AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Skrevet 27. november 2023 Min familie (foreldre og min voksne søster) skal feire jul hos oss (to voksne og en treåring) i år. Vi har nylig flyttet til hus og det er første gangen vi feirer jul hos oss. Mine foreldre og søster er vant til litt alkohol til maten på julaften. Ikke store mengder eller mye, men ett glass til middagen er normalt. Tradisjonen i vår familie er også at vi står opp neste dag og har god julefrokost 1.juledag. Så mine foreldre og søster ser for seg at de skal overnatte hos oss. Mamma sa at de kom 24.12 på ettermiddagen og blir til kl.13-14 25.12. Min mann fikk helt hetta. Han ville i utgangspunktet ikke feire jul med min familie, ikke fordi det er noe usagt i mellom dem, men fordi han bare vil at det skal være oss tre. Jeg greide å overtale han til å feire med oss. Men han vil ikke ha dem på overnatting og julefrokost neste dag. Selvom vi har 3 gjesterom og mer enn nok plass i huset. Nå står jeg her og er veldig usikker. Jeg tror forslaget til mannen vil sette en demper for stemningen på julaften. Da han vil ha familien min ute av huset innen kl.19.30 senest kl.20.00. Normalt er det da vi voksne begynner med gaveåpningen vår og koser oss med noe godt, for da sover minstemann som er det eneste barnet. Nå sitter mannen og tviholder på at familien min skal ut kl.20.00. Mens mime foreldre og søster regner med å sove over her og våkne opp til julefrokost, slik vi alltid har hos oss. Hva gjør jeg? Anonymkode: 63647...0d1 6
Populært innlegg Daria Skrevet 27. november 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 27. november 2023 Vil du fortsatt ha et godt forhold til familien din etter jul? I så fall vet du hva svaret er... Ikke inviter gjester hvis de ikke er velkomne. 60 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 27. november 2023 Det blir iallfall for dumt å hive ut gjestene kl 20. Foreslår at du får din mening i år, så bestemmer han neste år Anonymkode: 391f0...002 82 10
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Daria skrev (1 minutt siden): Vil du fortsatt ha et godt forhold til familien din etter jul? I så fall vet du hva svaret er... Ikke inviter gjester hvis de ikke er velkomne. De er veldig velkomne! Men så har jeg mannen min som sitter og furter. Jeg kan bare ikke få sagt dette tydelig nok, jeg vil veldig gjerne ha familien min der til julefrokost neste dag. Dette er det jeg og min familie anser som normal julefeiring og vi koser oss med dette. Mannen min derimot får helt fnatt av sammenkomster og liker ikke jul. Anonymkode: 63647...0d1 8 3 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 27. november 2023 Det er jo ikke normalt å "kaste ut" gjestene kl 20.00 på julaften. Da er det jo bedre å si at de må feire et annet sted. Han høres veldig sær ut... Anonymkode: 9d7f0...94a 109 1 13
Sofakona Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 Da får han furte. Hive de ut når dere har nok soverom. Så koselig å kunne være der lenge og stå opp sammen neste dag . La de bli 35 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #7 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er veldig velkomne! Men så har jeg mannen min som sitter og furter. De er jo ikke velkomne av mannen din. Å kaste ut gjester idet julaften starter er ikke å være gjestfri. Anonymkode: 24d0b...c11 42
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 Populært innlegg #8 Skrevet 27. november 2023 Men herregud… la nå gubben furte istedenfor. Dra kl 20 på juleaften? Nei vettu hva.. Anonymkode: 7496d...23e 47 4
Tomas77 Skrevet 27. november 2023 #9 Skrevet 27. november 2023 (endret) Hvor finner folk disse festbremsene? Hadde svigers boende hele forrige uke som jeg er sikker på mange andre har når de bor en flytur unna. Endret 27. november 2023 av Tomas77 19 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #10 Skrevet 27. november 2023 Er mannen din neurodivers/har spesielle behov? Ikke la det stoppe deg (og ungen) fra å ha et normalt sosialt/familieliv. Ta denne kampen nå, du setter presedens for hvordan dere skal det i det nye huset, og du risikerer å bli sosialt isolert. Anonymkode: 30d74...f21 42 1 2
Populært innlegg Tipaa Skrevet 27. november 2023 Populært innlegg #11 Skrevet 27. november 2023 Send heller gubben til sengs kl 20 så kan kan ligge der å furte resten av kvelden 45 14
Daria Skrevet 27. november 2023 #12 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De er veldig velkomne! Men så har jeg mannen min som sitter og furter. Jeg kan bare ikke få sagt dette tydelig nok, jeg vil veldig gjerne ha familien min der til julefrokost neste dag. Dette er det jeg og min familie anser som normal julefeiring og vi koser oss med dette. Mannen min derimot får helt fnatt av sammenkomster og liker ikke jul. Anonymkode: 63647...0d1 Det hjelper jo ikke at du sier de er velkomne når mannen din sier det motsatte og du overveier å la ham få viljen sin... Resultatet og inntrykket blir det samme, 14 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #13 Skrevet 27. november 2023 Utrolig spesiell mann du har TS. Helg greit om han vil trekke seg litt tilbake ila julaften, men synes på ingen måte at middag + frokost med familien er noe å bli overveldet av. Julen er jo en tid for familien å samles, bare trist om han skal diktere noe annet. Hadde skjønt at om han synes 1 uke med familien ble litt i overkant, men én overnatting? Anonymkode: f3bb4...faf 28 1 2
Nymerïa Skrevet 27. november 2023 #14 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er veldig velkomne! Men så har jeg mannen min som sitter og furter. Jeg kan bare ikke få sagt dette tydelig nok, jeg vil veldig gjerne ha familien min der til julefrokost neste dag. Dette er det jeg og min familie anser som normal julefeiring og vi koser oss med dette. Mannen min derimot får helt fnatt av sammenkomster og liker ikke jul. Anonymkode: 63647...0d1 Men TS, er det et generelt problem i forholdet deres at han er så rigid? Hva skjer hvis du sier "Jeg skjønner at dette ikke er helt noe du ville ha valgt selv, men vi har dette opplegget og jeg kommer til å kose meg også. Kan vi si det sånn at du velger hva vi gjør nyttårsaften og førstenyttårsdag i stedet?" For hvis han er så vrang at han ikke evner å sette andre først noen ganger så er julefeiringa det minste problemet ditt. 35 12
Rosa Dartle Skrevet 27. november 2023 #15 Skrevet 27. november 2023 I alle dager så sært. Nå er dere en familie. Man kan ikke bare gjøre som man vil lenger da. I år har dere bedt inn til julaften, da kan ikke gjestene kastes ut når freden senker seg og ungen er i seng. Dere får følge din tradisjon i år. Neste år kan han velge. Helt vanlig å bytte på, men man må gi og ta. I år må han gi fordi det er hva dere har blitt enige om. 12 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #16 Skrevet 27. november 2023 Dra hjem 19.30-20 på julaften? Har det rablet helt for han? 🤪 Akkurat det med overnatting er jo en annen sak, jeg kan godt skjønne om han ikke vil ha alle på overnatting, men de må få bli til de selv drar hjem den kvelden og det pleier å være ganske sent på julaften. (Taxi eller at en er avholds funker her.) Anonymkode: 83d6c...bbc 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #18 Skrevet 27. november 2023 Da kan mannen din få trekke seg tilbake til soverommet kl 20 da, og sitte der og game eller hva det nå er som er så viktig å gjøre på julekvelden. Anonymkode: 94b38...262 27 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #19 Skrevet 27. november 2023 For en kjipt ektemann. Det er julaften og han vil ha gjestene ut kl. 20. Det hadde jeg ikke funnet meg i. Anonymkode: 9aede...ff4 22 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #20 Skrevet 27. november 2023 I alle dager.. han takler ikke ha din familie der et døgns tid? Da bør du iallfall si fra til fam din nå, sånn at de kan feire et sted hvor de ikke blir kastet på dør senest 20:00 på julaften. Anonymkode: 56907...a99 10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå