AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Ja, har du meldt noen for NAV-svindel før? Og gjorde de noe med det? Anonymkode: 6ca5c...8a3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, har du meldt noen for NAV-svindel før? Og gjorde de noe med det? Anonymkode: 6ca5c...8a3 Du skal ha gode grunner til å gjøre det. Er mye man ikke vet om andre, som andre folk ikke deler. Feks psykisk sykdom. Ikke alt du ser eller vet.. Men selvfølgelig skal du melde om det er 100% tilfelle at noen snylter! Anonymkode: a21cc...639 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skal ha gode grunner til å gjøre det. Er mye man ikke vet om andre, som andre folk ikke deler. Feks psykisk sykdom. Ikke alt du ser eller vet.. Men selvfølgelig skal du melde om det er 100% tilfelle at noen snylter! Anonymkode: a21cc...639 Jeg har gjort det, og jeg var selvfølgelig 100% sikker. Det jeg lurer på er om noen andre har gjort det, og om det har ført noen vei. I de to tilfellene jeg har gjort det har det ikke ført til noe som helst i det hele tatt tross at det er snakk om storstilt åpenbart svindel. Anonymkode: 6ca5c...8a3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gjort det, og jeg var selvfølgelig 100% sikker. Det jeg lurer på er om noen andre har gjort det, og om det har ført noen vei. I de to tilfellene jeg har gjort det har det ikke ført til noe som helst i det hele tatt tross at det er snakk om storstilt åpenbart svindel. Anonymkode: 6ca5c...8a3 Hvilken svindel snakker vi om her? Anonymkode: 0f23a...be8 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gjort det, og jeg var selvfølgelig 100% sikker. Det jeg lurer på er om noen andre har gjort det, og om det har ført noen vei. I de to tilfellene jeg har gjort det har det ikke ført til noe som helst i det hele tatt tross at det er snakk om storstilt åpenbart svindel. Anonymkode: 6ca5c...8a3 Da har du nok tatt 100% feil. NAV er flinke til å kreve tilbakebetaling for en hver liten feil som blir gjort. Man må til og med passe seg om man drar på ferie uten å gi beskjed. Hadde de fått informasjon som beviste tydelig svindel, så hadde de garantert anmeldelt forholdet. Anonymkode: bae4d...48f 2 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Har ikke lyst å være tyster. Selv om det er berettiget tror jeg det slår tilbake på en selv senere i livet.. Anonymkode: 8140e...275 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Har rapportert skattesvindel, men det var personer i jobb som jobbet svart utenom. Anonymkode: a7479...9eb
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 Før?? Før en ikke har gjort det? Anonymkode: 113d3...bd6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 Jeg meldte inn en som hadde alle ytelsene til en alene mor, men var samboer med far. Nav kom faktisk på døren for å sjekke u varslet, hun mistet ytelsene da alt for mye så ut som han var bosatt der. Anonymkode: d4acf...79a 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 ikke jeg men en bekjent meldte fra om en annen bekjent, denne fikk etterhvert et tilbakebetalingskrav og mistet stønader, saken havnet i retten.. og NAV vant på alle punkter. Anonymkode: bb083...e51 1
katties Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 (endret) Nei, men burde nok gjort det... Var et tilfelle der jeg gikk i klasse med ei som ble gifta bort til sin onkel, tatt ut av skolen og tvunget til å jobbe som vaskedame. Fordi dette var en slektning av henne fikk hun 2 barn med masse fysiske og psykiske problemer. Jeg var bare ung og skjønte ikke hvorfor ingen andre anmeldte dette. Hvorfor skal ei jente som studerer til å bli farmasøyt bli tvunget til et slikt liv. Driter i hennes onkel. Hadde han har noen som helst sympati med henne hadde han latt være å få barn med henne i det minste. Og han jobber heller ikke. Har egentlig ganske mange eksempler på NAV-svindel, og det som er irriterende er jo at de som faktisk fortjener hjelp får mindre. Endret 28. november 2023 av katties
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 Nei. Nav har så masse rutiner mot slike ting at jeg tror det meste av svindel oppdages med tiden uansett. Jeg tror de har mer problemer med at de urettmessig sender tilbakebetalingskrav for penger folk har krav på fordi de det gjelder ikke greier dokumentere ting for navs kontroller som ofte skjer også flere år etter utbetaling. Har selv fått tilbakebetalingskrav for penger jeg hadde fått og hadde rett på, der jeg hadde gitt nav all nødvendig dokumumentasjon dengang, der jeg måtte sende samme dokumentasjon mange år senere pga en nav-kontroll. Jeg er helt sikker på mange ikke greier finne nødvendig info da og det var og kort svarfrist der bevisbyrden lå hos meg. Jeg hadde måttet betale kravet om jeg ikke hadde hentet posten min på ett par uker, selv om kravet aldri skulle vært sendt ut. Anonymkode: df7b8...47a
Navani Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 Nei. Ingen jeg kjenner som er langtidssyke snylter. Det er veldig tydelig at det er helt reelt. Og uansett om jeg hadde vært i tvil så er helseopplysninger veldig privat. Du kan aldri vite hva en som er usynlig syk sliter med, og de har ikke opplysningsplikt ovenfor deg. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 Jeg har aldri meldt noen. Det eneste "bruddet" jeg kjenner til er i etterkant ikke et brudd. Det var en som stadig reiste til Spania, selv om han gikk på AAP. Dette var før trygdeskandalen, og på den tiden hadde NAV klare regler om at man skulle søke før man reiste til utlandet, også når det var innenfor EU. I ettertid har det jo blitt avklart at regelen var feil, men jeg vil påstå at ingen av de som ble tatt for brudd på disse reglene var eksperter på EU-rett, og at alle brøt gitte regler helt bevisst fordi de ikke gadd å søke NAV og fordi de vurderte risikoen for å bli oppdaget som liten. Jeg kjenner ingen som utnytter goder fra NAV i dag. De få jeg vet om som er uføretrygdet har gode grunner til det, og de som er på ulike tiltak er faktisk aktivt deltakende. Anonymkode: fcae6...6f8 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Skrevet 28. november 2023 Jeg har ikke meldt noen men jeg vet om tre stk som ble tatt. Ene var sykmeldt snekker som ble meldt av sin arbeidsgiver da han ble sett stående å snekre på ett hus. En annen var alenemor som på ett eller annet vis fikk for mye utbetalt, husker ikke hvordan men hun sa hun måtte sone for det. Siste var og alenemor. Når hun ble gravid tredje gang med samme far og fortsatt ville ha stønad som alenemor ble stønaden stoppet da nav ikke trodde på henne. Anonymkode: 20ba0...465
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #16 Skrevet 28. november 2023 katties skrev (7 timer siden): Nei, men burde nok gjort det... Var et tilfelle der jeg gikk i klasse med ei som ble gifta bort til sin onkel, tatt ut av skolen og tvunget til å jobbe som vaskedame. Fordi dette var en slektning av henne fikk hun 2 barn med masse fysiske og psykiske problemer. Jeg var bare ung og skjønte ikke hvorfor ingen andre anmeldte dette. Hvorfor skal ei jente som studerer til å bli farmasøyt bli tvunget til et slikt liv. Driter i hennes onkel. Hadde han har noen som helst sympati med henne hadde han latt være å få barn med henne i det minste. Og han jobber heller ikke. Har egentlig ganske mange eksempler på NAV-svindel, og det som er irriterende er jo at de som faktisk fortjener hjelp får mindre. Men politiet tenkte du ikke å ringe? Det bør du ha dårlig samvittighet for. Anonymkode: bbf57...747
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Ja, har du meldt noen for NAV-svindel før? Og gjorde de noe med det? Anonymkode: 6ca5c...8a3 Nei, men jeg skulle ønske jeg gjorde det den gang mor til barnet jobbet bortimot fulltid svart og tjente grove summer, i tillegg til å få støtte fra NAV. Det var egentlig litt vel sykt, men hun kom fint unna med det. Begynner å bli ti år siden eller så. Anonymkode: 7efd6...ff5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Skrevet 28. november 2023 Liker ikke alltid nav og det jeg leser, men jeg respekterer velferdsstaten og ville alltid meldt om svindel Anonymkode: 52fc4...138
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #19 Skrevet 28. november 2023 men hva er egentlig "poenget" med å rapportere sånne ting?? politikerne har vel sagt det selv også: "nå er det vanlige folks tur!" Anonymkode: c8148...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Skrevet 28. november 2023 Jeg har meldt. Vet selvsagt ikke om det førte til noe. Anonymkode: 7a579...67b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå