Gå til innhold

Trene innkalling med forstyrrelser

lb

Anbefalte innlegg

Vi har en hund på 1 år som vi stadig øver på innkalling med. Når vi trener uten forstyrrelser, som i hagen eller med kort avstand, så kommer hun alltid på innkallingsordet. Men så fort vi prøver et sted hvor det kan dukke opp noen folk eller hunder så er det nytteløst. Hun hører oss og registrerer at vi kaller på henne, men hun skal absolutt hilse på de hun ser uansett. Skjønner at vi må ta det litt mer gradvis, men har noen noen tips til hvordan vi gradvis kan gjøre det? Vi har prøvd å øve med andre vi kjenner med hund, men de hundene er hun så glad i at hun blir for ivrig til å få kontakt med. Prøver også innimellom å la hun gå med langline i en løype vi kjenner godt og vet at det er sjeldent andre folk på. Da stopper hun ofte og sjekker at vi er med, så er ikke redd for at hun vil stikke av eller evt jakte på noe. Hun er bare veldig sosial og vil helst hilse på alt og alle.

Setter stor pris på alle innspill og tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øk belønningen!

Er det hverdagsinnkalling dere trener på (som f.eks navnet eller "kom") eller er det en "nødinnkalling" som skal sitte uansett?

For sistnevnte ville jeg hatt en egen superbelønning som er noe av det beste hunden vet (enten godbiter som f.eks leverpostei eller for hunden verdens kuleste leke). Den belønningen skal hunden kun få når du gir innkallingsordet. Her vil jeg anbefale plystring eller fløyte foran et ord, da det bærer lenger hvis hunden er på vei bort fra dere.

Da kan dere lage innkallingslyden og så belønne superduperheftig med den ekstra kule belønningen. Gjenta 1-2 ganger om dagen i 7-10 dager, ikke to ganger på rad. Ikke bruk innkallingslyden utenom i perioden hvor dere trener på det. Denne innkallingslyden skal alltid, uten unntak, belønnes med superduperbelønningen hver eneste gang dere bruker den. Dette for å opprettholde effekten og at hunden kommer hver gang.

Hvis det er hverdagsinnkalling så ville jeg forstatt belønnet hver gang hunden kom, i hvert fall under innlæring. Belønn kjempebra med masse godbiter av det dere har med dere. Skal dere trene dette gradvis så ha folk dere kjenner på så stor avstand (og hunden så nær dere) at hunden velger dere. Belønn kjempemasse og øk avstanden til hunden veldig gradvis. F.eks start med hunden to meter fra dere og femten meter fra forstyrrelsen (alt etter hva som trengs) og øk vanskelighetsgraden så gradvis at dere lykkes.

Men jeg vil anbefale å trene inn en "nødinnkalling", den er gull for situasjoner hvor det er viktig at hunden kommer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar @Tabris!

For nå er det mest hverdagsinnkalling vi har trent på, har ikke vært bevisst på at det er et skille på de to. Men en nødinnkalling høres jo absolutt fornuftig ut også ja!

Men innkallingslyden/ordet, skal det være det samme både på hverdagsinnkalling og nødinnkalling? Eller helst to ulike? Vi har prøvd oss litt frem med fløyte i det siste, men vi har nok kanskje gått litt fort frem med den, for hun skjønner ikke helt at det er innkalling vi driver med da. 

Anbefaler du å øve med forstyrrelsene i "trygge" omgivelser, altså f.eks en inngjerdet hage e.l? 

Drister meg til å stille deg spørsmål om noe helt annet også. Vi øver på å lære henne "gå og legg deg"-kommando, men hver gang hun får skryt når hun legger seg ned så tenker hun at noe spennende skjer og kommer da til oss igjen. Er det bedre måter å gå frem på for å få til dette? Det er det jo helt sikkert, men vi har nok blitt litt fastlåst i treningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lb said:

Tusen takk for svar @Tabris!

For nå er det mest hverdagsinnkalling vi har trent på, har ikke vært bevisst på at det er et skille på de to. Men en nødinnkalling høres jo absolutt fornuftig ut også ja!

Men innkallingslyden/ordet, skal det være det samme både på hverdagsinnkalling og nødinnkalling? Eller helst to ulike? Vi har prøvd oss litt frem med fløyte i det siste, men vi har nok kanskje gått litt fort frem med den, for hun skjønner ikke helt at det er innkalling vi driver med da. 

Anbefaler du å øve med forstyrrelsene i "trygge" omgivelser, altså f.eks en inngjerdet hage e.l? 

Drister meg til å stille deg spørsmål om noe helt annet også. Vi øver på å lære henne "gå og legg deg"-kommando, men hver gang hun får skryt når hun legger seg ned så tenker hun at noe spennende skjer og kommer da til oss igjen. Er det bedre måter å gå frem på for å få til dette? Det er det jo helt sikkert, men vi har nok blitt litt fastlåst i treningen. 

Det skal være to ulike. I hverdagen bruker dere det som faller dere naturlig, som oftest blir det navnet på hunden og/eller "kom". Nødinnkalling bør være fløyte eller plystring. Det må trenes inn ordentlig før man begynner å bruke det.

Min hund er ikke så veldig leken så for ham er belønningen for nødinnkalling leverpostei. Egentlig verdens enkleste ting å trene inn.
- Når hunden er nær deg men ikke ser på deg, blås i fløyta
- Vipp opp en boks leverpostei (porsjonspakke) og la hunden få slikke hele i seg mens du roser masse
- Gjenta 1 gang om dagen i 7-10 dager.
- Etter 3-4 dager kan du gjøre det på litt lenger avstand når hunden er litt opptatt (f.eks et par meter fra dere i hagen og rolig snuser på noe). Da er det viktig at så fort dere har blåst i fløyta så må dere rose og lokkke hunden helt til den kommer inn - så rett i leverposteien. (Hvis dere her bare blåser og ikke sier noe så er sjansen stor for at hunden vil snu seg når den hører fløyta men så bare snuse videre der den står).
- Ikke gi leverpostei i andre anledninger og ikke bruk fløyta utenom treningsøktene i de 7-10 dagene. Alltid belønn fløyta, hver gang du bruker den (som ikke skal være for ofte og ikke to ganger på rad) med leverpostei (eller den belønningen dere har valgt).

Ja, kan starte i hagen med forstyrrelser.

Ang "gå og legg deg" - når hun legger seg gå bort til henne og legg en godbit mellom labbene hennes der hun ligger. Du kan også kaste godbit slik at den lander mellom beina hennes når hun går og legger seg av seg selv. Ikke si noe, hun skal bare erfare at det drysser godbiten fra oven når hun går og legger seg. Spretter hun opp pga godbiten og vil ha mer så bare ignorer henne. I det hun går og legger seg igjen så lander det en ny godbit mellom beina hennes. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er lurt å øke belønningen. Nå selvbelønner hunden seg ved å dra ut til det som er spennende. 

jeg har ikke hund per dags dato, men konkurrerte med hund tidligere i div grener. Her var favoritt leka en saueskinnsleke med tau på. Den var det kun vi som lekte med, på mine premisser. Hundene mine hadde mye driv og lekelyst. Jeg lærte inn leka som belønning. Da i form av drakamp. Hendte den ble med på tur. Jeg viste at jeg hadde den, og øvde innkalling. 
som hverdags innkalling hadde jeg ordet "hit" som innkalling. Det betydde sitt i front. For oss var det ett enkelt ord som også kunne ropes høyt og tydelig. Fot eller på plass ble for langt og tungvint. 

hvis hunden blokkerer lyd totalt, ville jeg ha brukt langline for å kunne stoppe hunden fysisk.

en annen ting jeg ofte la merke til da jeg trente hund tidligere. Var at hvis hunden ikke kom på første forsøk fortsatte eieren å rope og rope og rope. En ting er å rope en andre gang, men utover det blir det støy for hunden.  Jeg ville heller ha laget en høy og oppmerksom lyd ( jihaa, jippi osv) og løpt motsatt vei. Dette forutsetter at jaktinstinktet ikke har tatt fullstendig overhånd i situasjonen. For hunden skal syntes det er kult hos deg.

Anonymkode: 716c8...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar og tips @Tabris og Anonym! 

Helt gull med så konkrete tips og fremgangsmåter! 

Vi har nok vært litt skyldige i å rope flere ganger, og også bruke fløyte flere ganger på rad. Der må vi skjerpe oss og gjøre det riktig :)  

Når ville du lagt på kommandoen "gå og legg deg", når hun blir liggende selv med godbiter som kommer eller med en gang hun får godbiten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, lb said:

Når ville du lagt på kommandoen "gå og legg deg", når hun blir liggende selv med godbiter som kommer eller med en gang hun får godbiten? 

I det hun gjør atferden dere ønsker hun skal assosisere med ordet - altså når hun går og legger seg. Godbiten etterpå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...