Gå til innhold

Venninne kaller min nyfødte for bolla….

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe jeg tar meg veldig nær av, bebien er verken stor eller noe bolle-aktig ved seg, også har hun begynt å kalle meg for «bollemor» i samme slengen…. Hadde dere sagt ifra om at det ikke er greit og hvordan? Venninnen min er veldig kroppsfiksert i tillegg og har slitt med spiseforstyrrelse, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem her uten at det blir feil, men det plager meg at hun sier slike ting og når jeg var gravid spurte hun mest om ting som jeg hadde fått strekkmerker, hvor mye jeg hadde gått opp i vekt osv 

Anonymkode: 33cc9...849

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått kose/kjælenavn ? 😉

• Liker 5
Skrevet

Kalle venninna di for bollemus da. 

Anonymkode: 99606...f59

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet

Bestefar 1907-1995 fikk kallenavnet huldertussen 😉

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe jeg tar meg veldig nær av, bebien er verken stor eller noe bolle-aktig ved seg, også har hun begynt å kalle meg for «bollemor» i samme slengen…. Hadde dere sagt ifra om at det ikke er greit og hvordan? Venninnen min er veldig kroppsfiksert i tillegg og har slitt med spiseforstyrrelse, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem her uten at det blir feil, men det plager meg at hun sier slike ting og når jeg var gravid spurte hun mest om ting som jeg hadde fått strekkmerker, hvor mye jeg hadde gått opp i vekt osv 

Spør henne rett ut da? "Hvorfor er du så opptatt av min og babys kroppsfasong? Plager det deg at baby er frisk og rund akkurat slik som babyer  skal være?"

Hun mener det neppe vondt, og viss hun i utgangspunktet er veldig kroppsfiksert så innser hun kanskje ikke hvor irriterende det er for deg.  Jeg syntes du bare burde snakke med henne. hennes eget forhold til mat og kropp er ike noe hun trenger å prosjisere over på andre.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Å kjære

Hva med å si:

Babyen heter ‘navn’, kan du ikke heller bare kalle babyen «navn», det er så mye koseligere enn bolla

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Syns bolle var søtt 😅 Men tror det lønner seg å være ærlig selv om det kan være ubehagelig med konflikt. 

Anonymkode: bb5e8...fb5

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva i alle dager spiller det for rolle da? Jeg, hele familien og alle vi kjenner har hatt pussige kallenavn på ungene når de var babyer. Nå husker jeg ikke disse navnene en gang.

Anonymkode: 218e6...3a9

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kalte mitt eget barn for Bolle og Bollemor.

Anonymkode: e1c46...c21

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er jo bare søtt 😅 kalte min venninnes baby for noe lignende, fordi han hadde så gode, runde og fine bollekinn. Hadde prøvd å ikke ta meg nær av det, hun mener det ikke vondt. Er jo bare et kjælenavn. 
Men hvis det plager deg såpass mye, så må du jo bare si i fra, og da hadde jeg sagt det rett ut. 
« jeg liker ikke å bli kalt bollemor, og babyen min heter *navn*. Skjønner du ikke mener noe vondt med det, men foretrekker at du bruker navnene våre». 

Enkelt og greit. 

Anonymkode: 60246...89e

• Liker 14
Skrevet

Bedre med bolla enn bebien

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Bolla og Bollemor er jo søtt, særlig om du kaller henne for tante Bolle. Hør med henne om dette er greit, hun tar sikkert hintet.

Anonymkode: b2899...ff4

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Min første tanke når babyen ikke er spesielt rundt, ville være at det skulle henspeile på "bolle i ovnen", selv om bolla har kommet ut. Ei i den ene barselgruppa mi kalte, babyen lille bolla, uten at jeg tror hun tenkte på fasongen. Og jeg hadde ikke reagert på det i seg selv. Men når en reagerer, er det lov å si i fra. Som en over sier, be henne i en hyggelig tone om å heller bruke navnet. 

Og jeg har også en venn med spiseforstyrrelser som spurte veldig mye om vekt, magestørrelse, pupper og vektnedgang ifbm. med mine svangerskap. Jeg hadde ikke noen komplekser, og var tilfreds med voksende mage og en god del strekkmerker, men jeg tok til slutt opp at hun snakket mye om noe mange ikke vil synes hun har noe med. Hun sa hun spurte meg fordi hun var helt opphengt i det, og visste at jeg ikke ble sur. Og jeg sa ok, men nå er det nok for meg også, hun fikk faktisk ikke drive å følge med på strekkmerkene mine for å se hvordan de utviklet seg, og da stoppet hun. 

Anonymkode: 59806...421

• Liker 10
Skrevet

«Jeg liker ikke at du sier det, bolla er ikke spesielt koselig, si Håkon og Elise er du snill»

«-! Hårsår? Jeg tuller!! Det er koselig!»

»Bolledama!-Fra nå av heter du det»

Anonymkode: 1099a...f3a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser ikke helt problemet. Kjenner mange foreldre som kaller sitt eget barn bolla. Det er jo bare et kjælenavn og det kommer ikke til å bli værende. Ja, så er barnet ditt litt rund og god. Det betyr ikke at venninna di, eller foreldre som gjør det samme, er kroppsfikserte. 

Anonymkode: 7f9d3...6f3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Å herregud. Det er et kompliment. Babyer skal være litt bolle. Et tegn på god melk og sunn vekst.

Hva med å utvide horisonten? Enkelte nybakte mødre har en tendens til å bli midlertidige narsisisster. Meg, meg, meg!

Anonymkode: d90ae...c7e

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her, ser det er flere som syns det er koselig kallenavn å skulle bli kalt bollemor og bebi for bolla, men jeg syns det er mere frekt enn koselig - og samtidig vanskelig å ta det opp når jeg blir redd for å tråkke henne på tærne med å ta det opp når jeg føler det går på å være rund/stor når det kommer fra henne pga jo hun er veldig kroppsfiksert på både egen og andres kropp (som sagt irriterer meg) men takk for svar selvom de fleste her var uenige med meg :)

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å herregud. Det er et kompliment. Babyer skal være litt bolle. Et tegn på god melk og sunn vekst.

Hva med å utvide horisonten? Enkelte nybakte mødre har en tendens til å bli midlertidige narsisisster. Meg, meg, meg!

Anonymkode: d90ae...c7e

Hvordan er det et kompliment når man som gravid ofte føler på å ha gått opp i vekt og helst ikke vil ha kommentarer som omhandler kropp?🤔 nybakte mødre er narsissister ja - eller så tror bare folk at de kan si hva som helst

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...