Maria Liam Skrevet 27. november 2023 #1 Del Skrevet 27. november 2023 Jeg har studert klesdesign og brukte mye penger på å ta utdanningen men jeg sliter med å finne en god job med tilstrekkelig lønn. Jeg har vurdert å ta en ny utdanning og vurderer sykepleie utdanning. Jeg vil høre med dere som kan anbefale meg hvilken andre utdanning vil dere anbefale meg som er trygt i jobb markedet og har en tilstrekkelig høy lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Del Skrevet 27. november 2023 Maria Liam skrev (1 time siden): Jeg har studert klesdesign og brukte mye penger på å ta utdanningen men jeg sliter med å finne en god job med tilstrekkelig lønn. Jeg har vurdert å ta en ny utdanning og vurderer sykepleie utdanning. Jeg vil høre med dere som kan anbefale meg hvilken andre utdanning vil dere anbefale meg som er trygt i jobb markedet og har en tilstrekkelig høy lønn? Stor forskjell mellom klesdesign og sykepleie. Vil si at personligheter som velger disse retningene er ganske forskjellige mentalt sett. Sykepleier er selvsagt 100% garantert jobb. Men om du liker jobben, er noe helt annet. Ofte hard jobb og mye å rekke. Men garantert jobb, ja, det er det. Men betyr ikke at det er lett jobb. Forskjell på de to tingene. Samme gjelder vernepleier. Det er også garantert jobb omtrent, hvis man tåler å få trusler, eventuelle slag fra brukere og den slags. Noe de fleste egentlig ikke tåler naturligvis. Inntektsmessig er sykepleier rundt medianinntekt, litt over, så det er ganske bra for en bachelor. Vernepleier ligger litt under, men greit det også med tanke på inntekt og 3-årig bachelor her også, med mindre du vil kjøpe leilighet alene i Oslo. Anonymkode: 86d99...718 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 27. november 2023 #3 Del Skrevet 27. november 2023 Anleggsmekaniker. Startlønn på rundt 7-800.000. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Del Skrevet 27. november 2023 Andro skrev (5 minutter siden): Anleggsmekaniker. Startlønn på rundt 7-800.000. Lite sannsynlig at ei kvinne går fra klesdesign til å bli dette her, regner jeg med at du henviser til? https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/anleggsmaskinmekaniker Kan ikke se at de starter på 7-800.000 heller. Men det er ekstremt tung jobb uansett. Prosentandel kvinner som er anleggsmekaniker er? There you go. 😂 Anonymkode: 86d99...718 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Del Skrevet 27. november 2023 Er sykepleier, ti års ansiennitet i en 80% tredelt turnus. Havner på rundt 590 000 i år, da er nesten 50 000 av de ekstravakter, forskyvning og overtid. Har 45 500 før skatt per måned, men har få måneder uten noe ekstra. Vi er ikke mange på min avdeling som jobber 100% pga vaktbelastning. I en 80% stilling føler jeg at jeg jobber h.e.l.e tiden i perioder, og har andre perioder med mer fri. Syns ikke lønnen er noe å hoppe i taket for mtp ansvaret vi har, kunnskapen vi skal sitte på, og vaktbelastning. Har en annen utdanning i bakgrunn, som er helt annerledes enn sykepleie. Jeg stortrives ikke som sykepleier akkurat, men det går for nå. Det er mye vi kan velge mellom, og jeg ser for meg en videreutdanning som gir meg mulighet for å slippe turnus og helligdager. Utdanningen er tøff med tanke på praksis, men jeg beit tenna sammen og kom meg igjennom det, og fant både ting jeg trives med innen yrket, og ting jeg absolutt aldri vil jobbe med. Anbefaler yrket om du er motivert for å jobbe mye med mennesker. Det er mye man kan gjøre som sykepleier. Anonymkode: b8348...09d 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 27. november 2023 #6 Del Skrevet 27. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Lite sannsynlig at ei kvinne går fra klesdesign til å bli dette her, regner jeg med at du henviser til? https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/anleggsmaskinmekaniker Kan ikke se at de starter på 7-800.000 heller. Men det er ekstremt tung jobb uansett. Prosentandel kvinner som er anleggsmekaniker er? There you go. 😂 Ja, det er lite sannsynlig, men hun spurte etter en utdanning som har bra lønn. Den er ikke så dyr heller, siden lærlingene får bedre betalt enn i mange fagarbeiderutdanninger. Å velge et yrke med overvekt av menn er viktig om man vil opp i lønn. Det er ikke tyngre å være anleggsmaskinmekaniker enn å være sykepleier. Null emosjonell belastning, og greie løftehjelpemidler. Snittlønna for anleggsmaskin- og industrimekanikere var på ca 520.000 for tre år siden, men de som drar omkring på anlegg tjener vesentlig mer enn stasjonære mekanikere. Mange har millionlønn. Hadde jeg vært designer ville jeg heller valgt å bygge på den utdanningen jeg har enn å begynne på noe helt nytt. F.eks. tatt en master i design, og satset på en jobb i PR- eller mediebransjen. Kjenner et par stykker som gjør det rimelig bra på redesign, som syr om bruktklær til nye kreasjoner. De er selvstendig næringsdrivende. Hvor vellykka en slik satsing kan være kommer an på markedet der man bor - og hvor god håndverker man er i tillegg til å kunne designe utseendet på plagget. Hun ene tjener noen tilleggskroner på å ha sykurs for amatører noen ganger i året. Endret 27. november 2023 av Andro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #7 Del Skrevet 27. november 2023 Maria Liam skrev (2 timer siden): Jeg har studert klesdesign og brukte mye penger på å ta utdanningen men jeg sliter med å finne en god job med tilstrekkelig lønn. Jeg har vurdert å ta en ny utdanning og vurderer sykepleie utdanning. Jeg vil høre med dere som kan anbefale meg hvilken andre utdanning vil dere anbefale meg som er trygt i jobb markedet og har en tilstrekkelig høy lønn? Togleder er en veldig undervurdert utdannelse og arbeidsplass. Man trenger ikke master eller universitet universitet. Intern utdanning med lønn. Jobbene er trygge og jernbane vil det alltid være behov for og det offentlige kaster penger etter alt som bruker skinner. Grunnlønna er OK++, men potensialet er enormt med de beste overtid reglene jeg har hørt om. Store muligheter for natt, helg, turnus og helligdag godtgjørelser. Bra ordninger gjennom jernbaneforbundet med forsikringer, lån osv. Lite kjent og undervurdert. Anonymkode: bd9cd...6b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Del Skrevet 27. november 2023 Generelt kan man vel si at tekniske/teknologisk utdanninger, spesielt teknisk praktisk, og utdanninger innenfor IT er utdanninger som har gode jobbmuligheter og relativt høy lønn. Omsorgsyrker har ofte lavere lønn. Men du sier ikke noe om hva du mener er tilstrekkelig lønn. Men, å studere noe du ikke har noe interesse av er sjeldent en god ide. Sykepleier er en ganske trygg jobb sånn sett, men ofte lav lønn og ugunstige arbeidstider, i tillegg til fysisk krevende. (og for mange mentalt krevende også) Togleder som nevnes over er nesten garantert jobb, grei lønn, men jobbene er kun i enkelte områder. Lokomotivfører også nesten garantert jobb, god lønn, men kan være lange turnuser. Flygeleder: garantert jobb, meget god lønn, men må være stasjonert nært flytårn, og en veldig krevende jobb. Du må vurdere hva du ønsker, ønsker du 8-16 jobb, eller jobber du gjerne turnus? Er du flyttbar? Ikke alle jobber er godt forenelig med familieliv heller. En del bransjer svinger også. Jeg har en teknologisk veldig bransjerettet utdanning. Vi fikk beskjed før studietiden at vi var garantert jobb etterpå, det var så stor etterspørsel. Etter utdanningen så ble det lyst ut 10-15 jobber, pr år, på landsbasis. Altså ikke veldig gode utsikter. Og de siste årene har det vært stor etterspørsel etter utdanningen min. Men ikke en bransje som er ledende på lønn. Anonymkode: 2bc4e...bce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå