AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Skrevet 27. november 2023 Vi har en uheldig utvikling der en gruppe elever i småskolen utøver vold, trusler og grovt språkbruk mot medelever og lærere. Skolen mener de ikke kan gjøre stort grunnet lite ressurser, kravet om undervisningsplikt og konflikt med foreldrene til disse barna. Er det virkelig slik at undervisningsplikten trumfer en trygg skolehverdag for alle andre elever? Hva kan man egentlig gjøre i praksis for å skjerme elevene fra denne gruppen? Anonymkode: c5a77...5d3 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Skrevet 27. november 2023 Sitat Er det virkelig slik at undervisningsplikten trumfer en trygg skolehverdag for alle andre elever? Hva kan man egentlig gjøre i praksis for å skjerme elevene fra denne gruppen? Alle barn i Noreg har har rett til skulegang, og det er nærskulen som pliktar å gje dei det. Det er ikkje lov å utvise elevar permanent, og skulen har neppe budsjett til å gje desse elevane undervisning separat. Anonymkode: ec2ff...8a0 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Skrevet 27. november 2023 Skolen er pliktig å gi barna et trygt miljø, meld inn paragraf 9A sak må skolen lage en aktivitetsplan og dokumentere at de følger opp. Anonymkode: 22935...b6c 4 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Barn i småskolen som oppfører seg slik trenger tydelige konsekvenser, hvilket foreldrene muligens ikke evner å gi. Jeg ville anmeldt samtlige av disse foreldrene til barnevernet. Da vil de bli tvunget til å forholde seg til problemet. Anonymkode: e3f9d...766 6 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 Støtter brukeren over om å melde foreldrene til disse barna til barnevernet. Det er nok det mest effektive i denne typen saker. Vi hadde en skikkelig bråkmakegutt i vår sønns klasse (5-klasse) som forstyrret klassen og plagde de andre barna. Lærere og skolen fikk ikke gjort noe. Flere av oss foreldre gikk sammen og sendte bekymringsmelding til BV og det ble satt inn en del ressurser. Gutten ble til slutt flyttet ut av miljøet, og nå er klassen svært rolig og harmonisk. Anonymkode: ab7b7...fbe 5 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en uheldig utvikling der en gruppe elever i småskolen utøver vold, trusler og grovt språkbruk mot medelever og lærere. Skolen mener de ikke kan gjøre stort grunnet lite ressurser, kravet om undervisningsplikt og konflikt med foreldrene til disse barna. Er det virkelig slik at undervisningsplikten trumfer en trygg skolehverdag for alle andre elever? Hva kan man egentlig gjøre i praksis for å skjerme elevene fra denne gruppen? Anonymkode: c5a77...5d3 Meld elevene til barnevernet, disse barna har det ikke bra. Anonymkode: 90c41...ad1 4
Irja Skrevet 27. november 2023 #7 Skrevet 27. november 2023 Jeg har en jente på 5. trinn og jeg er sjokkert over språkbruk, vold og generell oppførsel. Det er 6-8 gutter på trinnet som har en helt sjokkerende oppførsel. Det virker som lærerne står helt motløse og ser på. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Det er dessverre en slik utvikling vi har fått, og vi lærere kan dessverre gjøre svært lite om vi ikke har foreldrene til disse barna på lag. Det er umulig å skape gode sosiale og faglige klassemiljø når flere elever rett og slett ikke har grunnleggende respekt for voksne og andre barn. Det er null hjelp å få, så det er bare den ene læreren som er i klasserommet som skal hjelpe med alt fra adferd til faglige vansker og elever som bare har spørsmål. Og det skjæres ned til beinet i skolen, og lærerne er forventet å gjøre alt mulig rart... Trist utvikling! Anonymkode: 68f72...544 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 23.08): Meld elevene til barnevernet, disse barna har det ikke bra. Anonymkode: 90c41...ad1 For en enkel ting å si Anonymkode: fd58b...aca 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 Norske barn med norske foreldre? Anonymkode: 33066...ada
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 Ikke meningen å kuppe tråden, men vi har en bråkmaker på trinnet med div diagnoser som kun kommuniserer med vold. Hvis barnet ønsker å leke med andre, går barnet bort til barnet hn ønsker å leke med og slår og sparker barnet og forstår ikke hvorfor barnet gråter. Da går dette barnet til neste og gjør det samme igjen og blir like overrasket over at det andre barnet gråter. Det voldelige barnet tar målretta spark mot hodet på det andre barnet før noen voksen rekker å gripe inn. Jeg er mor og har kun observert dette ved flere anledninger ved levering/henting. Barnet lager mye uro og tyr til uprosert vold. Blir både oppringt av lærer på skolen og fortalt av barnet mitt når det voldelige barnet ofte får raserianfall og barnet mitt ble dagens målskive. Barnet blir visst fulgt opp, men kan vel ikke fotfølges overalt, selv om det burde vært det beste for alle andre. Har dere noen tips og råd? Anonymkode: 18d00...d10 1 3
Lucky_Jack Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 Det er bare å åpne en §9a sak mot skolen, da begynnner det å skje ting. Det er ikke mye som må til for å melde en slik sak. 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Alle barn har rett på å føle seg trygg og vært trygg på skolen. Skolen er pliktig til å gjøre tiltak. MEN! Det er begrenset hva skolen kan gjøre. Det er ikke skolens jobb å oppdra disse barna så her må foreldre komme på banen og slutte med tankegangen " nei mitt barn gjør ikke sånn". Foreldre er ansvarlig for barnas oppdragelse og noe har jo feilet når barn i småskolen har en slik oppførsel. Dessverre så brer dette seg som ild i tørt gress blant dagens barn og unge. Aldri før har det vært så mye kriminalitet, trusler og vold fra så unge barn og unge som nå.. Vi kan ikke bare peke på skolen og spør hva de skal gjøre.. Vi må se til foreldrene.. Anonymkode: 4801c...a38 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke meningen å kuppe tråden, men vi har en bråkmaker på trinnet med div diagnoser som kun kommuniserer med vold. Hvis barnet ønsker å leke med andre, går barnet bort til barnet hn ønsker å leke med og slår og sparker barnet og forstår ikke hvorfor barnet gråter. Da går dette barnet til neste og gjør det samme igjen og blir like overrasket over at det andre barnet gråter. Det voldelige barnet tar målretta spark mot hodet på det andre barnet før noen voksen rekker å gripe inn. Jeg er mor og har kun observert dette ved flere anledninger ved levering/henting. Barnet lager mye uro og tyr til uprosert vold. Blir både oppringt av lærer på skolen og fortalt av barnet mitt når det voldelige barnet ofte får raserianfall og barnet mitt ble dagens målskive. Barnet blir visst fulgt opp, men kan vel ikke fotfølges overalt, selv om det burde vært det beste for alle andre. Har dere noen tips og råd? Anonymkode: 18d00...d10 Endre holdningen din kanskje ! Kutte å si bråkmaker Anonymkode: fd58b...aca
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke meningen å kuppe tråden, men vi har en bråkmaker på trinnet med div diagnoser som kun kommuniserer med vold. Hvis barnet ønsker å leke med andre, går barnet bort til barnet hn ønsker å leke med og slår og sparker barnet og forstår ikke hvorfor barnet gråter. Da går dette barnet til neste og gjør det samme igjen og blir like overrasket over at det andre barnet gråter. Det voldelige barnet tar målretta spark mot hodet på det andre barnet før noen voksen rekker å gripe inn. Jeg er mor og har kun observert dette ved flere anledninger ved levering/henting. Barnet lager mye uro og tyr til uprosert vold. Blir både oppringt av lærer på skolen og fortalt av barnet mitt når det voldelige barnet ofte får raserianfall og barnet mitt ble dagens målskive. Barnet blir visst fulgt opp, men kan vel ikke fotfølges overalt, selv om det burde vært det beste for alle andre. Har dere noen tips og råd? Anonymkode: 18d00...d10 Skolen må gjøre dette, eventuelt holde barnet inne i friminuttene/alternativ opplegg. Dette barnet trenger veiledning og de andre barna trenger beskyttelse. Ikke en god situasjon for noen. Skjønner det går på ressurser, men vil tro skolen bruker vel så mye ressurser på å ordne opp i etterkant om dette skjer hver dag. Anonymkode: 22935...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke meningen å kuppe tråden, men vi har en bråkmaker på trinnet med div diagnoser som kun kommuniserer med vold. Hvis barnet ønsker å leke med andre, går barnet bort til barnet hn ønsker å leke med og slår og sparker barnet og forstår ikke hvorfor barnet gråter. Da går dette barnet til neste og gjør det samme igjen og blir like overrasket over at det andre barnet gråter. Det voldelige barnet tar målretta spark mot hodet på det andre barnet før noen voksen rekker å gripe inn. Jeg er mor og har kun observert dette ved flere anledninger ved levering/henting. Barnet lager mye uro og tyr til uprosert vold. Blir både oppringt av lærer på skolen og fortalt av barnet mitt når det voldelige barnet ofte får raserianfall og barnet mitt ble dagens målskive. Barnet blir visst fulgt opp, men kan vel ikke fotfølges overalt, selv om det burde vært det beste for alle andre. Har dere noen tips og råd? Anonymkode: 18d00...d10 Er det ikke en egen voksen som følger dette barnet gjennom dagen? Det må evt. settes inn en egen vakt ute på denne eleven. Det er bare å forlange at skolen følger bedre opp, for de klarer åpenbart ikke det nå når andre elever til stadighet blir utsatt for vold. Snakk evt. med de andre foreldrene og kontakt ledelsen på skolen sammen. Meld inn paragraf 9a sak til statsforvalteren om det ikke er bedring innen rimelig tid. Anonymkode: c35a9...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #17 Skrevet 30. november 2023 Har dere prøvd en 9A-sak? Hvis jeg opplevde det som utrygt å sende barnet mitt på skolen etter dette, ville jeg holdt barnet mitt hjemme, og informert skolen om at dette skjer fordi det ikke er trygt på skolen. Meld gjerne fra til skolen også. Snakk med andre i klassen også om dette. Er dere flere som gjør dette samtidig, har dere et pressmiddel plutselig. Kanskje kontroversielt, men hvis ikke skolen evner å ordne opp på et vis, må man bruke litt harde midler. Eventuelt ville jeg vurdert å bytte skole eller klasse, hvis du føler det kan hjelpe noe. Anonymkode: 9b1f3...b58 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #18 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skolen må gjøre dette, eventuelt holde barnet inne i friminuttene/alternativ opplegg. Dette barnet trenger veiledning og de andre barna trenger beskyttelse. Ikke en god situasjon for noen. Skjønner det går på ressurser, men vil tro skolen bruker vel så mye ressurser på å ordne opp i etterkant om dette skjer hver dag. Anonymkode: 22935...b6c Tusen takk for svar❤️ Jeg ser at barnet har en voksen rundt seg, men er vel ikke der hele den tiden på skolen og sfo. Som regel er det da det oppstår vold. Dette er kun min observasjon når jeg er på skolen og hva jeg har blitt fortalt av mitt barn og andre foreldre. Det er ikke alltid den voksne klarer å stoppe barnet med en gang heller. Jeg kjenner ikke til diagnosen på barnet, men ser helt normal ut og kommuniserer fint med voksne. Det som er trist er at de andre barna trekker seg unna dette barnet, inkludert mitt barn. Forståelig nok. Er det noe håp for dette barnet? Jeg prøver å forstå hvorfor dette barnet er blitt voldelig. Hva er årsaken og hvordan stoppe denne uvanen? Jeg prøver ikke å tråkke noen på tærne, men dette er nytt for meg. Jeg ønsker barnet mitt en trygg skolehverdag samtidig som jeg ikke ønsker at denne «bråkmakeren» blir utestengt av de andre barna pga oppførselen. Anonymkode: 18d00...d10 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #19 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Endre holdningen din kanskje ! Kutte å si bråkmaker Anonymkode: fd58b...aca Og det vil løse problemet tenker du?🙈 Anonymkode: 0b008...9b0 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Skrevet 30. november 2023 Om dette hadde skjedd i min datters klasse så hadde jeg håpet å bli kalt inn til et felles foreldremøte der en lærer&evnt spesialpedagog gjennomgikk «regler, oppfølging og krav» slik at alle barn og foreldre var felles informert. Deretter satt et hyggelig mål om en koselig felles opplevelse om alle klarte å følge reglene.. foreldre har stooor mulighet til å finne på hyggelige opplevelser for jentene/guttene i klassen etter skoletid. Felles fotball trening, filmkveld, aketur etc. Anonymkode: bfff1...02d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå