Gå til innhold

Når er det for kaldt for en hund å gå turer på en time?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står så mye om at det skal bli så kaldt fremover. Men når er det for kaldt for en hund å gå på skogsturer rundt en time eller to? Altså ikke kun en tissetur på en halv time.

Anonymkode: e1c7e...814

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grensa på minusgrader?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke for å være vanskelig men det kommer helt an på rasen. Det er forskjell på en chihuahua og en alaskan malamute og således vil det også være forskjell på svaret her.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Ikke for å være vanskelig men det kommer helt an på rasen. Det er forskjell på en chihuahua og en alaskan malamute og således vil det også være forskjell på svaret her.

En «gjenomsnitts» hund da? Altså midt imellom en chihuahua og en alaska malamute.

Men hvilken hunderase har dere? Og hva er maks minusgrader for hunden deres?

• Liker 1
Skrevet

Har en chihuahua, hun må ha godt med klær på i minusgrader, og selv da fryser hun. Så her er det bare rett ut på do og inn igjen. De fleste hunder tåler nok hakket mer enn hun jeg har😅

Anonymkode: 0a1e0...96e

• Liker 1
Skrevet

Vår bichon frisé  kan godt ha tur på 2-3 timer i minusgrader han holder godt på varmen så lenge han er i bevegelse  har dekken på han om det er mye vind eller snø  bruker potesokker på lengre turer å sjekker at han har det bra underveis. 

Anonymkode: 91c4c...0e7

• Liker 2
Skrevet

Aldri, men når det nærmer seg -20 må de ha på potesokker. 

Anonymkode: e8866...e77

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En «gjenomsnitts» hund da? Altså midt imellom en chihuahua og en alaska malamute.

Men hvilken hunderase har dere? Og hva er maks minusgrader for hunden deres?

Det kommer an på, har den f.eks underullpels? Er det en kort eller langhåret og er det en valp eller en gammel hund? Slike ting spiller jo inn

Vi har en blanding mellom Toller og Border Collie, begge disse rasene tåler kulde godt, (men er ikke like værharde som alaskan malamute igjen) og hunden vår har både underullpels og dekkhår og er langhåret og er en aktiv hund.

Vi bor også på vestlandet så den gradestokken vi skal til med denne uken er i ukjent farvann nesten for oss. 

Men vi har ingen problemer med å gå de vante turene som er en time om morningen, 2 timer om ettermiddagen og en liten tur på kvelden når det nå kommer ned mot 10-12 minus 

Vi bruker alltid potesokker men det er mest pga saltet og skaren ellers har vi en liten refleksvest som dekker ryggen. 

Ellers ønsker jeg gjerne å tipse om denne linken 

https://www.nrk.no/livsstil/bikkjekaldt_-seks-rad-til-hundeeiere-1.13904358

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er din definisjon av "kaldt"?🥶

Jeg har bodd i både Finnmark og på Østlandet. Når en østlending synes det er grisekaldt er det -7 grader. En Finnmarking kommenterer ikke engang temperaturen før det har blitt under -25.

Mange her hvor jeg bor nå (Østlandet) som har klær på bikkjene. Ofte eksotiske raser og mynder med tynn hud, men jeg mistenker at en del av dem har genser på hunden fordi de fryser selv. Min retriever har aldri på seg klær, og vi går gjerne en times tur i -10 grader. Så lenge hunden er i bevegelse og ikke blir sittende stille er det null problem.

• Nyttig 2
Skrevet

Vel, terven vår kanlett være ute mye lengre enn Jack Russelen for eksempel før den viser tegn til å være kald. Og så hjelper det med gode potesokker og et godt dekken.. Samt ha med en typ jervenduk eller lignende om det skal taes pauser osv.. 

Anonymkode: 2eeaf...d6b

Skrevet (endret)

Det finnes ingen mellomting mellom alaskan malalute og chihuahua. Alle raser er forskjellig. En vennlig kjempe som grand danois f.eks er jo stor av størrelse og robust, men den har ikke noe særlig pelskåpe å skryte av og vil derfor ikke tåle kulda like godt som en borzoi eller irsk ulvehund av samme størrelsesorden.

En setter eller schäfer kan nok fint være ute i -10 en time, men -20 passer nok bedre for en husky.

En chihuahua eller griffon må kles godt i minus 5 og vil kanskje helst kose seg foran peisen hele vinterhalvåret, men en pomeranian eller japansk spisshund som også er små vil naturlig greie seg og trives bedre i lave temperaturer fordi de er utstyrt med pels som varmer.

Altså… Du må nesten være mer spesifikk både hva rase og temperatur angår.

Endret av Anononyma
  • Liker 1
Skrevet

Må nesten se det på hunden, når viser den tegn til å fryse. Min jack liker absolutt ikke kulde og snø, må pakkes godt inn og er pottesur hele turen😆 viser fort tegn til at han er kald på potene og begynner fort å skjelve. Det kan han gjøre i 2 minus med kald vind😉

Anonymkode: 4038a...5fe

• Liker 1
Skrevet

Det hjelpsomme svaret er "Det kommer an på". ;)

Det kommer an på om det er vindstille eller masse vind. Det kommer an på rase og type pels. Det kommer an på føret (er det bart eller er det mye kald snø som kan kjøle ned og evt kladde seg i labbene og pelsen). Det kommer an på individet (noen individier fryser lettere enn andre helt uavhengig av rase).

• Liker 2
Skrevet

Har en cobberdog med halvlang pels, men uten underull. Bruker varmt heldekken og potesokker på langtur i dag når det er -15. 

Er det -5 eller varmere, trenger hun ikke. Men blåser det, regner eller sludder med minusgrader er dekken godt å ha på syns hun.

Du må se an hunden din og bli kjent med hva den trives med! 

Anonymkode: b76e5...438

Skrevet

Forskjellige hunder har ulike grenser også innad i rase, samme kjønn og alder.

Min whippet på 14 år elsker snø, kulde og vinter og går gjerne i 1-2 timer i -15.

Min går med et enkelt dekken med fyll (tenk vinterjakke) til ca -5, så over på Hurrta Extreme Overall (tenk vinterdress) til -15. Ingen potesokker eller hette.

Blir det kaldere enn -15 tar jeg på han litt ekstra ull innerst på de lengste turene men ellers trenger ikke min potesokker eller hette heller. Sokker bruker vi av og til ved salt eller skare.

Whippeten til veninna mi som bor tre hus unna må ha på samme bekledning ved -5 som min ved -15 men han må i tilegg også ha sokker og hette. Hennes fryser rett og slett mer enn min.

Anonymkode: 3bfa8...c31

Skrevet (endret)

Spør du Whippeten min er det for kald når det nærmer seg null grader. Men med nok klær på er det greit ned til -10.

Under det er det kun tissing 2 meter utenfor døren som gjelder, etterfulgt av oppvarming og trøstekos i sofakroken.

Whippet er fantastiske ❤️

Endret av Me for life
  • Hjerte 1
Skrevet

ikke noe problem for min som har underull og overpels. 

Anonymkode: caf31...e58

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det står så mye om at det skal bli så kaldt fremover. Men når er det for kaldt for en hund å gå på skogsturer rundt en time eller to? Altså ikke kun en tissetur på en halv time.

Kommer ann på hunderasen og pelsen det!

Anonymkode: 8c494...abb

Skrevet
Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Hva er din definisjon av "kaldt"?🥶

Jeg har bodd i både Finnmark og på Østlandet. Når en østlending synes det er grisekaldt er det -7 grader. En Finnmarking kommenterer ikke engang temperaturen før det har blitt under -25.

Mange her hvor jeg bor nå (Østlandet) som har klær på bikkjene. Ofte eksotiske raser og mynder med tynn hud, men jeg mistenker at en del av dem har genser på hunden fordi de fryser selv. Min retriever har aldri på seg klær, og vi går gjerne en times tur i -10 grader. Så lenge hunden er i bevegelse og ikke blir sittende stille er det null problem.

Har bodd flere år i Finnmark og flere sørpå, og ikke noe er kaldere enn en iskald vinter i Innaldet! 

Når det sagt, for oss legger vi grensa for lange turer på rundt -20. Da begynner jeg å slite med astma. Hunden bruker stort sett potesokker hele vinteren og et varmeelement på de kaldeste dagene. 

Anonymkode: fa17d...11c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer ann på hunderasen og pelsen det!

Bruker sokker når det er veldig kaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...