Gå til innhold

Hadde en sprø diskusjon med et nært, religiøst familiemedlem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Carrot skrev (42 minutter siden):

tvert imot skriver jeg at det IKKE handler om å ha rett, men å ha lov å ha en annen mening og at det er greit. 

Det skriver ikke jeg heller at det handler om. Men for den andre part er det nettopp det det handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 6.38):

Legger dette innlegget i denne kategorien fordi det først og fremst relasjonen videre jeg trenger hjelp til.

Jeg ble sjokkert fordi jeg ikke var forberedt på hvor lite logisk og faktabasert det vedkommende sa var, og mye av det hørtes ut som rene konspirasjonsteorier og profetier, altså langt utover det jeg har lært av basic kristendom i oppveksten. Jeg visste at vedkommende har holdt på barnetroen sin, men ikke at det var så far out. 

Vedkommende fremstår egentlig ganske sekulær til vanlig og det prates aldri om religion ellers, så jeg syntes det var skikkelig uventet og ubehagelig at de tror på ting som er så langt forbi det som er normalt. Orker ikke å gjengi så veldig mye av det, vet ikke om jeg hadde klart det om jeg prøvde engang, men vedkommende mener i hvert fall at jeg er fortapt fordi jeg er agnostiker (noe jeg påpekte var veldig ufint å si) og nektet å høre på noen argumenter for at det er umulig å si hvilken religion som har rett, om noen i det hele tatt. Det ble bare huffet bort som idioti, men ikke møtt med noen motargumenter. 

Vedkommende tror blant annet på at vi alle vil få en chip i hånda eller panna til å betale for oss, og at det liksom er dyrets merke. Vi har visst bevegd oss inn i den tiden nå, og personen håper jeg vil vende om når jeg ser profetiene bli oppfylt en etter en, for hvis ikke er det over og ut med meg. Det ble også sagt at jeg ikke kan noe historie siden jeg ikke har lest bibelen, og kunne derfor ikke uttale meg om Israel/Palestina-konflikten...... 

I mitt hode er dette (og alt som ikke har blitt nevnt) for sprøtt, og jeg tror generelt ikke på profetier, på samme måte som jeg ikke tror på at mennesker er synske, eller at trollmenn, hekser og julenissen finnes.

Ønsker ikke en religiøs diskusjon her, DET har jeg fått nok av for et helt liv, men jeg lurer på hvordan jeg skal klare å se på denne personen som før igjen? Har lyst å bare fortrenge hele greia, men det klarer jeg nok ikke. Jeg respekterer at personen tror på dette, men jeg godtar ikke å bli kalt ukvemsord fordi jeg ikke er enig, og i en diskusjon med voksne mennesker forventer jeg å bli møtt med motargumenter, ikke "jeg har rett fordi jeg tror det er sånn". Skjønner ikke hvilket ekkokammer vedkommende har oppholdt seg i for å legitimere et sånn verdenssyn, og en så irrasjonell tankegang.

Anonymkode: 601ef...a5c

Hvorfor i alle dager inngår du en DISKUSJON om noens religiøse overbevisning? Det er ikke mulig å diskutere med noe noen tror på. Bare dropp å snakk om temaet med personen, akkurat som du ikke ville tatt opp noens psykiske diagnose med fremmede. Det er ikke noe å diskutere og det ender ikke godt.

Anonymkode: 53f5c...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man bare være enige om å være uenige og så gå videre med livet. Dette høres ut som en sånn situasjon TS. 

Nå vet du at du aldri skal gå inn i en diskusjon ang religion og verdenssyn med denne personen igjen, og om personen prøver seg så bare høflig bytter du samtaleemne.

Jeg har også et familiemedlem som høres ut som samme ulla. Vi har en taus enighet om at noen ting er best å la ligge, og det lever vi begge fint med :) Jeg kjenner følelsen 🙈

Endret av Sirah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 14.23):

Da tar du feil, jeg ønsket bare å få frem mitt syn på saken når jeg først ble konfrontert. JEG prøvde å holde det på et vennlig og relativt diplomatisk nivå, og hadde en oppriktig tro på at det kunne holde seg der, men det går jo ikke når man blir truet med helvete og evig fortapelse og omtrent idioterklært fordi man ikke vedkjenner seg gud og spådommene fra tusenvis av år tilbake.

Synes det er noget spesielt at religiøse skal ha fripass til å opptre sånn i møte med andre mennesker "fordi det jo er deres tro". 

Nå som jeg er klok av skade vet jeg jo at jeg bør avstå fra å ta den diskusjonen i fremtiden, men jeg hadde altså ikke forventet et så usaklig angrep fra et voksent menneske, for det er ikke dagligdags. 

Det er tydelig at enten en eller begge i denne samtalen har noen sosiale mangler siden det utviklet seg sånn. Enten har du fornærmet personen kraftig eller så har denne personen noen skruer løser. Dette er ikke normalt, med mindre su overdriver veldig hva som faktisk ble sagt.

Anonymkode: 53f5c...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 9.09):

Synes bare vi bør ha kommet lenger i 2023, at vi ikke tror blindt på noe vi ble fortalt i barndommen. Vi tror jo som regel ikke blindt på andre fortellinger, så hvorfor akkurat denne? Men du har nok rett i at jeg bare bør legge det fra meg, kjenner bare at jeg trenger å bearbeide det litt først siden det er såpass ferskt ennå.

Det som er da.. er at det er mye fra disse fortellingene som faktisk er bevist. De har funnet deler av arken, de har funnet deler av den tavla som de 10 bud stod på, osv.  Et du ikke ønsker en diskusjon om religion, å jeg er selv agnostiker. 

Det finnes land i verden der du må "betale" for "syndene" dine, gått på rødt lys? Det skrives opp under ditt navn, stjålet noe? Det skrives opp. Osv. Alt du gjør som er "galt" blir skrevet opp, og du blir dømt på hva slags menneske du er pga alle "syndene" dine.

Her I denne saken er du nødt til å bare godta at dette mennesket har denne troen, å velge å heller se på de andre kvalitetene dette mennesket har å aldri gå inn i en slik samtale med dette mennesket igjen. Begynner dette mennesket å ta opp slike ting, må du bare avbryte med å si noe som "vettu, jeg forstår og respekterer din tro og dine meninger, men ikke la oss ødelegge den gode stemningen med en slik samtale."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isabell Ringnes er chippet og jobber med å utvikle denne teknologien til bl.a. kunne betale med den, bare for å få det ut av verden.

Når det kommer til alt det andre så hadde jeg ledd og sakt at vi får alle tro på det vi vil, så får vi se hva som skjer. 

Uansett nytter det ikke å snekke fornuft med de som er helt på viddene.

Anonymkode: a1c3c...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enhjørningfis skrev (29 minutter siden):

Det som er da.. er at det er mye fra disse fortellingene som faktisk er bevist. De har funnet deler av arken, de har funnet deler av den tavla som de 10 bud stod på, osv.

Dette stemmer ikke. Det er ikke bevist. Det er gjort funn som kan være spor av en stor båt men det er hverken bevist at det er en båt eller at det er Noas Ark. De kan ha funnet deler av ei steintavle, men det er ikke bevist at det er DE tavlene som ble gitt.

Mye av det som står skrevet kan absolutt relateres til faktiske hendelser opp igjennom tidene. Men det betyr ikke at det som er beskrevet faktisk skjedde. Så ikke tilegn slike påstander beskrivelser som bevist eller fakta.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhjørningfis skrev (52 minutter siden):

Det som er da.. er at det er mye fra disse fortellingene som faktisk er bevist. De har funnet deler av arken, de har funnet deler av den tavla som de 10 bud stod på, osv.  Et du ikke ønsker en diskusjon om religion, å jeg er selv agnostiker. 

Det finnes land i verden der du må "betale" for "syndene" dine, gått på rødt lys? Det skrives opp under ditt navn, stjålet noe? Det skrives opp. Osv. Alt du gjør som er "galt" blir skrevet opp, og du blir dømt på hva slags menneske du er pga alle "syndene" dine.

Her I denne saken er du nødt til å bare godta at dette mennesket har denne troen, å velge å heller se på de andre kvalitetene dette mennesket har å aldri gå inn i en slik samtale med dette mennesket igjen. Begynner dette mennesket å ta opp slike ting, må du bare avbryte med å si noe som "vettu, jeg forstår og respekterer din tro og dine meninger, men ikke la oss ødelegge den gode stemningen med en slik samtale."

De har funnet noen gamle trefliser fra en båt og noe stein som kan ha vært del av en steintavle? Og hvordan har de bevist at dette er nøyaktig de gjenstandene som omtales i bibelen, om jeg tør spørre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som familiemedlemmet ditt har en usunn tro, der h*n har mye frykt. Jeg er troende kristen. Jeg tror på et vers i Bibelen  der det står at Jesus skal frelse meg og hele mitt hus hvis jeg er trofast. Det trøster meg i de tilfellene familiemedlemmer velger å ikke tro. Så jeg er ikke redd de skal gå fortapt. Gud er en god Gud. Han elsker skaperverket sitt og vil at det skal gå godt med alle mennesker.  Kanskje du skulle hjulpet familiemedlemmet ditt over i det å ikke ha frykt i troen sin? Istedet for å hjelpe h*n til å ikke tro.

Anonymkode: 2a281...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest tråden, men ang chip i handa. Det står om Dyrets merke i Johannes Åpenbaring kapittel 13.

Så kan du jo google CDBC, digitale sentralbankpenger. Og legg til Who sitt vaksinepass, digital Id, individuelle CO2 kvoter, Smart/15 minutts byer og man er fort der.

Selvfølgelig mener hun som kristen at de som ikke har tatt imot Jesus er fortapt. Det er jo ikke hennes ord, det står i Bibelen. Men hvis du ikke tror på dette, hvorfor bryr du deg? Hva er du fortapt fra? Hvis du mener det ikke finnes noen Gud/Jesus/liv etter døden?

Anonymkode: 88c8c...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De har funnet noen gamle trefliser fra en båt og noe stein som kan ha vært del av en steintavle? Og hvordan har de bevist at dette er nøyaktig de gjenstandene som omtales i bibelen, om jeg tør spørre?

Det kan du Google deg opp til selv, så finner du svarene på det 😊 gidder ærlig ikke bruke tid på å finne kildene på det 🤷🏽‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enhjørningfis skrev (3 timer siden):

Det kan du Google deg opp til selv, så finner du svarene på det 😊 gidder ærlig ikke bruke tid på å finne kildene på det 🤷🏽‍♀️ 

Nei. Den som kommer med en ekstraordinær påstand har og byrden med å dokumentere den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det høres ut som familiemedlemmet ditt har en usunn tro, der h*n har mye frykt. Jeg er troende kristen. Jeg tror på et vers i Bibelen  der det står at Jesus skal frelse meg og hele mitt hus hvis jeg er trofast. Det trøster meg i de tilfellene familiemedlemmer velger å ikke tro. Så jeg er ikke redd de skal gå fortapt. Gud er en god Gud. Han elsker skaperverket sitt og vil at det skal gå godt med alle mennesker.  Kanskje du skulle hjulpet familiemedlemmet ditt over i det å ikke ha frykt i troen sin? Istedet for å hjelpe h*n til å ikke tro.

Anonymkode: 2a281...0c2

Absolutt usunt, ja. Men jeg er ingen trosveileder. Dessuten mener jo vedkommende at jeg er en stor tulling som ikke tror på new world religion, at dyrets merke er reelt og at den såkalte endetiden er nær. Det var visst også helt hårreisende at jeg tror på Pangaea og platedrifter 🫣 Så dette er nok en tapt sak, får heller bare late som hele greia ikke skjedde. Vi har heldigvis hatt mange bra samtaler siden diskusjonen, og alt føles nesten som før igjen.

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Nei. Den som kommer med en ekstraordinær påstand har og byrden med å dokumentere den.

Skulle til å skrive det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 8.22):

Det er helt utrolig hva folk rundt oss går rundt og mener og tror på ramme alvor. En venn av meg har en voksen sønn, en forretningsmann med suksess, som hevder jorda er flat, spiser kun ett måltid om dagen, en biff og kona er lik. De har barn som er tatt ut av offentlig så skole.

Bare å skygge banen. 

Anonymkode: b8a44...b98

Er det like galt å spise kun et måltid om dagen som å påstå at Jorda er flat? :) Virkelig?

Anonymkode: 8b203...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i en familie som tror på disse tingene. Så dette er ting jeg har hørt fra jeg var liten. Så for meg er det ikke helt fjærnt å høre 🤣 

Jeg tror for relasjonens skyld så tror jeg det er viktig att du husker på att dette er en utrolig sterk å dyptliggende tro. Det er ikke noe di er i stand til å "skru av". Å når dette familiemedlemmet sier disse tingene til deg så er det faktisk for att den bryr seg så mye om deg, er så glad i deg att hen ikke greier å la være. Det er også en del av deres tro å fortelle om disse tingene. Jeg skjønner VELLDIG godt den frustrasjonen du sitter med, jeg skjønner du blir skuffet å forferdet over å høre det hen sier. Å når det blir så fjærnt for deg å hen bruker den måten å prate å diskutere på, så føles det ugreit. Å det har du all rett til å føle. For det er ikke greit måten mange av disse prøver å dytte på andre sin tro å sitt syn. Men prøv å husk att det faktisk (utrolig nok) kommer fr en plass med kjærlighet. Å skulle diskusjonen komme opp igjen så ville jeg bare sakt "dette er ikke en samtale jeg vil ta del i. Jeg respekterer ditt syn på dette, men jeg har ikke samme syn å samme tro. Om du har tenkt å fortsette denne diskusjonen så drar jeg, for jeg føler meg ikke komfortabel i denne situasjonen" da forklarer du kort og greit hva du syns, att du respekterer, men att det er en klar konsekvens om hen fortsetter. 

Ønsker deg lykke til videre med relasjonen, så håper jeg hen respekterer deg å ditt syn 🥰

Anonymkode: dd693...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er hjernevask, enkelt og greit.

Svært svake individer som ikke klarer å ha egne meninger som må ty til en religion for å bli hørt og som bruker det til å rettferdiggjøre kriminelle hendelser og utfrysning av kjente og kjære.

De tror på ting som psykopater for tusenvis av år siden skrev ned i bøker og mange brukte det til å få makt over andre desperate hjelpesløse mennesker.

Religion er verdens største kult. Ferdig snakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...