Gå til innhold

Jan-Egil "Bamsegutt" Granfoss

kaarebjarne

Anbefalte innlegg

Da har jeg tolket hintet fra denne tråden og sett de to første episodene. 

Jeg syns veldig synd på kona til Jan-Egil. Hun har jo blitt værende hos ham fordi han støtt og stadig har truet med selvmord. Det er psykisk vold! 

Jeg har ikke så mye sans for NAV selv, men den måten Tore snakket med de to fra NAV er helt forkastelig. Han nektet å høre på dem, det var ren overkjøring. Og det skal være en journalist? 

Jan-Egil påstod at han hadde sendt tusenvis av mailer, uten å få svar. Mens de fra NAV forteller at de har svart ham gang på gang. De har også sendt mange bekymringsmeldinger om ham til den norske ambassaden på Fillepinene.  Jeg føler at Tore undervurderer seerne kraftig. Hvorfor har han ikke luket ut bevisene på løyn fra dokumentasjonen? Selv uten overgrepene fra Jan-Egil, så er dokumentaren en stor skandale. Ikke rart at NRK har tatt den ned for godt. Det virker jo som om ledelsen først har sett dokumentasjonen etter den ble publisert og alle reaksjonene kom.

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, spekulasjoner, brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger, latterliggjøring, krenkende innlegg, personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (19 timer siden):

Jeg syns veldig synd på kona til Jan-Egil. Hun har jo blitt værende hos ham fordi han støtt og stadig har truet med selvmord. Det er psykisk vold! 

Jeg har ikke så mye sans for NAV selv, men den måten Tore snakket med de to fra NAV er helt forkastelig. Han nektet å høre på dem, det var ren overkjøring. Og det skal være en journalist? 

Jan-Egil påstod at han hadde sendt tusenvis av mailer, uten å få svar. Mens de fra NAV forteller at de har svart ham gang på gang. De har også sendt mange bekymringsmeldinger om ham til den norske ambassaden på Fillepinene.  Jeg føler at Tore undervurderer seerne kraftig. Hvorfor har han ikke luket ut bevisene på løyn fra dokumentasjonen? Selv uten overgrepene fra Jan-Egil, så er dokumentaren en stor skandale. Ikke rart at NRK har tatt den ned for godt. Det virker jo som om ledelsen først har sett dokumentasjonen etter den ble publisert og alle reaksjonene kom.

Håper hun får seg noen gode venninner her, som kan redde henne og sønnen utav det forholdet. Han er jo en voldsmann når han truer henne på den måten.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (På 29.11.2023 den 3.42):

Dommen sa ikke noe om at han var pedofil. Ikke noe om at han fikk seksuell nytelse. Så vi vet ikke om det er korrekt, og det er ikke opp til oss på KG å gi noen en diagnose. Heller ikke ham, uansett hvor mye vi måtte mislike ham.

Han burde vært undersøkt skikkelig da han var i 20-årene. Ikke bare fysisk. Og advokaten han hadde senere, gjorde virkelig en elendig jobb med å be ham rømme. At barnevernet fulgte med, var en desto større grunn til at advokaten IKKE burde bedt ham rømme. 

Det står «farlig legning» i dommen. Hva legger du i det?

Prdofili er ikke bare en diagnose.

Du har jo ikke hørt advokaten selv snakke, det har de fleste andre fått med seg. Han ba IKKE om at J-E skulle rømme. Det var ikke hans anbefaling, nei.

Det er veldig uheldig å være med på en debatt der du har flere faktafeil.

Endret av Rotemor
Skrivefeil
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (På 29.11.2023 den 13.03):

Jeg blir ikke overrasket hvis Granfoss flytter til tilbake Filippinene etter å ha fått legebehandling i Norge. 4 millioner rekker langt der.

Og når sønnen er nesten 15 år, så faller barnetrygd og tillegg i trygden for barn bort om 1 og 3 år, uansett hvor Granfoss bor. Det blir ikke så mye å tape på å flytte.

Vil Tore Strømøy lage et nytt gråteprogram hvis Granfoss bruker opp alle pengene? "Bamsegutt 2 - blakk og fast på Filippinene igjen".

Sønnen er 15, nesten 16. Tore presterte å vise fødselsdatoen hans på TV. 🙄🙄🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderen skrev (22 timer siden):

Enig, det var direkte flaut, og hadde ikke noe med god journalistikk å gjøre. Særlig hun ene (jurist?) ble tydelig irritert, og det forstår jeg godt. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dco skrev (På 30.11.2023 den 20.07):

Siden det tydeligvis er snakk om "veldig mye penger", skulle man tro det var relevant for Granfoss sitt økonomiske uføre. Men det passet kanskje ikke i offer-historien.

Det er jo dyrt å flytte penger mellom land, særlig hvis man ikke er smart nok til å gjøre det på billigst mulige måte. Men det er jo ikke NAVs skyld. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-ma-aldri-glemme-hvem-som-er-de-egentlige-ofrene/o/5-95-1480720?fbclid=IwAR0Nj95wAbz5rZ4rsJ3QDZKViIZ7IDKC6I_pU63RlZk7yPY4-kD9jhK2PqQ

Beste jeg har lest ang.dette. Han er ikke et offer. Han var som barn, men han fraskrev seg rollen som offer da han selv ble overgriper

Endret av Enkelt&Komplisert
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 29.11.2023 den 22.18):

Nå har jeg omsider fått sett serien og jeg stiller meg enda mer kritisk til både NRK og Tore Strømøy.

NRK med Tore i spissen driver ikke med systemkritikk - de gjør narr av de på feil grunnlag.

Det har blitt tatt opp før men jeg nevner det igjen. Tore får servert hva de skulle fått pr måned men stiller absolutt INGEN spørsmål rundt hva pengene går til og de faktiske utgiftene de har pr måned. Ikke bare er de tom hver måned i følge Tore, men de er faktisk tom lenge før måneden er over. Åpenbart er det noe som ikke stemmer men det ringer absolutt ingen alarmklokker hos Tore.

Ut over det så er det tydelig krigssti for Tore. I starten er det ganske tydelig at Tore og Jan-Egil har unormalt mye kontakt hvor Jan-Egil ganske åpenlyst nærmest love-bomber Tore med følelser rundt sin triste skjebne. Og Tore biter tydelig på i serien.

For eks prøver Tore å stille NAV til veggs. Det han skal ta de på er at de burde forstått at Jan-Egil ikke forstår den informasjonen de sender til han. Jeg synes de svarer ok for seg med at de har forsøk i flere omganger å forklare hva informasjonen betyr, og at de har strekt seg langt når de forstår at Jan-Egil har utfordringer. Tore er ikke fornøyd med svaret og presser de mer, hvorpå de da helt korrekt påpeker at Jan-Egil ikke er under verge og at de som individuelle saksbehandlere ikke kan ta individuelle vurderinger på dette med intelligensnivå og evne til å forstå brevene. Tore burde tenkt seg LITT om der om hvordan det skulle sett ut i praksis? Skulle en saksbehandler hos NAV på eget initiativ fattet et vedtak om at brukeren ikke var i stand til å ta vare på seg selv og måtte ivaretas ekstra? Skal de da samtidig iverksette tvunget vergemål, tenker Tore? Hva om en saksbehandler IKKE iverksetter tvunget vergemål, og en bruker absolutt skulle hatt det - tar Tore den saken og? Eller en ellers frisk men frustrert bruker som kommer på feil fot med en saksbehandler og får livet ødelagt pga tvunget verge? Fy flate Tore tenker seg ikke mye om her.

Så kommer de til bekymringsmeldingen som ble sendt fra føden til BV. Tore Strømøy prøver faktisk, på TV, med kamera på slep, å få et personlig intervju med jordmor som faktisk sendte bekymringsmeldingen. Er han riktig navla? Det kan han ikke være. Med all den utleveringen de driver på med i serien så skal de plutselig henge ut jordmora fra 2008 i tillegg???

Videre på bekymringsmeldingen så får de til et intervju med en saksbehandler hos BV der hvor meldingen ble sendt til. Og Tore ønsker da at hun skal tenke over hvordan det oppleves å få et offentlig brev som dette i 2008, og spesielt at de nevner at de kan ta med en representant om de ønsker det, for eks advokat. Tore ønsker at de bør revurdere å ta med dette siden det kan virke truende. Tore mener da tydeligvis at det er bedre å IKKE opplyse mottaker om rettighetene sine, enn å opplyse de om de. Samtidig foreslår Tore at det burde jo være bedre med et spontant besøk på døra av BV i stede for brev. Det er jo helt hinsides. Tore kan ikke ha tenkt over hva han der sier. Det er helt bak mål.

For min del topper det seg kanskje litt når Tore arrangerer et møte med en fastlege som skal vurdere helsa til Jan-Egil. Dette segmentet har overhode ingenting i serien å gjøre og har absolutt ingenting med systemkritikk å gjøre. Mest av alt handlet dette om at Tore skal få noen til å støtte hans narrativ av historien. I møtene med legen så utleveres Jan-Egil helt. Både i forhold til medisinbruk, psykisk helse, historikk og status i dag. Ikke bare for Jan-Egil men og for sønnen. HVOR befant etisk ansvarlig i NRK på det tidspunktet? Dritings på en bar i Manila? Vedkommende var i hvertfall ikke på jobb. Det er totalt fraværende hensyn til Jan-Egil der.

Ikke for det at de ikke har utlevert han før. ALT med Jan-Egil utleveres på det groveste hele veien. Barndom, ungdom, familie, venner, relasjoner, skole, arbeid, ulykke/ufør +++. For å drive systemkritikk?? Ikke f....

Jeg er oppgitt. Makkverk.

Dette innlegget oppsummerer det godt! Fullstendig kortslutning fra NRK her. Det er ille nok at Tore Strømøy fullstendig mister alt som heter dømmekraft, men at ikke disse tingene ble plukket opp av noen andre i redaksjonen eller denne etisk ansvarlige i NRK er smått utrolig. Fullt sammenbrudd over hele linja. Her hadde Tore bestemt seg på forhånd for hvilken historie han ville fortelle, og så gjorde han det, uavhengig av fakta. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan-Egil Granfoss fikk svar, men ikke det svaret han ønsket.

Når Tore Strømøy leste opp setningen med at han må flytte tilbake til Norge for å få tilleggene -

så får vi ikke vite når det svaret ble sendt. Granfoss hadde en god inntekt sammenlignet med filippinsk levestandard og kronen var sterk mot filippinske peso for noen år siden. Han hadde sendt tusenvis av eposter siden 2012.

Strømøy trenger ikke å gå på enkeltpersoner i Nav og kreve svar: "Men ringte det ingen bjelle?

Ding-dong, Strømøy.

Hva gjensto det å gjøre? Skulle en saksbehandler i Nav betalt biletter privat? Eller skulle en saksbehandler forfalsket en flyttemelding om at Granfoss var bosatt i Norge igjen?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (På 29.11.2023 den 16.45):

Innlegg i debatter blir ikke automatisk riktige bare fordi de er skrevet av en professor. Dette oppfatter jeg som fullstendig skivebom i forhold til hva Tore Strømøy-/Bamseguttsaken dreier seg om. Denne personen med sykehusregningene som tok livet sitt er ikke relevant i forhold til Bamseguttsaken, det blir bare å blande kortene - og det er urettferdig mot minnet til denne mannen som ikke lever lenger. 
Å kalle det «ondskap» er bare clickbait. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spleisen vil med all sannsynlighet ende på ca 3,8 mill. Årsaken er selvfølgelig et program alle elsker å slakte. Hensikten med programmet var bl a å hjelpe Granfoss med familie. De har nå kommet hjem og får en bra økonomisk "omstart" i Norge. Tror ikke Strømøy lar seg "knekke" av kritikken. Han har mer støtte blant folk enn hva som fremkommer i media og diverse diskusjonsfora. Samme hva som hevdes i ettertid greide Strømøy å fullføre oppdraget som han var personlig engasjert i. Av og til helliger faktisk målet middelet, og bra er det🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Enkelt&Komplisert said:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-ma-aldri-glemme-hvem-som-er-de-egentlige-ofrene/o/5-95-1480720?fbclid=IwAR0Nj95wAbz5rZ4rsJ3QDZKViIZ7IDKC6I_pU63RlZk7yPY4-kD9jhK2PqQ

Beste jeg har lest ang.dette. Han er ikke et offer. Han var som barn, men han fraskrev seg rollen som offer da han selv ble overgriper

Helt enig! Denne artikkelen var grundig og god. Håper flere får lest den opp alt spetakkelet denne saken har ført med seg

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (4 timer siden):

i. Av og til helliger faktisk målet middelet, og bra er det🙂

En mann som ikke klarte å styre økonomien når han burde kunne leve som en greve på Filippinene, vil ikke klare å styre økonomien i Norge, kun fordi «snille» mennesker donerte 3,8 mill. Er uansett ikke han som fortjener de pengene, men sønnen hans, som er den eneste oppi dette det er synd på. Merkelig nok tenker ingen av de «snille» på ham i det hele tatt, de opererer etter en rasistisk tankegang om at å bo i Norge - om man vil eller ikke - alltid er best. 

Endret av Snøvott
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
snart_bilist skrev (2 timer siden):

Helt enig! Denne artikkelen var grundig og god. Håper flere får lest den opp alt spetakkelet denne saken har ført med seg

Kunne ikle vært mer enig, skulle vært flere mennesker som dette! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snart_bilist skrev (7 timer siden):

Jeg ble faktisk rørt av å lese den artikkelen. Hun treffer spikeren på hodet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toscana_nights skrev (På 28.11.2023 den 0.40):

Helt ærlig. Hva er galt med Norge og nordmenn. Så mye styr og drama pga en serie. Det er aldri mulig å lage noe i Norge uten at det skal snakkes opp om og ned om det ene og det andre. Og at det blir snakket om på debatten 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ ufff blir så flau altså. 

serien var så vidt ute før den ene og den andre skulle mene noe noe om det ene og det andre. Itillegg får han Tore også livet sitt snudd opp ned med negative kommenterer og meldinger. Altså det går bare ikke Ann !!!

Sånn er det med alt i Norge. Det er flaut bare. Dette hadde aldri skjedd i USA f eks. Der heier man på folk istedenfor å trekke dem ned. 

jeg har bare ikke ord for hvor flaut det er at det lages så mye styr om en serie. 

La nå denne stakkars mannen være i fred. 

Fullstendig enig. Men det er sånn det er blitt i Norge de som ligger nede er det bare å valse over. Mulig det får de som tror de er så mye bedre enn andre til å føle seg enda bedre. Score mere på sosiale poeng skalaen vi har i Norge. 

La de få være i fred hvertfall for 15 åringens skyld som er uskyldig men regner med han vil komme til å bli utsatt for mobbing og hets. Men håper folk besinner seg der da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (På 28.11.2023 den 0.06):

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Hvis en person som har voldtatt barn for 30 år siden får kreft, kan jeg godt støtte opp om vedkommendes behov for behandling for sykdommen og hjelp til å overleve, men jeg ville overhodet ikke støttet en Spleis på flere millioner eller at NRK skulle laget en sentimental og følelsesladet dokumentar om vedkommende for lisenspengene til folk.

Dokumentaren burde ikke handlet om Jan-Egil, og alt oppstusset rundt denne ene personen og hans familie. Hvis Strømøy ville fokusere på et kronglete system som er vanskelig å forstå og svikter de som trenger det, burde han ha gransket systemet og hatt med flere personer som kunne ha uttalt seg for å vise til eksempler. Men det blir vel ikke følelsesladet nok og krever at man graver dypt og gjør god journalistikk. Strømøy vil ha følelser, ikke plagsomme fakta.

Ja-Egil og familien har kommet til Norge, så nå tenker jeg at det burde bli stille. Gi dem den hjelpa de trenger, både fra Nav, barnevernet og helsevesenet, og ikke gi dem mer oppmerksomhet. De resterende spleispengene burde gå til en sparekonto for sønnen, og ikke til en gammel tilbakestående mann med dårlig økonomistyring.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...