Gå til innhold

Vet du selv at du er en av disse finn.no kjøperne som er vanskelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du såpass til selvinnsikt at du er klar over at du er slitsom å forholde deg til for selgeren?

Bare den siste uken har jeg måtte forholde meg til flere finn.no kjøpere eller interesserte, som har vært en "pain in the ass".

-Flere pruter på fastsatt pris selv om det står i annonsen at prisen ikke er diskutabel.

- De skriver flere meldinger og sier at de er interesserte og at jeg må holde av varen, og når jeg spør om de kan hente varen klokken 17:00, hører jeg ikke noe mer.

Noen reagerer da negativt dagen etter når de ser at varen er gitt bort/solgt til andre, og forventer at jeg skulle ha ventet i timesvis/til dagen etter for å selge/gi bort varen til de.

-De kommer som avtalt men gir beskjed gjennom callingen at de ikke orker å gå opp 5 etasjer og hente PlayStation de skal kjøpe, derfor må jeg komme ned med varen. (Bor i leilighet 503 og gir beskjed på forhånd om det)

Eller de spør om jeg kan bære varen ned til bilen, når de har kommet opp til inngangsdøren min (veier max 1 til 2 kg).

-De spør om jeg leverer varen hjemme hos de på andre siden av byen, når varen koster 100,- og får plass i en rema pose.

-De spør om jeg kan møte de i sentrum for å gi de en søppelsekk full av dvd filmer som jeg gir bort gratis.

-De spør om jeg kan sende varen når jeg ikke har det valget synlig i annonsen, selv om varen er gratis. 

-De lager avtale med meg for henting av en vare men kommer ikke, og når jeg kontakter de sier de at de var på døren og ringte på, men ingen svarte.

Jeg svarer da at jeg tror de har ringt på feil ringeklokke, og får melding om at de kommer dagen etterpå om formiddagen.

Jeg skriver da at det ikke passer meg om formiddagen dagen etter, og at vi må lage et fast klokkeslett som jeg foreslår, men da hører jeg ikke noe mer. Noen dager etter skriver de at de kommer tilbake klokken 18:00 om én uke.

Har du som oppfører deg slik diagnoser/ psykiske problemer som er årsaken, eller er du bare veldig sær og bor alene i ødemarken og ikke er vant til å omgås folk eller er bare en stor egoist?

Jeg bare lurer for jeg hadde aldri fått meg til å oppføre meg slik når jeg er interessert i en vare på finn.no

Anonymkode: 791a6...2ab

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her

Jeg skjønner nå hvorfor ingen svarer her inne, og det er jo fordi at de som oppfører seg så idiotisk og tåpelig ikke er klar over det selv, og mener de har full rett til å kreve å få gratis ting levert hjem til seg og også ikke svare på henvendelser fra selger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her

Jeg skjønner nå hvorfor ingen svarer her inne, og det er jo fordi at de som oppfører seg så idiotisk og tåpelig ikke er klar over det selv, og mener de har full rett til å kreve å få gratis ting levert hjem til seg og også ikke svare på henvendelser fra selger.

Nei, det er nok mer pga at du er en Finn-selger som er i overkant dramatisk.

Anonymkode: c478f...1de

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvordan er DU som selger, da? 

Noen ganger må man spørre, fordi selger rett og slett ikke skriver nok informasjon i annonsen. 

Det med at du ikke sender, altså, mange er villige til å sende selv om de ikke skriver det i annonsen. Det er et fullstendig legitimt spørsmål. Mange kommer ikke på å skrive det i annonsen. Så er du selv klar på å skrive helt konkret "Varen må hentes/Jeg sender ikke" I annonsen? 

Jeg har flere ganger spurt folk om de sender, om det ikke står nevnt noe om verken sending eller henting i annonsen - og da i de fleste tilfeller fått varen sendt. 

Anonymkode: 16eed...5d4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er DU som selger, da? 

Noen ganger må man spørre, fordi selger rett og slett ikke skriver nok informasjon i annonsen. 

Det med at du ikke sender, altså, mange er villige til å sende selv om de ikke skriver det i annonsen. Det er et fullstendig legitimt spørsmål. Mange kommer ikke på å skrive det i annonsen. Så er du selv klar på å skrive helt konkret "Varen må hentes/Jeg sender ikke" I annonsen? 

Jeg har flere ganger spurt folk om de sender, om det ikke står nevnt noe om verken sending eller henting i annonsen - og da i de fleste tilfeller fått varen sendt. 

Anonymkode: 16eed...5d4

Når man lager en Finn annonse kan man klikke på en link slik at det kommer flere fraktalternativer, enten PostNord eller med Posten, og det står i annonsen med store bokstaver.

Det jeg reagerer på er at flere ønsker å få tilsendt gratis ting, og når jeg forklarer at jeg gidder ikke å sende ting som er gratis selv om de betaler porto på 39 kr, synes de det er merkelig.

Jeg synes selv at jeg informerer ganske bra i annonsen og når man gir bort gratis ting så trenger man jo ikke å skrive en hel avhandling. I tillegg synes jeg at jeg er ganske tålmodig og fleksibelt med tanke på hentetidspunkt.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er nok mer pga at du er en Finn-selger som er i overkant dramatisk.

Hun er jo ikke det. Eksemplene hun skriver opp har skjedd flere jeg kjenner.

Anonymkode: 39bd0...ff9

• Liker 6
Skrevet

Skriv hver gang "Første mann til møllen, tid må avtales. Kjøper må hente varen selv, obs at det er 5etg uten heis. Dersom varen skal reserveres må kjøper vippse på forhånd. Pris er fastsatt, godtar ikke pruting". 

Etter det ignorerer du de som blir sur. Jeg er litt selektiv. Hvis 5stk vil kjøpe varen, så sjekker jeg gjerne profilene og deres anmeldelser. De som har minst info og som og/eller er masete/frekk, er de siste som får svar. 

Anonymkode: ae149...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har kommet over noen idioter, ja. Jeg bare blokkerer de, og lar de i hvert fall ikke ødelegge dagen min. Anbefaler deg å gjøre det samme. Du kaster bort energien din på dette, slike folk kommer aldri til å forandre seg.

Anonymkode: 33722...ce3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Opplevd mye rart på Finn selv.

En gang skrev jeg til en kjøleskapselger at jeg gjerne ville se at det virket først og ba ham sette i kontakten 3-4 timer i forkant så jeg fikk målt temperaturen. Jeg sa fra om det samme i meldingen om at jeg nå hadde startet kjøreturen, han svarte ok.

Selvfølgelig, da jeg kom var det uten ledning i og med stuetemperatur inni.

Han ville ha bare 500 så jeg kunne tatt sjansen og kjøpt likevel, men det er viktig av prinsipp å ikke kjøpe av de som ikke klarer å forholde seg til selv den enkleste informasjon. De lærer aldri og forsurer hele Finn-markedet hvis de opplever at handelen deres går bra likevel.

Anonymkode: a05c0...e39

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er jo ikke det. Eksemplene hun skriver opp har skjedd flere jeg kjenner.

Anonymkode: 39bd0...ff9

Gjør ingenting.

Skrevet

- De skriver flere meldinger og sier at de er interesserte og at jeg må holde av varen, og når jeg spør om de kan hente varen klokken 17:00, hører jeg ikke noe mer.

Noen reagerer da negativt dagen etter når de ser at varen er gitt bort/solgt til andre, og forventer at jeg skulle ha ventet i timesvis/til dagen etter for å selge/gi bort varen til de.

Dette skrev du i en annen tråd, og jeg svarte da at folk må få lov å sove. Du kan ikke forvente at folk sitter på telefonen 24/7 og svarer på minuttet. 

Er ellers enig i det meste. Jeg dro også land og strand rundt og leverte ting gratis til folk som ikke gadd hente, men det har jeg ikke tid til lenger. Noe av det mest irriterende er folk som ikke leser annononsen og spør om selvfølgeligheter. Og så spør de om jeg kan sende eller gå ned i pris når jeg har skrevet at jeg ikke sender, og at prisen ikke er til å diskutere. (Dette gjelder varer som jeg selger for en slikk og en ingenting. Skal jeg gå ned til under 20 kr for en dvd, så kan jeg heller dumpe de på bruktbutikken. )

Anonymkode: 97b1d...494

Skrevet

Nei, jeg er verken en vanskelig Finn-selger eller en vanskelig Finn-kjøper. 

Jeg er alltid hyggelig i tonen og har vært på Finn.no i årevis 😊

Har både kjøpt og solgt ting på Finn.no uten noen problemer. 

• Liker 1
Skrevet

Har vært borti slike kjøpere, men er litt en slik kjøper selv også.  At jeg ikke svarer på flere timer/dagen etter.  Men pleier ikke spørre om å sende ting når det er skrevet at det ikke sendes.  Og jeg inngår de fiks ferdig annonsene, har bare vært trøbbel og irriterende!

Men jeg pleide å gi bort barneklær, utstyr og leker før, type 1-3 store poser av gangen.  Men skjedde 3 ganger at jeg senere fant de samme tingene fra den «kjøperen» ligge til salgs bare noen dager/uker senere.  Jeg skjønner jo at de som henter det kan gjøre som de vil men… Er litt trist når jeg vil gi det bort slik at noen i en trang situasjon kan få en ting mindre å bekymre seg for å kjøpe.  Og når jeg gir bort en fint brukt vinterdress, som jeg en uke senere ser er solgt på Finn av samme person som hentes hos meg for 800 kr, så blir meningen litt borte.  

Anonymkode: a0d05...1f3

Skrevet

Kryss av for «sende med fiks ferdig». Ikke besvar noen henvendelser som ikke er et bud. 

Du bør uansett slutte å be folk møte opp på døren. Det er gærninger på Finn som overalt ellers. Ikke gi dem adressen din. Om du absolutt skal unngå å sende (aner ikke hvorfor, siden du da slipper møte folk til gitt tidspunkt og sending ikke koster mer enn en trikkebilett), treff dem på et offentlig sted. 

Anonymkode: 74a46...483

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kryss av for «sende med fiks ferdig». Ikke besvar noen henvendelser som ikke er et bud. 

Du bør uansett slutte å be folk møte opp på døren. Det er gærninger på Finn som overalt ellers. Ikke gi dem adressen din. Om du absolutt skal unngå å sende (aner ikke hvorfor, siden du da slipper møte folk til gitt tidspunkt og sending ikke koster mer enn en trikkebilett), treff dem på et offentlig sted. 

Anonymkode: 74a46...483

Jeg er ikke paranoid eller redd for å få folk på døra mi, oppgi adressen min mobilnummeret mitt, men har merket at mange ikke ønsker å ringe, istedenfor å tekste 18 meldinger på finn appen som er tungvint, når man kan avtale alt i en tlf samtale.

Jeg møter innimellom mange hyggelige mennesker også, særlig når jeg gir bort gratis ting.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 15.06):

Når man lager en Finn annonse kan man klikke på en link slik at det kommer flere fraktalternativer, enten PostNord eller med Posten, og det står i annonsen med store bokstaver.

Det jeg reagerer på er at flere ønsker å få tilsendt gratis ting, og når jeg forklarer at jeg gidder ikke å sende ting som er gratis selv om de betaler porto på 39 kr, synes de det er merkelig.

Jeg synes selv at jeg informerer ganske bra i annonsen og når man gir bort gratis ting så trenger man jo ikke å skrive en hel avhandling. I tillegg synes jeg at jeg er ganske tålmodig og fleksibelt med tanke på hentetidspunkt.

Ts

Da synes jeg du er vanskelig.

Anonymkode: 637cd...872

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da synes jeg du er vanskelig.

At jeg ikke sender gratis ting?

Jeg har gitt bort nylig en printer, stort fat, speil på 125×90 cm, kommode, spade man bruker på fjelltur osv

Først finne emballasje å pakke det inn i som gjerne koster, så en kraftig teip som jeg gjerne må kjøpe, så bære pakken 500 m til post i butikk og så må jeg få printet ut adresselappen og da må jeg ha printer selv.

Tror ikke du vet hva du snakker om her.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gitt bort nylig en printer, stort fat, speil på 125×90 cm, kommode, spade man bruker på fjelltur osv

Først finne emballasje å pakke det inn i som gjerne koster, så en kraftig teip som jeg gjerne må kjøpe, så bære pakken 500 m til post i butikk og så må jeg få printet ut adresselappen og da må jeg ha printer selv.

Ts

Og dette skal jeg gjøre gratis for folk som betaler omtrent ingenting for å få tingene mine?

Give me a break!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Når kunden er villig til å betale for frakten og du ikke vil sende, da er du vanskelig. Du får beregne innpakking i fraktprisen da.

Skrevet

Har både solgt og kjøpt mye på Finn, aldri hatt problemer. Dersom noen begynner å kverulere, blokkerer jeg de bare og selger til noen andre. Problem løst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...