AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Skrevet 27. november 2023 Hvis man for eksempel skal selge et kjøretøy / eiendom / krypto-valuta, og de som skal kjøpe dette overfører derfor en større sum til bank-kontoen man oppgir. Går det automatisk et varsel til for eksempel Skatteetaten / Økokrim eller lignende som kommer til å undersøke hva dette kjøpet gjelder, sånn at man er nødt til å bevise hvor pengene egentlig kommer fra i tilfelle summen man får er skattepliktig? Anonymkode: 920ce...829
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Skrevet 27. november 2023 Bankene har meldeplikt ved store innskudd og transaksjoner. Anonymkode: 06094...e23 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bankene har meldeplikt ved store innskudd og transaksjoner. Anonymkode: 06094...e23 Hvem skal de melde fra til da? Og hvor store summer er det snakk om før de kommer til å melde fra ? Anonymkode: 920ce...829
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man for eksempel skal selge et kjøretøy / eiendom / krypto-valuta, og de som skal kjøpe dette overfører derfor en større sum til bank-kontoen man oppgir. Går det automatisk et varsel til for eksempel Skatteetaten / Økokrim eller lignende som kommer til å undersøke hva dette kjøpet gjelder, sånn at man er nødt til å bevise hvor pengene egentlig kommer fra i tilfelle summen man får er skattepliktig? Anonymkode: 920ce...829 Jeg fikk overført i overkant av ti mill i et forsikringsoppgjør for litt over et år siden og hørte ikke et pip fra hverken Skatteetaten eller Økokrim. Men banken ringte samme dag, før jeg visste at pengene var overført, for å spørre om hvor de kom i fra. Anonymkode: 84c12...766 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 Dette her var bare 100 tusen i arv, men banken spurte da meg den 23 år gamle jenta om best plass å spare pengene Anonymkode: 7e71c...a22
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 Jeg ble med venninnen min som satte inn over 200.000kr i bryllupspenger i skranka på postbanken, den gang den var i live, ingen leet et øyelokk og ingen ringte heller Anonymkode: ccee6...ddf
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #7 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg fikk overført i overkant av ti mill i et forsikringsoppgjør for litt over et år siden og hørte ikke et pip fra hverken Skatteetaten eller Økokrim. Men banken ringte samme dag, før jeg visste at pengene var overført, for å spørre om hvor de kom i fra. Anonymkode: 84c12...766 Selvsagt hørte du ikke noe fra Økokrim eller Skatteetaten, det var jo ingen tvil om hvem og hvor pengene kom fra. Anonymkode: b22fd...bd9 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg ble med venninnen min som satte inn over 200.000kr i bryllupspenger i skranka på postbanken, den gang den var i live, ingen leet et øyelokk og ingen ringte heller Anonymkode: ccee6...ddf Mye har forandret seg i samfunnet siden Postbanken fantes. Det blir for dumt å bruke det som eksempel. Anonymkode: aba5c...5e3 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 Jeg tenkte mer på hvis det er snakk om penger mellom privatpersoner da. Hvis man for eksempel skal kjøpe kjøretøy / eiendommer eller andre ting som koster en god del penger. Kan det gå en "alarm" en eller annen plass, dersom privatpersoner overhører så mye penger til hverandre? Anonymkode: 920ce...829
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Det er veldig stor oppmerksomhet mot såkalte muldyr nå for tiden. Altså at kriminelle "låner" kontoen til vanlige nordmenn som får betalt for å motta store summer som de sender videre. Flere er blitt dømt for både hvitvasking, bedrageri og heleri. Med mindre summen kommer fra en anerkjent institusjon som for eks. forsikringselskaper eller Equinor. Så kommer det til å lyse blodrødt hos banken som har plikt til å varsle økokrim og kripos dersom de ikke får tilfredstillende svar fra kunden. Anonymkode: 3b2b6...33a 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 Banken er pliktet å overvåke mistenkelige transaksjoner. Jeg jobber i bransjen, men kan ikke svare for alle; men bankene har satt opp et filter for hvilke transaksjoner som skal kikkes nærmere på. Her avgjør beløpets størrelse, hvem avsender er, hvorfra (land) overføringen kommer, og evt hvor hyppig. Så er det bankens jobb å gå gjennom "dagens" liste for å godkjenee/avvise transaksjoner. Avviste transaksjoner kan dermed havne hos økokrim Anonymkode: 31bb0...ff3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå