Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på diverse fora at Tretinoin er det beste for å utsette rynker. Bruker allerede Epiduo for voksen akne, men leser at det ikke har like god effekt mot rynker. Men hvordan får man resept på en krem mot rynker? Tenker at det ikke er noe man går til fastlegen for? Er 40år.

Hva gjør dere andre?

Skrevet

Man får det ikke hos fastlege, man må til hudlege. 

Skrevet
Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

Ok. Men er rynker god nok grunn liksom?

Skrevet

Man får det hos fastlege, jo. Jeg hadde bare en online-konsultasjon på Maja.no og fikk resept dagen etterpå. Der skrev de i alle fall ut tret uten at man må ha slitt mye med akne osv.

Anonymkode: 7358b...671

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man får det hos fastlege, jo. Jeg hadde bare en online-konsultasjon på Maja.no og fikk resept dagen etterpå. Der skrev de i alle fall ut tret uten at man må ha slitt mye med akne osv.

Fastlegen men gav meg henvisning til hudlege men jeg gadd aldri ta den.  Er jo dyrt å gå til spesialist også. 

Skrevet
Djungelvrål skrev (39 minutter siden):

Fastlegen men gav meg henvisning til hudlege men jeg gadd aldri ta den.  Er jo dyrt å gå til spesialist også. 

Ja er det jeg tenker også. Og at jeg kaster bort tiden til en spesialist på noe så overfladisk som rynker..

Skrevet

Er dette Roaccutan? Det er 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har det hjulpet?

Her har jeg acne da. I en alder av 43 🤨

Anonymkode: 412f7...97a

Skrevet
Djungelvrål skrev (1 time siden):

Warum skrev (28 minutter siden):

Ja er det jeg tenker også. Og at jeg kaster bort tiden til en spesialist på noe så overfladisk som rynker..

Som sagt, fastlegen kan skrive ut resept på tret. Du trenger ikke dra til spesialist.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har det hjulpet?

Ja, jeg synes huden min begynner å se bedre ut. Har bare gått på det i 2 måneder nå, og man "purger" jo ofte litt i begynnelsen, men det har roet seg ned nå ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som sagt, fastlegen kan skrive ut resept på tret. Du trenger ikke dra til spesialist.

Ja, jeg synes huden min begynner å se bedre ut. Har bare gått på det i 2 måneder nå, og man "purger" jo ofte litt i begynnelsen, men det har roet seg ned nå ☺️

Hvilken styrke Tretinoin bruker du?
For meg er Epiduo nok for akne, men vil jo ha den som er best mot rynker nå som jeg ser at det stadig kommer nye.. Ser det er ulike styrker i felleskatalogen. Vil jo gjerne ha den som evt virker best. Samtidig står det kortvarig behandling, men mot rynker er det vel daglig for alltid på en måte…?

Anonymkode: 57880...f68

Skrevet
Warum skrev (55 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at jeg ville ha det utskrevet for rynker??

Skrevet
Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

Hvor har jeg skrevet at jeg ville ha det utskrevet for rynker??

Det er jo det tråden handlet om, og du svarte i den tråden. Ingen grunn til å bli fornærmet.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det hjulpet?

Er ikke Roaccutan tabletter? Jeg tenkte mest på en salve..😊

Skrevet
6 minutter siden, Warum said:

Er ikke Roaccutan tabletter? Jeg tenkte mest på en salve..😊

Jeg Googlet det, og Roaccutan er isotretoin (orker ikke å sjekke staving 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg Googlet det, og Roaccutan er isotretoin (orker ikke å sjekke staving 😄

Ja det er vel tabletter. Har bare lyst til å bruke salve mtp at det kun er for rynker og ikke kviser her😊

Skrevet

Zalna gel kanskje?

Annonse
Skrevet

Jeg fikk hos hudlege. Sa bare at jeg ville prøve tretinoin mot rynker og solskader. Man får det egentlig ikke for bare rynker, siden det er en medisin mot solskader. Men mange skriver det ut uansett. 

Men må bare advare deg at veldig mange får verre hud av det. Det er ekstremt sterk krem og mange får masse voksenkviser fordi kremen blir for sterk for huden og mange får verre rynker fordi den tørker ut huden noe enormt. Jeg ga opp etter ni måneder fordi porene ble større, rynkene verre, og det alltid var store hudflak flass på huden som gjorde det umulig å legge sminke. Og dette enda jeg gjorde alt etter boka og tok bare på 1-2 ganger i uka de tre første månedene før jeg økte til 3 ganger i uka. At noen får økt til hver dag kan ikke jeg begripe, huden min likte det IKKE!

Anbefaler heller retinol som er mildere på huden men som omdannes gradvis til tretinoin og A vitamin i huden uten irritasjon. Det får du kjøpt i butikk uten resept

Anonymkode: a9da2...922

Skrevet

Lite snakket om men tretinoin scorer 9 av 9 på den offisielle helseskadelig skalaen pga A vitamin i høye doser øker faren for kreft. Det burde komme mere frem for det snakkes mye om fordelene av kremen men ikke baksiden....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk hos hudlege. Sa bare at jeg ville prøve tretinoin mot rynker og solskader. Man får det egentlig ikke for bare rynker, siden det er en medisin mot solskader. Men mange skriver det ut uansett. 

Men må bare advare deg at veldig mange får verre hud av det. Det er ekstremt sterk krem og mange får masse voksenkviser fordi kremen blir for sterk for huden og mange får verre rynker fordi den tørker ut huden noe enormt. Jeg ga opp etter ni måneder fordi porene ble større, rynkene verre, og det alltid var store hudflak flass på huden som gjorde det umulig å legge sminke. Og dette enda jeg gjorde alt etter boka og tok bare på 1-2 ganger i uka de tre første månedene før jeg økte til 3 ganger i uka. At noen får økt til hver dag kan ikke jeg begripe, huden min likte det IKKE!

Anbefaler heller retinol som er mildere på huden men som omdannes gradvis til tretinoin og A vitamin i huden uten irritasjon. Det får du kjøpt i butikk uten resept

Hva var navnet på den kremen du brukte da? Styrke? Jeg har brukt sterkeste Epiduo i årevis, så føler huden min er ganske herdet. 
Det står jo i bivirkningene at akne kan øke før det blir bedre. Og at rødhet og flass kan forekomme, men om det ikke gir seg så tåler man det ikke. Evt trappet opp for raskt eller bruker for mye produkt. Men det er nok slik at ingenting passer for alle😊 
Det skal ikke brukes dersom man har hudkreft i familien.

Skrevet (endret)
Djungelvrål skrev (På 27.11.2023 den 13.21):

Neida, jeg fikk på Maja nettkonsultasjon.

Gadd ikke bruke opp tuben engang da - ble for heftig selv med alle forsiktige forbehold. 

Man får Cordes Vas. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 14.57):

Hvilken styrke Tretinoin bruker du?
For meg er Epiduo nok for akne, men vil jo ha den som er best mot rynker nå som jeg ser at det stadig kommer nye.. Ser det er ulike styrker i felleskatalogen. Vil jo gjerne ha den som evt virker best. Samtidig står det kortvarig behandling, men mot rynker er det vel daglig for alltid på en måte…?

Legen skrev ut 0.5, Cordes Vas som noen skrev over her. Tror hun skrev ut såpass høy styrke fordi jeg allerede hadde brukt retinol i en del år og bygd opp en viss toleranse, men det er uansett ganske høy dose å begynne med. Anbefales alltid å begynne lavt og trappe opp med tiden.

Man bruker det heller ikke hver dag til å begynne med (tror ikke daglig bruk anbefales uansett?). Vanlig å begynne med en dag i uken, så to osv inntil huden er blitt vant til det. Jeg bruker tretinoin tre ganger i uka nå og kommer nok ikke til å bruke det oftere. Viktig å ikke bruke det for nærme øynene heller forresten, mange som opplever problemer med tørre øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...