AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Skrevet 27. november 2023 Har en femåring som har hatt ganske høy feber gjennom helga, på 39-40. Gått noe ned med Paracet. Ringte legevakt for råd på lørdag, men de sa så lenge allmenntilstanden var god og Paracet hadde effekt, så var det å eventuelt ringe fastlege på mandag hvis det ikke var bedre. Nå ligger temperaturen på ca 38,2-38,5, uten Paracet. Allmenntilstanden er fortsatt bra, og barnet drikker endel, men spiser veldig lite. Jeg føler i utgangspunktet at jeg ikke trenger å kontakte lege, men tar jeg kanskje feil? Hadde dere ringt i denne situasjonen? Hoster og snørrer litt i tillegg, så jeg tenker jo egentlig det bare er en kjip forkjølelse som bare må gå over av seg selv, og at rådet er nok væske og hvile 🤷🏼♀️ Anonymkode: c20c0...ad3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Skrevet 27. november 2023 Hadde det vært meg hadde jeg ikke kontaktet lege nå, men jeg har nok litt høy terskel for å kontakte lege. Har også hatt 3 barn i ditt barns tilstand mange ganger og det har gått over av seg selv innen 5 dager. Feberen har jo gått ned og er jo ikke unormalt høy nå, selv om det kan være den går opp opp igjen mot kvelden(ikke uvanlig). Så lenge der ikke er øreverk/halsvondt eller feberen stiger mye og ikke går ned med febernedsettende hadde jeg sett det an noen dager til. Anonymkode: 5d1c6...698 3
Anononyma Skrevet 27. november 2023 #3 Skrevet 27. november 2023 Ingen vits i å ringe lege, virker jo som barnet er på bedringens vei 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Jeg hadde ikke ringt lege, nei. Anonymkode: 02139...202 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde det vært meg hadde jeg ikke kontaktet lege nå, men jeg har nok litt høy terskel for å kontakte lege. Har også hatt 3 barn i ditt barns tilstand mange ganger og det har gått over av seg selv innen 5 dager. Feberen har jo gått ned og er jo ikke unormalt høy nå, selv om det kan være den går opp opp igjen mot kvelden(ikke uvanlig). Så lenge der ikke er øreverk/halsvondt eller feberen stiger mye og ikke går ned med febernedsettende hadde jeg sett det an noen dager til. Anonymkode: 5d1c6...698 Jeg har nok ganske høy terskel for det selv, men hender jeg føler jeg må sjekke litt inn med andre så jeg ikke er for rolig med det. Anonymkode: c20c0...ad3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 nei, så lenge almenntilstanden er ok så ville jeg ikke ringt nå. Høres jo ut som feberen også er i ferd med å roe seg så da ville jeg sett an en dag eller 2 til hvert fall. Anonymkode: f1a9e...d2e 1
Ulrikke Skrevet 27. november 2023 #7 Skrevet 27. november 2023 Jeg hadde ikke ringt lege nå. Virker som barnet er i ferd med å bli bedre. Hvis det derimot blir 40 i feber igjen etter å ha nesten vært feberfri et par dager, og almenntilstanden blir dårligere, så ville jeg nok tatt kontakt.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Skrevet 27. november 2023 Jeg ville nok sett an litt så lenge formen virker ok og feber ikke er stigende Men min er litt yngre og hater virkelig å gå til legen så forsøker å unngå det om vi ikke må. Det er jo som regel ikke noe de kan gjøre.. Med mindre barnet har smerter og trenger medisin mot det (for eksempel ørebetennelse) Anonymkode: 461dd...fc0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #9 Skrevet 27. november 2023 Nei, jeg ville nok hatt is i magen noen dager til. Min eldste er 10 år og har hatt mange slik runder. Kun ved influensa og hånd-, fot- og munnsykdom varte feberen lengre enn 4-5 døgn. Da tok det en uke. Så lenge feberen går ned med paracet og allmenntilstanden er grei, er det lite legen kan gjøre. Den ene gangen gutten min har vært virkelig syk, steg temperaturen en hel grad på en time, rett etter at jeg hadde gitt paracet. Det kombinert med sterke magesmerter gjorde at jeg mistenkte blindtarmbetennelse. Det viste seg å være riktig. Så TS: Stol på magefølelsen og morsinstinktet ❤️ Anonymkode: e3746...a1b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #10 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, jeg ville nok hatt is i magen noen dager til. Min eldste er 10 år og har hatt mange slik runder. Kun ved influensa og hånd-, fot- og munnsykdom varte feberen lengre enn 4-5 døgn. Da tok det en uke. Så lenge feberen går ned med paracet og allmenntilstanden er grei, er det lite legen kan gjøre. Den ene gangen gutten min har vært virkelig syk, steg temperaturen en hel grad på en time, rett etter at jeg hadde gitt paracet. Det kombinert med sterke magesmerter gjorde at jeg mistenkte blindtarmbetennelse. Det viste seg å være riktig. Så TS: Stol på magefølelsen og morsinstinktet ❤️ Anonymkode: e3746...a1b Magefølelsen? Ungen har knapt feber og fin AT. Absolutt ingen grunn til å kontakte lege. Det er hverken magefølelse eller mammahjertet, det er bare sunn fornuft. Anonymkode: 97049...d55
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 Jeg hadde ikke ringt lege når feberen er så lav. Barnet er på vei til å bli bedre. Anonymkode: f1425...d7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå