Gå til innhold

Redd for helsen min nå. Kan jeg få sykemelding pga dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle. 
Jeg er en 4-barnsmor som for 3 uker siden ble dumpet over natten av samboer, for en annen kvinne.

I tillegg oppå dette har jeg en veldig vanskelig arbeidssituasjon som jeg har slitt med lenge. Psykososialt grusomt og jeg har kjempet med det siden april. I august oppsøkte jeg lege for råd vedrørende det med jobben, men bestemte meg for å være sterk, bite tenna sammen.

Burde nok gitt meg der, men ville så gjerne.

Vel, så skjer dette med samboer over natten.

For å gjøre en lang historie kort.

Jeg sliter enormt. Enormt.

Og kroppen føles som om den slår seg av. Psykisk er jeg skremmende langt nede.

Oppå dette er jeg nå redd for at jeg ikke skal få sykemelding, men om jeg ikke får det - tror jeg at jeg omtrent er «ferdig». Jeg klarer ikke mer :( 

Er nå veldig redd jeg kun skal få et par uker sykemelding, når jeg i realiteten kjenner at jeg virkelig vil trenge lang tid på å komme meg.

Noen som vet om lege/nav vil akseptere dette?

Anonymkode: 8ba61...ddc

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vel 2 uker først..så eventuelt 2-4 uker til. Etter 8 uker må du ha samtaler med jobben din. Så tar du det deretter. Du kan bli sykemeldt opp til 1 år

• Liker 8
Skrevet

Det kommer nok av på legen, men om legen går med på at du er i psykisk ubalanse av noe slag så tipper jeg du kan få en sykemelding.

Håper du har noen gode folk rundt deg, klem til deg❤️

Anonymkode: 8d687...70e

• Liker 2
Skrevet

Vil absolutt tro du får sykmelding ja, bare vær ærlig om situasjonen og hvor tungt du har det akkurat nå. Klem til deg ❤️

Anonymkode: b7521...b0b

• Liker 3
Skrevet

Dersom du er helt i kjelleren kan du sikkert bli sykmeldt. Men blir det noe bedre av å ha mer tid til å tenke tunge tanker?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei alle. 
Jeg er en 4-barnsmor som for 3 uker siden ble dumpet over natten av samboer, for en annen kvinne.

I tillegg oppå dette har jeg en veldig vanskelig arbeidssituasjon som jeg har slitt med lenge. Psykososialt grusomt og jeg har kjempet med det siden april. I august oppsøkte jeg lege for råd vedrørende det med jobben, men bestemte meg for å være sterk, bite tenna sammen.

Burde nok gitt meg der, men ville så gjerne.

Vel, så skjer dette med samboer over natten.

For å gjøre en lang historie kort.

Jeg sliter enormt. Enormt.

Og kroppen føles som om den slår seg av. Psykisk er jeg skremmende langt nede.

Oppå dette er jeg nå redd for at jeg ikke skal få sykemelding, men om jeg ikke får det - tror jeg at jeg omtrent er «ferdig». Jeg klarer ikke mer :( 

Er nå veldig redd jeg kun skal få et par uker sykemelding, når jeg i realiteten kjenner at jeg virkelig vil trenge lang tid på å komme meg.

Noen som vet om lege/nav vil akseptere dette?

Jeg var sykmeldt i et år på grunn av det samme. Gikk på en kjempe smell og mannen ville ut av forholdet. Er fortsatt veldig sliten i kroppen etter to år. Men jeg prøver så godt jeg kan å komme meg gjennom hverdagen. Men er ikke lett nei. 

Anonymkode: 8c9b6...5d8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var sykmeldt i et år på grunn av det samme. Gikk på en kjempe smell og mannen ville ut av forholdet. Er fortsatt veldig sliten i kroppen etter to år. Men jeg prøver så godt jeg kan å komme meg gjennom hverdagen. Men er ikke lett nei. 

Men hva sa nav til det? Får man sm pga dette? Jeg trenger faktisk hjelp og noen å snakke med!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva sa nav til det? Får man sm pga dette? Jeg trenger faktisk hjelp og noen å snakke med!

Nav sa ingen verdens ting. Hadde ikke noen kommunikasjon med dem. Jeg fikk god hjelp av legen. Var til hun en gang i mnd. Og hun henviste meg videre for å snakke med noen. Både legen og psykologen fant ut at jeg var alvorlig deprimert. De tok tester på meg. Eneste  at jeg ikke hadde selvmordstanker. Hadde jeg kryssa av på det å så hadde jeg vel blitt lagt inn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De ser mange klienter som sliter på samme måten som deg så det skal du ikke tenke på. Det er lite du har med nav å gjøre når du er sykmeldt, ett godt stykke uti er det ett møte med nav, lege og arbeidsgiver og for min del var det gull. Nav og lege sto på min side så arbeidsgiver kom ikke noen vei med sitt.

Anonymkode: f867f...2e6

• Liker 1
Skrevet

Helt feil bruk av det offentlige midler, dette er grunnen til at velferdsstaten går til helvete. Hvis du har problemer på jobb så hjelpr det ingenting med sm, da må du enten fikse problemet eller skaffe deg ny jobb. «Bare et par ukers sykemelding» er en utrolig provoserende innstilling, du må gidde å ta tak i livet ditt for endring, det hjelper ikke å bli sykemeldt, blir ingrn endring av det. Hvis du trenger noen å snakke med så snakk med en venn, eller betal noen om du ikke har venner å snakke med. Hjelpes for en provoserende innstilling.

Anonymkode: 60276...d74

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må jo bare ta en legetime og være helt ærlig om hvordan du har det. Forklare symptomene dine, hvordan det kjennes ut i kroppen og så se hva legen sier.

Anonymkode: 65553...669

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt feil bruk av det offentlige midler, dette er grunnen til at velferdsstaten går til helvete. Hvis du har problemer på jobb så hjelpr det ingenting med sm, da må du enten fikse problemet eller skaffe deg ny jobb. «Bare et par ukers sykemelding» er en utrolig provoserende innstilling, du må gidde å ta tak i livet ditt for endring, det hjelper ikke å bli sykemeldt, blir ingrn endring av det. Hvis du trenger noen å snakke med så snakk med en venn, eller betal noen om du ikke har venner å snakke med. Hjelpes for en provoserende innstilling.

Hei. Beklager. Jeg har dessverre langt større problemer enn bare det med jobben. Vet ikke om du leste det andre jeg gjennomgår også, men når jeg sier at jeg ikke har det bra, så mener jeg virkelig det.

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

For et søplemenneske du er… Blir helt matt.

Kjære TS.

Så utrolig leit å høre hva du går gjennom. Selvfølgelig kan du få sykemelding for dette! Vanskelige og belastende situasjoner i livet kan gjøre en syk. I verste fall kan man få langvarig depresjon og utbrenthet. Bare vær ærlig med legen din om hvordan du har det. Råder deg til å ta én ting av gangen og ta det derfra. Å få to uker først gjør ikke noe, da får du hentet deg litt inn og så sier du ifra til legen din om du føler du trenger mer og diskuterer med ham/henne veien videre. Det viktigste nå er at du tar vare på deg selv og barna dine oppi alt dette. ❤️

Anonymkode: 6f0fb...74c

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Føler virkelig med deg ts. Det du har opplevd er et så stort tillitsbrudd mot et annet menneske. Å bli sviktet av den som skal være deg nær på den måten gjør selvfølgelig noe med din mentale helse. Vi er forskjellige på måten vi takler sånne ting på. Noen graver seg i jobben for ikke å tenke for mye, mens andre trenger å gråte ut og sørge.

Psykisk helse er en like stor, om ikke enda større del enn fysisk helse som må være på plass for at vi skal ha det bra. 

Det at du ikke har en jobb du trives i forsterker bare dine negative følelser nå.

Bestill deg legetime og begynn derfra. Du trenger ikke å snakke om jobben, bare det du faktisk går gjennom og hvordan du har det. Ikke tenk på Nav, hvis du ikke har det bra så ordner det seg. 

Og når du kommer deg litt ovenpå, begynner du å ta tak i livet ditt og ser etter en annen jobb.

Ønsker deg masse lykke til! ❤️

Anonymkode: 2fc66...a6b

Skrevet

Hvordan vet du før du har prøvd at du kommer til å trenge mer enn 2 uker på å komme deg..?

Anonymkode: 1a67a...c53

• Liker 2
Skrevet

Klart du får sykemelding. Lykke til ❤️

Anonymkode: ea3e5...ec3

Skrevet (endret)

Hilsen Høyre og Erna Solberg. 

Edit: TS skal selvfølgelig gå til legen, og så i samråd med legen finne en god løsning. 

Endret av Apis
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei. Beklager. Jeg har dessverre langt større problemer enn bare det med jobben. Vet ikke om du leste det andre jeg gjennomgår også, men når jeg sier at jeg ikke har det bra, så mener jeg virkelig det.

Unnskyld meg og beklager mine harde ord, men du sier jo at du har hatt det helt jævlig på jobb siden APRIL. Det er 7 mnd siden! Hvorfor ser du deg ikke om etter en ny jobb? Tror du at jobbsituasjonen din på magisk vis kommer til å bli bra igjen? 2 ukers sykemelding løser ingen verdens ting hvis du må tilbake til en, sitat; "psykososialt grusom jobb".

Dette med samlivsbrudd er selvfølgelig én ting, men de fleste ser på jobb som et fristed for hverdagslige bekymringer, mens du bare skal gå hjemme og kjenne på det tunge? Tror du virkelig at du klarer å komme deg tilbake på "en psykososialt grusom jobb" dersom du først blir sykemeldt? 

Jeg anbefaler deg å kontakte kommunens Psyk Helse og Familiestøtte. De har helt nydelige, gratis lavterskeltilbud. Jeg gikk selv på stressmestringskurs via dem og det åpnet en ny verden for meg.

Anonymkode: 3b05a...319

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld meg og beklager mine harde ord, men du sier jo at du har hatt det helt jævlig på jobb siden APRIL. Det er 7 mnd siden! Hvorfor ser du deg ikke om etter en ny jobb? Tror du at jobbsituasjonen din på magisk vis kommer til å bli bra igjen? 2 ukers sykemelding løser ingen verdens ting hvis du må tilbake til en, sitat; "psykososialt grusom jobb".

Dette med samlivsbrudd er selvfølgelig én ting, men de fleste ser på jobb som et fristed for hverdagslige bekymringer, mens du bare skal gå hjemme og kjenne på det tunge? Tror du virkelig at du klarer å komme deg tilbake på "en psykososialt grusom jobb" dersom du først blir sykemeldt? 

Jeg anbefaler deg å kontakte kommunens Psyk Helse og Familiestøtte. De har helt nydelige, gratis lavterskeltilbud. Jeg gikk selv på stressmestringskurs via dem og det åpnet en ny verden for meg.

Anonymkode: 3b05a...319

En beholder en del rettigheter,  vis en sykemelder seg, i fasen en leter etter jobb, vis skifte av arbeidsgiver er det rette.

• Liker 1
Skrevet

En kortere sm nå kan faktisk forebygge langvarig sm.

Anonymkode: 6bd16...0a9

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...