Gå til innhold

2,5-åring som tilsynelatende har mye voksesmerter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ca en gang i uka våkner hun på natta utrøstelig og sier hun har vondt i beina. Ofte klarer hun ikke roe seg. Gir en Paracet, og da er det greit igjen når den virker.  Burde vi ta henne til lege, eller slå oss til ro med at det er voksesmerter? Har vært 4 episoder med dette nå.. 😔

Anonymkode: a56d2...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en på 11 år som hadde slikt til han ble 8 år...har en på 5 nå som får det innimellom. Håper hun snart vokser det fra seg. Her hjelper det innimellom å vekke henne..la henne se litt på telefonen etc ..sa glemmer hun ofte at hun har vondt og sovnet etterpå. Om det ikke går får hun paracetamol.

Prøv magnesium krem på beina 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (41 minutter siden):

Jeg har en på 11 år som hadde slikt til han ble 8 år...har en på 5 nå som får det innimellom. Håper hun snart vokser det fra seg. Her hjelper det innimellom å vekke henne..la henne se litt på telefonen etc ..sa glemmer hun ofte at hun har vondt og sovnet etterpå. Om det ikke går får hun paracetamol.

Prøv magnesium krem på beina 

Avlede med skjerm, for en god idè...

Anonymkode: a4698...17d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt noen runder med femåringen her. Ille når det står på, men går over i løpet av en halvtime, tre kvarters tid. Har ikke gitt Paracet, for den hadde nok ikke rukket å virke før det ga seg. Har pleid å trøste, massere beina eventuelt bare stå opp og prøve å fokusere på noe annet (lese bok, se noe på tv etc) til det har gått over. 

Anonymkode: b12ea...a32

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn med dette problemet og hadde det også mye selv som barn. Det som lindrer best og raskest er så varmt vann som de tåler i badekaret. Tar ti min og så dempes smertene betraktelig. Hos den ene var det så vondt at hun orket ikke vente den halvtimen det tok før Paracet virker. Derfor vi i ren desperasjon oppdaget varmtvannets fortreffelighet. Anbefales å prøve👍 Når det er sagt er det ikke dumt å nevne for legen. Særlig om smertene kun kommer i det ene benet. Da kan det skyldes andre ting.

Anonymkode: d13d4...81b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke avledet med skjerm på natten.

Jeg har to som har hatt fryktelig mye voksesmerter. Det som har funket der er å smøre med tigerbalsam når det står på, samt en varm rispute.

Anonymkode: 1ab0c...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke avledet med skjerm på natten.

Jeg har to som har hatt fryktelig mye voksesmerter. Det som har funket der er å smøre med tigerbalsam når det står på, samt en varm rispute.

Anonymkode: 1ab0c...b4e

Meg som anbefalte varmtvann over. Enig med deg i at varme er tingen. Men tigerbalsam bør dere bære forsiktig med, evt kontakte lege. Tigerbalsam skal ikke brukes av barn under 12. Rispute kan funke, men et bad omslutter hele beinet og er best om du orker.

Anonymkode: d13d4...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye voksesmerter som barn. Som andre sier så hjalp det med et varmt bad. Det lindret også om foreldrene mine strøk og lett masserte over knærne (der jeg hadde mest vondt).

Anonymkode: 4439a...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette mye som barn, og fremdeles litt som voksen. Varmt vann lindrer best. Kna litt på legger og varme ullsokker.. :) 

Anonymkode: c934c...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert noe som går over, men jeg ville tatt en tur til legen uansett. En crp og undersøkelse bare for å være sikker på at det ikke er noe annet :)

Anonymkode: 6e946...9f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har hatt voksesmerter.

Her hjalp det med plaster (placebo), og varmeflaske. Villle ikke gitt Paracet. Den virker ikke før smertene har gått over. 

Massasje virker også å lindre, eller trøste

Anonymkode: df26e...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine jenter er slik, yngste er 2,5. Hjelper med varmeflasker, masse kos og trøst - men hvis det ikke slipper taket får de Paracet. 
Hadde eldste med til legen for å utelukke at de var andre ting enn voksesmerter. Er du usikker, ville jeg tatt en tur :) 

Anonymkode: d286d...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begge mine jenter er slik, yngste er 2,5. Hjelper med varmeflasker, masse kos og trøst - men hvis det ikke slipper taket får de Paracet. 
Hadde eldste med til legen for å utelukke at de var andre ting enn voksesmerter. Er du usikker, ville jeg tatt en tur :) 

Signerer også personen over her; placebo. Her en natt fikk yngste to dråper saft (for smaken sin skyld) blandet ut med vann. Sa det var Paracet, yngste slukte det og sovnet tvert. Funket gull 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også hatt dette, på natta, da hun var 2-3. Legen sa at voksesmerter er en myte, og at smerter i beina kan tyde på jernmangel. Jernnivå var normalt, men jeg har lagt merke til en sammheng mellom vondt i leggene og dager der hun har vært ekstra aktiv og fått i seg for lite drikke. Hun var ikke noe glad i å drikke da hun var yngre og kunne gå hele dagen i barnehagen uten å drikke. Må fortsatt mase på henne for å få i henne væske, men det har kommet seg betraktelig. 

Vet ikke om dette kan forklares vitenskapelig på noen som helst måte, eller om det bare er noe jeg innbiller meg. 

Har ikke brukt paracet da jeg syntes det var for tidlig, og da smertene heldigvis ikke varte så lenge (det tar jo tid før paracet virker). Det hjalp med massasje.

Anonymkode: 2b3a8...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye av det selv, og toåringen min har nylig begynt å klage litt på kveldene.

Smertene varer ikke så lenge om gangen, som regel ikke mer enn en halvtime, så smertestillende er unødvendig da de ikke rekker å virke. Kos, trøst, varmeflaske og litt "knaing" hjalp meg, og jeg gjør det samme med toåringen. 

Anonymkode: e1695...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...