AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #21 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan jo prøve å plassere en vernepleier på en somatisk sykehusavdeling, og se hva som skjer. Anonymkode: 502c3...5b5 Om vernepleieren og sykepleieren har samme praksisforløp igjennom studiet, så skjer det ingen ting spesielt. De er begge kvalifisert. Anonymkode: e8f44...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #22 Skrevet 28. november 2023 Vernepleiere har ingen begrensninger i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse. De kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege eller virksomhetsleder, jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling. enten det er blodprøver, urinprøver, deltakelse i undersøkelser og så videre. medisinering per os, subkutane eller intravenøse injeksjoner. vernepleiere og sykepleiere har samme medisinskfagligkompetanse, og samme ansvar for legemiddelhåndtering og prosedyregjennomføring. Det samme gjelder for stillinger knyttet til ansvarsvakter, bakvakter eller lederstillinger. Anonymkode: e8f44...cd5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #23 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vernepleie er absolutt lettest å komme seg gjennom, det er omtrent som helsefagarbeider. De har ikke på langt nær den samme medisinske kompetansen som sykepleiere (selv om de liker å tro det 🤡) Anonymkode: 94db0...126 Jeg skjønner ikke hvem som har gjort deg noe som får deg til å legge igjen en så butthurt-kommentar som dette. Som vernepleier har du mer fokus rettet mot atferdsanalyse, miljøterapi, rehabilitering/habilitering, lovverk rettet mot utviklingshemmede og andre brukergrupper som ofte faller utenfor i samfunnet og lignende. Hva som oppleves vanskeligst av disse to utdanningsløpene vil være rimelig individuelt spør du meg. Fokuset på vernepleierutdanningen er ofte tilrettelegging og opplæring av ulike brukergrupper. I tillegg til dette har man på studiet en grunnleggende opplæring i somatikk, sykdomslære, farmakologi og medikamenthåndtering som gjør en vernepleiers muligheter ganske brede når det kommer til arbeidsoppgaver og arbeidssted. På studiet læres man opp i enkelte «sykepleieprosedyrer» og vi har medikamentregning, men i autorisasjonen vår ligger det ingen begrensninger som betyr at en vernepleier kan gjøre de prosedyrene man får delegert ansvar for fra leder, samt får opplæring til på arbeidsstedet. Det vil si at en vernepleier i praksis kan gjøre de samme prosedyrene som en sykepleier sett at man får riktig opplæring. Likevel betyr ikke det at vi mener vernepleieren kan erstatte sykepleierens kompetanse, for det er to ulike studieløp av en grunn. Jeg tenker heller man bør åpne øynene for at det er plass til (og behov for) begge profesjonene på de fleste aktuelle arbeidssteder. Være seg somatisk avdeling på sykehus eller sykehjem, eller i en bolig for personer med funksjonsnedsettelser. Anonymkode: cbde4...3b9 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #24 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det å sammenligne en bachelor med en fagutdanning blir bare dumt, har du tatt alle tre utdanningene siden du er så bastant? Anonymkode: c298e...2e9 Ja ikke så langt i fra. Er utdannet først helsefagarbeider og så ferdig vernepleier for et år siden. Valgte å gjøre det fordi jeg jobber innen rusomsorg og ville ha høyere lønn. Syntes ikke studiet tilførte så mye nytt. Samboeren min tok sykepleien parallelt så jeg vil påstå at jeg fikk god innsikt i hans studier. Mye strengere krav generelt og et mye mer omfattende og dypere pensum en mitt på vernepleien. Sykt provoserende å se vernepleierkollegaer som hevder at de har samme medisinske kompetansen som spl. Det er ikke i nærheten! Anonymkode: 94db0...126 4 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #25 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja ikke så langt i fra. Er utdannet først helsefagarbeider og så ferdig vernepleier for et år siden. Valgte å gjøre det fordi jeg jobber innen rusomsorg og ville ha høyere lønn. Syntes ikke studiet tilførte så mye nytt. Samboeren min tok sykepleien parallelt så jeg vil påstå at jeg fikk god innsikt i hans studier. Mye strengere krav generelt og et mye mer omfattende og dypere pensum en mitt på vernepleien. Sykt provoserende å se vernepleierkollegaer som hevder at de har samme medisinske kompetansen som spl. Det er ikke i nærheten! Anonymkode: 94db0...126 Hvordan syns du vernepleie utdanningen var? Og hvordan er eksamen og hvilket fag har man. Er det mest hjemmeeksamen? Anonymkode: ea854...402
Pipaluk Skrevet 29. november 2023 #26 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vernepleiere har ingen begrensninger i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse. De kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege eller virksomhetsleder, jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling. enten det er blodprøver, urinprøver, deltakelse i undersøkelser og så videre. medisinering per os, subkutane eller intravenøse injeksjoner. vernepleiere og sykepleiere har samme medisinskfagligkompetanse, og samme ansvar for legemiddelhåndtering og prosedyregjennomføring. Det samme gjelder for stillinger knyttet til ansvarsvakter, bakvakter eller lederstillinger. Anonymkode: e8f44...cd5 Hva med grunnutdanningen? Det er vel det som skiller mellom yrkene?
Topsi Skrevet 29. november 2023 #27 Skrevet 29. november 2023 (endret) Tror sykepleien er teoretisk tyngre enn vernepleien, både faglig og måten de gjennomføre på, vpl har mye mappeoppgaver som er lettere enn eksamen. Men jeg har hatt både vernepleier og sykepleierstudenter, og kravet til å bestå praksis er høyere for vpl enn spl. Ihvertfall slik de gjennomfører det ved uia Endret 29. november 2023 av Topsi 2
Topsi Skrevet 29. november 2023 #28 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vernepleiere har ingen begrensninger i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse. De kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege eller virksomhetsleder, jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling. enten det er blodprøver, urinprøver, deltakelse i undersøkelser og så videre. medisinering per os, subkutane eller intravenøse injeksjoner. vernepleiere og sykepleiere har samme medisinskfagligkompetanse, og samme ansvar for legemiddelhåndtering og prosedyregjennomføring. Det samme gjelder for stillinger knyttet til ansvarsvakter, bakvakter eller lederstillinger. Anonymkode: e8f44...cd5 Men det jobber ingen vernepleiere, som jeg har sett, ved somatiske sykehusavdelinger. Aldri sett en utlysning for vernepleier i sånne jobber
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #29 Skrevet 29. november 2023 Topsi skrev (1 time siden): Men det jobber ingen vernepleiere, som jeg har sett, ved somatiske sykehusavdelinger. Aldri sett en utlysning for vernepleier i sånne jobber Nei. Om man vil jobbe på en somatisk sykehusavdeling, så studerer man sykepleie, helsefag eller medisin. Men det er på siden av poenget. Poenget var at en vernepleier, med riktig praksis kan. Som nevnt, Vernepleiere har ingen begrensninger i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse. De kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege eller virksomhetsleder, jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling. enten det er blodprøver, urinprøver, deltakelse iundersøkelser og så videre. medisinering per os, subkutane eller intravenøse injeksjoner. vernepleiere og sykepleiere har samme medisinskfagligkompetanse, og samme ansvar forlegemiddelhåndtering og prosedyregjennomføring. Det samme gjelder for stillinger knyttet tilansvarsvakter, bakvakter eller lederstillinger. Forskjellen i hovedsak ligger i praksisforløpet. Uten «rett» praksis, er man ikke kvalifisert/kompetent. Så kommer opplæring på topp. En sykepleier er heller ikke kvalifisert/kompetent til å jobbe på en somatisk sykehusavdeling uten praksisforløpet + opplæring. Sykepleiere har denne praksisen som utgangspunkt i grunnutdanningen. Anonymkode: e8f44...cd5 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #30 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Om man vil jobbe på en somatisk sykehusavdeling, så studerer man sykepleie, helsefag eller medisin. Men det er på siden av poenget. Poenget var at en vernepleier, med riktig praksis kan. Som nevnt, Vernepleiere har ingen begrensninger i sin autorisasjon eller legemiddelhåndteringskompetanse. De kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege eller virksomhetsleder, jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling. enten det er blodprøver, urinprøver, deltakelse iundersøkelser og så videre. medisinering per os, subkutane eller intravenøse injeksjoner. vernepleiere og sykepleiere har samme medisinskfagligkompetanse, og samme ansvar forlegemiddelhåndtering og prosedyregjennomføring. Det samme gjelder for stillinger knyttet tilansvarsvakter, bakvakter eller lederstillinger. Forskjellen i hovedsak ligger i praksisforløpet. Uten «rett» praksis, er man ikke kvalifisert/kompetent. Så kommer opplæring på topp. En sykepleier er heller ikke kvalifisert/kompetent til å jobbe på en somatisk sykehusavdeling uten praksisforløpet + opplæring. Sykepleiere har denne praksisen som utgangspunkt i grunnutdanningen. Anonymkode: e8f44...cd5 Du igjen, du sprer denne feilinformasjonen i tråd etter tråd. En vernepleier er ikke kompetent til å jobbe på en somatisk sykehusavdeling. Vernepl og sykepl har heller ikke samme medisinskfaglige kompetanse selv om begge har kompetanse til å administrere medisiner, men dette viser du gang på gang at du ikke forstår. Det handler ikke bare om praksisforløp, det handler også om hvilken teoretisk kompetanse man har, og innholdet i fag som i utgangspunktet kan fremstå like. Vernepleierutd. har ikke samme grad av anatomi, fysiologi, sykdomslære og farmakologi som sykepleierutd, og heller ikke noe som observasjon og sykepleie til pasienter. Vernepleien har fokus på menneskets utvikling, miljøterapi, helsefremmende arbeid og inkludering, som er noe helt annet. Det har sykepleien lite fokus på. Ergo har de ikke samme medisinskfaglige kompetanse slik du hevder. Leger kan også administrere medisiner, de har likevel en helt annen medisinskfaglig kompetanse enn sykepleier og vernepleier. Du må slutte å innbille deg at det er bare praksis som er forskjellen, fagene i utdanningene er også totalt forskjellige. Anonymkode: 7a71f...16e 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #31 Skrevet 29. november 2023 Når jeg gikk vernepleien gikk min venninne sykepleien samtidig, noe som gjorde at vi fikk sammenlignet de to utdanningene grundig. Vi hadde samme bøker og pensum i anatomi, fysiologi, farmakologi og medisinregning. Også samme prøver innen dette (og faktisk de samme foreleserne, men det var tilfeldig) Ellers hadde vi litt felles som sykdomslære, men der vernepleierutdanningen fokuserte på dette i 3 mnd, brukte sykepleien over ett år og 3 mnd og gikk mye lenger inn i detaljene. Samtidig på vernepleien lærte vi da om alle diagnoser innen psykisk helse og psykisk utviklingshemming. Det ene året vårt på vernepleien hadde mye til felles med barnevernspedagog og sosionom. Der hadde vi mye om etikk, masse lovverk og kommunikasjon. Vernepleieren har også en stor pedagogdel i undervisningen. Som ferdig vernepleier har jeg jobbet på lik linje som sykepleierne på akutt psykisk post, barnepsyk, sykehjem og i rus og psykiatri i kommune. Ellers har jeg jobbet som miljøterapeut i barnehage og vært konstituert som pedleder i barnehage i to år. Opplever derfor at jeg har en vid utdanning og kan som poteten brukes til mye. Anonymkode: 38c2a...afd 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #32 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 2.47): Hvilken studieløp er enklest sykepleier eller vernepleier? Anonymkode: ea854...402 Det kommer sikkert an på hvem du spør og hva de har anlegg for. Folk sier jo ting de naturlig interesserer dem for er lettere enn ting de synes er kjedelig. Av naturlige grunner. Men du kan være trygg på at ingen utdannelse på nivå med sykepleie og vernepleie er det minste vanskelig. I Norge har vi et mål om at flest mulig skal mestre høyere utdannelse på nivå bachelor fordi vi anser dette som samfunnsøkonomisk smart. Derfor legger vi lista for hva som skal til for å komme inn og bestå så lavt som det overhodet er forsvarlig å legge den (noen ville til og med sagt vi legger den noe lavere enn det som er forsvarlig). En utdannelse på dette nivået kan være tidkrevende. Men tidsbruk er ikke sammenfallende med vanskelighetsgrad. Det tar feks vesentlig flere timer å bake brød enn å lage pasta, men det ene er ikke dermed mindre enkelt enn det andre. Anonymkode: 6b1a0...82b 1
Nekinn@ Skrevet 29. november 2023 #33 Skrevet 29. november 2023 Har aldri skjønt meg på profesjonskampen og forstår heller ikke behovet for å påpeke at det ene eller det andre studiet er så mye enklere eller vanskeligere enn det andre. Hva som oppleves som lett/vanskelig handler om utallige faktorer som er høyst individuelle og jeg ville aldri valgt studieretning basert på anonyme innspill fra personer som ikke kjenner meg. Vernepleie og sykepleie er to ulike retninger som har en del fellestrekk men også mye som gir sitt eget særpreg på profesjonen. Vi har behov for begge og utfyller hverandre. TS: spør dua v nysgjerrighet eller vurderer du et av to? 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #34 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du igjen, du sprer denne feilinformasjonen i tråd etter tråd. Anonymkode: 7a71f...16e Litt usikker på hvor mange ganger jeg må gjenta meg selv, men prøver en siste gang. Det er ikke mine ord. Jeg har ikke funnet på noe av det jeg skrevet her. Det er ikke mine meninger, det er fakta jeg kopierer inn i diskusjonen for å avklare. At du er uenig er strengt tatt ikke mitt problem. Jeg videreformidler kun offentlig informasjon. Om informasjonen er feil, må du ta det med lovgivende myndighet, ikke meg. Igjen, det er ikke mine ord. At Dunning Kruger på forumet her vet mer og kan mer en Helsedirektoratet, FO og lovgivere for så være. At det er forskjell på det faglige innholdet på sykepleierutdanningen og vernepleierutdanningen sier seg selv. Det er ingen som noen gang har hevdet at studieplanene er like. https://www.fo.no/getfile.php/1333815-1607596806/Dokumenter/Din profesjon/Vernepleier/FO-Vernepleiernes helsefagkompetanse2020.pdf https://www.fo.no/getfile.php/1333812-1607596520/Dokumenter/Din profesjon/Vernepleier/Svar fra Helsedir om forespørsel om vernepleierens helsefaglige kompetanse 2019.pdf https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-04-03-320?q=legemiddelhåndtering Anonymkode: e8f44...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #35 Skrevet 29. november 2023 Jeg ser tydelig at det er store forskjeller på studiestedene hvor vanskelig sykepleierstudiet er, eller så var det ihvertfall det da jeg studerte sykepleie for 8 år siden. Jeg synes utdannelsen jeg tok var ganske vanskelig, og da jeg flyttet til et annet sted for å jobbe, innså jeg fort at vi hadde hatt mye større fokus på blant annet farmakologi enn andre studiesteder, og i stedet hadde vi mye mindre sykepleieteori. Det har også vært det jeg har kommet frem til når jeg har lurt på hvordan i all verden enkelte sykepleiere har greid å fullføre utdannelsen. Det er vel en av årsakene til at en del eksamener nå er nasjonale. Vernepleiestudiet vet jeg ikke så mye om, men jeg tenker at hvis kvaliteten på sykepleieutdanningen varierer så stort så er det vanskelig å sammenligne. Anonymkode: 789eb...12c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #36 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg gikk vernepleien gikk min venninne sykepleien samtidig, noe som gjorde at vi fikk sammenlignet de to utdanningene grundig. Vi hadde samme bøker og pensum i anatomi, fysiologi, farmakologi og medisinregning. Også samme prøver innen dette (og faktisk de samme foreleserne, men det var tilfeldig) Ellers hadde vi litt felles som sykdomslære, men der vernepleierutdanningen fokuserte på dette i 3 mnd, brukte sykepleien over ett år og 3 mnd og gikk mye lenger inn i detaljene. Samtidig på vernepleien lærte vi da om alle diagnoser innen psykisk helse og psykisk utviklingshemming. Det ene året vårt på vernepleien hadde mye til felles med barnevernspedagog og sosionom. Der hadde vi mye om etikk, masse lovverk og kommunikasjon. Vernepleieren har også en stor pedagogdel i undervisningen. Som ferdig vernepleier har jeg jobbet på lik linje som sykepleierne på akutt psykisk post, barnepsyk, sykehjem og i rus og psykiatri i kommune. Ellers har jeg jobbet som miljøterapeut i barnehage og vært konstituert som pedleder i barnehage i to år. Opplever derfor at jeg har en vid utdanning og kan som poteten brukes til mye. Anonymkode: 38c2a...afd Det er jo bare blank løgn. Vernepleiere har ikke nasjonal eksamen i anatomi og fysiologi. Anonymkode: 7a71f...16e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #37 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 2.47): Hvilken studieløp er enklest sykepleier eller vernepleier? Anonymkode: ea854...402 kan ikke sammenlignes. sykepleien er vanskeligst. de eksamene de skal igjennom er pyton vanskelige synes jeg Anonymkode: 45e44...cbb
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #38 Skrevet 29. november 2023 Jeg jobber som sykepleier og har en vernepleier som nær kollega. Hun er MYE sterkere enn meg når det kommer til psykiatri, mental stimuli o.l. Jeg skinner mer når det er fysiske plager. Hun er enig i dette og vi sammenligner oss ofte. Hva som er lettest kommer an på interesse vil jeg tro. Jeg hadde ikke fikset vernepleie. Anonymkode: c70eb...a87 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #39 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Litt usikker på hvor mange ganger jeg må gjenta meg selv, men prøver en siste gang. Det er ikke mine ord. Jeg har ikke funnet på noe av det jeg skrevet her. Det er ikke mine meninger, det er fakta jeg kopierer inn i diskusjonen for å avklare. At du er uenig er strengt tatt ikke mitt problem. Jeg videreformidler kun offentlig informasjon. Om informasjonen er feil, må du ta det med lovgivende myndighet, ikke meg. Igjen, det er ikke mine ord. At Dunning Kruger på forumet her vet mer og kan mer en Helsedirektoratet, FO og lovgivere for så være. At det er forskjell på det faglige innholdet på sykepleierutdanningen og vernepleierutdanningen sier seg selv. Det er ingen som noen gang har hevdet at studieplanene er like. https://www.fo.no/getfile.php/1333815-1607596806/Dokumenter/Din profesjon/Vernepleier/FO-Vernepleiernes helsefagkompetanse2020.pdf https://www.fo.no/getfile.php/1333812-1607596520/Dokumenter/Din profesjon/Vernepleier/Svar fra Helsedir om forespørsel om vernepleierens helsefaglige kompetanse 2019.pdf https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-04-03-320?q=legemiddelhåndtering Anonymkode: e8f44...cd5 Spennende å henvise til Dunning Kruger når du åpenbart ikke vet hva det er. Men de linkene du kommer med her motsier jo ikke noe av det jeg har sagt, tvert imot understøtter de det. De påpeker at vernepleiere har kompetanse i medikamenthåndtering, men også at det er forskjell i kompetansen "Det er forskjell på verne- og sykepleierutdanningene: De bringer ulike perspektiver og kompetanse inn i tjenestene". Dette nekter jo du for, du mener det er bare praksis som er forskjellen. Du misforstår begrepet medisinskfaglig, det handler ikke om medikamenthåndtering. Helsefagarbeidere har medisinskfaglig kompetanse, ambulansearbeidere også, og leger. Du må skille. Den linken du BURDE delt er dennehttps://www.fo.no/getfile.php/1352331-1671177805/Dokumenter/Din profesjon/Brosjyrer/Faktaark sykepleier og vernepleier - samarbeid og kompetanse.pdf Og jeg siterer derfra; "Sykepleiere og vernepleiere kan ikke erstatte hverandre" (så der tar du feil) "Utdanningsløpene har ulik sammensetning av kompetanseområder innrettet mot ulike brukergrupper. Sykepleierutdanningen er rettet mot å fremme helse, forebygge og behandle sykdom, lindre lidelse og sikre en verdig død til mennesker i alle aldre. Vernepleierutdanningen retter seg særlig mot personer med utviklingshemming og andre med kognitive funksjonsnedsettelser, og habilitering, rehabilitering og målrettet miljøarbeid." Mye mer ulikt enn bare litt praksis altså. "Vernepleieren er en helse- og sosialarbeider, som gjennom målrettet miljøarbeid og medvirkning tilrettelegger for hverdagsmestring og økt livskvalitet i et livsløpsperspektiv. Vernepleieren bistår personer med ulike fysiske, psykiske, sosiale og kognitive utfordringer. Empowerment, selvbestemmelse og ivaretagelse av grunnleggende rettigheter er sentralt i arbeidet. Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester i et livsløpsperspektiv. Utdanningen skal også sikre kompetanse og holdninger som danner grunnlag for likeverdige tjenestetilbud for alle grupper i samfunnet. Utdanningen gir kompetanse om funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming. En vernepleier skal særlig ha kompetanse innen miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering, helsefremming og helsehjelp." "Sykepleiere utøver sykepleie for å ivareta menneskets grunnleggende behov, fremme helse,forebygge og behandle sykdom, lindre lidelse og sikre en verdig død.Grunnlaget for omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie er oppdatert kunnskap, skikkethet og respekt for menneskers autonomi og medbestemmelse. Sykepleieutdanningen gir kunnskaper, ferdigheter og kompetanse til å utøve sykepleie til pasienter med komplekse og sammensatte sykdomsbilder. Sykepleiere skal kunne ta ansvar for- og gjøre, selvstendige, systematiske kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger, samt kritisk vurdere effekten av sykepleie og behandling. Udanningen skal bidra til gode ferdigheter i kommunikasjon, veiledning og samhandling. Kompetanse i kvalitets- og forbedringsarbeid skal bidra til å redusere uønskede hendelser og variasjon, samt sikre pasient- og brukermedvirkning. En sykepleier skal kunne utøve sykepleie til mennesker i alle aldre i et individ-, gruppe- og samfunnsperspektiv." To ganske ulike utdanninger der altså, selv om begge har medkamenthåndteringskompetanse. Det skiller betydelig mer enn "bare praksis", og en vernepleier er ikke kompetent til å jobbe på somatisk sykehusavdeling. Men mange andre steder kan begge yrkesgrupper jobbe. Anonymkode: 7a71f...16e 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #40 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men de linkene du kommer med her motsier jo ikke noe av det jeg har sagt, Anonymkode: 7a71f...16e Hva snakker du om? Jeg har aldri forsøkt å motsi deg. Det er du som kaller den offentlige informasjonen jeg kopierer inn som løgn. Samtidig kopierer du inn informasjon fra de samme kildene for å lage et poeng som ikke finnes. Samtidig som du kopierer inn informasjon fra samme kilde du senest i denne tråden omtaler som løgn, så unnlater du å kopiere inn det som faktisk er relevant, men legger inn informasjon om hva som er unikt for vernepleierutdannelsen. Som jo er irrelevant i denne diskusjonen. Samtidig driver å maser om medikamenthåndtering, som om det var det som var tema? Da du bevist unnlater å legge inn det som faktisk er relevant i henhold til diskusjonen, så kan jeg gjøre det nok en gang. Men det er altså denne informasjonen du omtaler som løgn. «De kan i utgangspunktet utføre alle medisinskfaglige prosedyrer som ligger til, eller delegeres fra behandlende lege eller virksomhetsleder, jf. legemiddelhåndteringsforskriftene. MEN dette er tett knyttet sammen med opplæring. Helsepersonell plikter til å utføre sitt arbeid utfra de kvalifikasjoner, opplæring og den trening en har og hvor oppdatert dette er. I tillegg kommer egenansvaret / meldeplikt med tanke på opplæringsbehov. Deretter har arbeidsgiver et «sørge for ansvar» og plikt til å gi tilstrekkelig opplæring.» Altså. Poenget her er opplæring. Ikke innholdet i grunnutdanningen. «Det er riktig at vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering/administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling, enten det er blodprøver, urinprøver, deltakelse i undersøkelser og så videre. Og det er riktig at vernepleiere har samme mulighet /ansvaret for pasientene på VAP eller behandling i form av medisinering per os, subkutane eller intravenøse injeksjoner mv., men alltid sett opp mot opplæring og forsvarlighetskravet i helsepersonelloven. Dette gjelder enten du er sykepleier eller vernepleier. • Det samme gjelder for stillinger knyttet til ansvarsvakter, bakvakter eller lederstillinger.» Igjen. Dette handler om langt mer en medikamenthåndtering. «Praksis skal forberede oss på arbeidshverdag og er en svært viktig del av ferdighetstreningen til både vernepleiere og sykepleiere. Minst like viktig er praksis for å lære oss å overføre og kombinere praktiske og teoretiske ferdigheter. Praksis innenfor alle felt, tema, tiltak eller prosedyrer vi senere vil komme borti er ikke mulig å få i grunnutdanningen. Derfor er melde- og opplæringsplikten viktig. Dette er felles for både vernepleiere og sykepleiere» Igjen. Praksis og opplæring. Anonymkode: e8f44...cd5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå