AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #41 Skrevet 28. november 2023 solsolsol skrev (4 timer siden): Med unntak av bøker har jeg aldri noensinne fått med kvittering på julegaver. Å skulle spørre etter det må da være superkleint? Aldri hørt om byttelapp? Anonymkode: 036cc...34d 1
Rosa Dartle Skrevet 28. november 2023 #42 Skrevet 28. november 2023 Jeg kjøper ut ifra ønskelista deres, og bare til dem jeg vet er for gjenbruk. Gjort det i mange år. Søsteren min ønsker seg alltid gjenbruk, og da leter jeg etter vintageskatter som jeg er sikker på at hun vil like. Har alltid truffet 😊 Dersom det blir krise får hun legge det ut på Finn igjen. Ville ikke kjøpt Finn-gaver til folk jeg ikke kjenner så godt eller er så sikker på hva liker.
Rosa Dartle Skrevet 28. november 2023 #43 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kjøper ikke brukt men legger heller ikke ved byttelapp. Kun til barn som jeg kjøper klær til (av åpenbare årsaker). Jeg legger mye tid og omtanke i julegavene jeg kjøper. De er nøye valgt ut med tanke på mottakeren. Og ofte noe de ønsker seg eller trenger. Da synes jeg rett og slett det er uhøflig å bytte det i noe annet. Så ingen retur-rett fra meg 🙈 Anonymkode: c8fa2...195 Uhøflig? Hvis de ønsker å bytte det er det jo ikke at de er uhøflige, men at du har bommet tross omtanken. 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #44 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er oppvokst med "man bytter ikke julegaver"-mentaliteten, så tenker helt ærlig ikke noe særlig over det.. Anonymkode: c153b...3ce Men hvis du får et klesplagg i feil størrelse som du ikke kan bruke da? Eller noe du har fra før? Anonymkode: 036cc...34d 2
Rosa Dartle Skrevet 28. november 2023 #45 Skrevet 28. november 2023 Amossa skrev (10 timer siden): Jeg synes ikke om ønskelister. Synes gaver skal være overraskelser og noe som den som gir har tenkt over. Sånn har jeg vokst opp også, men problemet er at det ender i for mye ræl som blir liggende. Og det er problematisk. Mye bedre å gi bort ting som folk faktisk ønsker seg. 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #46 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvis du får et klesplagg i feil størrelse som du ikke kan bruke da? Eller noe du har fra før? Anonymkode: 036cc...34d Da gir man det bort til noen det hadde passet bedre til eller donerer til type frelsesarmeen 🤷♀️ Anonymkode: c153b...3ce 3
Navani Skrevet 28. november 2023 #47 Skrevet 28. november 2023 Jeg gir kun det mottaker ønsker seg. Ber om ønskeliste, og går ut fra den. Jeg har sjeldent mulighet til å kjøpe brukt, men ville ikke vært redd for det eller gi uten byttelapp når jeg gir det de ønsker seg (unntaket mitt er vel klær, i tilfelle størrelsen er feil) 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #48 Skrevet 28. november 2023 Elle Melle skrev (2 timer siden): De som gir rare klær i feil størrelse, sengetøy i feil størrelse og ullundertøy til eksembarnet, legger aldri ved byttelapp. Vi skjønner jo alle at det er fordi de har skaffet seg tingene til en veldig billig penge ellers i året, men jeg skulle virkelig ønsket at de heller ga oss en eske konfekt eller lignende. For hva er egentlig hensikten med å gi folk gaver de ikke kan bruke til noe? Brukte gaver er fabelaktig når det gjelder samleobjekter av glass og interiør og slikt som man ikke får tak i nytt. Eller når man finner noe som noen ønsker seg på Finn som er nesten ubrukt. Det er de aller beste gavene. Men ubetenksome gaver uten byttelapp er helt poengløst i min bok. Helt enig. Jeg har et barn med nedsett funksjonsevne og til jul og bursdag får hen veldig ofte intrikate tegne-og malebøker. Noen av dem har hen fått flere ganger på rad, så jeg tror giver har glemt at det har vært gitt bort tidligere, sikkert kjøpt inn en «batch» med mange av samme 😅 Synes det faktisk hadde vært bedre om de hadde spurt hva hen ønsker seg. Hen takker fint for gaven, men jeg synes det er litt trist at det år etter år er gaver uten byttelapp som ikke kan brukes fordi de ikke passer til hen, mens søsken, kusiner og fettere som får det samme kan bruke det. Så selv er jeg blant dem som er veldig positiv til ønskelister. Anonymkode: 695d1...6a5 2 5
Navani Skrevet 28. november 2023 #49 Skrevet 28. november 2023 Amossa skrev (10 timer siden): Jeg synes ikke om ønskelister. Synes gaver skal være overraskelser og noe som den som gir har tenkt over. Og jeg liker ikke å få ting jeg ikke har bruk for, er minimalist og får jeg pynt eller klær jeg ikke liker må jeg bare gi det videre. Kan gjerne få noe spiselig eller funksjonelt - ullsokker, kakao, te. Heldigvis for meg bruker vi ønskelister i min familie, og så kan andre gjøre som de vil 9
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #50 Skrevet 28. november 2023 Mange er virkelig sære og selvopptatte. «Ingen skal få bytte gaven fra meg nei!» «Gaven er nøye utvalgt, så du har å like den, og bytte får du iallfall ikke!» Og ønskeliste, nei fy! Tenk om noen skulle få det de ønsker seg mest i stedet for det JEG syns de burde ønske seg! Tydelig at det er mindre viktig at mottaker blir fornøyd, så lenge dere er fornøyde selv og får det som dere vil. Sær oppførsel. Anonymkode: 036cc...34d 9 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 28. november 2023 #51 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er da ikke det det handler om. Men om at man bommer på klesstørrelsen til et barn f eks eller at mottaker får dobbelt opp av noe hun har ønsket seg. Virker jo her som om mange overhodet ikke er opptatt av mottaker med holdningen "de får være fornøyd med det de får uansett". Altså, jeg er opptatt av mottaker og ønsker å gi bort noe de virkelig blir fornøyd med. Det er ikke bare et skuldertrekk for meg hvis tantungen min sitter der med to like spill, det MÅ være mulig å bytte nettopp fordi det er tull å sitte der med dobbelt opp. Jeg vil at mamma skal få det flanellsengetøyet hun ønsker seg, ikke et i feil størrelse hun verken får brukt eller byttet. Merkelig holdning blant mange! Hvorfor gi bort gaver når dere likevel ikke bryr dere så hardt om gaven treffer? Anonymkode: de918...95d Men nå handlet jo egentlig innlegget om å gi brukte gaver.du sporer jo helt av!
Sofakona Skrevet 28. november 2023 #52 Skrevet 28. november 2023 Vi har en tante som hver jul og bursdag kjøpe klær til mannen min og barna uten bytte lapp...de passet aldri og vi satt igjen med klær som vi måtte gi bort. Vi fikk også mange pyntegjenstander som hun hadde kjøpt på sommeren på salg...som ikke var våres smak...og vi måtte gi til Fretex. Føler da at kjøper du ting som klær og du ikke er 100 prosent på passer i hjemmet etc .sett på bytte lapp 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 28. november 2023 #53 Skrevet 28. november 2023 Amossa skrev (10 timer siden): Jeg synes ikke om ønskelister. Synes gaver skal være overraskelser og noe som den som gir har tenkt over. Så det er viktigere for å bli fornøyd som giver, enn å glede mottaker med noe du vet han/henne ønsker seg?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #54 Skrevet 28. november 2023 Til dere som nekter å legge ved byttelapp selv om gaven er kjøpt i vanlig butikk i rimelig tid før overgivelse: De prøver å bytte uansett. Så ved å nekte de byttelappen setter dere ofte oss i butikkene i en ubehagelig situasjon. For ikke alle er like høflige tilbake når de får et "Nei, det går dessverre ikke uten byttelapp eller originalkvittering". Mange maser om unntak og skal ta slik dårlig service videre...osv....osv. Byttelapp er ikke bare der for mottaker, den er der aller mest for å lette jobben til de som står i butikken og skal behandle byttet. Derfor spør jeg aldri handlende om de ønsker byttelapp, den klistrer jeg på alle solgte varer fra datoen den forlengede byttefristen starter. Da har iallfall jeg gjort mitt. Anonymkode: 19713...134 4 1 1
Kontorotta Skrevet 28. november 2023 #55 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva slags mennesker kjenner du som ikke er i stand til å legge gaven ut til salg på finn.no eller gi den videre til noen andre? Anonymkode: 7dcf0...27f Vet du, jeg begynner å bli rimelig lei av å få gave fra ei tante som alltid handler for smått tøy til barnet vår på salg. Her hadde jeg faktisk satt mer pris på en sjokolade eller bare en hilsen. Det er ikke bare bare å selge på finn.no etterpå, eller gi bort til andre. Mange ganger havner det i Fretexcontainerne. Og selv det er merarbeid for min del. Jeg vil jo aller helst sette pris på gavene som blir gitt, samtidig tenker jeg at giver kanskje kan tenke seg litt mer om før det handles. Ser andre ikke liker ønskelister. Jeg elsker dem, men helst med flere alternativer, slik at mottaker ikke vet helt nøyaktig hva de får. Gir jeg klær til mine tantebarn, forhører jeg meg alltid om størrelse først. 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #56 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Synes det er greit å gi gaver uten bytterett, det er mine penger, liker ikke mottakeren det, synd for de. Anonymkode: aa5e0...94d Det er jo dine penger som blir kastet bort ja, men så var det biten med at vi skulle slutte med overforbruk og kjøp og kast , så synd for flere enn mottakeren egentlig. Anonymkode: fb152...4df 9
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #57 Skrevet 28. november 2023 solsolsol skrev (5 timer siden): Med unntak av bøker har jeg aldri noensinne fått med kvittering på julegaver. Å skulle spørre etter det må da være superkleint? Man spør ikke etter kvitteringen, butikkene legger ved byttelapp med julegaver. Får du virkelig med kvittering på bøker kjøpt i bokhandel på julegaver? Anonymkode: fb152...4df 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #58 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Handler alle gaver på nett, og tidlig, så de får ikke byttelapp. Nå kjenner jeg selvfølgelig de jeg gir gaver til godt, pluss at vi bruker ønskelister. Gir bare gaver til nærmeste familie og to gamle venninner. Bøker har vi alltid med på ønskelister, så trenger aldri å byttes. Vi leser mye. Bytter aldri gaver selv heller. Setter pris på det jeg får. Anonymkode: 7d947...bb4 Hender det ikke at man får 3 like bøker da? Jeg ønsker meg gjerne bøker, men har ofte benyttet meg av byttelapp fordi flere kjøper samme. Anonymkode: fb152...4df 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #59 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøper ikke brukt men legger heller ikke ved byttelapp. Kun til barn som jeg kjøper klær til (av åpenbare årsaker). Jeg legger mye tid og omtanke i julegavene jeg kjøper. De er nøye valgt ut med tanke på mottakeren. Og ofte noe de ønsker seg eller trenger. Da synes jeg rett og slett det er uhøflig å bytte det i noe annet. Så ingen retur-rett fra meg 🙈 Anonymkode: c8fa2...195 Jeg har bytter feks pysj som var for stor, bøker jeg fikk flere like av, CD-er jeg fikk dobbelt av, og hudkrem for fet hud da jeg har tørr hud.. eksempler jeg kom på. Skjønner ikke hvorfor det er uhøflig? Anonymkode: fb152...4df 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #60 Skrevet 28. november 2023 Amossa skrev (12 timer siden): Jeg har kjøpt et nydelig likørglass i norsk kunstglass til sønnens kjæreste. På lappen har jeg skrevet: "Til deg som liker gjenbruk.." det hørtes utrolig passivt aggressivt ut. Jeg elsker gjenbruk, men hadde ikke blitt glad for den gaven når den lappen står på… det høres ut som du ga henne noe gammelt rask som du egentlig bare tenkte å kaste… 😕 Anonymkode: 41861...b2a 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå