AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Skrevet 27. november 2023 Jeg har en bror med ADHD og har datet menn med ADHD og kjenner i hele mage følelsen at jeg ikke vil ha en mann med ADHD, men det er jo så diskrimminerende å si i dagens samfunn.. hvordan håndterer dere andre damer dette? Jeg vil ikke såre noen og jeg må gå for menn jeg vet jeg kunne ha trivdes sammen med som er litt lik meg selv. Utenom dating har jeg ingenting i mot menn med ADHD. Anonymkode: 9af61...20a 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Skrevet 27. november 2023 Du blir sammen med personen, ikke diagnosen... Mannen ER ikke diagnosen sin. Hvorfor spiller det noen rolle om han har en diagnose eller ei? Det er helt ok å ha dealbreaker som "Jeg orker ikke være sammen med en som surrer og roter" - men da er det pga det, og ikke diagnosen man ikke blir sammen med fyren. Det finnes dem med ADHD som IKKE surrer og roter, men som har systmerer og rutiner så de klarer å leve uten at alt bare er kaos. Anonymkode: d3cc1...463 10 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Skrevet 27. november 2023 Gå etter de som virker kjedelige og trauste. De har vanligvis ikke adhd. Jeg liker stort sett kun mennesker som har adhd. Andre fremstår som treige og kjedelige. (Nei har ikke adhd selv - sikkert derfor jeg trenger en kvikk person til å underholde meg som er treig og kjedelig) Anonymkode: 971ee...c3a 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Jeg har også vært sammen med en med adhd, det var slitsomt, det skulle alltid skje noe som en hund. Han sov dårlig, satt med pc i senga og så på film når jeg skulle sove, skylte på adhd at han var utro, sa at adhd gjorde han ustabil så han ville ta selvmord når jeg ville avbryte forholdet, og så latet han som han hadde kreft for at jeg ikke skulle forlate han. Anonymkode: e34d0...b3d 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 Ikke bli sammen med en mann med ADHD da. Jeg synes det er helt greit krav å ha, på det laveste skala til og med. Folk ønsker jo å date mye rart, menn med mørkt hår, høye menn, menn med høyre utdannelse osv. Finn deg en mann som er rolig og balansert, som har det ryddig hjemme og som klarer å gjennomføre planlagte tasker på normert tid uten at han synes det er et veldig vanskelig oppgave. Så er du sikret mot ADHD. Anonymkode: daf09...514 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en bror med ADHD og har datet menn med ADHD og kjenner i hele mage følelsen at jeg ikke vil ha en mann med ADHD, men det er jo så diskrimminerende å si i dagens samfunn.. hvordan håndterer dere andre damer dette? Jeg vil ikke såre noen og jeg må gå for menn jeg vet jeg kunne ha trivdes sammen med som er litt lik meg selv. Utenom dating har jeg ingenting i mot menn med ADHD. Anonymkode: 9af61...20a Du dater og går inn i forhold med personer du egetlig ikke trives med? høres ikke veldig smart ut. Anonymkode: 2ae7f...28e 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #7 Skrevet 27. november 2023 Jeg lurer også på hva problemet er, om du ikke merker diagnosen...? Altså, du har blitt sammen med noen, uten å oppdage at de har ADHD..? Hva er da problemet med at de har diagnosen? Det er også mulig for en person å oppføre seg dritt uten at det er diagnosen sin feil... Anonymkode: d3cc1...463 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også vært sammen med en med adhd, det var slitsomt, det skulle alltid skje noe som en hund. Han sov dårlig, satt med pc i senga og så på film når jeg skulle sove, skylte på adhd at han var utro, sa at adhd gjorde han ustabil så han ville ta selvmord når jeg ville avbryte forholdet, og så latet han som han hadde kreft for at jeg ikke skulle forlate han. Anonymkode: e34d0...b3d Det der er ikke pga adhd. Men bruker adhd som unskyldning. Å være utro er ikke vanlig selv om du har adhd. Har adhd og aldri vært utro, eller truet med selvmord. Anonymkode: da747...97c 9 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #9 Skrevet 27. november 2023 Man kan ha et snev av adhd og man kan ha fulminant adhd. Det samme med angst, depresjon, autisme osv. Noen med sosial angst murer seg inne mens andre bare gruer seg til å være i store folkemasser, osv. Veldig dumt å gre alle under samme kam. Og husk at hvis broren din har adhd så er det nokså sannsynlig at du får barn med adhd selv, da adhd er veldig arvelig. Anonymkode: 67ab5...d30 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #10 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der er ikke pga adhd. Men bruker adhd som unskyldning. Å være utro er ikke vanlig selv om du har adhd. Har adhd og aldri vært utro, eller truet med selvmord. Anonymkode: da747...97c Det står på medisinen at de har større sjans for å ha psykiske plager av medisinen LG selvmord Anonymkode: e34d0...b3d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #11 Skrevet 27. november 2023 Du tror alle som har adhd er helt like, er det det du prøver å si? Anonymkode: affe9...329 1 3
Andro Skrevet 27. november 2023 #12 Skrevet 27. november 2023 Hva er det som er vanskelig for deg med folk som har ADHD? ADHD er inkompatible med folk som har narsissistiske trekk, for vi gir dem ikke nok oppmerksomhet. ADHD er oftest en katastrofe sammen med folk som har borderline personlighetsforstyrrelse også. Sånn ellers pleier vi å være like ulike som alle andre partnere. 1 1 4
snusmumrikke Skrevet 27. november 2023 #13 Skrevet 27. november 2023 (endret) Dette var en underlig problemstilling. Du dater vel ikke diagnoser, men menn? Har du aldri hørt mottoet "har du møtt en med adhd, så har du møtt EN med adhd"? Med andre ord, adhd som diagnose har sine fellestrekk, men hvordan det slår ut hos hver enkelt er veldig individuelt. En annen ting er at mange som IKKE har adhd kan i praksis ha helt like symptomer som de med diagnosen, som følge av andre årsaker. Traumer, depresjoner, angst eller bare generelt mye stress over tid gir akkurat de samme utfordringene som adhd kan føre til, f.eks konsentrasjonsproblemer, fjernhet, overprating, overfølsomhet, økt aktivitet (hyperaktiv) eller redusert aktivitet (motivasjonssvikt), vansker med beregne tid, dårlig hukommelse og problemer med å planlegge og fullføre oppgaver, osv osv. Om det er disse vanskene og svakhetene du vil unngå, nytter det altså ikke å utelukke kun de med adhd, just sayin'. Når det sagt, det er helt innafor å ønske en partner som er ryddig, har orden på ting, er stabil og generelt sett nevrotypisk. Jeg ville likevel anbefale deg å legge mer vekt på hvordan folk oppfører seg enn hvilke diagnoser de evt har. Mange med adhd går på medisin og har lært seg strategier for å fikse det som lugger mest, så de fremstår ikke mer surrete enn folk flest. De med uoppmerksom type har ikke noe hyperaktivt ved seg og sliter ikke nødvendigvis med impulskontrollen eller mangler antenner, så du vil ikke nødvendigvis merke forskjell fra enhver normal person med sine issues. Vi alle har jo vårt. Skjønner du har dårlige erfaringer med de du kjenner med adhd, men det er bedre å luke ut folk ut fra oppførsel enn diagnoser, sånn på det jevne. Mange som ikke har noen diagnoser, og oppfører seg helt forkastelig likevel. Og de som har sitt å stri med, som er fantastiske partnere og medmennesker. Endret 27. november 2023 av snusmumrikke 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #14 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også vært sammen med en med adhd, det var slitsomt, det skulle alltid skje noe som en hund. Han sov dårlig, satt med pc i senga og så på film når jeg skulle sove, skylte på adhd at han var utro, sa at adhd gjorde han ustabil så han ville ta selvmord når jeg ville avbryte forholdet, og så latet han som han hadde kreft for at jeg ikke skulle forlate han. Anonymkode: e34d0...b3d Det var narsissisten i han du mislikte, ikke adhd-diagnosen Anonymkode: 47475...4b0 4
LadeJarl Skrevet 27. november 2023 #15 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en bror med ADHD og har datet menn med ADHD og kjenner i hele mage følelsen at jeg ikke vil ha en mann med ADHD, men det er jo så diskrimminerende å si i dagens samfunn.. hvordan håndterer dere andre damer dette? Jeg vil ikke såre noen og jeg må gå for menn jeg vet jeg kunne ha trivdes sammen med som er litt lik meg selv. Utenom dating har jeg ingenting i mot menn med ADHD. Anonymkode: 9af61...20a Ser ut som mange er mer opptatt av å sable deg ned enn å svare på det du spør om..?.. Synes det er en helt grei preferanse jeg da, de fleste jeg har møtt som omtrent har skrytt av adhd-en har vært slitsomme mennesker.. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #16 Skrevet 27. november 2023 Det er jo lov å være diskriminerende i dating da. Det er jo det dating handler om! Å skille ut de/den du vil ha fra resten. Hvilke kriterier du bruker er opp til deg, det er først når du prøver å påvirke andre til å dele dine kriterier at du kan få problemer, f eks om du roper at ingen burde date folk med brune sko bare fordi du ikke vil. Anonymkode: 62982...756 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #17 Skrevet 27. november 2023 Jeg skjønner hva du mener. Jeg slo nylig opp med en mann som har adhd. I begynnelsen var forholdet en dans på roser og all den energien han hadde var bare en fordel. Men etterhvert så ble det slitsomt. Når vi flyttet sammen så la jeg merke til at han ikke kunne sitte stille et eneste øyeblikk, noe måtte skje hele jævla tiden. Det gjorde meg sliten av å se han farte rundt når jeg satt og så på tv etter en lang arbeidsdag, eller om jeg bare leste en bok, han satt aldri stille så mye som et minutt. Til slutt gikk det ikke mer. Anonymkode: 43292...f0f 1 1
Pippi Lotta Skrevet 27. november 2023 #18 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan ha et snev av adhd og man kan ha fulminant adhd. Det samme med angst, depresjon, autisme osv. Noen med sosial angst murer seg inne mens andre bare gruer seg til å være i store folkemasser, osv. Veldig dumt å gre alle under samme kam. Og husk at hvis broren din har adhd så er det nokså sannsynlig at du får barn med adhd selv, da adhd er veldig arvelig. Anonymkode: 67ab5...d30 Dette er kansje flisespikkeri, men man har gått bor fra å si at man ha lit asberger eller litt adhd. Det at personen fremstår som mindre "steriotypisk" adhd betyr jo ikke at personen ikke er fult adhd innvendig. Det kan like gjerne handle om maskering eller bare at diagnosen ikke påvirker personen slik vi stereotypier forventer. Så enten har man adhd / asberger eller så har man det ikke, uten noen gradering 😀 Men ellers er jeg helt enig i at det varierer veldig hvordan diagnoser påvirker partnere! Det er veldig mye mer end en diagnose som bestemmer hvordan man er som kjæreste. Og det er veldig arvelig! 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #19 Skrevet 27. november 2023 Datet verdens snilleste og søteste dame som hadde ADHD masse energi på sitt beste å utømmelig energi. Gikk stort sett greit det men ca 1-2dag i måneden ble dårlig daget for henne, det taklet jeg ikke stemning det endret seg liksom brått kanskje med delvis av grunn som kunne tilskrives (Problemet ble at det ble uforutsigbart) Vil ikke advare mot ADHD men noen utfordringer kan det være som vanskelig å planlegge et selskap om venner da hun ikke ville eller vi ikke snakket sammen noen dager etter periodene En kan fint leve med en med ADHD men da bør andre parten være stabil og trygg i deg selv eller kan det bli litt frustrasjon. I hvert fall sånn jeg oppfattet min kjæreste som jeg savner fortsatt, selv om sikkert en del kan tilskrives meg også da jeg nok kunne taklet det bedre lest meg opp også videre. Har også en kompis med en dame jeg også tror har udiagnostisert ADHD eller ikke flagger diagnose, kjenner igjen den enorme positive energien som stort sett råder men som med visse perioder endrer seg hvor alt blir feil å kompisen min frustrert MAO stort sett verdens beste partner men turbulent innimellom Anonymkode: c7bbe...142 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Skrevet 28. november 2023 Snakk om hvor mye du elsker energien til broren din med ADHD på første date, og si det er en fantastisk diagnose og at du ofte setter stor pris på mennesker som har den. Relativt sant. Om han da griper sjansen til å sjarmere deg med at den diagnosen har han selv (hvem vil gå glipp av den sjansen?), går du på en date til før du sier at du ikke føler dere har rette kjemien selv om han virker som en fantastisk mann. Problemet løst lenge før noen av dere rekker å få følelser, og uten at han blir "krenket". Anonymkode: e59e0...f44 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå