Gå til innhold

Avhengig av mobilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Kanskje det er noen i samme situasjon som meg her, eller som har vært det. Så kan vi diskutere og gi hverandre råd.

Jeg har innsett at jeg er avhengig av mobilen. Det startet ca et år før korona. Før dette drev jeg mye med håndarbeid og leste flere bøker i måneden. Jeg hadde fått meg en jobb, men ble (Dette har jeg innsett i etterkant) utbrent. Jeg gruet meg så mye til jobb at jeg ikke sov om natta og jeg gråt hver morgen på vei til jobb. Jeg hatet det. Men jeg har alltid hatt flink-pike-syndromet, så jeg møtte opp hver dag og gjorde jobben min selv om jeg ble syk av det. Jeg sluttet i jobben etter et år, og jeg husker at i ferien etter at jeg hadde sagt opp, våknet jeg fremdeles full i kaldsvette midt på natta etter mareritt om jobben. Det var helt jævlig, men jeg sykemeldte meg aldri. Det eneste som fikk meg til å koble av, var å sitte konstant på mobilen og ipaden. Hvis ikke satt jeg bare og tenkte på jobben og gruet meg. Mobilen var det eneste som distraherte meg. Facebook, Instagram, tik tok etterhvert, pinterest, reddit, KG, spill, nyheter, YouTube, nettshopping uten å kjøpe noe.. alt mulig annet enn den "treige" virkeligheten som gjorde at jeg måtte tenke.. jeg måtte holde på med hjernedøde aktiviteter som fyøte hjernen og tankene mine med informasjon som jeg ikke trengte å jobbe for, og som gjorde sånn at tankene mine ikke vandret. Jeg prøvde å lese bøker, men jeg falt raskt ut av handlingen og begynte å tenke på jobben. Jeg prøvde å holde på med håndarbeid, men da sitter du jo der og tenker.... jeg prøvde å gå på tur, trene, svømme, dra på spa, men da er man der med tankene sine. Jeg måtte bli distrahert, og det funket jævlig bra med spill, korte filmsnutter, rask scrolling med stadig noe nytt.

Så kom korona og det hjalp ikke akkurat. Jeg satt mye alene og mye var jo på nett, så da ble det en enda større vane. Det var jo ikke så mye annet å holde på med. Jeg kunne bare snakke med vennene mine på Internett, jobben var på Internett, osv. 

Nå har jeg det mye bedre og trives egentlig godt i livet mitt og ny jobb. Men jeg har blitt avhengig av mobilen og gjør egentlig lite annet. Jeg har lyst til å slutte, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jada, det hjelper kanskje ikke å poste på et forum på Internett med mobilen... Men jeg føler det er en start å bare skrive og prate litt om det. Og Internett er jo en fin ting om man bruker det riktig. 

Anonymkode: cf149...9d4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg det mye bedre og trives egentlig godt i livet mitt og ny jobb. Men jeg har blitt avhengig av mobilen og gjør egentlig lite annet. Jeg har lyst til å slutte, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jada, det hjelper kanskje ikke å poste på et forum på Internett med mobilen... Men jeg føler det er en start å bare skrive og prate litt om det. Og Internett er jo en fin ting om man bruker det riktig. 

Hva med når du er med venner? Eller med kjæreste/barn om du har det?

Anonymkode: 7fd41...53d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med når du er med venner? Eller med kjæreste/barn om du har det?

Anonymkode: 7fd41...53d

Da går det fint. Men jeg er mye alene fordi vi måtte flytte pga jobb. Kjenner ingen her vi bor. Kunne gjerne tenkt meg å begynne å trene og drive med hobbyer. Men jeg "rekker" det liksom ikke pga mobilen

Skrevet

" Kanskje det er noen i samme situasjon som meg her"

alt for mange tror jeg dessverre

• Liker 1
Skrevet

Du kan prøve å bruke litt mindre tid på mobilen. Altså f.eks hvis du er vant med å se på tlf med engang du står opp, så prøv å få ny vane at du ikke bruker mobilen før det har gått 20 min fra du stod opp, eller sett på alarm på 15 min og bruk tlf i det tidspunktet, for så etter det kvarteret har gått så setter du på 10-15-20 min og legger tlf vekk. 

Ikke prøv å gå uten tlf i timesvis, for da lykkes du ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...