Gå til innhold

Oljeovn og forbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en oljeovn fra Mill som eneste oppvarmingskilde til stue/kjøkken, ca 45 m2. Den har 3 innstillinger, 600, 900, og 1500 watt. Er det slik at jo mindre watt jeg har den på, jo mer strøm vil den bruke for å klare å komme til ønsket temperatur?

Anonymkode: 0d584...e83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en oljeovn fra Mill som eneste oppvarmingskilde til stue/kjøkken, ca 45 m2. Den har 3 innstillinger, 600, 900, og 1500 watt. Er det slik at jo mindre watt jeg har den på, jo mer strøm vil den bruke for å klare å komme til ønsket temperatur?

Nei, ikke i utgangspunktet.

Enheten watt står for overført energi over tid.

https://snl.no/watt

Bruker du ovnen på 600W bruker den 600W per time, gitt at den står på hele timen. Varmen du får i praksis målt i watt tilsvarer noe mindre fordi det er noko tap når strøm omgjøres til varme.

Nå til spørsmålet ditt.

Det er en vesentlig faktor hvor bra isolasjon du har og hvor mye varmetap du erfarer over tid.

Har du lite varmetap over tid så er det litt opp i opp. Eneste forskjellen du får er at 600W fordeler lasten over tid bedre men at oppvarmingen trenger mer tid.

Ofte har ovnen et termostat som slår de av og på automatisk når temperaturen endrer seg.

Har du mye varmetap og går oppvarmingen for treg, så står jo ovnen på hele tiden. Klart det koster.

Schmuhu

Skrevet
34 minutter siden, Schmuhu said:

Nei, ikke i utgangspunktet.

Enheten watt står for overført energi over tid.

https://snl.no/watt

Bruker du ovnen på 600W bruker den 600W per time, gitt at den står på hele timen. Varmen du får i praksis målt i watt tilsvarer noe mindre fordi det er noko tap når strøm omgjøres til varme.

Nå til spørsmålet ditt.

Det er en vesentlig faktor hvor bra isolasjon du har og hvor mye varmetap du erfarer over tid.

Har du lite varmetap over tid så er det litt opp i opp. Eneste forskjellen du får er at 600W fordeler lasten over tid bedre men at oppvarmingen trenger mer tid.

Ofte har ovnen et termostat som slår de av og på automatisk når temperaturen endrer seg.

Har du mye varmetap og går oppvarmingen for treg, så står jo ovnen på hele tiden. Klart det koster.

Schmuhu

Ovnen har jo termostat som kan gå fra 1 til 30 eller noe sånt. Nå står den på 900 watt og 12, og det gir 19,5 - 20 grader. 
Jeg har endeleilighet og ingen over meg, så jeg mister en del varme sånn. Vinduer er nye isolerglass. 

Jeg kan selvsagt teste ut dette selv og sette ovnen på 1500 w, og se om antall kwh øker, men var nysgjerrig på hvordan det fungerer. 

Skrevet

Med høyere effekt blir det fortere varmt, men det skal i teorien ikke bli høyere strømforbruk av det. Det er selvfølgelig flere variabler som gjør at teori og praksis ikke harmonerer alltid, det kan være varmetap via vegger, noen åpner ytterdøra, varmen stiger opp trappa osv. 

Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Med høyere effekt blir det fortere varmt, men det skal i teorien ikke bli høyere strømforbruk av det. Det er selvfølgelig flere variabler som gjør at teori og praksis ikke harmonerer alltid, det kan være varmetap via vegger, noen åpner ytterdøra, varmen stiger opp trappa osv. 

Kan være hun får "varmetopper" pga at ovnen vil stå på mer effekt i kortere perioder...og at termostaten ikke slår ut og inn på samme graden.. .I så fall vil varmetapet bli ørlite større ved å ha ovnen på maks.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei

Skrevet
2 hours ago, LadeJarl said:

Nei

Hva er konklusjonen, sparer jeg strømutgifter på å la den stå på 900 w og litt høyere på termostat, enn 1500 w og litt lavere på termostat? 

Skrevet
2 hours ago, newman01 said:

Et bygg uten varmetap, og samtidig levelig, er jo i teorien vanskelige greier å få til. De fleste vil i teori og praksis ha varmetap, og vil dermed både i teori og praksis få høyere strømforbruk av å benytte 1500W-trinn enn et med lavere effekt.

Nei, ovnen på lavere effekt vil ikke gi høyere strømregning, tvert imot. Det vil ta lengre tid å varme opp, og det vil kanskje komme til kort om rommet er stort nok og tapet høyt nok, men det vil være merkbart. Begynn med midtinnstilling og se om det holder, men vær tålmodig, det skjer ikke på minuttet akkurat.

Anonymkode: 6da4e...fad

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er konklusjonen, sparer jeg strømutgifter på å la den stå på 900 w og litt høyere på termostat, enn 1500 w og litt lavere på termostat? 

Når du spør sånn mener jeg  termostaten vil utgjøre mest ....så 1500 og lavere termostat vil redusere strømutgiftene..

Rører du ikke termostaten vil den laveste effekten som klarer få romtemeraturen opp i termostatinnstillt temp spare strømutgifter..men bare marginellt.

Se posten før denne og, spot on..

Endret av LadeJarl
Skrevet

Hva som lønner seg kommer ann på.

Først, lar du den stå på 1000w i en time, så har du brukt 1 kilowatt, som er det prisen du blir regnet i.

Du burde skru ned eller av ovnen når du lager mat, bruker oppvaskmaskin, vaskemaskin osv. Grunnen til det er at den mye nettleien er delt opp i klasser.

Feks la oss si klasse 1 er 0-2000w og klasse 2 er 2001-5000, om du bare går 1kw over klassen din, selv bare ett minutt så blir du flyttet over i en dyrere prisklasse denne måneden.

Så kan det jo være lurt å skru ned når prisene er høyest.

Anonymkode: e8777...e15

Skrevet

Men termostaten bestemmer jo slutt-temperaturen. Selvfølgelig sparer man strøm og penger på å senke den. Uavhengig av hvilken effekt det er snakk om.

Om vi sammenligner med bilkjøring. Målet er å komme seg til Trondheim fra Oslo (termostaten). Man kan velge å kjøre i 150km/t og komme frem på under 4 timer eller 80 og bruke 7 timer (effekt). 

Uavhengig av hvilken hastighet man kjører med kommer man frem til Trondheim.

Ovn og effekt er ganske enkelt. Høy effekt fortere varmt. Senker man termostaten/temperaturen bruker man ikke så mye strøm 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...