Gå til innhold

Jan-Egil "Bamsegutt" Granfoss

kaarebjarne

Anbefalte innlegg

MorTil2 skrev (43 minutter siden):

Ble det fremvist en plettfri vandelsattest i dokumentaren, eller er det en påstand du bare tar ut i fra fri fantasi? Hvis det er det siste, vil jeg si at du er lik NRK og Tore Strømøy - lager en versjon som passer inn i den virkelighet du ønsker å tro på.

Her har du sitert det jeg har sitert. 
@Baktus er den som har kommet med det merkelige utsagnet. 
Mitt svar kan leses som om at det vet vi ikke han kan fint ha plettfri vandel i Norge (noe som forøvrig neppe varer lenge da det skal være på vei inn anmeldelser etter hva jeg skjønner) når han ikke har oppholdt seg her.

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.journalisten.no/ubesvarte-sporsmal-i-tidslinjen-for-nrks-bamsegutt-beslutning/595099

Da VG problematiserte utelatelsen av dommen, samme dag som serien hadde blitt midlertidig tatt ned, skrev avisa at Strømøy opplyser at det var «Bamsegutt» selv som tok opp dommen:

– Denne saken var en av mange saker [Jan-Egil] Granfoss selv informerte om og som han ville vi skulle granske, siterer VG Strømøy på.

Dette hadde jeg ikke fått med meg. Det strider jo mot det NRK har sagt i alle anledninger senere.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (15 timer siden):

Han fikk ny identitet og hemmelig adresse.. Da er det ikke så lett å vite hva man kan gjøre. 

Hvordan vet du det? Det skal mye til før man i det hele tatt får hemmelig adresse i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (På 27.11.2023 den 14.27):

Siden administratorene stengte "Ingen elsker Bamsegutt"-tråden siden serien er trukket fra NRK, trengs det en ny tråd for å diskutere aktualiteten "Bamsegutt". Siste nytt er at NRK har dekket utgiftene til transport hjem til Norge. 

NRK dekket ikke utgiftene. De bare bestilte billettene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (På 27.11.2023 den 19.51):

Skremmende hvor mange i Norge som synes synd på en pedofil mann som flyktet fra barnevernet til Filippinene.

Dommen sa ikke noe om at han var pedofil. Ikke noe om at han fikk seksuell nytelse. Så vi vet ikke om det er korrekt, og det er ikke opp til oss på KG å gi noen en diagnose. Heller ikke ham, uansett hvor mye vi måtte mislike ham.

Han burde vært undersøkt skikkelig da han var i 20-årene. Ikke bare fysisk. Og advokaten han hadde senere, gjorde virkelig en elendig jobb med å be ham rømme. At barnevernet fulgte med, var en desto større grunn til at advokaten IKKE burde bedt ham rømme. 

Endret av MyMichelle
Fiksa stavefeil.
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (På 27.11.2023 den 21.34):

Kan noen av pengene hver mnd. ha blitt videreformidlet til hennes nære familie? Ville ikke være merkelig det. 

Enig. Og hans kone kalte ham en «provider».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (7 minutter siden):

... Og advokaten han hadde senere, gjorde virkelig en elendig jobb med å be ham rømme. At barnevernet fulgte med, var en desto større grunn til at advokaten IKKE burde bedt ham rømme. 

Heldigvis er samtaler mellom advokater og deres klienter strengt fortrolige, men hvilket faktagrunnlag har du til å kritisere denne advokaten som du ikke kjenner. Som helt sikkert kun har prøvd å gjøre en god jobb.

En ufør mann som tidligere er dømt for seksuelle overgrep mot flere barn, som har en mye yngre Filippinsk kone, og der første bekymringsmelding til barnevernet kom fra barsel på grunn av opplevd adferd fra helsepersonell.

Hvis klienten spør sin advokat om han vurderer det sannsynlig at barnevernet raskt vil avslutte en undersøkelsesak og deretter ikke "plage" klienten mer... Så kan jeg ikke tro at noen advokat vil svare at det er sannsynlig. Men at klienten må beregne seg på langvarig oppfølging fra barnevernet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Heldigvis er samtaler mellom advokater og deres klienter strengt fortrolige, men hvilket faktagrunnlag har du til å kritisere denne advokaten som du ikke kjenner. Som helt sikkert kun har prøvd å gjøre en god jobb.

En ufør mann som tidligere er dømt for seksuelle overgrep mot flere barn, som har en mye yngre Filippinsk kone, og der første bekymringsmelding til barnevernet kom fra barsel på grunn av opplevd adferd fra helsepersonell.

Hvis klienten spør sin advokat om han vurderer det sannsynlig at barnevernet raskt vil avslutte en undersøkelsesak og deretter ikke "plage" klienten mer... Så kan jeg ikke tro at noen advokat vil svare at det er sannsynlig. Men at klienten må beregne seg på langvarig oppfølging fra barnevernet. 

Det er forskjell på å si noe slikt, og på å anbefale en klient å dra fra landet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (På 27.11.2023 den 15.12):

Håper hunden er med!! 

Ja, det håper jeg også! Den fortjener ikke å bli etterlatt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 27.11.2023 den 20.03):

Ja hvorfor bekymre seg. Er sikkert kjempekjekt for ofrene at saken deres er underholdning for KG brukere, så lenge det ikke inneholder hat prat. 

Det er ikke bare her at saken diskuteres. Slik sett er det verst for ofrene at slikt florerer på sosiale media de selv følger. Men moderatorene på KG får nok mer arbeid så lenge denne tråden eksisterer. De må uansett forholde seg til retningslinjene for KG.

Forhåpentligvis blir det mer stille her, ettersom følelsene roer seg. Og det ville vært til hjelp for ofrene at media ikke skrev så mye mer om saken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (19 minutter siden):

Det er forskjell på å si noe slikt, og på å anbefale en klient å dra fra landet.

Hvis klienten ikke ønsker å bli "plaget" av barnevernet, så er det vel ikke saklig feil å fortelle at da må dere flytte ned til Filippinene igjen.

Kontrafaktisk historieskriving, der Granfoss konsekvent plasserer ansvaret for sine handlinger og valg på andre. Så velger dere å følge på å komme med kritikk av folk dere ikke har enn anelse om dem har gjort en dårlig jobb.

Vil tro at både du og jeg tenker at det beste for sønnen hadde vært om dem hadde blitt igjen i Norge med oppfølgning fra barnevernet (med ulike tiltak). Men har du tenkt på at det å bli fulgt opp av barnevernet over tid kanskje var noe Granfoss ikke ønsket? 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (18 timer siden):

jada, og jeg har også "hørt" at han har sonet sin straff og at det er nå en gang slik vår rettsstat fungerer at da har man lov å fortsette livet sitt uten å bli forfulgt av "mobben" resten av livet selv om denne mener seg berettiget i form av "ytringsfrihet" så er det en fin linje mellom det og æreskrenkelser osv osv - loven beskytter både offer og tiltalt. heldigvis. og det er overhode ikke et forsvar av overgrep - tvert imot, men det er en skremmende utvikling når mennesker tar seg retten til å være både dommer og bøddel..

Granfoss sonet ikke straffen. Han fikk betinget fengsel, som betyr at han ikke måtte sone. Dermed har han ikke gjort opp for seg. Han angrer ikke en gang det han har gjort, tvert i mot så mener han at han ble uskyldig dømt.

• Liker 12
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slumkim skrev (9 timer siden):

En ting NRK hadde 100% riktig er tittelen på serien 👍

Man kan sannelig spørre seg om ikke tittelen heller burde ha vært "NRK-katastrofen minutt for minutt" med tanke på hvordan dette har utviklet seg ...

bamsegutt.thumb.png.229f3f2058ddc79bac17bace470f95a5.png

Endret av - Brian
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toscana_nights skrev (På 28.11.2023 den 0.40):

jeg har bare ikke ord for hvor flaut det er at det lages så mye styr om en serie. 

La nå denne stakkars mannen være i fred. 

Stakkars?!

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki-2.0 skrev (9 minutter siden):

Stakkars?!

Er vel ikke umulig å synes synd på han i en del henseende. 

Han har hatt en kjip oppvekst. 

Han ble ufør i tidlig alder. 

Han virker å ha en uheldig evne å havne i trøbbel. 

Han virker å ha dårlig økonomistyring. 

Han fremstår som bitter. 

For meg er det et bilde som kan passe med "stakkers". Men gir ikke han fripass til å være ugrei med andre mennesker, eller gir ikke han rett til å fraskrive seg for ansvar. 

Er ikke synd på han at folk ettergår hans ulike påstander. 

Er ikke synd på han at folk syns det ikke er passande at noen som er straffedømt for seksuelt missbruk av små barn skal få en donasjon på flere miljoner via Spleis. 

Er ikke synd på han at han ikke har fått økonomiske ytelser som han ikke har krav på. 

Er ikke synd på han at han valgte å flytte til sin kones hjemland. 

Og så videre. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Han virker å ha en uheldig evne å havne i trøbbel. 

Når man sender ganske truende eposter til offentlig tjenesteperson, så havner man ikke i trøbbel, man setter seg selv i trøbbel. Hvorfor Granfoss har ment at han har rett til å være truende overfor andre, men parallelt med det mene de som ikke har vært greie med han er skyld i det han opplever som et mangelfullt liv, det er vanskelig å forstå. Og noe Tore Strømøy burde konfrontert han med : Hvordan tenker du det er for menneskene i NAV å motta slike eposter? 

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (5 minutter siden):

For mye mediadekkning av dette. Tore er en bra kar og dyktig, men ikke alle tåler det.

Ser flere skryter Tore Strømøy opp i skyene her. 
Hva konkret mener dere Tore Strømøy har gjort som er så bra? På hvilken måte har han vist dyktighet og journalistiske evner i denne saken?
Jeg er grunnleggende uenig, da jeg mener Tore Strømøy her har brukt en mann som ikke vet bedre for å lage "god TV" der han bevisst skjuler ting som ikke gavner den saken han ønsker å lage. 
Feilene i denne serien er mange og det med at dommen ble skjult er ikke det mest alvorlige engang.

• Liker 24
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...