har av noe, eller hvor mye vi trenger av noe, eller antall ting som er representativt. For eksempel når jeg skal bestille nytt lass med ved, så spør jeg om han kan gå ut i uthuset og sjekke hvor mye vi har igjen. Ca halv palle, kan han si. Så viser det seg at det er 40 små stusselige klubber igjen og det resulterer i at bestillingen blir feil og vi ikke har nok til vinteren, og må gjøre ny bestilling Det er hundre ting mer. Hva klokke han sovna/la seg på natten, hvor lenge han så på tv, hvor lenge jeg var på kafe, hvor mye penger som er brukt, hvor mange sko jeg/barna/han har, hvor mange liter melk vi har igjen, hvor god tid vi har på oss. Og i teorien er jo ikke dette graverende lyving. Men det resulterer i at jeg ikke en gang stoler på den minste ting han kommer med. Jeg kan ikke forholde meg til noe han sier. Og dette er faktisk et hverdagslig problem som er blitt veldig signifikant i relasjonen. Andre som har opplevd kroniske løgnere? Hvordan forholder du deg til slike? Anonymkode: 70988...f3b 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Andre som har opplevd kroniske løgnere? Hvordan forholder du deg til slike? Forholder meg ikke til de. Det vil si, ut av mitt liv. Kan du ikke forholde deg noenlunde til sannheten, så orker jeg ikke å holde en samtale med deg. Så enkelt. Anonymkode: b5541...b76 22 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Kan han ha dyskalkuli? Anonymkode: f96cf...b1d 2 9
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Har du snakket med ham om dette? Han gjør det jo bevisst, så hvilken grunn oppgir ham? Jeg ville begynt å sjekke alt han sa, og så konfrontere der og da. Når han selv innser hvor mye han lyver, ville jeg krevd at han begynte i behandling. Anonymkode: e19ad...757 10 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan han ha dyskalkuli? Anonymkode: f96cf...b1d Nei han er svært god i matte og tall. Mindre god på /manglende interesse for lesing og skriving. Ts Anonymkode: 70988...f3b
Elle Melle Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Men altså, i himmelens navn, dette er da ikke normalt? Ingen har så liten interesse for eget liv og praktiske konsekvenser som dette uten å feile noe. Og så lurer jeg helt oppriktig: hvorfor spør du en slik fyr hva klokken er? Det kan ikke være særlig vanskelig å finne ut av på egen hånd? Er en av utfordringene at du ikke tar inn over deg hvordan situasjonen er og bare håper han skal endre seg plutselig? Og dermed lar være å sjekke ting selv? For han har vel ikke bare blitt sånn helt plutselig etter flere barn? Ja, han har et problem. Og det eneste du kan gjøre med det er trolig å ikke spørre ham om ting men ta kontrollen selv i stedet. 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Dette er helt sykt å lese. Føler med deg, TS. Har dessverre ikke råd, da jeg ikke har hørt om dette fenomenet før. Lystløgnere lyver ofte for å skryte, men her er det helt meningsløse ting som blir løyet om. Er han villig til psykolog? Ellers hadde jeg ikke klart å leve med noe sånt. Anonymkode: f136c...0fa 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du snakket med ham om dette? Han gjør det jo bevisst, så hvilken grunn oppgir ham? Jeg ville begynt å sjekke alt han sa, og så konfrontere der og da. Når han selv innser hvor mye han lyver, ville jeg krevd at han begynte i behandling. Anonymkode: e19ad...757 Han benekter det sier at jeg overdriver og at han aldri lyver, for hvorfor skulle han det? For eksempel med veden. Han har vel aldri sagt at det er en halv palle igjen. Eller med tidsskjema på morningen, så sier han at han har ikke løyet. Benekter det og ser helt overasket ut i at jeg kan beskylde han for løgn. "Jo du sa klokken var 08:20 og du viste vi skulle være ute av døren 08:30. Men så er jo ikke klokken enda 08:00 en gang, h orfor løy du om klokken? Kunne du bare ikke sagt at du ikke viste hva den var? " nei, har jeg ikke sagt i det hele tatt" svarer han da. Ts Anonymkode: 70988...f3b 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan han ha dyskalkuli? Anonymkode: f96cf...b1d min far har dyskalkuli og har aldri hatt TS sitt problem, tvert imot er han meget pertentlig med å få ting riktig som en konsekvens av dette. Anonymkode: f4b69...502 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Ja, jeg har opplevd det med flere menn, men det er annerledes, de pynter på sannheten. Mann 1: skryter til meg at han tjener så mye. Fakta: tjener lite, og hadde ikke råd til å dra på kino med en felles kamerat av oss. Her om dagen skrøt han av at han skulle flytte i et stort hus på Skøyen. Først tenkte jeg "wow", helt til jeg husket at han sa det samme for ti år siden. Mann 2: Skryter av at han er toppalpinist. Sannheten: han gikk på en folkehøgskole for ti år siden hvor de blant annet sto en del på slalom, nå har han ikke ski engang. Nå skryter han også mye av at han og kjæresten har fått barn. Sannheten: han har ingen kjæreste, og ungen har han fått besøksforbud for. Jeg aner ikke hvorfor en del menn lyger så mye, men jeg tror flere er så vant til det at de tror det selv. De mener ikke noe ondt med det, de er bare vant til å lyge for å beskytte seg selv mot ubehagelige ting. Anonymkode: 8bc40...326 5
Mrs.Under Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 Dette er jo så omfattende at jeg tenker at det faktisk må ligge noe annet bak. Det krever ekstremt mye av noen å konsekvent lyve om hver minste ting. Kan han være syk? Her tenker jeg en eller annen form for hjerneskade? For slik som han holder på er jo fullstendig unormalt. At menn kan lyve, å ja, men da er det heller om enkelte spesifikke ting,(øl, damer osv) og ikke om sånne tulle ting som du ramser opp her. Dette er jo helt vilt. Dette krever en eller annen form for hjelp, for noen bevisst lystløgner tror jeg ikke han er, han må være syk. Hva skal du gjøre? En alvorlig samtale først og fremst. Deretter tenker jeg at du/dere må få profesjonell hjelp av noen. Lege? Familievernkontor? Psykolog? Jeg vet ikke, men slik som dette er ikke normalt og du kan ikke fortsette å leve slik. 13 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han benekter det sier at jeg overdriver og at han aldri lyver, for hvorfor skulle han det? Han lyver og gaslighter deg. Dette er jo ikke noe å forholde seg til. Slike folk er kun en ting, giftige. Anonymkode: 56366...987 12 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 Han er gjerrig og ser muligjeter på å tjene penger på alt. Hvis du skiller deg noengsng kommer han til å lage helvete på jord med hver eneste krone og brødskive. Pass på regnskapet og hva du bidrar med må noteres. Anonymkode: c69a2...afd 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han benekter det sier at jeg overdriver og at han aldri lyver, for hvorfor skulle han det? For eksempel med veden. Han har vel aldri sagt at det er en halv palle igjen. Eller med tidsskjema på morningen, så sier han at han har ikke løyet. Benekter det og ser helt overasket ut i at jeg kan beskylde han for løgn. "Jo du sa klokken var 08:20 og du viste vi skulle være ute av døren 08:30. Men så er jo ikke klokken enda 08:00 en gang, h orfor løy du om klokken? Kunne du bare ikke sagt at du ikke viste hva den var? " nei, har jeg ikke sagt i det hele tatt" svarer han da. Ts Anonymkode: 70988...f3b Kan han ha tidlig alzheimer? Anonymkode: f4b69...502 11
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Skrevet 28. november 2023 Elle Melle skrev (2 minutter siden): Men altså, i himmelens navn, dette er da ikke normalt? Ingen har så liten interesse for eget liv og praktiske konsekvenser som dette uten å feile noe. Og så lurer jeg helt oppriktig: hvorfor spør du en slik fyr hva klokken er? Det kan ikke være særlig vanskelig å finne ut av på egen hånd? Er en av utfordringene at du ikke tar inn over deg hvordan situasjonen er og bare håper han skal endre seg plutselig? Og dermed lar være å sjekke ting selv? For han har vel ikke bare blitt sånn helt plutselig etter flere barn? Ja, han har et problem. Og det eneste du kan gjøre med det er trolig å ikke spørre ham om ting men ta kontrollen selv i stedet. Ja det er jo det det ender i, at jeg tar kontroll på alt selv. Men vi er jo to, og vi må da kunne kommunisere sammen. For eksempel så står jeg også steller barnet. Vi har dusjet, fønet håret, greid, pusset tenner og nå må jeg kle på barnet, tiden har jeg ikke kontroll på, for mobilen ligger til lading i stuen. Det kan være vi har brukt 15 minutter, men det kan også være at vi har brukt langt mer, jeg prøver å kommunisere med mannen, mens jeg prøver å dra på strømpebukser på en utålmodig jente med fuktig hud. Jeg er svett og varm og litt småstresset fordi vi har en klokke å forholde oss til barnet er blitt utålmodig for det er lei av å bli dullet med og ville bade og leke lengre. Jeg kan da selvfølgelig la henne stå litt på badet alene, men i en normal familie så må man da kunne spørre ektemannen sin om slike ting, og forvente at man da får et korrekt svar. Hva er det igjen av samarbeid og kommunikasjon, hvis man ikke kan forvente dette? Ts Anonymkode: 70988...f3b 9 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #16 Skrevet 28. november 2023 Men i all verden… hvordan kunne du velge en slik mann? Anonymkode: dc666...327 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei han er svært god i matte og tall. Mindre god på /manglende interesse for lesing og skriving. Ts Anonymkode: 70988...f3b Men lyver han bare om tall (klokke, pris, alder)? Det er jo rimelig påfallende Anonymkode: ffc41...e99 4
MissKatt Skrevet 28. november 2023 #18 Skrevet 28. november 2023 Det virker som om han ikke skjønner at han lyger. Kanskje han har løyet så mye i alle år, at det er normalen for han, og at han dermed ikke ser på det som løgn. Kanskje han har en mild personlighetslidelse 2
Hannah80 Skrevet 28. november 2023 #19 Skrevet 28. november 2023 Har han bestandig vært slik? For dette hørtes slett ikke friskt ut . 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Skrevet 28. november 2023 Det er bare å begynne å ta opp hver eneste samtale, og spole tilbake på båndopptakeren når han mener at han har sagt A og ikke B. Om han er syk og ikke skjønner selv hvor ofte han lyver, så er dette en god start på å kanskje innse at man trenger hjelp. Om han lyver bevisst for å "vinne" i alle samtaler, så får du finne ut av om du orker dette, eller om du skal finne deg noe annet. Anonymkode: b5541...b76 17 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå