Gå til innhold

Sydenferie med to små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har vært i syden med to små barn? Hvordan var din opplevelse av ferien?

Vurderer en tur til Gran Canaria i vinter, med to gutter på 3 og 1,5 år. Det vil være barna og to voksne som i såfall reiser. Men er veldig usikker på om det egentlig blir så koselig som jeg håper? Spesielt reisen er jeg spent på, det er en lang flytur og spesielt 3 åringen er jo ikke laget for å sitte stille i det hele tatt...

Blir det bare stress og mas, eller kommer vi til å kose oss å ha en fin ferie? Noen med erfaringer fra sydenferie/lang reise med barn i den alderen?

Anonymkode: 4fb39...9e9

Skrevet

Ja det vil bli stress og mas...det kommer du ikke unna. Serlig fly reisen kan bli skikkelig kjedelig og masete.

Men det er mye kos også, vi har reist til syden fra barna var 1 år. Og vi har alltid klart oss,men der kan bli varmt...du kan ikke gå etter hva dere vil he he...det går mer etter barna. Dere må kanskje ta pauser på hotell rommet innimellom.

Viktigeste er å planlegge og ta det med ro...og innse at ikke alt går som man vil.

• Liker 1
Skrevet

Høres dritdigg ut med ei uke med sol midt på vinteren da. Barna kan bade og løpe rundt. Jeg tror det blir veldig kos! Selvsagt en veldig annen tur enn om det kun var voksne som dro, men det vet dere jo.

Anonymkode: ca22c...7a5

Skrevet

Altså, vi har reist på tur med ungene siden de var under året. Null stress og og masse kos.

god planlegging og lave skuldre gjør ferien god for alle.

Anonymkode: fea6e...136

Skrevet

Så lenge man planlegger for og er innstilt på at det er på andre premisser enn en ferie uten barn, så går det som oftest veldig fint!

Hvis treåringen ellers aksepterer å sitte fastspent på lange bilturer, så får dere til flyturen også.

Begge foreldrene må være innstilt på at det ikke blir avslapping/egen film osv på flyturen, er man litt «på» så forebygger man utagerende utålmodighet. Google tips til aktiviteter på fly, last ned favoritter til skjerm, og ha med nye (for dem) ting som kan fordeles utover reisen. Ikke bruk alt på reisen ned, det er en like lang tur hjem! 

Sjekk lademuligheter, hva som serveres og hva dere har lov å ha med på flyet, og tilpass etter dette. Barna må ha headset hvis de skal se på skjerm med lyd!

Lån/arve gjerne småleker av venner som har barn som har vokst fra dette. Noen duplofigurer feks. Det viktigste er å ha noe «nytt» som kan tas frem ved behov. Mat /snacks gjelder som slike «ting».

Mitt tips er å kjøpe en (brukt) tvillingreisetrille. Da kan begge hvile i denne, både på dagtid og kveld. Og man trenger å ha med håndklær og badeleker uansett, så det er fin oppbevaring.

Bestill hotellrom med hyggelig balkong /utsikt. La lunsjen være det store felles måltidet ute og så kan dere kose dere på balkongen med ost/skinke etc på kvelden når barna sover. Og med en kaffe når barna våkner tidlig.

Noen kvelder kan kanskje barna sove /slumre i vognen på (vei hjem fra) uterestaurant, men det er så forskjellig fra barn til barn.

Ha med badetøy med solfaktor, hodeplagg, solbriller og god solkrem.  

Bleier, barnemat, grøt osv er dyrt/annerledes/ikke alltid å få tak i. Hvis reisetrillen sendes i en bag, er det ofte plass til bleier også i denne.

Ha med nok bleier og skift i håndbagasjen (også til de voksne, feks t-skjorter som begge foreldre kan brukes i nødsfall. Hvis barnet søler drikken sin eller kaster opp, så er det like sannsynlig at det skjer to ganger på samme fang.. Tilsvarende for barna, ta med t-skjorte til storebror i håndbagasjen som kan være nød-kjole til lillesøster etc) Planlegg for hjemreisen, man trenger rikelig med bleier og skift da også. Forsinkelser kan skje etter innsjekking av baggasje..

Anonymkode: 5b164...2d8

Skrevet

Jeg har reist mye med ungene fra de var små. Jeg har også reist flere ganger med dem alene. Jeg syns det bare er kos. En legger lista etter barna, så går det veldig fint. Ha litt ny underholdning til 3 åringen på flyturen, så går det fortere. Bestill mat på flyet, så har han noe å drive med den tiden. 

Anonymkode: c9916...486

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...