Gå til innhold

Vurderer å si opp liv- og uføreforsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par tidlig i 50-årene. Normalt god helse og trygge jobber. Ungene er flyttet ut, klarer seg selv og vi er gjeldfrie. Vi har foreldre i 80-årene som i nok vil arve et par millioner fra før eller senere.

Vi har nettopp fått fornyelse på forsikringene våre.  De fleste har helt kurante prisendringer, men liv-og uføreforsikringene øker mye - vi må betale nesten 40.000 i året for oss begge. Vi har høye dekninger, 22 G for hver av oss.

Nå vurderer vi å enten redusere dekningene eller helt å si opp forsikringen. Vi er gjeldfrie og har ingen forsørgerbyrde, om en av oss ikke lenger tjener penger har den andre nok til å klare seg (mindre kos og luksus, men null problem å beholde hus og bil).

Er det noe vi har glemt å tenke på?

Anonymkode: b84b8...f6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, altså jeg ser på de som relativt unødvendige om du er gjeldsfri. Du nevner ikke hva du tjener, men om du fint kan leve på 66% av det hadde jeg sagt opp forsikringen glatt. Spesielt med arv i sikte. 

Anonymkode: deb9b...550

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva er vitsen med å betale så mye og så lenge og så plutselig si opp hele greia? Da var det penger ut av vinduet 

Anonymkode: 15e32...5e3

• Liker 7
Skrevet

Du er dum om du sier opp. 

Anonymkode: 34f16...6cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er vitsen med å betale så mye og så lenge og så plutselig si opp hele greia? Da var det penger ut av vinduet 

Ja, slik er det med all forsikring. Jeg prøver å ikke gå i sunk cost fallacy- fella.

TS

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig mye penger i året ril en forsikring dere mest sannsynlig ikke får bruk for. Jeg hadde satt tilsvarende sum i fond heretter (globalt indeksfond antakelig) og på den måten hatt tilgang til pengene, og økningen av dem, i fremtiden. Sannsynligvis skal dere leve i mange, mange år til uten plager og sykdom. 

Anonymkode: 75d86...da2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er dum om du sier opp. 

Anonymkode: 34f16...6cd

Har du et argument som er bedre enn dem de bruker i barnehagen?

TS

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, slik er det med all forsikring. Jeg prøver å ikke gå i sunk cost fallacy- fella.

TS

I tillegg bør du ikke tenke at "det blir oss to together forever". Ting skjer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig mye penger i året ril en forsikring dere mest sannsynlig ikke får bruk for. Jeg hadde satt tilsvarende sum i fond heretter (globalt indeksfond antakelig) og på den måten hatt tilgang til pengene, og økningen av dem, i fremtiden. Sannsynligvis skal dere leve i mange, mange år til uten plager og sykdom. 

Anonymkode: 75d86...da2

Sannsynligvis? Mest sannsynligvis? Det er MANGE i Norge som blir uføre, MANGE som får helseplager i 50-60 årene 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg bør du ikke tenke at "det blir oss to together forever". Ting skjer. 

Det er nok det mest vesentlige argumentet. Samtidig vil jo ikke forsikringene utbetales om man skulle gå fra hverandre (uten at den ene dør).

Vi ønsker jo å håpe at vi vil holde sammen om en av oss blir ufør, også. Er det noen statistikk som sier noe om økt risiko for samlivsbrudd etter at noen blir ufør?

TS

Skrevet

Hvis man har forsikring, vil man ikke få bruk for den.

Men når man førstes sier den opp, vil man få bruk for den 

Skrevet

Sannsynligvis? Mest sannsynligvis? Det er MANGE i Norge som blir uføre, MANGE som får helseplager i 50-60 årene 

Ja, og derfor er jo forsikringen innrettet slik at erstatningene begynner å trappes ned når vi nærmer oss 60, ned til 0 når vi blir 70.

Spørsmålet er jo da om vi like gjerne skal spare disse pengene selv.

TS

• Liker 1
Skrevet

Kort fortalt! Min gode venn i midten av femtiårene sa opp sin forsikring for tre år siden pga kostnaden. Det gikk ca en uke etter, så skadet han seg. Skaden ble permanent og han fikk nettopp innvilget uføre etter 3 krevende år. Han står nå i en presset økonomisk situasjon. Hadde han beholdt forsikringen ville hverdagen sett annerledes ut nå. Dette kan man selvsagt aldri vite. Min venn hadde max uflaks, dessverre. 

Anonymkode: 9c5b3...84e

• Liker 5
Skrevet

Voldsomt mye syns jeg.

Hadde jeg ringt rundt for å se om man kan få en bedre avtale.

Hvilket forsikringsselskap bruker dere nå?

Anonymkode: 2ac2f...c4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, og derfor er jo forsikringen innrettet slik at erstatningene begynner å trappes ned når vi nærmer oss 60, ned til 0 når vi blir 70.

Spørsmålet er jo da om vi like gjerne skal spare disse pengene selv.

TS

Ring Storebrand de har helt opptil 90 år. Her kan dere får en mye bedre avtale.

• Liker 1
Skrevet

Voldsomt mye syns jeg.

Hadde jeg ringt rundt for å se om man kan få en bedre avtale.

Hvilket forsikringsselskap bruker dere nå?

Ring Storebrand de har helt opptil 90 år. Her kan dere får en mye bedre avtale.

Vi er hos Storebrand i dag, med rabattavtalen for Akademikerne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er nok det mest vesentlige argumentet. Samtidig vil jo ikke forsikringene utbetales om man skulle gå fra hverandre (uten at den ene dør).

Vi ønsker jo å håpe at vi vil holde sammen om en av oss blir ufør, også. Er det noen statistikk som sier noe om økt risiko for samlivsbrudd etter at noen blir ufør?

TS

Trekker nav fra en sum om en har forsikring? Min far betalte også 40k i året, fikk ikke mer utbet da trygd ble lavere pga forsikring. 

Anonymkode: ae1c6...6de

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og dere betaler 40 tusen med Akademikernes rabatt?? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trekker nav fra en sum om en har forsikring? Min far betalte også 40k i året, fikk ikke mer utbet da trygd ble lavere pga forsikring. 

Anonymkode: ae1c6...6de

Trygd kan ikke bli lavere pga.forsikring. Man får forsikring I TILLEGG til det man får fra staten 

• Liker 3
Skrevet

Da hadde jeg tatt en tlf til. For det er dårlig avtale dere har der. Hvertfall hvis dere har en rabattavtalle.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...