Gå til innhold

Hunden bjeffer rundt seg på luftetur med kona. Men ikke med meg. Hva er greia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tispa er snart 2 år og har dette utagerende på kveld/mørkt. Det er typisk på den siste luftingen på kveld at dette skjer, da er det stille som mus i det miljøet vi bor. Hun kan bjeffe på tilsynelatende ingenting, i alle retninger, og kona oppnår ikke kontakt.

Hvorfor skjer det ikke med meg? Jeg gjør ikke noen spesielle grep.. Kan hunder ha en større trang til forsvar/varsling overfor kvinnelige eiere?

Noen som opplever lignende?

Anonymkode: 2ad97...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden anser deg som sjefen og di kone som noen under seg på rangstigen og at hun skal beskyttes

Anonymkode: 03541...c1c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hunden anser deg som sjefen og di kone som noen under seg på rangstigen og at hun skal beskyttes

Uffda, det vet jeg ikke om jeg tør å presentere for kona.😱

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det gjør den ikke. Slike holdninger burde utryddes.

hunden er nok usikker når den går med kona di, mens den føler seg trygg når den går med deg.

Anonymkode: 25024...715

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona er øverst på rangstigen i hjemmet, så bikkja og så deg, tydeligvis ;) 

Anonymkode: 02df2...65b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

eller er kona di mørkeredd og engstelig kan hunden merke dette og føle behov for å beskytte også... 

Anonymkode: f98d0...c01

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at det bare skjer når det er mørkt. Jeg tror at kona di er redd for å bli overfalt og voldtatt og hunden merker den frykten. Dette er en helt reell og legitim frykt mange kvinner har, men som hun kanskje ikke tenker på å nevne til deg fordi det er så vanlig. 

Anonymkode: 6a1ca...cd2

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å foreslå at hun og hunden går på hund eier kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller er kona di mørkeredd og engstelig kan hunden merke dette og føle behov for å beskytte også... 

Anonymkode: f98d0...c01

Ikke treff. Kona er ikke redd for noe som helst, og hun fremstår ganske rolig og u-nevrotisk i situasjoner med hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjør den ikke. Slike holdninger burde utryddes.

hunden er nok usikker når den går med kona di, mens den føler seg trygg når den går med deg.

Forklar disse feilaktige holdningene?

Anonymkode: 139fa...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme utfordring her, KUN om kvelden. Jeg synes det er ekkelt å gå alene i mørket. Mannen tar derfor alle kveldsturer så jeg skal slippe det, da er også hunden roligst mulig når den kommer inn og skal sove for natten. Om dagen går det helt fint på tur. 

Anonymkode: 04fea...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten betyr du ingenting for hunden eller så regner hunden med at du greier deg selv, og at den kan stole på deg.
Det kan tyde på at hunden ikke har tillit til din kones ledelse, eller at hunden ser henne som sin eiendel, som den skal beskytte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig for oss å svare på det her på nett. Vi må vite mer konkret hva du og din kone gjør annerledes med hunden i hverdagen for å kunne svare på det. Det kan være mange grunner:

- Det kan ha å gjøre med forskjeller i måten du og din kone forholder dere til hunden på
- Det kan ha å gjøre med hvor ofte en av dere går tur på kveldstid
- Det kan ha å gjøre med om hunden har hatt en negativ erfaring en gang din kone tilfeldigvis gikk tur
- Det kan ha å gjøre med om dere går ulike ruter på kveldsturen, om dere treffer ulikt antall hunder/typer hunder på tur osv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anonymkode: 139fa...a8e

Det er ingen rangstige. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort forklart, han som presenterte teorien om rangstiger, og alfa-hanner etc etc, har selv i ettertid prøvd å trekke forskningen tilbake, og forklart at det er feil. 

Teorien om rangstiger og alfa ditt å datt om hunder var basert på ulver, men ulver som ble tvunget sammen fra forskjellige flokker og plassert i en dyrepark. Da har du et sammensurium av ulver som ikke kjenner hverandre. 

I naturen så er ulver familiedyr, hvor hele familier henger sammen, ikke tilfeldige fremmede ulver som bare blir pressa på hverandre. 

Dermed så er rangstige/alfa teorien kun sammenlignbart dersom man tar ville dyr, skiller de fra flokkene sine å setter de sammen. det har ingenting å gjøre med hundene/ulvenes natur å gjøre. 

Anonymkode: 671d1...5cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen rangstige. 

Du har aldri sett et hundespann skjønner jeg.

Anonymkode: 85af5...ba5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tabris skrev (3 minutter siden):

Det er umulig for oss å svare på det her på nett. Vi må vite mer konkret hva du og din kone gjør annerledes med hunden i hverdagen for å kunne svare på det. Det kan være mange grunner:

- Det kan ha å gjøre med forskjeller i måten du og din kone forholder dere til hunden på
- Det kan ha å gjøre med hvor ofte en av dere går tur på kveldstid
- Det kan ha å gjøre med om hunden har hatt en negativ erfaring en gang din kone tilfeldigvis gikk tur
- Det kan ha å gjøre med om dere går ulike ruter på kveldsturen, om dere treffer ulikt antall hunder/typer hunder på tur osv.

Det er ganske 50/50 på alt, vi har b.l.a hatt en skremmende opplevelse hver for hunden. Meg, en rev tett på, kona en grevling. Hunden er generelt ikke redd for noe som helst.

Eneste jeg vil si er en betydelig forskjell er innøvde kommandoer i flere sammenhenger. Der er nok jeg på 80/20..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke hund. Men sett en god del på "dog daddy" på youtube. Proff og veldig flink og suksessfull hundetrener. Anbefales. 

Jeg har inntrykk av at det du sier stemmer. Tipper hun må lære seg å oppføre seg som sjefen slik at hunden kan føle seg trygg og ikke trenger å ta på seg noe beskytter rolle. 

Anonymkode: aac32...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke hund. Men sett en god del på "dog daddy" på youtube. Proff og veldig flink og suksessfull hundetrener. Anbefales. 

Jeg har inntrykk av at det du sier stemmer. Tipper hun må lære seg å oppføre seg som sjefen slik at hunden kan føle seg trygg og ikke trenger å ta på seg noe beskytter rolle. 

Anonymkode: aac32...662

Dog Daddy er en dyremishandler som absolutt ingen bør følge eller ta i mot råd fra. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Kona og kom på nå at vi gjør noe forskjellig når vi tar siste luftetur. Jeg er(ubevisst ) ganske über kommando på at hunden går sammen med meg inntil vi er utenfor et visst areal. Hun får altså ikke lov til å fronte situasjoner på egenhånd. På disse turene er hun løs, finnes ikke mennesker og biler på denne tiden, ikke det at jeg tror at utagerende og bjeffing ville blitt noe mindre med et bånd. Kanskje snarere tvert i mot.

Kona skal teste det noen kvelder nå, ta ledelsen, gå foran og med gode forventninger..😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...