Honey Dew Skrevet 2. desember 2023 #261 Del Skrevet 2. desember 2023 Toscana_nights skrev (På 28.11.2023 den 0.40): Helt ærlig. Hva er galt med Norge og nordmenn. Så mye styr og drama pga en serie. Det er aldri mulig å lage noe i Norge uten at det skal snakkes opp om og ned om det ene og det andre. Og at det blir snakket om på debatten 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️ ufff blir så flau altså. serien var så vidt ute før den ene og den andre skulle mene noe noe om det ene og det andre. Itillegg får han Tore også livet sitt snudd opp ned med negative kommenterer og meldinger. Altså det går bare ikke Ann !!! Sånn er det med alt i Norge. Det er flaut bare. Dette hadde aldri skjedd i USA f eks. Der heier man på folk istedenfor å trekke dem ned. jeg har bare ikke ord for hvor flaut det er at det lages så mye styr om en serie. La nå denne stakkars mannen være i fred. Du mener altså at i USA heier man på pedofile? Har jeg forstått det riktig? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 2. desember 2023 #262 Del Skrevet 2. desember 2023 Toscana_nights skrev (På 28.11.2023 den 0.40): Sånn er det med alt i Norge. Det er flaut bare. Dette hadde aldri skjedd i USA f eks. Der heier man på folk istedenfor å trekke dem ned. Jeg har ikke inntrykk av at amerikanere er mer tilgivende overfor, eller «heier på» folk som er straffet for seksualforbrytelser, heller tvert om. 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 2. desember 2023 #263 Del Skrevet 2. desember 2023 Toscana_nights skrev (På 28.11.2023 den 0.40): Helt ærlig. Hva er galt med Norge og nordmenn. Så mye styr og drama pga en serie. Det er aldri mulig å lage noe i Norge uten at det skal snakkes opp om og ned om det ene og det andre. Og at det blir snakket om på debatten 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️ ufff blir så flau altså. serien var så vidt ute før den ene og den andre skulle mene noe noe om det ene og det andre. Itillegg får han Tore også livet sitt snudd opp ned med negative kommenterer og meldinger. Altså det går bare ikke Ann !!! Sånn er det med alt i Norge. Det er flaut bare. Dette hadde aldri skjedd i USA f eks. Der heier man på folk istedenfor å trekke dem ned. jeg har bare ikke ord for hvor flaut det er at det lages så mye styr om en serie. La nå denne stakkars mannen være i fred. Det som er "galt" med Norge og nordmenn er at vi har ytringsfrihet og muligheten til å engasjere seg i saker. Jeg synes dette er positivt, for alternativet er virkelig ikke noe å trakte etter. Mener du at de som debatterer i Jan-Egil sin favør også lager mye styr og drama, eller gjelder det bare når andre viser engasjement og fremmer meninger du er uenig i? Jeg tror heller livet hans i USA potensielt sett hadde vært verre: - Han hadde hatt samme risikoen for å bli plassert på barnehjem og blitt utsatt for overgep - Han hadde hatt færre muligheter for hjelp fra det offentlige, både økonomisk og psykisk - Han hadde fått større utgifter til helsehjelp (hvem vet om han hadde hatt råd til helseforsikring) - I USA får man ofte lengre straff for selv små forbrytelser, og fengslene der er ikke noe å rope hurra for. Spesielt ikke for de som er innsatt for overgrep mot barn. - I USA kunne han risikert å bli saksøkt av både ofrenes foreldre og de i offentlige instanser som han har sendt trusselbrev til - Det er ingenting som tilsier at overgrepene han ble utsatt for på noen måte ville ha mildnet amerikanske folks holdninger til de overgrepene han utførte mot barn senere i livet. - I USA skal det mye mindre til før man blir dømt til tvungent psykisk helsevern. Jeg tror vi egentlig skal være veldig takknemlige for de mulighetene og det sikkerhetsnettet vi har i Norge. Det eneste jeg kan være litt enig med deg i, er at vi ikke trenger å gi denne mannen mer oppmerksomhet. Mest for kona og sønnens skyld, da det er de som er mest skadelidende i dette sirkuset. 3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 2. desember 2023 #264 Del Skrevet 2. desember 2023 Snøvott skrev (9 timer siden): En mann som ikke klarte å styre økonomien når han burde kunne leve som en greve på Filippinene, vil ikke klare å styre økonomien i Norge, kun fordi «snille» mennesker donerte 3,8 mill. Er uansett ikke han som fortjener de pengene, men sønnen hans, som er den eneste oppi dette det er synd på. Merkelig nok tenker ingen av de «snille» på ham i det hele tatt, de opererer etter en rasistisk tankegang om at å bo i Norge - om man vil eller ikke - alltid er best. han har aldri fått sjansen til å lære hvordan håndtere økonomi takket være norske myndigheter da han vokste opp. I norge kan han nå få oppnevnt en verge som kan styre økonomien som vil styrke resten av familien hans. Det får han ikke i filipinene.. mannen er norsk og burde få samme hjelp her som andre nordmenn i utlandet. Han vil jo bo i Norge så hva er så rassistisk med det? Han er norsk og vil til norge så burde han få hjelp og. Men nå måtte det altså privat personer til for å gjøre den jobben som myndighetene skulle ha gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 2. desember 2023 #265 Del Skrevet 2. desember 2023 GrønnNellik68 skrev (7 minutter siden): han har aldri fått sjansen til å lære hvordan håndtere økonomi takket være norske myndigheter da han vokste opp. I norge kan han nå få oppnevnt en verge som kan styre økonomien som vil styrke resten av familien hans. Det får han ikke i filipinene.. mannen er norsk og burde få samme hjelp her som andre nordmenn i utlandet. Han vil jo bo i Norge så hva er så rassistisk med det? Han er norsk og vil til norge så burde han få hjelp og. Men nå måtte det altså privat personer til for å gjøre den jobben som myndighetene skulle ha gjort. Spørsmålet er om han har lyst til å ha verge. Vergemål er stort sett basert på frivillighet fra mottakers side, kriteriene for fratakelse av rettslig handleevne mot noens vilje, er svært strenge. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 2. desember 2023 #266 Del Skrevet 2. desember 2023 GrønnNellik68 skrev (1 time siden): han har aldri fått sjansen til å lære hvordan håndtere økonomi takket være norske myndigheter da han vokste opp. I norge kan han nå få oppnevnt en verge som kan styre økonomien som vil styrke resten av familien hans. Det får han ikke i filipinene.. mannen er norsk og burde få samme hjelp her som andre nordmenn i utlandet. Han vil jo bo i Norge så hva er så rassistisk med det? Han er norsk og vil til norge så burde han få hjelp og. Men nå måtte det altså privat personer til for å gjøre den jobben som myndighetene skulle ha gjort. Hva mener du mydighetene skulle gjort, som du mener de gjør for andre utvandrede nordmenn i utlandet? Han har hatt alle muligheter til å reise tilbake til Norge for å melde innflytting igjen (slik kravet er for alle), men at han har valgt å ødsle bort alle pengene sine mens han har bodd på Filippinene slik at han ikke har hatt råd, er virkelig ikke «myndighetenes» skyld. 19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøvott Skrevet 2. desember 2023 #267 Del Skrevet 2. desember 2023 GrønnNellik68 skrev (3 timer siden): I norge kan han nå få oppnevnt en verge som kan styre økonomien som vil styrke resten av familien hans Det er et forslag jeg har en mistanke om at ikke vil bli godt mottatt, for å si det forsiktig. Og ja, det ER rasistisk å påstå at sønnen kun kan få det godt i Norge, ikke i landet han ser som hjemme, nemlig Filippinene. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 2. desember 2023 #268 Del Skrevet 2. desember 2023 Hulderen skrev (På 30.11.2023 den 19.37): Det er veldig spesielt å bare være i stand til å ha meninger om personer du faktisk har møtt. Jeg synes det også er litt spesielt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 2. desember 2023 #269 Del Skrevet 2. desember 2023 Alivamale skrev (7 timer siden): Jeg har ikke inntrykk av at amerikanere er mer tilgivende overfor, eller «heier på» folk som er straffet for seksualforbrytelser, heller tvert om. Definitivt ikke. I statene har de Megans Law, som i all hovedsak ikke har noen som helst dokumentert effekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arne Tiholt Skrevet 2. desember 2023 #270 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) 7 hours ago, Alivamale said: Jeg har ikke inntrykk av at amerikanere er mer tilgivende overfor, eller «heier på» folk som er straffet for seksualforbrytelser, heller tvert om. Han hadde jo aldri blitt sluppet inn i USA med det rullebladet han har… Endret 2. desember 2023 av Arne Tiholt 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 2. desember 2023 #271 Del Skrevet 2. desember 2023 Arne Tiholt skrev (20 minutter siden): Han hadde jo aldri blitt sluppet inn i USA med det rullebladet han har… Tror ikke noen land vil slippe han inn etter det der. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arne Tiholt Skrevet 2. desember 2023 #272 Del Skrevet 2. desember 2023 21 hours ago, Enkelt&Komplisert said: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-ma-aldri-glemme-hvem-som-er-de-egentlige-ofrene/o/5-95-1480720?fbclid=IwAR0Nj95wAbz5rZ4rsJ3QDZKViIZ7IDKC6I_pU63RlZk7yPY4-kD9jhK2PqQ Beste jeg har lest ang.dette. Han er ikke et offer. Han var som barn, men han fraskrev seg rollen som offer da han selv ble overgriper Bra artikkel. Grøsser over hvordan kommentarfeltet der ville sett ut.. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 3. desember 2023 #273 Del Skrevet 3. desember 2023 Nå er familien i Norge, så nå får vi nesten bare håpe at støtteapparatet rundt funker og at de får den hjelpa de trenger, alle tre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 3. desember 2023 #274 Del Skrevet 3. desember 2023 Lorieen skrev (9 timer siden): Nå er familien i Norge, så nå får vi nesten bare håpe at støtteapparatet rundt funker og at de får den hjelpa de trenger, alle tre. Det blir nok et liv på hemmelig adresse, kanskje også kode6. Tragisk for kona og sønnen. Slik situasjonen blir, så hadde de nok hatt det bedre på Filipinene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 3. desember 2023 #275 Del Skrevet 3. desember 2023 Nå har jeg sett deler av dokumentaren og må si jeg gremmes over "journalistikken" til Strømøy. Han spør Nav-ansatte om de ikke burde ha skjønt at en mann som sender mail til kongen "ikke er helt 100%"... Skjønner han virkelig ikke at ansatte i Nav ikke kan ta affære og ringe til enkeltpersoner på grunnlag av at de oppfatter dem som mindre intelligente? Eller begynne å spørre ut personene om de er helt sikker på at de har forstått dokumentene de har skrevet under på? Så lenge man ikke er umyndiggjort på noen måte, så er man fri til å leve livet sitt som man vil innen visse rammer (lover og regler). Denne friheten innebærer også at det offentlige ikke "fanger deg opp" bare fordi du oppfører deg rart og sender sinte mailer til kongen og statsministeren. Jeg skjønner ikke halleluja-stemningen som mange fikk av serien, for jeg synes bare den var tragisk. Dessverre ikke på den sentimentale måte Strømøy la opp til. Jeg håper alle som snakker om støtteapparatet rundt familien forstår hva det kan innebære. Jeg ser for meg både verge til Jan-Egil, kontakt med barnevernet for sønnens skyld og hjelp for kona til å finne seg jobb og få seg et godt nettverk. 16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 3. desember 2023 #276 Del Skrevet 3. desember 2023 Ardwinna skrev (36 minutter siden): Han spør Nav-ansatte om de ikke burde ha skjønt at en mann som sender mail til kongen "ikke er helt 100%"... Det er dette som gjennomsyrer hele dokumentaren: Når det passer seg slik, skal hjelpeapparat tre støttende til langt utover det normale, fordi Granfoss ikke klarer seg selv. På den annen side, så burde ikke barnevernet ha blandet seg inn, for Granfoss er en kompetent forelder? Ardwinna skrev (42 minutter siden): Jeg ser for meg både verge til Jan-Egil, kontakt med barnevernet for sønnens skyld og hjelp for kona til å finne seg jobb og få seg et godt nettverk. Jeg tviler sterkt på at mannen har behov for verge. Det skal mye til. Økonomisk bistand ja, og noen som er tydelig på det å ta ansvar for egne valg og handlinger. Men det kan vel den advokaten, som sikkert skriver timer så blekket spruter etterhvert som pengene kommer inn via spleis. Han er vel en naturlig del av "etableringen i Norge". Stakkars barnevernet, hvis de skal inn i saken. Da kommer vel Tore Strømøy, som er blitt god venn med Granfoss, løpende med pekefingeren. Og hvorfor skal konen få hjelp til å finne seg jobb? Skal det være slik at bare man klarer å komme i medias lys, så skal man få ekstra hjelp? Hva med alle andre som også trenger hjelp til å få seg en jobb, men der det ikke er en spleis på nesten 4 millioner tilgjengelig? 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 3. desember 2023 #277 Del Skrevet 3. desember 2023 Ardwinna skrev (55 minutter siden): Nå har jeg sett deler av dokumentaren og må si jeg gremmes over "journalistikken" til Strømøy. Han spør Nav-ansatte om de ikke burde ha skjønt at en mann som sender mail til kongen "ikke er helt 100%"... Skjønner han virkelig ikke at ansatte i Nav ikke kan ta affære og ringe til enkeltpersoner på grunnlag av at de oppfatter dem som mindre intelligente? Eller begynne å spørre ut personene om de er helt sikker på at de har forstått dokumentene de har skrevet under på? Så lenge man ikke er umyndiggjort på noen måte, så er man fri til å leve livet sitt som man vil innen visse rammer (lover og regler). Denne friheten innebærer også at det offentlige ikke "fanger deg opp" bare fordi du oppfører deg rart og sender sinte mailer til kongen og statsministeren. Jeg skjønner ikke halleluja-stemningen som mange fikk av serien, for jeg synes bare den var tragisk. Dessverre ikke på den sentimentale måte Strømøy la opp til. Jeg håper alle som snakker om støtteapparatet rundt familien forstår hva det kan innebære. Jeg ser for meg både verge til Jan-Egil, kontakt med barnevernet for sønnens skyld og hjelp for kona til å finne seg jobb og få seg et godt nettverk. Er så glad at folk har fått øynene opp for hvordan TS har holdt på. 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 3. desember 2023 #278 Del Skrevet 3. desember 2023 MorTil2 skrev (33 minutter siden): Det er dette som gjennomsyrer hele dokumentaren: Når det passer seg slik, skal hjelpeapparat tre støttende til langt utover det normale, fordi Granfoss ikke klarer seg selv. På den annen side, så burde ikke barnevernet ha blandet seg inn, for Granfoss er en kompetent forelder? Jeg tviler sterkt på at mannen har behov for verge. Det skal mye til. Økonomisk bistand ja, og noen som er tydelig på det å ta ansvar for egne valg og handlinger. Men det kan vel den advokaten, som sikkert skriver timer så blekket spruter etterhvert som pengene kommer inn via spleis. Han er vel en naturlig del av "etableringen i Norge". Stakkars barnevernet, hvis de skal inn i saken. Da kommer vel Tore Strømøy, som er blitt god venn med Granfoss, løpende med pekefingeren. Og hvorfor skal konen få hjelp til å finne seg jobb? Skal det være slik at bare man klarer å komme i medias lys, så skal man få ekstra hjelp? Hva med alle andre som også trenger hjelp til å få seg en jobb, men der det ikke er en spleis på nesten 4 millioner tilgjengelig? Økonomisk bistand kan være selvoppnevnt verge, og det er jo ingen tvil om at han trenger det. Men spørsmålet er jo om han vil at noen andre skal råde over pengene hans. Jeg tenker at hvis han faktisk ikke forsto spørsmålene om flytting til Filippinene, så vil han også slite med å forstå økonomisk rådgivning fra banken eller andre fagpersoner. Jeg synes jo Strømøy slapp spørsmålet om hva pengene har gått til veldig lett. Økning i matprisene på Filippinene høres ikke ut som en grunn til at norsk trygd ikke skulle være nok å leve av. Jeg unner ikke nødvendigvis kona hans noe mer å få hjelp til å finne jobb enn andre i samme situasjon, men når hun først har kommet hit og fort kan bli gjenkjent som "kona til Bamsegutt", så unner jeg henne all den hjelp og støtte hun kan få. Vi aner jo ikke hvor mye av de fire millionene som tilfaller henne på noen måte heller. En del av pengene er brukt til reisen deres hit, og de resterende må vel brukes til bolig og alt de trenger av interiør og hvite- og brunevarer + fremkomstmiddel. Millionene ryker fort når man skal etablere seg og bo i Norge. Selv med økt trygd vil de mest sannsynlig slite minst like mye økonomisk i Norge. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 3. desember 2023 #279 Del Skrevet 3. desember 2023 Pipaluk skrev (3 timer siden): Det blir nok et liv på hemmelig adresse, kanskje også kode6. Tragisk for kona og sønnen. Slik situasjonen blir, så hadde de nok hatt det bedre på Filipinene. Jeg tror ikke denne sønnen får det bedre i Norge, nei. Tvert i mot. Mor og sønn burde i så fall få hjelp til å etablere seg for seg selv, uten Granfoss som en klamp om foten. Granfoss hadde trengt verge, støttekontakt og langvarig terapi. 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 3. desember 2023 #280 Del Skrevet 3. desember 2023 Honey Dew skrev (1 time siden): Er så glad at folk har fått øynene opp for hvordan TS har holdt på. Tore Strømøy er etter all sannsynlighet ferdig i NRK etter dette. Han balanserte på en knivsegg allerede etter «Gåten Agnes», og nå har han bikka fullstendig over og mistet alt som heter gangsyn. 5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå