AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Del Skrevet 27. november 2023 Jeg er sykepleier og hører så mye om at man kan få god timelønn som vikar, særlig på sommeren. Timelønnen min som vanlig sykepleier er 270 kr timen. Et vikarbyrå jeg prater med tilbyr 380 i timen, og 450 om sommeren (men da må man jobbe vaktene for å få "sommerbonusen", man mister altså økningen i timelønn om man er syk). Men det høres jo ganske bra ut, og man vil sitte igjen med en god del mer selv med timelønnen på 380. MEN. Jeg er litt skeptisk, særlig ift pensjon. Det sies at pensjonen i det private utbetales over 10 år, men hva skjer så? Sitter man der med ingen penger om man lever lengre enn ti år etter man har gått av med pensjon? Hvordan skal man da betale for feks sykehjem (som tar av pensjonspengene)? Eller for å bo i egen bolig om man fortsatt bor hjemme? Dessuten tviler jeg på at rettigheter ift sykepenger, sykt barn , velferdspermisjoner osv er like gunstige som i kommunen? Hva tenker dere? Tenker også litt på hva som skjer om det tar tid mellom oppdrag. Da sitter man plutselig ikke igjen med så mye penger likevel? Anonymkode: e7445...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 27. november 2023 #2 Del Skrevet 27. november 2023 (endret) Alle innskuddpensjon (som er det de betaler inn til i privat) er penger på pensjonsbok. Dette investeres fram til du tar den ut, og ja normalen er at dette betales ut over 10 år (67-77), men det betyr ikke at pensjonen er dårlig. Hvis du tjener under 6G i året (700 800) vil du få normal opptjening i folketrygden opp til 6G og den er som kjent til man dør. På toppen av dette vil du få en inskuddspensjon på det du tjener (mengden er spesifisert i lønnavtalen din) som betales over 10 år, den vil falle bort når det har gått 10 år og din pensjon vil falle ned til folketrygd+evt tjenestepensjon kommune/stat/fylkeskommune når du fyller 77 år, men du blir ikke uten pensjon. Endret 27. november 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Del Skrevet 27. november 2023 NakenPanda skrev (1 time siden): Alle innskuddpensjon (som er det de betaler inn til i privat) er penger på pensjonsbok. Dette investeres fram til du tar den ut, og ja normalen er at dette betales ut over 10 år (67-77), men det betyr ikke at pensjonen er dårlig. Hvis du tjener under 6G i året (700 800) vil du få normal opptjening i folketrygden opp til 6G og den er som kjent til man dør. På toppen av dette vil du få en inskuddspensjon på det du tjener (mengden er spesifisert i lønnavtalen din) som betales over 10 år, den vil falle bort når det har gått 10 år og din pensjon vil falle ned til folketrygd+evt tjenestepensjon kommune/stat/fylkeskommune når du fyller 77 år, men du blir ikke uten pensjon. Okei men blir det da ca. Minstepensjon det da eller, etter 77? Ville den pensjonen vært høyere om jeg jobbet feks. i det offentlige hele karrieren? Pensjonen etter 77 altså. Anonymkode: e7445...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 27. november 2023 #4 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sykepleier og hører så mye om at man kan få god timelønn som vikar, særlig på sommeren. Timelønnen min som vanlig sykepleier er 270 kr timen. Et vikarbyrå jeg prater med tilbyr 380 i timen, og 450 om sommeren (men da må man jobbe vaktene for å få "sommerbonusen", man mister altså økningen i timelønn om man er syk). Men det høres jo ganske bra ut, og man vil sitte igjen med en god del mer selv med timelønnen på 380. MEN. Jeg er litt skeptisk, særlig ift pensjon. Det sies at pensjonen i det private utbetales over 10 år, men hva skjer så? Sitter man der med ingen penger om man lever lengre enn ti år etter man har gått av med pensjon? Hvordan skal man da betale for feks sykehjem (som tar av pensjonspengene)? Eller for å bo i egen bolig om man fortsatt bor hjemme? Dessuten tviler jeg på at rettigheter ift sykepenger, sykt barn , velferdspermisjoner osv er like gunstige som i kommunen? Hva tenker dere? Tenker også litt på hva som skjer om det tar tid mellom oppdrag. Da sitter man plutselig ikke igjen med så mye penger likevel? Anonymkode: e7445...93f Man betaler ikke for sykehjem. Det er kommunen som tar 85 % av inntekt. Enten man har 13 000 i måneden eller 87 000 i måneden utbetalt i pensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Del Skrevet 27. november 2023 Vikarsykepleier skrev (4 minutter siden): Man betaler ikke for sykehjem. Det er kommunen som tar 85 % av inntekt. Enten man har 13 000 i måneden eller 87 000 i måneden utbetalt i pensjon. Men da betaler man da for sykehjem når 85% av inntekten blir tatt da... Men ok. Har man bare 13 000 had man vel så og si ingenting igjen. Har man 87 000 så sier det seg selv at man sitter igjen med mer selv om de tar 85%. Anonymkode: e7445...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 27. november 2023 #6 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men da betaler man da for sykehjem når 85% av inntekten blir tatt da... Men ok. Har man bare 13 000 had man vel så og si ingenting igjen. Har man 87 000 så sier det seg selv at man sitter igjen med mer selv om de tar 85%. Anonymkode: e7445...93f Ja, enig, ordet betaling i denne sammenhengen er litt uklar. Men skulle du noensinne være så heldig å komme på sykehjem tviler jeg på at du vil trenge noe som helst, de, kommunene, kunne likså godt tatt 100 %. Eller kanskje 95 % så du/vi kunne kjøpe en ny strømpebukse fra tid til annen, eller man kunne fått det av familien. Man får jo i praksis alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #7 Del Skrevet 27. november 2023 47 minutter siden, Vikarsykepleier said: Ja, enig, ordet betaling i denne sammenhengen er litt uklar. Men skulle du noensinne være så heldig å komme på sykehjem tviler jeg på at du vil trenge noe som helst, de, kommunene, kunne likså godt tatt 100 %. Eller kanskje 95 % så du/vi kunne kjøpe en ny strømpebukse fra tid til annen, eller man kunne fått det av familien. Man får jo i praksis alt. Problemet er vel om man har et pensjonert ektepar som fremdeles betaler lån/leie/utgifter på eiendommen de bor i. Dersom den ene må på sykehjem risikerer de at de ikke har råd til både sykehjem og utgifter til eiendom. Anonymkode: c4429...620 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 27. november 2023 #8 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Problemet er vel om man har et pensjonert ektepar som fremdeles betaler lån/leie/utgifter på eiendommen de bor i. Dersom den ene må på sykehjem risikerer de at de ikke har råd til både sykehjem og utgifter til eiendom. Anonymkode: c4429...620 Har ikke ektepar inntekt hver for seg? Det er vel (tror jeg?) bare inntekten det trekkes 85 % av? Har ektepar felles pensjonsutbetaling? Men nå er vi langt utenfor det HI startet med, beklager så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #9 Del Skrevet 27. november 2023 Vikarsykepleier skrev (3 minutter siden): Har ikke ektepar inntekt hver for seg? Det er vel (tror jeg?) bare inntekten det trekkes 85 % av? Har ektepar felles pensjonsutbetaling? Men nå er vi langt utenfor det HI startet med, beklager så mye. Ektepar har selvsagt ikke felles pensjonsutbetaling, men det er jo opplagt at man kan ha problemer med å betale boutgifter dersom halvparten av husstandens inntekt forsvinner. Anonymkode: 0297a...e5c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #10 Del Skrevet 27. november 2023 Hei. De fleste sykepleiere (i alle fall de som er fast ansatt, usikker på vikarers rettigheter) er medlem av KLP sin pensjonsordning for sykepleiere. Da har man offentlig tjenestepensjon som utbetales livsvarig fra pensjoneringstidspunktet. Dette til forskjell fra innskuddspensjon som typisk utbetales i 10-15 år. Ved opphør av innskuddspensjon sitter man igjen med alderspensjon fra NAV/folketrygden som kanskje utgjør rundt 300 000 kr årlig (dagens pengeverdi) for en sykepleier som har jobbet hele yrkeskarrieren og går av ved aldersgrensen (65 år). Anonymkode: 1993b...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 27. november 2023 #11 Del Skrevet 27. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Okei men blir det da ca. Minstepensjon det da eller, etter 77? Ville den pensjonen vært høyere om jeg jobbet feks. i det offentlige hele karrieren? Pensjonen etter 77 altså. Anonymkode: e7445...93f Det blir det du har bygget opp i pensjon over 40 år, det er det som teller for det du kaller minstepensjon. Privat jobben blir på toppen av det samt direkte på folketrygden hvis du er under 6 G i snitt Endret 28. november 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå