Gå til innhold

Hull i ørene på barn. Hvilke type øredobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På hvilket sted og med hvilken type øredobb bør man ta hull i ørene på barn? (10 år). Før sa man at man burde gå på piercingstudio og få rent stål (?) men ser at mange bruker plast nå. Hva er best? Jeg er skeptisk til å ta det hos frisør. Bør jeg være det?

Anonymkode: 2883b...a4c

• Liker 1
Skrevet

Du bør være ekstremt skeptisk til frisør ja, gå til piercingstudio. Der får du best råd om type smykke og hele pakka.

Det er to hovedgrunner til at du ikke må gå til frisør: 

1, «pistolen» de bruker kan ikke rengjøres eller steriliseres skikkelig.

2, «pistolen» knuser vei gjennom vevet, dette fører til lengre sårheling, mer smerter, større risiko for at det gror feil og større risiko for infeksjon enn man får med den srerile engangs kanylen piercingstudio bruker. 

Anonymkode: 17b19...3b7

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke noe juggel ihvertfall

Anonymkode: cfacc...c4d

Skrevet

Pierceringstudio med gode tilbakemeldingar. Øyredobbar av kvitt gull, gull, sølv eller kirurgisk stål. Plast veit eg lite om. 

Anonymkode: 92720...9df

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Begge mine har tatt dette hos frisøren. Begge fikk små øredobber 

Skrevet

Min 5-åring fikk nylig hull i ørene og vi gjorde det hos frisør. Hun fikk noen små øredobber i gull. Renser morgen og kveld med pyrisept som anbefalt , og har ikke hatt noen tegn på infeksjon.

Anonymkode: 44a4b...00a

Skrevet

Man bruker vel kirurgisk stål de fleste steder nå (inkl frisørsalonger). Gull er ikke anbefalt da det også inneholder noe nikkel (?). 

Etter noen uker kan man bruke andre, men unngå nikkel i ca et år, dvs stål eller plast. Plast er fint om vinteren, leder ikke kulde. 

Anonymkode: d39fa...f91

Skrevet

Ville gått til piercingstudio, ja. Dei har som oftast meir kompetanse, meir erfaring og betre utstyr! Eg har sjølv tatt piercing i øyret med frisør - aldri igjen (av fleire grunnar 😂)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs hvor du bor, men kan anbefale Pinpoint i Oslo. 
Unngå for all del frisør! 
Og Pyrisept skal ikke brukes til å rense med, bruk saltvann! 
«Pyrisept er en bakteriedrepende løsning for infiserte sår, som ikke er egnet til rens av piercing over tid.» 

Anonymkode: ae073...278

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi gikk til piercer. Renset IKKE med pyrisept. 

Øredobbene hun fikk var i stål, men sølv i selve pynten. Har brukt sølv siden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På hvilket sted og med hvilken type øredobb bør man ta hull i ørene på barn? (10 år). Før sa man at man burde gå på piercingstudio og få rent stål (?) men ser at mange bruker plast nå. Hva er best? Jeg er skeptisk til å ta det hos frisør. Bør jeg være det?

Anonymkode: 2883b...a4c

Ja, piercingstudio er best. De bruker faktisk spisse nåler, som gir mindre arrdannelse under tilheling, og raskere tilheling. Når man piercer øret med øredobb så river man i stykker vevet, mens en ordentlig nål kutter mye forsiktigere gjennom. Vanligvis mindre smerte med nål. De på piercingstudio er bedre opplært i hvordan hygiene fungerer. De tar også hensyn til vinkel på ørene o.l. for at øredobbene skal være symmetriske. 

Når det gjelder materiale så er står best - det er en grunn til at det kan brukes INNI kroppen, mens plast ikke gjør, da plast har lettere for å bli brutt ned av immuncellene. Eneste grunn til å velge plast slik som jeg ser det er enten pris eller allergi mot visse metaller. 

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordelen med frisørhull er at de aldri gror igjen, der du kan gå uten øredobber i åresvis uten å ødelegge hullene. 

Anonymkode: 22ef2...862

Skrevet

Hull i ørene på 10-åring?  Hvorfor gjør dere det?  

• Liker 2
Skrevet

Absolutt piercing studio. Og selv kirurgisk stål inneholder nikkel faktisk, jeg tåler ikke nikkel og reagerer på det og. Blomdahl øredobber bruker vi, de har plast og titan, tåler begge. 

Anonymkode: 5f955...cdc

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok nettopp med meg 7 åringen til piercingstudio for å ta hull i ørene. Og det var noe helt anna enn frisør ja. Pierceren brukte lang tid på å finne rett plassering på hullet og tok hensyn til at ørene skulle vokse. Alt er sterilt og nåla var spiss. Anbefaler piercingstudio! Vi fikk små barbeller i kirurgisk stål. 

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet (endret)

Piercingstudio er helt klart det beste! I tillegg til alt som er nevnt over her, så har de ofte tilbud om gratis kontroll av hullene etter en uke eller to. 

Begge mine tok hull i ørene hos piercingstudio og det har vært årsak til flere diskusjoner i klassene fordi mine opplevde det som lite smertefullt, mens klassekameratene opplevde det som veldig vondt å skyte hull hos frisør.

Hullene er symmetrisk og pent plassert på øreflippen og går rett igjennom, i motsetning til mine frisørhull hvor jeg må stikke øredobbene inn i vinkel. 

Endret av Snølle
La til ett ord
  • Nyttig 2
Skrevet

Har brukt Piercingstudio og titan pga mye allergi i familien.

Anonymkode: 5af9e...e1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordelen med frisørhull er at de aldri gror igjen, der du kan gå uten øredobber i åresvis uten å ødelegge hullene. 

Anonymkode: 22ef2...862

Det stemmer ikke i det hele tatt. Jeg hadde problemer med at mine begynte å gro igjen etter bare en dag i ÅREVIS

Skrevet

Gikk til gullsmed å tok med mine jenter. Her ble Blomdahl-pistol brukt. Tenker det er en gammel myte at den "ikke kan renses". Den omtales som "medisinsk utstyr", så den er nok trygg.. brukes også av frisører.

https://www.gullfunn.no/sider/hull-i-orene

Ingen problemer med infeksjon her. Husk vær nøye med rengjøringen i lang tid etterpå. Vi fikk med en stor eske renseservietter.

Anonymkode: 86b7e...95f

Skrevet
4 hours ago, Snølle said:

Piercingstudio er helt klart det beste! I tillegg til alt som er nevnt over her, så har de ofte tilbud om gratis kontroll av hullene etter en uke eller to. 

Begge mine tok hull i ørene hos piercingstudio og det har vært årsak til flere diskusjoner i klassene fordi mine opplevde det som lite smertefullt, mens klassekameratene opplevde det som veldig vondt å skyte hull hos frisør.

Hullene er symmetrisk og pent plassert på øreflippen og går rett igjennom, i motsetning til mine frisørhull hvor jeg må stikke øredobbene inn i vinkel. 

Her synes ingen at det var noe særlig vondt å ta hull hos Gullsmed/frisør. Alle åtte jentene i klassen  til min datter tok hull i løpet av to uker😄

Smerte er subjektivt, så vanskelig å måle dette..

Anonymkode: 86b7e...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...