Gå til innhold

Folk syter over dårlig råd, men handler som galninger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ut med et stort hjertesukk. Jeg registrerer at det er enormt mye syting fra folk overalt om at de har dårlig råd og at ting er så fælt. De klager over prisvekst og at de ikke har råd til mat til barna. Det er så synd på disse, visstnok. Det hyles og hauses opp om rekordlange matkøer, men disse har jeg ikke sett noe til. Det jeg derimot har sett er folk som handler som galninger nå før jul. På Black friday var det store masser av folk som kastet penger i alle retninger. Butikkene er stappfulle med familier som handler godterier og tullball i store mengder. Og samtidig har de så dårlig råd? Nei, vet du hva. Folk må begynne å ta ansvar for seg selv! Kaste bort tusenvis av penger på tull, handle til den store gullmedaljen og fylle handlekurvene med godteri og dyr mat - og så klage om dårlig råd. Selv har min familie god og romslig økonomi, men så har jeg vært fornuftig også. Blir helt oppgitt over andre. Dette lærer jo barna av foreldrene sine også. Folk må lære seg å leve etter evne, ta seg sammen og bruke pengene på det de trenger. Handle klær for tusenvis av kroner, og så sette seg ned å klage over at man ikke har mat eller råd til strøm? Ingen sympati herfra! Er det bare meg som har sett meg lei av den evinnelige sytingen fra bortskjemte folk?

Anonymkode: eb41a...139

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slått deg at det ikke er de samme folkene som syter som shopper?

Anonymkode: 78ccc...d29

Du må ikke komme her med logikk, du ser jo at ts beskriver egne handlinger som fornuftige så hen må jo ha rett.

Anonymkode: b76e1...08d

• Liker 29
  • Nyttig 6
Skrevet

Person A klager over dårlig råd og dyr mat

Person B går og handler årets julegaver på Black Friday

TS har den oppfatning at person A og person B står ansvarlig for hverandres handlinger, og person B har ingen rett til å shoppe fordi person A klager på dårlig råd.

Logisk....?

Anonymkode: 092e8...7c4

• Liker 31
  • Nyttig 12
Skrevet

Hemoridekrem

Anonymkode: 95bd9...ff6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Slått deg at det ikke er de samme folkene som syter som shopper?

Anonymkode: 78ccc...d29

Det er vel ikke akkurat en hemmelighet at det oftest er nettopp det? Folk har ikke råd til mat, men samtidig kaster bort penger på ting de ikke trenger. Luksusfellen er jo der av en grunn.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det bare meg som har sett meg lei av den evinnelige sytingen fra bortskjemte folk?

Nei, jeg tåler fortsatt litt mer av det før begeret er fullt. Men jeg er ganske lei av alle som tror de har rett til å mene noe om andres økonomi. Er det ektefellen din som sløser? Mindreårige barn? Nær familie som kommer til deg for å låne penger når de har brukt opp lønna på snus og merkeklær? Ikke? Nei, da skjønner jeg ikke hvorfor det interesserer deg. Jeg har hatt en samboer som sløste penger i et grotesk tempo, og det gikk i høyeste grad ut over meg og min hverdag. Men å gidde å bry seg om hva naboen gjør med pengene sine? Nope. 

Anonymkode: 5a24f...316

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig. Så sendes strømregninger til nav og nav betaler. 

Anonymkode: f4505...024

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Så sendes strømregninger til nav og nav betaler. 

Anonymkode: f4505...024

Haha, hvem kan sende strømregninger til nav? Flyktninger og sosialklienter? Ikke folk på trygd og folk i jobb, de får ingenting.

Anonymkode: bc9c4...d73

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, jeg tåler fortsatt litt mer av det før begeret er fullt. Men jeg er ganske lei av alle som tror de har rett til å mene noe om andres økonomi. Er det ektefellen din som sløser? Mindreårige barn? Nær familie som kommer til deg for å låne penger når de har brukt opp lønna på snus og merkeklær? Ikke? Nei, da skjønner jeg ikke hvorfor det interesserer deg. Jeg har hatt en samboer som sløste penger i et grotesk tempo, og det gikk i høyeste grad ut over meg og min hverdag. Men å gidde å bry seg om hva naboen gjør med pengene sine? Nope. 

Anonymkode: 5a24f...316

Bare frustrerende å se… det skrives jo om og hauses opp absolutt hele tiden! Blir jo bare verre og verre nå før jul

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat en hemmelighet at det oftest er nettopp det? Folk har ikke råd til mat, men samtidig kaster bort penger på ting de ikke trenger. Luksusfellen er jo der av en grunn.

Hvordan vet du alt dette?   Går du rundt i alle butikker og spør folk ut om deres økonomi og hva de har brukt av penger?  Det må være litt av en jobb med alle som er innom butikkene.  Du du må jo også spørre om de noen gang har klaget på dyrtida og om de har fått mat på fattighuset.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/bgl0Kl/black-friday-handelen-i-butikkene-falt

Nå handlet nå folk mindre i år enn i fjor, så noe har jo skjedd. 

Anonymkode: 542bf...10d

Det kan jo ha noe å gjøre med at BF i stor grad er svindel og at folk har funnet ut at "tilbudene" ofte er falske. I tillegg ønsker nok folk å spare litt penger ja.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg går på aap og sliter absolutt med regninger og mat. Det eneste jeg "handlet" på black Friday var sånne gratis lapper fra nøstebarn for å reparere klær med. 

Når du sitter der med god økonomi så ser du nok ikke alle lagene i samfunnet. Pass deg hvem vet hvilke en dag du blir syk eller skilt og selv sitter der med dårlig råd. 

Livet har de merkeligste svinger, noen har hatt mange av de andre få. 

Anonymkode: 864fc...249

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tidligere generasjoner var flinkere til å tenke regninger først og forbruk etterpå enn det vi er. Bare se på økningen i forbruksgjelden vår! Så ja, mange av oss hadde hatt godt av å bli like flinke til å prioritere som våre besteforeldre. Men vi er bortskjemt på grunn av mange år med gode tider.  

Anonymkode: b0769...c32

• Liker 8
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Alle har jo ikke dårlig råd, og noe må man jo også ha. Fattige folk vil jo gjerne go noe til barna til jul. Virker som du har mye tid til og navlebeskuende og sitte på din høye hest og mene ting er humbug. Ser ikke matkøer 🙄 har du vært og sett når det er tid for utdeling av mat, her i byen er det hver onsdag, kommer typ 300-400 per uke og man kan kun komme 2 ganger i mnd. Eller tenkte du det sto en fast kø bare du tittet ut av døra 😅. Du virker litt naiv, og tydeligvis har du svaret. Og siden det handles av dem som har råd, så gjelder det jo alle tydeligvis. 

Anonymkode: 15fa8...243

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jojo, men folk flest havner som oftest ikke på luksusfellen. Og de som gjør det, har allerede gjort det i årene som har vært, med mye lavere rente og lavere levekostnader generelt. De tilfellene vil det uansett alltid være noen av. 

Ang. Black Friday/week, så er det en del scam, men man kan allikevel finne mange gode tilbud. Skal man ha noe, er det vel fornuftig å benytte seg av det fremfor fullpris, hvis man trenger å budsjettere litt annerledes for tiden. 

Veldig mange har det strammere nå, og det er ikke så merkelig at folk påpeker det. Samtidig går livet rundt for de fleste. De som grubler på hvordan de skal få betalt neste faktura med kommunale avgifter eller må kutte ut et måltid om dagen utgjør neppe spesielt mange av de som handler nye ski, fonduesett og 80-tommers TV på Black Friday.

• Liker 5
Skrevet

Dette med at folk er fattige osv i Norge nå er sterkt overdrevet. Folk shopper og handler i vildens sky uten skrupler. At de i tillegg skriker om lite penger vitner jo bare om en ting. 

• Liker 1
Skrevet

Enda en som har vært på kjøpesentret og er forferdet over at det var andre shoppende der 😅

Utrolig hvor mange som lager omtrent identiske tråder med samme skrudde logikk. 

Anonymkode: 8f437...f34

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De du ser shopper...er ofte de som har god råd...men du er klar over at fattige mennesker kan gå på shopping senter de å... kanskje de har spart opp til en gave til barnet sitt etc.

Du kan jo ikke si at det ikke finnes fattige folk etter hva du ser på kjøpesenteret 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...