AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #61 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har bytter feks pysj som var for stor, bøker jeg fikk flere like av, CD-er jeg fikk dobbelt av, og hudkrem for fet hud da jeg har tørr hud.. eksempler jeg kom på. Skjønner ikke hvorfor det er uhøflig? Anonymkode: fb152...4df Det er jo ikke uhøflig, sett at man tenker at en gave skal være til glede for mottakeren. Men det er ikke alle givere som tenker sånn virker det som. Anonymkode: 036cc...34d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #62 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva gjør dere hvis mottakeren ønsker å bytte gaven dere har gitt? Er ikke det kleint å si at det dessverre ikke er mulig å bytte gaven? Anonymkode: de918...95d Litt, kanskje. Det er jo en risiko man tar ved å gi gaver som ikke kan byttes. Samtidig; om jeg gir ting som er brukt, har mottaker sendt signaler på forhånd om at de ikke har noe imot gjenbruk, og da er de jo også inneforstått med at bytting ikke er mulig. Så det å gi gaver som ikke kan byttes krever litt mer omhu, sånn sett. Jeg er også enig i det en bruker over her skriver om annen forståelse fra mottaker. Det er nok her "tanken som teller" kommer inn, tenker jeg. Det å kunne sette pris på gesten og omtanken bak selv om man hadde bommet på størrelsen eller det viste seg at mottaker har boken/cd'en fra før. Apropos dette med takknemlighet for det man får, "det er tanken som teller", og "jeg velger selv hva jeg vil gi", generelt til tråden: Noen ganger får jeg inntrykk av at "det er tanken som teller/vær glad for at du får gave i det hele tatt" blir misbrukt av giveren for å slippe å ta hensyn til mottakeren. At tanken teller går begge veier for meg, og valget av gave sender noen signaler om giverens syn på relasjonen og/eller gavekultur. Riktignok tenker jeg da mest på de nærere relasjonene. Jeg skjønner jo at f.eks. vinflasken fra jobb er mer symbolsk enn personlig, så siden jeg ikke drikker vin selv, gir jeg den til noen andre. Alle som kjenner meg vet at oppfølging og hagearbeid er to av mine svake sider. Så fra nære venner og nær slekt føler jeg meg presset inn i et hjørne hvis jeg får en potteplante som må stelles ofte og regelmessig, og desto mer akseptert for den jeg er hvis jeg får en plante som tåler å bli glemt i lange perioder. For ordens skyld; jeg smiler og takker pent uansett, og ser stort sett omtanken som ligger bakom der et sted. Anonymkode: cd2bd...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 28. november 2023 #63 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): det hørtes utrolig passivt aggressivt ut. Jeg elsker gjenbruk, men hadde ikke blitt glad for den gaven når den lappen står på… det høres ut som du ga henne noe gammelt rask som du egentlig bare tenkte å kaste… 😕 Anonymkode: 41861...b2a Du verden. Både sønnen min og kjæresten hans elsker brukt. Jeg vet at hun samler på likørglass av norske glassblåsere. Ingen glass må være like. Vet også at hun er glad i farger. Jeg la inn varsling på finn.no. Nå har jeg endelig funnet et som hun ikke har fra før, og som jeg vet hun blir veldig glad for. Hvordan dette kan høres passivt ut, forstår jeg ikke? Og aggressivt? At du synes gaven er gammelt rask, er lov. Men nå er ikke gaven til deg heller 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #64 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mange er virkelig sære og selvopptatte. «Ingen skal få bytte gaven fra meg nei!» «Gaven er nøye utvalgt, så du har å like den, og bytte får du iallfall ikke!» Og ønskeliste, nei fy! Tenk om noen skulle få det de ønsker seg mest i stedet for det JEG syns de burde ønske seg! Tydelig at det er mindre viktig at mottaker blir fornøyd, så lenge dere er fornøyde selv og får det som dere vil. Sær oppførsel. Anonymkode: 036cc...34d For et merkelig innlegg🤦🏻♀️ Anonymkode: 680a1...8c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #65 Del Skrevet 28. november 2023 Anonyme-meg skrev (10 timer siden): Så det er viktigere for å bli fornøyd som giver, enn å glede mottaker med noe du vet han/henne ønsker seg? Jeg gleder mottaker helt uten ønskelister, tenk at det går an da Anonymkode: 680a1...8c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #66 Del Skrevet 28. november 2023 IneT skrev (12 timer siden): Men nå handlet jo egentlig innlegget om å gi brukte gaver.du sporer jo helt av! Sporer jeg av i min egen tråd? Nei. Anonymkode: de918...95d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 29. november 2023 #67 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg gleder mottaker helt uten ønskelister, tenk at det går an da Anonymkode: 680a1...8c7 Det vet man ikke alltid 😁 Jeg er sikker på at de som gir gaver til meg som jeg ønsker å bytte også tror de gleder meg 😊 Det er jo folk som er glad i meg, og det er gode mennesker. Det er bare ikke alltid de treffer med gave, men det er selvsagt ingen krise og helt menneskelig 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helt uperfekt Skrevet 29. november 2023 #68 Del Skrevet 29. november 2023 Nei, det er ikke kleint. Det har forsåvidt aldri skjedd… de gangene mottaker har ønsket å bytte har det vært mulig. Det er gaver med stor sannsynlighet for at mottaker vil bytte som bøker(har allerede/fått to) og klær(feil størrelse) og sånne ting sørger jeg for å kjøpe i fysisk butikk med bytterett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #69 Del Skrevet 29. november 2023 Rosa Dartle skrev (12 timer siden): Det vet man ikke alltid 😁 Jeg er sikker på at de som gir gaver til meg som jeg ønsker å bytte også tror de gleder meg 😊 Det er jo folk som er glad i meg, og det er gode mennesker. Det er bare ikke alltid de treffer med gave, men det er selvsagt ingen krise og helt menneskelig 😊 De som gir med byttelapp er jo de smarteste. Selv om man gir gave fra en ønskeliste kan det være behov for bytte, mottaker kan rett og slett få dobbelt opp. Anonymkode: de918...95d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 29. november 2023 #70 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De som gir med byttelapp er jo de smarteste. Selv om man gir gave fra en ønskeliste kan det være behov for bytte, mottaker kan rett og slett få dobbelt opp. Anonymkode: de918...95d Ja, så man bør alltid gi med byttelapp 👍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 29. november 2023 #71 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 23.58): Hva gjør dere hvis mottakeren ønsker å bytte gaven dere har gitt? Er ikke det kleint å si at det dessverre ikke er mulig å bytte gaven? Anonymkode: de918...95d Det gir jeg en lang f i. Jeg gir det jeg har lyst til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 29. november 2023 #72 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De som gir med byttelapp er jo de smarteste. Selv om man gir gave fra en ønskeliste kan det være behov for bytte, mottaker kan rett og slett få dobbelt opp. Anonymkode: de918...95d Da får man gi den gaven videre da, eller selge den på Finn. Ikke giver sitt problem. En gave er ikke noe man kan kreve eller «bestille» Frekt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #73 Del Skrevet 30. november 2023 Irja skrev (9 timer siden): Da får man gi den gaven videre da, eller selge den på Finn. Ikke giver sitt problem. En gave er ikke noe man kan kreve eller «bestille» Frekt. Kan du ikke bare droppe gaver? Du ser jo åpenbart på det som en plikt å gi og noe du ikke gidder å engasjere deg i for å glede mottaker mest mulig. Anonymkode: de918...95d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #74 Del Skrevet 30. november 2023 Amossa skrev (På 28.11.2023 den 0.40): Jeg synes ikke om ønskelister. Synes gaver skal være overraskelser og noe som den som gir har tenkt over. Men om man ikke gir ønskeliste, bør man jo heller ikke klage på at gaven ble feil og ikke kan byttes. Blir jo som de som ikke stemmer ved valg, men likevel klager når valget er avgjort. Faktisk er det ganske kjipt å bytte en gave som var ment som en overraskelse og som giveren virkelig har tenkt over før gaven ble gitt. Da blir det litt sånn «du kjenner meg ikke i det hele tatt, og jeg setter ikke pris på den tid og kjærlighet du har brukt på å tenke over at akkurat den gaven passer meg». Da er det mye bedre å praktisere ønskeliste. Og om man så absolutt vil kvitte seg med en gave som ikke kan byttes, så gi den til gjenbruk eller selg den da. Anonymkode: 71357...9df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #75 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg kjøper mye brukte gaver, men det er billige ting og alle i slekten min er flinke på å gi videre ting som ikke helt traff blink, så det går helt fint 🙂 Anonymkode: cfc11...a71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 30. november 2023 #76 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kan du ikke bare droppe gaver? Du ser jo åpenbart på det som en plikt å gi og noe du ikke gidder å engasjere deg i for å glede mottaker mest mulig. Anonymkode: de918...95d Gidder jeg ikke å engasjere meg? Jeg liker å gi gaver jeg, og bruker mye tid på det. Men en gave er nettop det: en gave fra en person til en annen. Ikke en ordreslipp eller et krav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnifique Skrevet 30. november 2023 #77 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg er personlig litt mer avslappet når det kommer til gaver Selv prøver jeg å finne noe som kan glede mottaker, samt å få med byttelapp på det som kan byttes. Samtidig, skulle jeg motta en gave som ikke faller i smak hos meg, uten byttelapp (og det har ofte skjedd med for eksempel gaver fra bestemor), synes jeg det ikke gjør så mye. Jeg prøver å være takknemlig over at noen har tenkt på meg, og er veldig sånn «tanken som teller»-person. Forstår at ikke alle er lik meg og at det kan være kjedelig når en får følelsen av at giver ikke kjenner en. Men så lenge jeg vet at det ligger gode intensjoner bak gaven, tenker jeg ikke så mye på det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #78 Del Skrevet 30. november 2023 Rosa Dartle skrev (På 29.11.2023 den 8.33): Det vet man ikke alltid 😁 Jeg er sikker på at de som gir gaver til meg som jeg ønsker å bytte også tror de gleder meg 😊 Det er jo folk som er glad i meg, og det er gode mennesker. Det er bare ikke alltid de treffer med gave, men det er selvsagt ingen krise og helt menneskelig 😊 Jo det ber man;) Anonymkode: 680a1...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #79 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jo det ber man;) Anonymkode: 680a1...8c7 Nei haha. mange tror nok at jeg har elska alt rall de har kjøpt og Tenkt nøye igjennom", og jeg er jo høflig og sier takk, er glad osv - også gir jeg det bort på finn. Anonymkode: 56774...a20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå