AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #21 Skrevet 27. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enda en som har vært på kjøpesentret og er forferdet over at det var andre shoppende der 😅 Utrolig hvor mange som lager omtrent identiske tråder med samme skrudde logikk. Anonymkode: 8f437...f34 Hva snakker du om?? Merkelig at folk skal ha det sååå vanskelig og samtidig renne ned kjøpesentrene da. Det var vel poenget til ts. Men det er kanskje ikke lov å si høyt. Anonymkode: d2f51...229
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #22 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): https://e24.no/norsk-oekonomi/i/bgl0Kl/black-friday-handelen-i-butikkene-falt Nå handlet nå folk mindre i år enn i fjor, så noe har jo skjedd. Anonymkode: 542bf...10d Du leste ikke hele artikkelen eller? "Betalingstjenesten Vipps slo fredag ny rekord i antall kjøp i varehandelen på ett døgn. Nordmenn handlet for ti prosent mer enn ved forrige døgnrekord. Den nye rekorden er 280.000, noe som er 8000 flere kjøp enn i fjor. Rekorden for antall kroner vi kjøpte for, er nå 318 millioner kroner, opp fra 290 millioner kroner i 2022, skriver Vipps i en pressemelding." Anonymkode: df723...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #23 Skrevet 28. november 2023 Sjokk: Folk handler på kjøpsenteret samtidig med meg! Og hvorfor er det så mange andre i bilkøen også! Anonymkode: a1d75...e41 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #24 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg må ut med et stort hjertesukk. Jeg registrerer at det er enormt mye syting fra folk overalt om at de har dårlig råd og at ting er så fælt. De klager over prisvekst og at de ikke har råd til mat til barna. Det er så synd på disse, visstnok. Det hyles og hauses opp om rekordlange matkøer, men disse har jeg ikke sett noe til. Det jeg derimot har sett er folk som handler som galninger nå før jul. På Black friday var det store masser av folk som kastet penger i alle retninger. Butikkene er stappfulle med familier som handler godterier og tullball i store mengder. Og samtidig har de så dårlig råd? Nei, vet du hva. Folk må begynne å ta ansvar for seg selv! Kaste bort tusenvis av penger på tull, handle til den store gullmedaljen og fylle handlekurvene med godteri og dyr mat - og så klage om dårlig råd. Selv har min familie god og romslig økonomi, men så har jeg vært fornuftig også. Blir helt oppgitt over andre. Dette lærer jo barna av foreldrene sine også. Folk må lære seg å leve etter evne, ta seg sammen og bruke pengene på det de trenger. Handle klær for tusenvis av kroner, og så sette seg ned å klage over at man ikke har mat eller råd til strøm? Ingen sympati herfra! Er det bare meg som har sett meg lei av den evinnelige sytingen fra bortskjemte folk? Anonymkode: eb41a...139 Hmmm har du oversikt over hva alle på svart fredag handlet? Og var det bare folk uten penger du så der tror du? De som står i matkøene. Eller var det folk med bedre inntekter du så? Unskyld meg men dette inlegget minner meg om at folk ser ikke lenger enn dit nesa rekker akkurat. Tar noen tanker her og der. Og ender med å sette det helt feil sammen Anonymkode: b415f...2fc 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #25 Skrevet 28. november 2023 Nå shopper vi ikke nye biler, båter og hytter, men trøsteshopper vilt med stereo, mat og som bare koster noen tusenlapper. Anonymkode: b23a0...653 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #26 Skrevet 28. november 2023 Hva forventer du? At matkøene går rett utenfor døra ? Virker som du kikker ut vinduet, ikke ser en matkø, også konkluderer du med at den må være oppspinn? Anonymkode: d70da...469 3 2
Nymphadora Skrevet 28. november 2023 #27 Skrevet 28. november 2023 Nå er jeg ikke enig i TS sine formuleringer og trangsynhet, men på sett og vis er det et poeng her. De fleste merker at det er generell prisstigning, at rentene går opp, strømprisene øker osv., og mange klager over at økonomien blir dårligere selv om de egentlig ikke sliter økonomisk. De fortsetter i stor grad å leve som før, som er et problem når det er et mål at vi skal få ned forbruket, og som går ut over de som faktisk sliter. Og det her du tar feil TS. Fordi det er faktisk mange som sliter med å få endene til å møtes og de kan jo ikke noe for andres forbruk. 1
lillevill Skrevet 28. november 2023 #28 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg må ut med et stort hjertesukk. Jeg registrerer at det er enormt mye syting fra folk overalt om at de har dårlig råd og at ting er så fælt. De klager over prisvekst og at de ikke har råd til mat til barna. Det er så synd på disse, visstnok. Det hyles og hauses opp om rekordlange matkøer, men disse har jeg ikke sett noe til. Det jeg derimot har sett er folk som handler som galninger nå før jul. På Black friday var det store masser av folk som kastet penger i alle retninger. Butikkene er stappfulle med familier som handler godterier og tullball i store mengder. Og samtidig har de så dårlig råd? Nei, vet du hva. Folk må begynne å ta ansvar for seg selv! Kaste bort tusenvis av penger på tull, handle til den store gullmedaljen og fylle handlekurvene med godteri og dyr mat - og så klage om dårlig råd. Selv har min familie god og romslig økonomi, men så har jeg vært fornuftig også. Blir helt oppgitt over andre. Dette lærer jo barna av foreldrene sine også. Folk må lære seg å leve etter evne, ta seg sammen og bruke pengene på det de trenger. Handle klær for tusenvis av kroner, og så sette seg ned å klage over at man ikke har mat eller råd til strøm? Ingen sympati herfra! Er det bare meg som har sett meg lei av den evinnelige sytingen fra bortskjemte folk? Anonymkode: eb41a...139 Hvorfor tok du ikke dette med de folkene i butikken som stod i kø og klaget over dårlig råd? Du kunne jo bare spurt om du fikk låne en speaker og så kunne du tatt det der og da med de som klagde. Du vet jo ikke om noen av oss var der, eller om vi har dårlig råd, og har klager OG shoppet samtidig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #29 Skrevet 28. november 2023 Å si at jeg ikke bør handle fordi andre har dårlig råd, er som den gamle frasen "du må spise opp maten din, husk at barn i afrika sulter". Hvorfor kan ikke jeg shoppe slik jeg selv ønsker, når jeg har råd til det? Jeg kjenner flere som klager over dårlig økonomi, ingen av disse handler som gale. Men en del av dem benytter seg av dager med gode tilbud, slik man bør gjøre når man har lite penger. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du leste ikke hele artikkelen eller? "Betalingstjenesten Vipps slo fredag ny rekord i antall kjøp i varehandelen på ett døgn. Nordmenn handlet for ti prosent mer enn ved forrige døgnrekord. Den nye rekorden er 280.000, noe som er 8000 flere kjøp enn i fjor. Rekorden for antall kroner vi kjøpte for, er nå 318 millioner kroner, opp fra 290 millioner kroner i 2022, skriver Vipps i en pressemelding." Anonymkode: df723...5ba Ja, leser man artikkelen så har total handel falt 3 prosent, eller 6% om man trekker ut dagligvarer. Du må jo se på totalbeløpet, ikke ett enkelt betalingsmiddel. Anonymkode: ff5f3...a47 2 2
Portia Catonis Skrevet 28. november 2023 #30 Skrevet 28. november 2023 Jeg handlet på Black Friday (dog det var ingen trengsel). Jeg har ikke dårlig råd og jeg klager heller ikke.
Mufle Skrevet 28. november 2023 #31 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg må ut med et stort hjertesukk. Jeg registrerer at det er enormt mye syting fra folk overalt om at de har dårlig råd og at ting er så fælt. De klager over prisvekst og at de ikke har råd til mat til barna. Det er så synd på disse, visstnok. Det hyles og hauses opp om rekordlange matkøer, men disse har jeg ikke sett noe til. Det jeg derimot har sett er folk som handler som galninger nå før jul. På Black friday var det store masser av folk som kastet penger i alle retninger. Butikkene er stappfulle med familier som handler godterier og tullball i store mengder. Og samtidig har de så dårlig råd? Nei, vet du hva. Folk må begynne å ta ansvar for seg selv! Kaste bort tusenvis av penger på tull, handle til den store gullmedaljen og fylle handlekurvene med godteri og dyr mat - og så klage om dårlig råd. Selv har min familie god og romslig økonomi, men så har jeg vært fornuftig også. Blir helt oppgitt over andre. Dette lærer jo barna av foreldrene sine også. Folk må lære seg å leve etter evne, ta seg sammen og bruke pengene på det de trenger. Handle klær for tusenvis av kroner, og så sette seg ned å klage over at man ikke har mat eller råd til strøm? Ingen sympati herfra! Er det bare meg som har sett meg lei av den evinnelige sytingen fra bortskjemte folk? Anonymkode: eb41a...139 Norge er ekstremt klassedelt. Det er plutselig blitt synlig, de som handler er de som alltid har hatt mye og driter i renta (og alle andre). 2 1 1
aksase Skrevet 28. november 2023 #32 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg må ut med et stort hjertesukk. Jeg registrerer at det er enormt mye syting fra folk overalt om at de har dårlig råd og at ting er så fælt. De klager over prisvekst og at de ikke har råd til mat til barna. Det er så synd på disse, visstnok. Det hyles og hauses opp om rekordlange matkøer, men disse har jeg ikke sett noe til. Det jeg derimot har sett er folk som handler som galninger nå før jul. På Black friday var det store masser av folk som kastet penger i alle retninger. Butikkene er stappfulle med familier som handler godterier og tullball i store mengder. Og samtidig har de så dårlig råd? Nei, vet du hva. Folk må begynne å ta ansvar for seg selv! Kaste bort tusenvis av penger på tull, handle til den store gullmedaljen og fylle handlekurvene med godteri og dyr mat - og så klage om dårlig råd. Selv har min familie god og romslig økonomi, men så har jeg vært fornuftig også. Blir helt oppgitt over andre. Dette lærer jo barna av foreldrene sine også. Folk må lære seg å leve etter evne, ta seg sammen og bruke pengene på det de trenger. Handle klær for tusenvis av kroner, og så sette seg ned å klage over at man ikke har mat eller råd til strøm? Ingen sympati herfra! Er det bare meg som har sett meg lei av den evinnelige sytingen fra bortskjemte folk? Anonymkode: eb41a...139 Dine observasjoner er sikkert helt riktig for noen, men også helt feil for andre. Ja, det er nok mange som kunne disponert pengene sine annerledes for å få lønna til å strekke til. Mange har lite kontroll på hvor pengene går, og opplever at lønnskontoen er tom lenge før neste lønning uten at de helt vet hvor pengene blir av. Denne gruppa har egentlig nok penger til å leve et komfortabelt liv, men bruker pengene feil. Denne gruppa er nok ofte å se på kjøpesenter og kafeer. Men det er også mange som har full kontroll over forbruket, men som allikevel har dårlig råd selv om de har kuttet til beinet. Folk som ikke bruker ei krone på unødvendige ting. Kanskje ikke en kaffekopp i kantina på jobben, en gang. Som bor så billig de kan. Som fryser for å spare strøm. Som kjøper datovarer på tilbud for å få mest mulig mat for pengene. Dette er ofte folk som ganske uforskyldt har endt opp med dårlig økonomi. Ofte er det samlivsbrudd hvor kvinnen blir sittende alene med både unger og huslån. Det kan også være sykdom, uførhet og arbeidsledighet som har ført til redusert inntekt. For denne gruppa er det tøffe tider. Og så har vi ei priviligert gruppe med høy inntekt, kanskje lite gjeld og med stålkontroll på eget forbruk som synes det er vanskelig å forstå de andre gruppene som sliter med dårlig økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #33 Skrevet 28. november 2023 1 minutt siden, aksase said: Og så har vi ei priviligert gruppe med høy inntekt, kanskje lite gjeld og med stålkontroll på eget forbruk som synes det er vanskelig å forstå de andre gruppene som sliter med dårlig økonomi. Man kan godt forstå gruppene med dårlig økonomi, uten at man slutter å gå på kjøpesenter av den grunn. Anonymkode: 8f437...f34 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #34 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Å si at jeg ikke bør handle fordi andre har dårlig råd, er som den gamle frasen "du må spise opp maten din, husk at barn i afrika sulter". Hvorfor kan ikke jeg shoppe slik jeg selv ønsker, når jeg har råd til det? Jeg kjenner flere som klager over dårlig økonomi, ingen av disse handler som gale. Men en del av dem benytter seg av dager med gode tilbud, slik man bør gjøre når man har lite penger. Ja, leser man artikkelen så har total handel falt 3 prosent, eller 6% om man trekker ut dagligvarer. Du må jo se på totalbeløpet, ikke ett enkelt betalingsmiddel. Anonymkode: ff5f3...a47 Det er jo ikke så rart at handelen på selve Black Friday går litt ned når de fleste butikker opererer med en lang Black-periode. "– Handelsstanden utvider stadig perioden for annonser med Black week- og Black friday-priser. Dermed får vi en utjevning av nettkjøp gjennom hele november." Anonymkode: df723...5ba
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #35 Skrevet 28. november 2023 9 minutter siden, Mufle said: Norge er ekstremt klassedelt. Det er plutselig blitt synlig, de som handler er de som alltid har hatt mye og driter i renta (og alle andre). Evt de som har ok økonomi fordi de ikke handler så mye Anonymkode: c1da3...63a 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #36 Skrevet 28. november 2023 Vi er blant synderne der, er jeg redd. For vi har klagd på dårlig råd. Ikke "har ikke mat på bordet"-dårlig, men kredittkortgjeld-dårlig. Og denne måneden har vi shoppet "unødvendige ting" (PC, klær, kjøkkenutstyr, julegaver) for 20.000. Fordi mannen min som har vært arbeidsledig en stund endelig fikk jobb, og sin første lønn denne måneden. Og jeg fikk julebonus stor nok til å tilbakebetale kredittkortet, pluss sette 50.000 på bufferkonto. Vi gikk fra å være fattige til "helt ok" omtrent over natta. La oss nyte det bittelitt, da. Anonymkode: ff645...362 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #37 Skrevet 28. november 2023 Jeg klager ikke over dårlig råd. Vi har ordnet økonomi. Men jeg sukker litt over hvor sabla dyrt alt har blitt. Man får mye mindre for pengene. Men jeg har full forståelse og empati for de mange som sliter! Anonymkode: 1358e...07e 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #38 Skrevet 28. november 2023 Det er da fullt mulig å gå på kjøpesenter uten å bruke så mye som en krone. For meg er det en sosial møteplass hvor jeg ser folk. Jeg er ufør og om vinteren er det greit å gå litt på kjøpesenter for å se noen folk i løpet av uka. Anonymkode: a8add...6cd 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #39 Skrevet 28. november 2023 Jeg er av de som har det trangt økonomisk. Enslig uføretrygdet på minstesats. Jeg har hatt lyst på oppskjærsmaskin i over 1 år, og slo til på fredag da jeg sparte ca 200kr på den. Tror den kommer til å betale seg selv over tid, fordi jeg kan kjøpe større stykker kjøtt og klare å skjære tynne skiver til pålegg. I tillegg kommer den til å spare meg smerter og gjøre hverdagen litt enklere. Jeg pleier ikke å klage høylytt da, men kan komme med kommentarer her inne om hvordan prisene påvirker meg. Anonymkode: fb24d...e07 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #40 Skrevet 28. november 2023 Det er mange pengesterke mennesker i Norge som ikke merker så mye til dyrtiden. De fortsetter jo å shoppe. Så har man en del som virkelig merker det og en liten del hvor alt har gått til h****. De siste er det ikke så mange av, men flere enn det pleier. Norge er faktisk ganske klassedelt. Og selv om man har dårlig råd så må man fortsatt i butikken og man prøver også å kjøpe en julegave til de nærmeste, sånn for å redde æren og fortsette med tradisjoner. Jada, noen klager over dårlig råd og samtidig shopper. Men disse har sikkert alltid vært sånn, kjenner et par av dem. Men det er nok ikke de samme som virkelig har dårlig råd og som tømmer butikkene på black friday. Anonymkode: c26b3...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå