Gå til innhold

Jan-Egil "Bamsegutt" Granfoss

kaarebjarne

Anbefalte innlegg

Baktus skrev (Akkurat nå):

jeg syntes at nrk ikke har en opplysningsplikt.. overgrepssaken er over 30 år gammel..de fleste av oss kan endre oss på 30 år..noe hans vandel iforhold til det viser...jeg skulle ikke snakket om det hvis det var snakk om landssvik i en krigsituasjon, at befolkningen husker på dette i mannsaldre...men i denne saken lyser det jantelov lang vei.." vi har noe på deg "... uansett hvor lang tid det er tilbake..vi skal minne dine barn om det også...

Han var over 30 når han forgrep seg. Man vokser ikke fra seg pedofili..

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotemor skrev (5 minutter siden):

Det kommer ikke en ny serie.

For bare seks dager siden, gikk jo Nrk ut med at det er aktuelt å lage en ny serie🤔

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (11 minutter siden):

jeg syntes at nrk ikke har en opplysningsplikt.. overgrepssaken er over 30 år gammel..de fleste av oss kan endre oss på 30 år..noe hans vandel iforhold til det viser...jeg skulle ikke snakket om det hvis det var snakk om landssvik i en krigsituasjon, at befolkningen husker på dette i mannsaldre...men i denne saken lyser det jantelov lang vei.." vi har noe på deg "... uansett hvor lang tid det er tilbake..vi skal minne dine barn om det også...

Mens overgrepene som ble gjort mot ham for enda lengre siden, de skal fortsatt være relevant. Skikkelig logisk…

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_isabella skrev (2 timer siden):

Merker meg at flere forsvarer han ved å skrive "han skulle aldri forgrepet seg på barn, men....". 

Det er ikke noe "men". Han skulle aldri forgrepet seg på barn eller noen overhode, punktum! 

Jeg er helt sjokkert over at så mange ser ut til å forsvare en pedofil overgriper! Jeg forstår det bare ikke. Det er virkelig ingen unnskyldning for det han har gjort. 

Det er ikke å forsvare noe som helst,  men skjønne at Jan Egil også er endel av samme problematikken.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (2 timer siden):

Nå skal det vel sant sies at det i spleisen står hjelp til hjemreisen samt hjelpe familien litt rundt etableringen i Norge. Dette ble vel forandret etter kort tid når de så at pengene rant inn på spleisen. 3,8 mill burde nok rekke i lang tid fremover..

Nei, tok tid innen det ble endret. Så nå må dem vel sende til alle igjen og informere om at formålet er endret, eller egentligen betale tilbake og starte på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueblizz skrev (1 time siden):

Ingen unnskyldning, men en forklaring.

Nei, det er absolutt ingen forklaring i det hele tatt. Slutt med å opprettholde slike myter.

Endret av kaarebjarne
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus skrev (22 minutter siden):

Det er sånne poster som gjør at tråden litt sklir ut. Nei, vi vet ikke om hans vandel i forhold til det har blitt endret, vi vet at han ikke har bli dømt flere ganger i Norge. Så starter du opp kring spekulasjoner kring mannen og livet hans.

Men hvorfor er dette irrelevant i den angivelige dokumentaren? Jeg syns det virker meget relavant for å belyse forløp med flykt fra barnevernet.

Det kommer en bekymringsmelding på grunn av manglende sinnemestring på barsel.

A. Mannen i familien er tidligere dømt for flere seksuelle overgrep på barn. 

B. Mannen i familien er tidligere ikke dømt for flere seksuelle overgrep på barn. 

I hvert fall for meg gir det mer umiddelbar mening at familie A føler et større behov for å flykte fra barnevernet enn familie B. Gjør det ikke det for deg. 

Sjangeren som program angivelig skulle tilhøre var dokumentær. Ikke propaganda. Da skal journalister prøve å presentere fakta slik at dem som ser på har en mulighet å vurdere selve. Det er her som NRK gjennomgående har sviktet. Journalisten beskriver mannen som enn nær personlig venn som han ønsket å hjelpe. Da blir det propaganda. 

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (35 minutter siden):

Hvis ikke "Bamsegutt" sine seksuelle overgrep mot små barn er relevante, hvorfor i all verden er overgrep gjort mot han - som er enda eldre - da relevante...?

Det er lov å tenke seg om.

• Liker 23
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (57 minutter siden):

For bare seks dager siden, gikk jo Nrk ut med at det er aktuelt å lage en ny serie🤔

Nei, de republiserer den ikke.

Heldigvis!!

https://www.nrk.no/presse/nrk-republiserer-ikke-tv-serien-_ingen-elsker-bamsegutt_-1.16648241

Endret av Rotemor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 timer siden):

jada, og jeg har også "hørt" at han har sonet sin straff og at det er nå en gang slik vår rettsstat fungerer at da har man lov å fortsette livet sitt uten å bli forfulgt av "mobben" resten av livet selv om denne mener seg berettiget i form av "ytringsfrihet" så er det en fin linje mellom det og æreskrenkelser osv osv - loven beskytter både offer og tiltalt. heldigvis. og det er overhode ikke et forsvar av overgrep - tvert imot, men det er en skremmende utvikling når mennesker tar seg retten til å være både dommer og bøddel..

Så du mener de truslene han har gitt imot offentlige ansatte er berettighet? Hmm…. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

I Usa kunne JE fått livstid i fengsel pga overgrepene han gjorde.

Og om han ble løslatt ville han kun kunne bo i visse områder

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sebra skrev (1 time siden):

Problemet er vel heller det at han ikke spilte med 100% åpne kort. Nrk har jobbet med denne dokumentaren i flere år, de fikk informasjon om dommen kun 3-4 uker før dokumentaren skulle sendes, og det tilfeldig av politiet ikke av Granfoss.

Takk jeg trodde de fikk vite om det av han, det stiller han i enda dårligere lys og setter hans troverdighet rundt at han ville ha med dommen i dokumentaren ned til frysepunktet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (1 time siden):

Vandelen er nok påvirket av hvor han har vært bosatt

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Takk jeg trodde de fikk vite om det av han, det stiller han i enda dårligere lys og setter hans troverdighet rundt at han ville ha med dommen i dokumentaren ned til frysepunktet

Jepp. Det er irriterende at advokaten stadig blir sitert på at Bamsegutt selv ønsket det, uten at denne mildt sagt nyanserende informasjonen kommer fram. Det hadde bare kostet én ekstra setning fra journalistene.

Bamsegutt fortalte forøvrig heller ikke advokaten sin om det. Advokaten fikk første vite om det samtidig med alle oss andre (ref. Debatten). Bamsegutt hadde heller ikke fortalt kona eller sønnen sin om det, selv om de skulle delta i dokumentaren hvor han "ønsket" at det kom fram.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 timer siden):

jada, og jeg har også "hørt" at han har sonet sin straff og at det er nå en gang slik vår rettsstat fungerer at da har man lov å fortsette livet sitt uten å bli forfulgt av "mobben" resten av livet selv om denne mener seg berettiget i form av "ytringsfrihet" så er det en fin linje mellom det og æreskrenkelser osv osv - loven beskytter både offer og tiltalt. heldigvis. og det er overhode ikke et forsvar av overgrep - tvert imot, men det er en skremmende utvikling når mennesker tar seg retten til å være både dommer og bøddel..

Nei, det er faktisk at i vår rettsstat så vil man med en dom for seksuelle overgrep ha et livsvarig yrkesforbud når det gjelder for eksempel barnehage. Sånn er norsk lov. Du må gjerne jobbe politisk for å endre loven, og kan vel da også jobbe for å endre andre lover som begrenser hva man kan gjøre i livet med feil ting på CV'n. 

CV, hvorfor er det et generelt krav at vi ikke har lov å vurdere mennesker basert på deres CV? 

Blir helt sprøtt hvis vi ikke har lov til det. 

Niels er dømt for voldtekt og drapsforsøk på en tidligere kjæreste. Når han har sonet ferdig, så skal ikke kvinner få lov å velge bort han som kjæreste, da dem i så fall er skremmende mennesker som både er dommer og bødel. Selvfølgelig er dem ikke hjerteløse dritt sekker hvis dem velger bort Niels som kjæreste. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamsegutt er en pedofil overgriper som rømte fra bv her i Norge..Han får trygda si fra Norge noe som betyr at de i utgangspunktet kan leve ganske greit i et billig land som Filippinene. Men i følge bamsegutt lever han i fattigdom og har ikke engang råd til å sende sønnen sin på gratis skole ?? NRK kommer å skal redde dem å det blir startet en spleis for å få bamsegutt med familie tilbake til Norge. Det blir samlet inn rundt 4 millioner, det kommer ut at fyren er pedo, NRK får masse kjeft å spleise blir stoppet!

Spleise blir gjennomtatt, NRK får fortsatt kjeft, bamsegutt kommer seg til Norge! Det store spørsmålet er vel hva som skal skje nå ? Bamsegutt er tross alt en pedofil overgriper med flere barn på samvittigheten. Her bør vel bv uansett komme på banen med tanke på at han har en sønn, en ungdom som ikke kan norsk og skal begynne på norsk skole.Og hva med kona hun bør vel også få hjelp som hjelp til å lære Norsk, kanskje utdanning, komme seg i jobb osv.

Bamsegutt er vel også ganske begrenset kognitivt sett, så med tanke på at har både barn og kone så trenger han hjelp.

Og skal Norge og NRK fra nå av få hjem og hjelpe alle pedodømte hjem fra Filippinene? Her er det sønnen og kona som trenger hjelp.

Er planene å gi nesten 4 millioner til denne mannen? Ser for meg at han kommer til å søle bort alle pengene på tull. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrot skrev (4 timer siden):

Overgrep mot barn blir en straffet for hele livet og slik skal det være.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (24 minutter siden):

Overgrep mot barn blir en straffet for hele livet og slik skal det være.

Uten at jeg skal uttale meg alt for bastant om straff og straffeutmåling, er jeg langt på vei enig med deg og skal si noe om hvorfor:

Overgrep griper inn og er ofte altomfattende i offerets liv. Mennesker som har blitt utsatt for overgrep, får ofte senskader som griper inn i hele personens liv. De kan ha fysiske skader som kommer der og da og som senere kan gi problemer. Det kan gi kroppslige plager senere (ulike typer smerteproblematikk blant annet). Det kan gi psykiske følger som angst, depresjon, PTSD,  og dissossiasjon. Det kan gi sosiale vansker og relasjonstraumer. Det griper ofte inn i hele menneskets liv og er noe som vil kunne følge den utsatte kanskje livet ut. På mange måter er det en slags livsdom å bli utsatt for seksuelle overgrep (selv om det absolutt er håp og utsatte kan få verdige og gode liv!). En overgriper tar ikke livet av offeret sitt, men de tar i mange ganger livet i fra offeret sitt. 

Her kan en blant annet lese om senfølger:

https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/vanlige-reaksjoner-etter-vold-voldtekt-seksuelle-overgrep/

https://sykepleien.no/meninger/2021/02/vi-ma-torre-snakke-om-seksuelle-overgrep

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/skader/vold/?term=#konsekvenser-av-vold

Mange overgripere forgriper seg ofte på flere barn og siden det er så vanskelig å bli dømt for overgrep, får alt for mange holde på i en mannsalder og rekker da over svært mange barn. Jeg rekker ikke å finne en god kilde på dette, men her kan man lese noen tall: https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/vold-mot-barn/seksuelle-overgrep

Så for å konkludere: siden det kan gi så altomfattende og alvorlige senfølger å bli utsatt for seksuelle overgrep og fordi mange overgripere forgriper seg på flere barn over flere år, synes jeg langt på vei at overgripere skal straffes hardere og ikke minst, om vi kan være så snill å starte der: ta og dømme flere overgripere! I mitt hode er en serieovergriper vel så ille som en seriemorder. I tillegg må vi også se på hjelpen overgripere og pedofile bør få, om det skulle være mulig å stoppe dem på det viset.

Så vil jeg bare poengtere en gang til at selv om man har blitt utsatt for seksuelle overgrep, så er det håp for et godt liv. Det er virkelig det 💜

• Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (6 timer siden):

loven beskytter både offer og tiltalt. heldigvis.

Men NRK velger å beskytte tiltalt.

For meg er det NRK sin profilering av dokumentaren og hva den viser seg faktisk å være, som opprører. NRK har et meget stort ansvar når de lager en dokumentar om ekte mennesker. Da må de grave dypt, og være redelige. De kan ikke drive med "cherry-picking" og sette sammen fragmenter slik at det blir den historien de helst vil ha, den sannheten som passer best til fasaden til Tore Strømøy (mannen som skal hjelpe de svake).

Granfoss kan komme til Norge for alt jeg bryr meg. Og pengene får vel bein å gå på.Men med tanke på alle menneskene som befinner seg i svært problemfylte situasjoner, men som ikke har de ressursene Granfoss har fremvist (eposter i hytt og pine, inkludert TS), så har ikke NRK mye å være stolt av her.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

de fleste av oss kan endre oss på 30 år..noe hans vandel iforhold til det viser.

Ble det fremvist en plettfri vandelsattest i dokumentaren, eller er det en påstand du bare tar ut i fra fri fantasi? Hvis det er det siste, vil jeg si at du er lik NRK og Tore Strømøy - lager en versjon som passer inn i den virkelighet du ønsker å tro på.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...