Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått Zalna. Den har halvparten så mye Tretinoin som Cordes Vas, dvs 0,25mg. Ikke merket noe ubehag eller rødhet enda. Litt flass. Vet noen om hvor mye styrke det må være før det har effekt på rynker? Tenker kanskje bruke opp denne Zalna (for å bli vant til Tretinoin) og deretter prøve Cordes Vas som har 0,5mg. Dersom dere tror det har bedre effekt?

Skrevet

Er det 0,05% tret som er anbefalt for anti-aging?

Anonymkode: 57880...f68

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det 0,05% tret som er anbefalt for anti-aging?

I følge forskning gir visst 0,03 samme resultater som 0 05 bare uten like mye irritasjon. Men såvidt jeg vet er det kun 0 05 som er mulig å få tak i i Norge 

Anonymkode: a9da2...922

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I følge forskning gir visst 0,03 samme resultater som 0 05 bare uten like mye irritasjon. Men såvidt jeg vet er det kun 0 05 som er mulig å få tak i i Norge 

Ok, hva med 0,025% Den finnes i Norge..

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken? 

Skrevet
Warum skrev (På 29.11.2023 den 22.55):

Jeg har fått Zalna. Den har halvparten så mye Tretinoin som Cordes Vas, dvs 0,25mg. Ikke merket noe ubehag eller rødhet enda. Litt flass. Vet noen om hvor mye styrke det må være før det har effekt på rynker? Tenker kanskje bruke opp denne Zalna (for å bli vant til Tretinoin) og deretter prøve Cordes Vas som har 0,5mg. Dersom dere tror det har bedre effekt?

Står at denne kun skal brukes max 12 uker? 

Cordes Vas gav meg ørken og sprakk opp de nasalobiale linjene - aldri hatt så kjip hud ever. Og jeg sandwhichet/tok slle forhåndsregler og forsiktig intro osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ok det visste jeg ikke. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Cordes Vas gav meg ørken og sprakk opp de nasalobiale linjene - aldri hatt så kjip hud ever. Og jeg sandwhichet/tok slle forhåndsregler og forsiktig intro osv. 

Ja cordes vas ga meg helt grusom hud. Ikke bare i initieringsfasen men brukte den nesten et år i håp om bedring og det tok hvertfall et halvt år etter jeg sluttet at hudbarrieren ble mer normal igjen. Fikk enorme porer og linjer og sviende hud selvom jeg bare begynte med en gang i uka og tok alle forhåndsregler 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja cordes vas ga meg helt grusom hud. Ikke bare i initieringsfasen men brukte den nesten et år i håp om bedring og det tok hvertfall et halvt år etter jeg sluttet at hudbarrieren ble mer normal igjen. Fikk enorme porer og linjer og sviende hud selvom jeg bare begynte med en gang i uka og tok alle forhåndsregler 

Samme her 🤷‍♀️

Stoppet heldigvis idet det begynte å ødelegge barrieren. Brukte «bare» et par mnd på å stabilisere, da kun etter en halv tube. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk du på 0,025% først, eller hoppet du rett på 0,05%? Leser på nett at det er veldig viktig å trappe gradvis opp (i usa har dem jo fra 0,01% og mange steg oppover, så lettere å øke gradvis der..)

Jeg har brukt Epiduo i flere år allerede, så mulig huden min allerede er ganske herdet. Har gått på Zalna (0,025%) i 10 dager nå, og har hatt null bivirkninger. Jeg begynte til og med daglig fra start (uten opptrapping, og ikke brukt sandwich-metode). Er derfor jeg tenker at Cordes Vas er neste steg evt. Også siden det er antibiotika i Zalna. Tenker 12uker på Zalna for å ta dette litt stegvis, og deretter øke til Cordes Vas.

Men det er jo anbefalt å stoppe og ta pause hvis man får bivirkninger. Og være helt normal igjen, før man smører seg på nytt. Men står også at Tretinoin rett og slett er for sterkt for noen hudtyper. Skulle ønske det fantes en mellomting, typ 0,03-0,04% eller noe..

Endret av Warum
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje retinol er bedre for din hud? Det er vel litt mildere😊

Skrevet
AprilLudgate skrev (3 timer siden):

Ja, tenke jeg kan bruke den i 12uker som opptrapping til Cordes Vas. Skal vel helst økes gradvis, så huden venner seg til Tretinoin. Kjedelig å høre at Cordes Vas hadde den effekten på deg🙁 Begynte du rett på 0,05% eller trappet du opp? Jeg har ingen bivirkninger med Zalna, selv om jeg begynte rett på daglig bruk. Trappet ikke opp, og bruker ikke sandwich-metode. Bare rett på ren, tørr hud om kvelden.

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 13.24):

Man får det hos fastlege, jo. Jeg hadde bare en online-konsultasjon på Maja.no og fikk resept dagen etterpå. Der skrev de i alle fall ut tret uten at man må ha slitt mye med akne osv.

Anonymkode: 7358b...671

Men har de kun 0,05%? Har så lyst til å gå lengre på 0,025% før jeg øker. Og den jeg har fått på 0,025 har antibiotika, og bør derfor brukes max 12uker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...