Gå til innhold

Selge bolig med fastrente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et boliglån med 17 år igjen på fastrenten (2% og 6 mill gjenstående). Hva skjer når jeg selger? 

Anonymkode: d6f5d...d8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du gjøre med møblene dine etter at du flytter? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ifølge denne eldre artikkelen i Nettavisen (2005) må man betale enten over-eller underkurs når man selger en bolig med fastrentelån og ønsker å innfri lånet da, med mindre man ønsker å flytte over lånet til den nye boligen man kjøper.

Skrevet

Noen banker har over- og underkurs ved terminering av en avtale. Du må nesten høre med banken din. Jeg spurte om hva du tenkte å gjøre med møblene fordi jeg lurte på om du skulle flytte til et nytt hus. Om du har kjøpt/skal kjøpe nytt hus kan du i mange tilfeller overføre lånet til det nye huset. Da beholder du vilkårene. Om ikke får du et nytt boliglån med 5-6% rente

Skrevet

Les lånepapirene du har fra banken og se hva som står om over/underkurs.

Anonymkode: c06db...818

Skrevet
newman01 skrev (15 minutter siden):

Hva skal du gjøre med møblene dine etter at du flytter? 

😂

Anonymkode: c8239...dc8

Skrevet

Hos oss er det bare å flytte over lånet, så lenge du tar opp samme sum/høyere. Fastrenten blir værende på den summen du har nå. Hvordan det er i din bank er enkelt å sjekke opp :) 

Anonymkode: fa300...244

Skrevet

Hvis banken benytter over/underkurs, får du:

A) en klekkelig sum utbetalt, eller

B) beholde dagens lånevilkår i det nye boliglånet.

Jeg har fastrente på 3,25% og 5 år igjen av fastrenteavtalen. Jeg ble tilbud litt over 60.000 ved avtalebrudd. Du vil bli tilbudt vesentlig mer.

Skrevet
Guppy88 skrev (11 minutter siden):

Hvis banken benytter over/underkurs, får du:

A) en klekkelig sum utbetalt, eller

B) beholde dagens lånevilkår i det nye boliglånet.

Jeg har fastrente på 3,25% og 5 år igjen av fastrenteavtalen. Jeg ble tilbud litt over 60.000 ved avtalebrudd. Du vil bli tilbudt vesentlig mer.

Jeg fikk begge deler, utbetalt det jeg hadde betalt for mye, og i tillegg fikk jeg samme rente på det nye lånet. DnB for et år siden. 

Anonymkode: 1740a...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk begge deler, utbetalt det jeg hadde betalt for mye, og i tillegg fikk jeg samme rente på det nye lånet. DnB for et år siden. 

Rettelse, fikk betalt overskuddet fra deler av lånet, var vel bare det jeg innfridde kanskje? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...