Gå til innhold

Betale skatt av utleie! Trenger tips med fratrekk.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Leier ut foreløpig under 50% av boligen under 50% av markedsverdi. Men vil gjerne leie ut resten av boligen og da vil inntektene bli 28.000. Jeg vet at jeg må da skatte 22% som tilsvarer 6160 kroner. Spørsmålet mitt er nå da siden leien tilsvarer over 60-70% av huset, kan jeg da fraskrive meg 60-70% av eiendomsskatten som jeg betaler 6598,- hver 3 måned . Jeg bør også avskrive en del av utgiftene som jeg hadde i år også, 10.000,- for strømanlegg, og utgifter for strøm? Andre ting er forsikring og etc? Men hvis jeg oppgir alle de, så vil de tilsvare mer enn 6160 kroner. Stemmer dette? Eller regner jeg feil nå.. 

Endret av Qwert123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal leie ut? Eller leie?

Anonymkode: 86846...740

Skrevet
Qwert123 skrev (5 minutter siden):

Hei! Leier foreløpig under 50% av boligen under 50% av markedsverdi. Men vil gjerne leie resten av boligen og da vil inntektene bli 28.000. Jeg vet at jeg må da skatte 22% som tilsvarer 6160 kroner. Spørsmålet mitt er nå da siden leien tilsvarer over 60-70% av huset, kan jeg da fraskrive meg 60-70% av eiendomsskatten som jeg betaler 6598,- hver 3 måned . Jeg bør også avskrive en del av utgiftene som jeg hadde i år også, 10.000,- for strømanlegg, og utgifter for strøm? Andre ting er forsikring og etc? Men hvis jeg oppgir alle de, så vil de tilsvare mer enn 6160 kroner. Stemmer dette? Eller regner jeg feil nå.. 

Fradragene trekker du fra inntekten på 28 000 FØR du så trekker 22% skatt på det du sitter igjen med. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Traktor skrev (16 minutter siden):

Fradragene trekker du fra inntekten på 28 000 FØR du så trekker 22% skatt på det du sitter igjen med. 

Riktig, skjønner 👍 Men hvilke fradrag kan jeg trekke fra? Har samme strømmåler som leietakerne, de har inkludert strøm. Kan jeg avskrive store deler av strømmen da? Kommunale avgifter/ eiendomsskatten? Og forsikringer? 

Endret av Qwert123
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du skal leie ut? Eller leie?

Anonymkode: 86846...740

Skal leie ut! retta opp teksten nå! 

Skrevet

Hvis du leier ut hele boligen, kan du trekke fra kommunale avgifter, energi og forsikring knyttet til denne boligen. I hovedinnlegget står det både at du vil leie ut hele boligen (antar separat boenhet i huset) og 60/70%. Hvis utgiftene er knyttet til hele huset kan du trekke fra den delen som er knyttet til arealet som leies ut. Leier du ut 70% av arealet, kan du trekke fra 70%.

Utgifter du kan avskrive vil være investeringer som avskrives over flere år. Hvis investeringen bare gjelder utleiearealet, vil årlig fradrag være årlig avskrivning pluss utgifter nevnt over.

Anonymkode: 5a0a6...411

Skrevet

Dine stygge møbler

Anonymkode: c9850...ceb

Skrevet
Qwert123 skrev (4 timer siden):

Riktig, skjønner 👍 Men hvilke fradrag kan jeg trekke fra? Har samme strømmåler som leietakerne, de har inkludert strøm. Kan jeg avskrive store deler av strømmen da? Kommunale avgifter/ eiendomsskatten? Og forsikringer? 

Hvis husleien er inkludert strøm er strømregningen din i sin helhet, og du kan ikke trekke den fra.  Du har jo allerede fått betalt for den via husleien.  
Når du leier ut en del av boligen du selv bor i, vil jeg tro det mest korrekte er å fordeler kostnadene i forhold til leiearealet.  Leier du ut 50% så blir leieinntektene dine 14.000 kr.  Så kan du trekke i fra 50% av eiendomsskatten, kommunale avgifter og  internett.  Forutsetningen er at det er du som betaler disse kostnaden.  Hvis det står i leiekontrakten at internett er inkludert, kan du ikke trekke fra noe, for da har du ligger den i husleien.  
Ellers kan du trekke fra vedlikeholdskostnader du har hatt på det arealet du leier ut.  Skifter du f.eks. vindu hos leieboer, kan du utgiftsføre hele beløpet.  Men du kan ikke trekke fra kostnader som kun gjelder der du selv bor/disponerer. 

Husk å føre et lite regnskap for deg selv, og legg alle bilag ved dette.  Da kan du dokumentere dersom skattemyndigheten ber deg om det.  

Skrevet (endret)

Hei! Jeg fant ut at min halvdel kan leies for ut for 25000. Jeg bruker 135kvm, leier i underkant av 100 kvm. Kan jeg leie ut for la oss si cirka 25000? Har en familieleilighet+ 2 hybler som jeg leier ut og regner jeg ut fra markedsverdi kan jeg tjene  (Finn) 22000,-

Endret av Qwert123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...