Iia Skrevet 28. februar 2024 #421 Del Skrevet 28. februar 2024 https://www.dagbladet.no/nyheter/nrk-felt-pa-alle-punkter/81043362?fbclid=IwAR2HYTKrHBalCmGj_sfIsR8HwFtsEdsvo6oen3aBQdTgUXjcBrZlzSgNWMo Fellelse på alle punkter hos PFU 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanedis Skrevet 28. februar 2024 #422 Del Skrevet 28. februar 2024 (endret) Iia skrev (3 timer siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/nrk-felt-pa-alle-punkter/81043362?fbclid=IwAR2HYTKrHBalCmGj_sfIsR8HwFtsEdsvo6oen3aBQdTgUXjcBrZlzSgNWMo Fellelse på alle punkter hos PFU Til de som er interessert å lese/høre mer om det: https://presse.no/pfu-nyhet/pfu-mote-28-februar/ Oppsummert fra https://pfu.presse.no/pfu-basen/24-011 4.8 Om å ta hensyn til barn: https://pfu.presse.no/vaer-varsom-plakaten#punkt-4.8 3.2 Om opplysningskontroll og kildebredde: https://pfu.presse.no/vaer-varsom-plakaten#punkt-3.2 2.2 Om uavhengighet og integritet: https://pfu.presse.no/vaer-varsom-plakaten#punkt-2.2 Endret 28. februar 2024 av Vanedis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 28. februar 2024 #423 Del Skrevet 28. februar 2024 Snublefot62 skrev (På 27.2.2024 den 10.26): Jeg anser det som en usannsynlighet at Jan-Egil har evnet å lure Tore på noen som helst måte. Du ser jo ganske tydelig i serien at han har et veldig enkelt ordforråd og sliter med kompliserte forklaringer, og når noe må formuleres trenger han "lang" tenketid. I tillegg har Tore en lang karriere bak seg hvor han har truffet alle typer mennesker i alle typer skjebner og livsfaser. At Jan-Egil da har klart å få Tore til å tro på den historien vi får servert? Nei det er svært lite sannsynlig. Det jeg derimot tror har skjedd er at Tore har tenkt at dette er en god historie som får minst like mye interesse og sympati som Agnes-saken han lagde før dette. Trist skjebne som alle har snudd ryggen til. Men så har Tore etterhvert sett at det prosjektet han fikk ledelsen til å gå for og bruke penger på, ikke helt stemte slik han solgte inn. Og derfor har han måttet gå inn og regissere narrativet og få Jan-Egil til å bekrefte den versjonen Tore har kokt sammen. For det er ganske åpenbart at den historien Jan-Egil faktisk har er en helt annen enn det som blir vist i Bamsegutt. Og det er mange kritiske spørsmål de fleste oppegående lurer på hvorfor Tore ikke spør, som BURDE vært spurt. Som blant annet du skriver her. Hvordan kan man ikke ha råd til å sende barnet sitt på en gratis skole? En del av det svaret har andre vært inne på og det kan være kostnadene til utstyr, uniform og transport (jeg vet ikke om det stemmer men det ble nevnt av noen). Men da blir oppfølgingsspørsmålet hvor mye er det nå snakk om egentlig i året og hvorfor holder ikke utbetalingene fra NAV til dette når landet ellers er et rimelig land å bo i? "Hvorfor strekker ikke pengene til"-spørsmålet blir jo aldri spurt. Men nå har jo NRK stukket hodet i sanden til støvet har lagt seg. De får kritikk men få konsekvenser over det. Tore sitter igjen bak låste dører og sutrer til media over angst etter serien. Og folk har allerede begynt å samle sympati for Tore. Så når Tore da får timet det rett så står han frem i en ny setting og får enormt mye positiv oppmerksomhet som den sterke Tore som ikke lar seg knekke av ulvene. I mens sitter Jan-Egil med familie i et kaldt hus de ikke har råd til å beholde med et enda mindre nettverk for kone og barn enn før. Isolert på lille Moi hvor alle vet hvem de er, hva som har skjedd og følger de med argusøyne fra de går ut døren til de er hjemme igjen. Det er de som må betale prisen her. S***an jeg blir provosert. Åååååh, jeg er så enig!!!! Bra oppsummert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 28. februar 2024 #424 Del Skrevet 28. februar 2024 Snublefot62 skrev (På 27.2.2024 den 10.26): Jeg anser det som en usannsynlighet at Jan-Egil har evnet å lure Tore på noen som helst måte. Du ser jo ganske tydelig i serien at han har et veldig enkelt ordforråd og sliter med kompliserte forklaringer, og når noe må formuleres trenger han "lang" tenketid. I tillegg har Tore en lang karriere bak seg hvor han har truffet alle typer mennesker i alle typer skjebner og livsfaser. At Jan-Egil da har klart å få Tore til å tro på den historien vi får servert? Nei det er svært lite sannsynlig. Det jeg derimot tror har skjedd er at Tore har tenkt at dette er en god historie som får minst like mye interesse og sympati som Agnes-saken han lagde før dette. Trist skjebne som alle har snudd ryggen til. Men så har Tore etterhvert sett at det prosjektet han fikk ledelsen til å gå for og bruke penger på, ikke helt stemte slik han solgte inn. Og derfor har han måttet gå inn og regissere narrativet og få Jan-Egil til å bekrefte den versjonen Tore har kokt sammen. For det er ganske åpenbart at den historien Jan-Egil faktisk har er en helt annen enn det som blir vist i Bamsegutt. Og det er mange kritiske spørsmål de fleste oppegående lurer på hvorfor Tore ikke spør, som BURDE vært spurt. Som blant annet du skriver her. Hvordan kan man ikke ha råd til å sende barnet sitt på en gratis skole? En del av det svaret har andre vært inne på og det kan være kostnadene til utstyr, uniform og transport (jeg vet ikke om det stemmer men det ble nevnt av noen). Men da blir oppfølgingsspørsmålet hvor mye er det nå snakk om egentlig i året og hvorfor holder ikke utbetalingene fra NAV til dette når landet ellers er et rimelig land å bo i? "Hvorfor strekker ikke pengene til"-spørsmålet blir jo aldri spurt. Men nå har jo NRK stukket hodet i sanden til støvet har lagt seg. De får kritikk men få konsekvenser over det. Tore sitter igjen bak låste dører og sutrer til media over angst etter serien. Og folk har allerede begynt å samle sympati for Tore. Så når Tore da får timet det rett så står han frem i en ny setting og får enormt mye positiv oppmerksomhet som den sterke Tore som ikke lar seg knekke av ulvene. I mens sitter Jan-Egil med familie i et kaldt hus de ikke har råd til å beholde med et enda mindre nettverk for kone og barn enn før. Isolert på lille Moi hvor alle vet hvem de er, hva som har skjedd og følger de med argusøyne fra de går ut døren til de er hjemme igjen. Det er de som må betale prisen her. S***an jeg blir provosert. Enig! Tror Tore fikk så «blod på tann» og øynet et så stort scoop, at han mistet gangsynet helt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 28. februar 2024 #425 Del Skrevet 28. februar 2024 (endret) Aftenposten løfter frem mange gode poeng. Det er hårreisende at statskanalen NRK helt ukritisk fremmet løgn og bedrag som sannhet. For en utrolig slett jobb, og nok en dyp skrape i lakken for statskanalen NRK. Felt i PFU på alle tre punkter. Endret 28. februar 2024 av Rastebenk 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 28. februar 2024 #426 Del Skrevet 28. februar 2024 Og i dag er det jo da kjent at NRK er felt i PFU på tre punkt. Og det er flott. Men hva så? Det er jo ingen reell konsekvens av det. Øverste leder merker ikke dette. Redaksjonell ansvarlig merker ikke dette. Leder for redaksjonen som jobbet med dette merker ikke dette. Etikkansvarlig merker ikke noe til dette. Kanskje Tore merker noe men han er jo allerede ute og syter og angst for sin rolle. Samtidig er det nå en familie på Moi som kjenner på konsekvensene. Ekte konsekvenser. Og mange andre på Moi som sikkert kjenner på ubehaget med å få en profilert og kjent overgrepsdømt og aggressiv som nærmeste nabo. Og det bet jeg meg merke i. I artikkelen til NRK om behandlingen i PFU så omtaler de dommen som en sedelighetsdom. Er det normalt? Jeg vet at det i straffeloven var omtalt som sedelighet før det for ca 20 år siden ble omdefinert til uønsket seksuell adferd og overgrep. Er dette et forsøk fra NRK på å dekke over alvorligheten i det Jan-Egil gjorde? Gudene må vite at Tore har prøvd alt han kan for å dekke over dette. Men nå og nrk? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 28. februar 2024 #427 Del Skrevet 28. februar 2024 (endret) Meninger: PFU roser Bamsegutt-dokumentar, men feller NRK (vg.no) En god kommentar av Astrid Meland. Endret 28. februar 2024 av Olsen tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 28. februar 2024 #428 Del Skrevet 28. februar 2024 Olsen skrev (1 time siden): Meninger: PFU roser Bamsegutt-dokumentar, men feller NRK (vg.no) En god kommentar av Astrid Meland. Ja, kommentaren er god. Men tittelen er helt feil. Den sier det motsatte av kommentaren. Så folk som kun leser overskrifter (og de er det skremmende mange av) vil tro at Meland gir ros til Strømøy. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 28. februar 2024 #429 Del Skrevet 28. februar 2024 Ang det momentet med skolegang på Filipinene. Var ikke utfordringen at skolegangen ikke var gratis for sønnen, som er norsk statsborger? At gratis skole bare gjaldt for de som var født i landet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 28. februar 2024 #430 Del Skrevet 28. februar 2024 Hulderen skrev (15 minutter siden): Ja, kommentaren er god. Men tittelen er helt feil. Den sier det motsatte av kommentaren. Så folk som kun leser overskrifter (og de er det skremmende mange av) vil tro at Meland gir ros til Strømøy. Enig. Overskriften er ikke bra. Synd når kommentaren ellers er god. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 28. februar 2024 #431 Del Skrevet 28. februar 2024 Pipaluk skrev (38 minutter siden): Ang det momentet med skolegang på Filipinene. Var ikke utfordringen at skolegangen ikke var gratis for sønnen, som er norsk statsborger? At gratis skole bare gjaldt for de som var født i landet? Han har fillipinsk mor og er umyndig. Så da har han vel dobbelt statsborgerskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 28. februar 2024 #432 Del Skrevet 28. februar 2024 Hulderen skrev (17 minutter siden): Han har fillipinsk mor og er umyndig. Så da har han vel dobbelt statsborgerskap? Jeg vet ikke hvordan det fungerer når han er født i Norge. Regnes han som dobbel på Filippinene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 13. april 2024 #433 Del Skrevet 13. april 2024 NRK har en nyhetsartikkel ute nå om hva som gikk galt: https://www.nrk.no/norge/legger-frem-bamsegutt-rapport_-_-flere-i-nrk-uttrykte-bekymring-for-publisering-1.16842776 Uten at det egentlig beskriver hva som gikk galt. Litt sånn at de later som om er lei seg, når de bare er lei seg for å bli tatt for dette. I tillegg synes jeg dette utsagnet er skammelig: Sitat – Det var selvfølgelig riktig av NRK å beklage når de da faktisk har gjort en feil, men man burde da virkelig spandere på seg også å beklage overfor han, som bærer den største byrden. For det har jo ikke skjedd. – Har ikke NRKs ledelse tatt direkte kontakt med han? – Nei, overhodet ikke. Her kommer det altså frem at NRK ikke har beklaget seg ovenfor Jan Egil. Hva f***? Har ledelsen der koblet helt av? Hvor er lederen for NRK? Hvor er produksjonsleder? Hvor f*** er etikkansvarlig? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. september 2024 #434 Del Skrevet 7. september 2024 Snublefot62 skrev (På 28.2.2024 den 18.07): Og i dag er det jo da kjent at NRK er felt i PFU på tre punkt. Og det er flott. Men hva så? Det er jo ingen reell konsekvens av det. Øverste leder merker ikke dette. Redaksjonell ansvarlig merker ikke dette. Leder for redaksjonen som jobbet med dette merker ikke dette. Etikkansvarlig merker ikke noe til dette. Kanskje Tore merker noe men han er jo allerede ute og syter og angst for sin rolle. Jeg hadde ikke fulgt med på denne saken noe særlig, men kom over denne: https://www.vg.no/rampelys/i/W06kaj/tore-stroemoey-om-nrk-sjokket-jeg-har-ikke-saa-mye-aa-tape Nå har Tore Strømøy fått sparken, men sjefen hans innrømmer: "Jeg mener NRK har vært tydelige på at det ikke var Tore Strømøy, men NRK og NRKs redaktører som gjorde en feil." Da er det interessant at Strømøy ble tatt av skjermen på grunn av "manglende tillit i NRK": "Strømøy sier at han fikk beskjed på et møte før sommeren at han var ferdig med å lage TV, fordi ikke lenger var tillit til ham i NRK" Og etter dette fikk han plutselig sparken. Her virker det som det er andre enn Strømøy som burde fått sparken. For eksempel programdirektøren som ga Strømøy sparken over e-post. Av ukjente årsaker. Men det virker som "manglende tillit" til Strømøy som følge av feil som ikke ble gjort av han selv, og der han selv valgte å ikke gå ut i media med fakta fordi han ville være lojal mot NRK. Men så stakk NRK en kniv i ryggen hans, og vred rundt noen ganger for sikkerhets skyld. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 7. september 2024 #435 Del Skrevet 7. september 2024 jabx skrev (23 minutter siden): Jeg hadde ikke fulgt med på denne saken noe særlig, men kom over denne: https://www.vg.no/rampelys/i/W06kaj/tore-stroemoey-om-nrk-sjokket-jeg-har-ikke-saa-mye-aa-tape Nå har Tore Strømøy fått sparken, men sjefen hans innrømmer: "Jeg mener NRK har vært tydelige på at det ikke var Tore Strømøy, men NRK og NRKs redaktører som gjorde en feil." Da er det interessant at Strømøy ble tatt av skjermen på grunn av "manglende tillit i NRK": "Strømøy sier at han fikk beskjed på et møte før sommeren at han var ferdig med å lage TV, fordi ikke lenger var tillit til ham i NRK" Og etter dette fikk han plutselig sparken. Her virker det som det er andre enn Strømøy som burde fått sparken. For eksempel programdirektøren som ga Strømøy sparken over e-post. Av ukjente årsaker. Men det virker som "manglende tillit" til Strømøy som følge av feil som ikke ble gjort av han selv, og der han selv valgte å ikke gå ut i media med fakta fordi han ville være lojal mot NRK. Men så stakk NRK en kniv i ryggen hans, og vred rundt noen ganger for sikkerhets skyld. Har dette kun med bamsegutt-saken å gjøre, eller andre ting? De vil nok ikke oppgi årsaken offentlig , da det er taushetsbelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 7. september 2024 #436 Del Skrevet 7. september 2024 Tore Strømøy har jo hatt en del episoder etter bamsegutt og hvor det er kritikk og tvil om det journalistiske. Siste jeg kommer på er vel intervjuet med Ingebritsen-faren hvor det ikke blir stilt noen spørsmål rundt den alvorlige saken og situasjonen rundt. Altså igjennom hele intervjuet later det som ingenting av det skjer. Og det skulle være et personlig intervju. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. september 2024 #437 Del Skrevet 7. september 2024 Pipaluk skrev (8 timer siden): Har dette kun med bamsegutt-saken å gjøre, eller andre ting? De vil nok ikke oppgi årsaken offentlig , da det er taushetsbelagt. Står dette i artikkelen: "På møtet skal en rekke hendelser knyttet til Tore Strømøy ha blitt omtalt som problematiske: At han var aktuell som styreleder for Rosenborg Ballklub. At han svarte Aftenposten etter den første kritikken av «Ingen elsker Bamsegutt». At han stilte opp i talkshowet til Else Kåss Furuseth. At han sa ja til å snakke på journalistkonferansen Skup. Dessuten skal det ha blitt tatt opp at Strømøy har en nettbutikk der han selger bøker og klær. Dette kommer frem i en skriftlig klage som Strømøy har sendt til hovedverneombudet i NRK." 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. september 2024 #438 Del Skrevet 7. september 2024 Snublefot62 skrev (8 timer siden): Tore Strømøy har jo hatt en del episoder etter bamsegutt og hvor det er kritikk og tvil om det journalistiske. Siste jeg kommer på er vel intervjuet med Ingebritsen-faren hvor det ikke blir stilt noen spørsmål rundt den alvorlige saken og situasjonen rundt. Altså igjennom hele intervjuet later det som ingenting av det skjer. Og det skulle være et personlig intervju. Hvilke andre episoder da? Bamsegutt var jo ikke hans feil, og jeg vil anta at han også har en redaksjon og noen som hjelper til med å planlegge intervjuer som den med Ingebrigtsen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 7. september 2024 #439 Del Skrevet 7. september 2024 Jeg forstår det som at NRK og Strømøy har vært i en prosess. Det har handlet om manglende rolle- og etikkforståelse fra Strømøys side. I flere saker. Det Strømøy ikke nevner i intervjuet med VG, er uttalelsene han hadde i sosiale medier og kronikk han skrev. I sosiale medier bagatelliserte han overgrepene som bamse ble dømt for. Mitt inntrykk er at han ikke tar tilbakemeldinger, legger all skyld på NRK i stedet for å ta ansvar for sin del av dette og at han har storhetstanker om seg selv (Jeg er jo en legende, jeg er NRK etc). NRK fremstår ryddig i sine svar om Strømøy, slik jeg opplever det. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 7. september 2024 #440 Del Skrevet 7. september 2024 Iia skrev (3 minutter siden): Jeg forstår det som at NRK og Strømøy har vært i en prosess. Det har handlet om manglende rolle- og etikkforståelse fra Strømøys side. I flere saker. Det Strømøy ikke nevner i intervjuet med VG, er uttalelsene han hadde i sosiale medier og kronikk han skrev. I sosiale medier bagatelliserte han overgrepene som bamse ble dømt for. Mitt inntrykk er at han ikke tar tilbakemeldinger, legger all skyld på NRK i stedet for å ta ansvar for sin del av dette og at han har storhetstanker om seg selv (Jeg er jo en legende, jeg er NRK etc). NRK fremstår ryddig i sine svar om Strømøy, slik jeg opplever det. Ikke sant.. Leste nettopp den artikkelen om han. Ikke noe i veien med selvtilliten hans, i hvertfall. Faktisk pinlig lesning. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå