Gå til innhold

Er presskanne kaffe godt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye bedre. Og dessverre mer usunt.

Anonymkode: d50b6...e3e

Hvordan er det mer usunt? 

Anonymkode: 6895d...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det mer usunt? 

Mindre filtrert. 

Anonymkode: f1961...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mindre filtrert. 

Anonymkode: f1961...3b0

Hva vil det si? Mer kalorier/fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo helt an på kaffen, oppskriften og preferanser. Presskannekaffe er jo ikke én ting. Kan jo lage en hel variasjon av oppskrifter med den. Vil faktisk hevde at det er en av de bryggerne som kan treffe det bredeste bryggeresultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer som kokekaffe. Men masse aroma i de eteriske oljene i kaffefettet de mener er så usunt, og som gjør at traktekaffe anbefales fremfor koke/presskannekaffe. Men det kommer da an på mengdene. Livet er for kort for mindre enn (smaksmessig) best mulig kaffe, sier nå jeg

Anonymkode: 8b359...174

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

https://www.lhl.no/sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/kaffe-hjertehelse-og-kolesterol/

Sitat

Norske forskere fant på 1980-tallet at et høyt inntak av kaffe hadde sammenheng med høye kolesterolverdier i blodet, noe som senere ble bekreftet i en rekke undersøkelser. [...] Tidlig på 1990-tallet viste kjemiske analyser at kokekaffe inneholdt fettstoffene cafestol og kahweol, mens det var veldig lite av det i filterkaffe. Fettstoffene finnes i kaffebønner, og mengden som skilles ut i kaffe er avhengig av bryggemetoden. Fettstoffene frigjøres i varmtvann, og jo lenger tid malte bønner er i kontakt med vann, jo mer fettstoffer frigis til vannet. Kokekaffe og presskannekaffe vil derfor inneholde mye av disse fettstoffene.

Anonymkode: d50b6...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kaffe inneholder stoffer som ikke er bra for kolesterolet. I filter-kaffe, blir disse stoffene filtrert vekk. Det blir de ikke i presskanne-kaffe, der får du alt rett i blodårene. 

Anonymkode: ea209...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Er det like bra som traktekaffe?

Synes det er bedre!

Men kan ikke måle seg med espressomaskiner som kverner bønner osv. 

Anonymkode: 8b796...f58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usunt pga kolesteroløkende fett i kaffe. Presskanne-kaffe, kokekaffe og kapsler er verst, filterkaffe best, helsemessig sett. Men presskanne-kaffe med nykvernet kaffe er nok det beste på smak.

Anonymkode: 32729...0cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det er bedre!

Men kan ikke måle seg med espressomaskiner som kverner bønner osv. 

Anonymkode: 8b796...f58

Espressomaskiner som er gode kverner jo ikke bønner, det trenger man egne kverner til.

Skikkelig presskannekaffe er veldig godt, denne videoen her viser hvordan man gjør det ordentlig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citpensacola skrev (2 minutter siden):

Espressomaskiner som er gode kverner jo ikke bønner, det trenger man egne kverner til.

Skikkelig presskannekaffe er veldig godt, denne videoen her viser hvordan man gjør det ordentlig:

Det er hvordan man selv liker den som teller. Ikke en video som sier "slik skal det være". Det samme gjelder forøvrig all mat og drikke.

Anonymkode: 300b2...082

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker v60. Fordelene til presskanne på noen områder uten å ha med de fettstoffene siden kaffen filtreres og ikke er i kontakt med varmt vann særlig lenge.

Aeropress er også et godt alternativ men der er det mer knot.

Anonymkode: 9a4e4...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Presskannekaffe er nydelig. Men det blir oftest kapsel her. Lettvintest. (Ikke å forveksle med lettvin-test)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 14.48):

Jeg foretrekker v60. Fordelene til presskanne på noen områder uten å ha med de fettstoffene siden kaffen filtreres og ikke er i kontakt med varmt vann særlig lenge.

Aeropress er også et godt alternativ men der er det mer knot.

Anonymkode: 9a4e4...cb5

Jeg har også gått over fra presskanne til V60. Synes jeg får bedre resultat og liker smaken bedre.

Anonymkode: 899c1...7e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på kaffetypen. Jeg synes stort sett kaffetrakterkaffe er stygt, og må ha melk oppi.

Når jeg kjøper kaffe for presskanne, kjøper jeg fra et lokalt kaffebrenneri. De har mange varianter å velge mellom.

Anonymkode: 1e393...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 10.44):

Usunt pga kolesteroløkende fett i kaffe. Presskanne-kaffe, kokekaffe og kapsler er verst, filterkaffe best, helsemessig sett. Men presskanne-kaffe med nykvernet kaffe er nok det beste på smak.

Anonymkode: 32729...0cd

Not. Pulverkaffe er det sunneste. Dersom innhold er likt.

Anonymkode: 2df7e...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...