Gå til innhold

Dere som handler brukte julegaver og/eller julegaver uten bytterett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere hvis mottakeren ønsker å bytte gaven dere har gitt? Er ikke det kleint å si at det dessverre ikke er mulig å bytte gaven?

Anonymkode: de918...95d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt et nydelig likørglass i norsk kunstglass til sønnens kjæreste.  På lappen har jeg skrevet:  "Til deg som liker gjenbruk.."  :)

• Liker 2
Skrevet

Synes det er greit å gi gaver uten bytterett, det er mine penger, liker ikke mottakeren det, synd for de.  

Anonymkode: aa5e0...94d

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes det er greit å gi gaver uten bytterett, det er mine penger, liker ikke mottakeren det, synd for de.  

Ok. Noen av oss liker jo å gjøre mottakeren fornøyd, så hvis jeg skulle bomme på smak, størrelse eller noe annet, synes jeg det er trist hvis de ikke får byttet.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Amossa skrev (13 minutter siden):

Jeg har kjøpt et nydelig likørglass i norsk kunstglass til sønnens kjæreste.  På lappen har jeg skrevet:  "Til deg som liker gjenbruk.."  :)

Det er jo en flott gave hvis du vet spesifikt at hun samler/ønsker seg dette og hun ikke har akkurat dette glasset. 😊

Jeg tenker mer i bane av at man har kjøpt en bok mottakeren har fra før eller at man kjøper et plagg i feil størrelse og så er det ikke mulig å bytte og så sitter mottakeren der med ubrukelige gaver.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja tjo det er jo en gamble. For min del er pengeverdien av gaven konstant, så når jeg har kjøpt ting som ikke kan byttes er det da typisk gaver på salg, som er finere enn mottakeren ellers ville fått. Har enda ikke opplevd å få et kleint spørsmål om hvor noe uten byttelapp kan byttes. Er det ikke byttelapp med, kan det ikke byttes, ferdig snakka. 
Det er ikke noe krav å måtte kunne bytte gaver man får. Liker man det ikke, neivel da får man re-gifte gaven til noen man tror liker den. 

Anonymkode: 8302e...682

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er det som er så flott med ønskelister! Her praksiseres ønskelister blandt alle aldre. Helt genialt!

Anonymkode: 84e7f...7d7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er det som er så flott med ønskelister! Her praksiseres ønskelister blandt alle aldre. Helt genialt!

Jeg synes ikke om ønskelister.  Synes gaver skal være overraskelser og noe som den som gir har tenkt over.  

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo en flott gave hvis du vet spesifikt at hun samler/ønsker seg dette og hun ikke har akkurat dette glasset. 😊

Jeg tenker mer i bane av at man har kjøpt en bok mottakeren har fra før eller at man kjøper et plagg i feil størrelse og så er det ikke mulig å bytte og så sitter mottakeren der med ubrukelige gaver.

Men da gir man jo bare bort til andre, kanskje neste jul.  Eller man selger på finn.no :)  

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen ting liker jeg å ha kvittering og mulighet til å bytte/reklamere på/bruke garanti. Jeg er selv glad i å handle brukt, men har gått på en smell noen ganger. F.eks en rettetang som sluttet å funke etter to dager og en støvsuger som sluttet å fungere etter 1mnd. Hadde jeg kjøpt dette nytt kunne jeg fått hjelp av butikken til reparasjon eller ny vare innenfor lovverket. 

En annen ting når det gjelder elektriske produkter, er at man rett og slett ikke vet hvordan produktet har blitt behandlet. I verste fall kan det føre til brann. 

Å gi brukt noe som vedkommende samler på er en fin ting. Men varen bør se ordentlig ut, ikke ha hakk ol. Ellers kan det meste av forbruksvarer gis. Ordentlige ullsokker (ofte er de ny/hjemmestrikket og gitt til butikken), diverse kubbelys/andre lys i pakken,  tegnebøker, fargestifter, håndklær for å nevne noe. Jeg har også kjøpt bruke blomsterpotter til potteplanter som gis bort. Da i en stilren stil eller farge jeg vet mottaker liker. Alt må selvsagt være pent brukt! 

Anonymkode: 8ab33...bbc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Med unntak av bøker har jeg aldri noensinne fått med kvittering på julegaver. Å skulle spørre etter det må da være superkleint?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har sjeldent med byttelapp på gavene jeg gir, om de er brukt eller ei. Faller ikke gaven i smak er det ikke krise. De kan gi vekk ellet selge. 

• Liker 3
Skrevet
solsolsol skrev (22 minutter siden):

Med unntak av bøker har jeg aldri noensinne fått med kvittering på julegaver. Å skulle spørre etter det må da være superkleint?

Anonymbruker*** skrev (2 minutter siden):

Jeg har sjeldent med byttelapp på gavene jeg gir, om de er brukt eller ei. Faller ikke gaven i smak er det ikke krise. De kan gi vekk ellet selge. 

Ja, jeg fikk en bolle av noe slag i fjor, som ikke hadde byttelapp og som åpenbart var gått ut av sortimentet hos Coop. Jeg hadde null interesse av denne tingen, men er såpass oppegående at jeg ikke spør samboers slekt om byttelapp. Det ville være ufint. Da dealer jeg heller med det på egenhånd.

Er dog enig med den som sier at problemet er løst ved ønskeliste. Elsker å få ønskelister av folk, og sende egne ønsker og få noe jeg trenger. Er vinn-vinn for begge to. 

Anonymkode: b71fc...a40

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som gir uten byttelapp - når de i butikken spør om det er en gave og om det skal være byttelapp (noe de alltid gjør i disse tider) - så svarer dere nei?

Anonymkode: dac44...28f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Handler alle gaver på nett, og tidlig, så de får ikke byttelapp. Nå kjenner jeg selvfølgelig de jeg gir gaver til godt, pluss at vi bruker ønskelister. Gir bare gaver til nærmeste familie og to gamle venninner. Bøker har vi alltid med på ønskelister, så trenger aldri å byttes. Vi leser mye. Bytter aldri gaver selv heller. Setter pris på det jeg får.

Anonymkode: 7d947...bb4

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg legger ved byttelapp om jeg erveldig usikker på størrelse, ellers så har jeg uansett kvitteringer dersom det er behov. 
Men jeg kjøper vanligvis gaver som mottaker uansett ikke bytter, med mindre de får flere av det samme. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det en slik felles ønskeliste hvor man huker av når man har kjøpt en, slik at man er sikre på at mottaker ikke får to sett av samme ting? 
Jeg og den andre tanten til mine tantebarn får samme gaveliste, det gjør besteforeldre og annen slekt også. 

Anonymkode: 2c436...952

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint med brukte gaver, men man må jo se det an, det krever en litt annen forståelse fra mottaker.

Jeg gir det der jeg tror at mottaker vil sette pris på gjenbruk. Og at gaven har en annen verdi, for eksempel at den ellers ville vært vanskelig å få tak i.

Jeg må også tro at mottakeren vil gi det videre hvis det mot formodning ikke passer, at han allerede har det osv.

Jeg har gjennom årene kjøpt brukte smykker til min søster, brukte kunstglass til min mor, hjemmestrikkede gensere fra bruktmarked til student-nevøer, bøker fra antikvariater, bilder og annet.

Jeg har også gitt pent brukte barne-og ungdomsbokserier som mine barn har likt, til venners litt yngre barn. Da har jeg en viss formening om hva de liker og har i hyllen selv, men de _kan_ jo ha lest den på biblioteket.  Da får de kanskje seks bøker i gave i stedet for en liten annen gave, men det står typisk «fra gjenbruksnissene på Tåsen». Og så vet jeg at min venninne (barnas mor) vil gi det videre til noen andre og finne et substitutt hvis det er helt bom.

Og jeg kan kjøpe nye gaver på reise, som det vil være være vanskelig å få byttet for mottaker i Norge. Men da er det igjen noe jeg tror treffer, og som kan gis videre hvis ikke. Men jeg viser at «jeg så dette lille bildet i Roma, og tenkte på deg, og at det kanskje passer på hytten din».

Men de aller fleste gavene jeg gir er jo nye, og da kjøper jeg heller en gave til fullpris med byttelapp, som helt sikkert kan byttes i en butikk der mottaker bor, enn  å kjøpe noe som egentlig kostet mer men som var på tilbud og det ikke følger byttelapp med. 

Så de gangene gavene ikke er byttbare, så har jeg lagt mye tanker i det, både rundt gaven og mottaker. Men jeg har helt sikkert bommet en gang, og det lever jeg godt med.

Anonymkode: bde39...6b0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Veldig kjekt for mottaker å kjøpe til deg når det er sånn gaven tilbake blir. Alle har forskjellig smak. Greir med brukt så lenge det er noe som personen trenger eller kan bruke. Ofte blir det kræsj og mye nips og naps..

Anonymkode: d5581...52e

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alltid det hjelper med byttelapp. Jeg har en giver som alltid legger ved byttelapp, men personen kjøper gavene så tidlig at byttetiden har gått ut (1 mnd) når jeg får gaven.

Anonymkode: 2604e...a54

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva slags mennesker kjenner du som ikke er i stand til å legge gaven ut til salg på finn.no eller gi den videre til noen andre?

Anonymkode: 7dcf0...27f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...