AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Har en sønn på 17 år. Han hadde kjempegode karakterer på ungdomsskolen (over 5 i snitt). Overgang til videregående skole har gått dårlig. Vi jobber mye med at han må skjønne at han skal lese/jobbe. Han har alltid hatt 6 i matte, men nå får han bare 3. Det som overrasker meg er at han selv kan tro det går bra og mene han fikk til det meste. Det samme i norsk. Under heldagsprøve fikk de forberedt seg i en dag . Vi jobbet med han og hadde masse stoff han kunne bruke innenfor et tema. (Tema var gitt, men oppgave hadde ukjent vinkling). Da han fikk oppgaven var det egentlig ganske midt i blinken på det vi hadde forberedt oss på. Mange bolker med stoff kunne klippes og limes inn i oppgaven direkte fra Wordfil. Selv mente han det gikk bra. Når prøven blir rettet viser det seg at han kun har skrevet om en av tingene vi hadde forberedt, selv om sikkert 5 hadde passet inn der. Hva er det som gjør at han ikke klarer å reflektere nok til selv å se at også de andre tema passer inn? Han skriver bestandig veldig lite og kort på alt. Er det dataspilling som ødelegger tenkinga? Blir konsentrasjonen borte? Blir de dummere? Hva kan gjøres for å få han til selv å kunne reflektere over ulike emner? Anonymkode: 7cb5c...2cd
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Kanskje han bare ikke skjønner hvor stor besvarelsen må være? Anonymkode: a35cb...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Det er vanskelig å si. Det kan handle om modenhet. Fagene krever høyere grad av refleksjon enn tidligere, men sønnen din henger ikke helt med. Dataspill i seg selv gjør deg nok ikke dummere, men all den tid som går med til spilling kunne vært brukt til å lese, snakke og skrive. DET hadde utviklet hjernen. Det kan virke som om sønnen din ikke helt har forstått hva slags innsats som kreves, og velger letteste vei. Kanskje har han tidligere kunnet seile gjennom utemmet innsats, men er nå på et nivå at dette ikke lenger fungerer? Det er dessverre ikke et helt uvanlig fenomen at dette skjer i ungdomsårene, veldig synd at det skjer på et tidspunkt hvor karakterer har stor betydning for veien videre. Anonymkode: d54b1...c70
GMT800 Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Spilling gjør ingen dummere, men om det har en negativ effekt er det mer hvis man bruker tid på det som burde vært brukt på noe annet. Jeg har sett at mye videregåendearbeid nå krever en grad av modenhet og refleksjon som mange, spesielt gutter, rett og slett ikke har i den alderen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en sønn på 17 år. Han hadde kjempegode karakterer på ungdomsskolen (over 5 i snitt). Overgang til videregående skole har gått dårlig. Vi jobber mye med at han må skjønne at han skal lese/jobbe. Han har alltid hatt 6 i matte, men nå får han bare 3. Det som overrasker meg er at han selv kan tro det går bra og mene han fikk til det meste. Det samme i norsk. Under heldagsprøve fikk de forberedt seg i en dag . Vi jobbet med han og hadde masse stoff han kunne bruke innenfor et tema. (Tema var gitt, men oppgave hadde ukjent vinkling). Da han fikk oppgaven var det egentlig ganske midt i blinken på det vi hadde forberedt oss på. Mange bolker med stoff kunne klippes og limes inn i oppgaven direkte fra Wordfil. Selv mente han det gikk bra. Når prøven blir rettet viser det seg at han kun har skrevet om en av tingene vi hadde forberedt, selv om sikkert 5 hadde passet inn der. Hva er det som gjør at han ikke klarer å reflektere nok til selv å se at også de andre tema passer inn? Han skriver bestandig veldig lite og kort på alt. Er det dataspilling som ødelegger tenkinga? Blir konsentrasjonen borte? Blir de dummere? Hva kan gjøres for å få han til selv å kunne reflektere over ulike emner? Anonymkode: 7cb5c...2cd Kanskje han ikke var så smart dere trodde på u.skolen. vet noen lærere kan ha noen favoritter de gir litt ekstra gode karakterer til. Eller så har han fått så mye ros, at han mener han kan alt og ikke trenger å lese lengre Anonymkode: 272c4...ad7 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 Nei, spillingen gjør ingen dummere. De må faktisk tenke raskt og strategisk for å game. Men om han bruker mye tid på å game, da er det ikke så rart at karakterene synker. Vgs blir vanskeligere og det er ikke så lett for alle å beholde de høye karakterene. Kanskje han ikke har det så bra? Det er mye som kan spille inn på motivasjonen for skolearbeid. Anonymkode: 4dfc0...e5e 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 Dataspill gjør det motsatte. Mange som ansetter gamer både i aktive yrker og der hode må brukes. Gamere er ettertraktet i arbeidsmarkedet. Men her går det vel mer på at gutten din er blitt gjetet frem på ungdomskolen og av dere sånn at han har sluppet å tenke. Nå som han faktisk må det så glipper det desverre. Skjer ofte der ungdommen selv har ansvar for egne lære. Anonymkode: 37b5c...b96 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en sønn på 17 år. Han hadde kjempegode karakterer på ungdomsskolen (over 5 i snitt). Overgang til videregående skole har gått dårlig. Vi jobber mye med at han må skjønne at han skal lese/jobbe. Han har alltid hatt 6 i matte, men nå får han bare 3. Det som overrasker meg er at han selv kan tro det går bra og mene han fikk til det meste. Det samme i norsk. Under heldagsprøve fikk de forberedt seg i en dag . Vi jobbet med han og hadde masse stoff han kunne bruke innenfor et tema. (Tema var gitt, men oppgave hadde ukjent vinkling). Da han fikk oppgaven var det egentlig ganske midt i blinken på det vi hadde forberedt oss på. Mange bolker med stoff kunne klippes og limes inn i oppgaven direkte fra Wordfil. Selv mente han det gikk bra. Når prøven blir rettet viser det seg at han kun har skrevet om en av tingene vi hadde forberedt, selv om sikkert 5 hadde passet inn der. Hva er det som gjør at han ikke klarer å reflektere nok til selv å se at også de andre tema passer inn? Han skriver bestandig veldig lite og kort på alt. Er det dataspilling som ødelegger tenkinga? Blir konsentrasjonen borte? Blir de dummere? Hva kan gjøres for å få han til selv å kunne reflektere over ulike emner? Anonymkode: 7cb5c...2cd Dataspilling trenger ikke å gjøre folk dumme nei! Faktisk motsatt! MEN, viktig at de øver for det! Kan det være ny lærer og strengere krav? Vanskeligere ting de gjør i matten feks? Snakk med sønnen din istedenfor å trekke han ned før du prøver! Anonymkode: 4c906...dc3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 Jeg er overrasket over at dere hjelper en 17!! åring med forberedelser. La han finne ut av det selv og la han feile. Det er eneste måten å lære på. Anonymkode: 14ae4...350 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Blir nok ikke dummere, men selv mannen min som er utdannet dataingeniør og gamer en del vet at mye skjerm (spesielt fra tidlig alder) kan påvirke konsentrasjonsevnen. Gaming (og skjerm generelt) kan være underholdende og sosialt, men det er ikke bare rett frem og game så mye man vil fordi man kan lære noe strategi. Kanskje han er ukonsentrert når det kommer til skolearbeid og du overkompanserer med å hjelpe ham enda mer med å nå visse mål. Hvis han ikke er motivert eller hodet er et annet sted så hjelper det ikke å selv få svarene utdelt ved siden av oppgaven. Kanskje det hjelper å sette tydeligere rammer for hvilke mål han har, at det krever er av ham nå enn tidligere, og at han må være mer bevisst på hva han bruker tiden sin på. Noen kolleger av meg loggfører alt de gjør i kalenderen og får opp i kakediagram eller lignende hvor mange prosent av uka de f.eks. sitter i sofaen og gjør ingenting (jeg synes dette virker stressende, men kanskje det har en effekt å få dette visualisert om sønnen din er av typen som bruker max 30 min på skolearbeid i løpet av ettermiddagen). Om ikke så er jo alternativet å fullføre vgs med så som så karakteren, tilbringe et år i forsvaret eller folkehøyskole etterpå, og så håpe på at han så har blitt moden nok til å skjønne at han må ta opp noen fag. Blir som regel folk av folk flest, men for noen tar det lengre tid. Jeg ville derimot ikke vært vgs-elev selv på deltid, la han gjøre arbeidet selv 😅 Anonymkode: 82899...9be
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en sønn på 17 år. Han hadde kjempegode karakterer på ungdomsskolen (over 5 i snitt). Overgang til videregående skole har gått dårlig. Vi jobber mye med at han må skjønne at han skal lese/jobbe. Han har alltid hatt 6 i matte, men nå får han bare 3. Det som overrasker meg er at han selv kan tro det går bra og mene han fikk til det meste. Det samme i norsk. Under heldagsprøve fikk de forberedt seg i en dag . Vi jobbet med han og hadde masse stoff han kunne bruke innenfor et tema. (Tema var gitt, men oppgave hadde ukjent vinkling). Da han fikk oppgaven var det egentlig ganske midt i blinken på det vi hadde forberedt oss på. Mange bolker med stoff kunne klippes og limes inn i oppgaven direkte fra Wordfil. Selv mente han det gikk bra. Når prøven blir rettet viser det seg at han kun har skrevet om en av tingene vi hadde forberedt, selv om sikkert 5 hadde passet inn der. Hva er det som gjør at han ikke klarer å reflektere nok til selv å se at også de andre tema passer inn? Han skriver bestandig veldig lite og kort på alt. Er det dataspilling som ødelegger tenkinga? Blir konsentrasjonen borte? Blir de dummere? Hva kan gjøres for å få han til selv å kunne reflektere over ulike emner? Anonymkode: 7cb5c...2cd Konsentrasjonen blir svakere ja, ny forskning viser at barn som spiller mye dataspill eller er mye på ipad/mobil/skjerm, sliter med å finne konsentrasjonen til å jobbe med større oppgaver over tid. Anonymkode: 53679...3a3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #12 Skrevet 5. desember 2023 Dataspill gjør ingen dummere. Det KAN svekke konsentrasjonen, men det er ingen fasit at konsentrasjonen blir redusert. Jeg blir helt sjokkert over foreldre som hjelper 17-åringer med skolearbeid. Det bidrar til at ungdommer ikke gidder å gjøre en innsats på egenhånd. Da jeg var 17 år bodde jeg for meg selv og jeg hadde gjort skolearbeid selvstendig i mange år. Anonymkode: df67e...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå