AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Skrevet 26. november 2023 Legger dere til noe når dere måler temp med øretermometer eller stoler dere på at tallene er sånn ca riktige? Anonymkode: 8aa49...5d7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #2 Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legger dere til noe når dere måler temp med øretermometer eller stoler dere på at tallene er sånn ca riktige? Anonymkode: 8aa49...5d7 Stoler ikke et fnugg på øretermometer etter å ha brukt det på jobb… Så gikk over til god, gammel dags måling. Man skal vel legge til 0,5 , men du burde ikke stole blindt på det.. Anonymkode: 50bfa...4f3 1
Sofakona Skrevet 27. november 2023 #3 Skrevet 27. november 2023 Jo...vi har brukt det ofte på begge barna . Vi har flere ganger tempet i rumpa samtidig med den i øret og de viser litt feil. Si 37,8 i øret og 37,9 i rumpa. Vi er veldig fornøyd. Brukt i 3 år 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Vi bruker kun øretermometer. Vi har sjekket flere ganger at det er samme som rumpetermometer vi har ved å ta temp med dem samtidig. Skulle det derimot være SUPERVIKTIG at vi må vite helt nøyaktig så får vi heller dra frem rumpetermometeret da. Men det er fullstendig unødvendig i «hverdagen». Blir som sofakona sin erfaring med temperaturforskjell. Anonymkode: 3abc3...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 Om du har et bra øretermometer viser det ganske nøyaktig. Vi har det samme som brukes på legevakt, er en modell fra Braun. Anonymkode: 2a7a4...4c4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 Jeg bruker det som indikator på om feber/ikke og om den stiger, men om jeg trenger nøyaktig måling blir det i rompa. De viser opp til en halv grad forskjell i min erfaring. (Og jeg har også samme modell som på legekontoret 😕) Anonymkode: 7e90a...f52 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Skrevet 27. november 2023 Vi har sjekket vårt termometer opp mot et "ordentlig" termometer, og vet at det viser ca 0.7 grader feil. Og: vi tar alltid mange målinger. Man skal treffe i rett vinkel, og det er ikke lett. Så vi måler minst 4 ganger, i hvert øre, og går etter den høyeste verdien vi får. Anonymkode: 45aee...df6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #9 Skrevet 27. november 2023 Alltid rectal temp. Anonymkode: 4ed41...273 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Vi har pannetermometer, og synes det fungerer bedre enn øretermometer (en annen modell enn den over, som ofte ga ulik temperatur i de to ørene). Pannetermometer gir ikke noe ubehag, og er raskt. Det er nøyaktig på å oppdage eller utelukke feber når barna er litt varme eller grinete. Når feberen stiger raskt kan det henge litt etter, men ved stabil feber er det ganske nøyaktig. Rumpetermometer er selvfølgelig mye mer nøyaktig, men er veldig ubehagelig. Vi bruker det bare for å bekrefte veldig høy temperatur, og vanligvis følger vi opp med paracet stikkpille. Anonymkode: f7c31...e9d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har pannetermometer, og synes det fungerer bedre enn øretermometer (en annen modell enn den over, som ofte ga ulik temperatur i de to ørene). Pannetermometer gir ikke noe ubehag, og er raskt. Det er nøyaktig på å oppdage eller utelukke feber når barna er litt varme eller grinete. Når feberen stiger raskt kan det henge litt etter, men ved stabil feber er det ganske nøyaktig. Rumpetermometer er selvfølgelig mye mer nøyaktig, men er veldig ubehagelig. Vi bruker det bare for å bekrefte veldig høy temperatur, og vanligvis følger vi opp med paracet stikkpille. Anonymkode: f7c31...e9d Vi hadde en billigere modell før vi gikk over til den fra Braun og den målte helt forskjellige temperaturer og var ikke til å stole på. Pannetermometer fungerer overhodet ikke på mine unger. Har måttet hente i barnehagen på grunn av «feber» målt med pannetermometer mange ganger. Det har vist så mye som 2 grader feil (kontrollmåler i baken hjemme). Anonymkode: 2a7a4...4c4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 23.34): Legger dere til noe når dere måler temp med øretermometer eller stoler dere på at tallene er sånn ca riktige? Anonymkode: 8aa49...5d7 Nei, på baby bør du måle rektalt for å få helt korrekt resultat. Anonymkode: fa54a...8f1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Jeg har ikke barn, men har dårlig erfaring med øretermometer på meg selv. Testa det senest for noen dager siden. Øretermometeret viste 36,5, og rumpetermometer viste 38,6. Jeg hadde altså feber, men ut ifra øretermometeret skulle man trodd at jeg hadde litt under vanlig kroppstemperatur... Anonymkode: a715d...5eb
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Vi har god erfaring med pannetermometer. Måler også rektalt hvis vi ser at feberen stiger eller er veldig høy, men pannetermometeret har gitt en god indikasjon og ikke vist store avvik. Ville ikke hatt det som eneste termometer så klart, men er helt genialt å ha en enkel måte å måle på. Anonymkode: d0428...205
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Da jeg jobbet med voksne brukte vi øretermometer, og da en dyr utgave. En gang målte jeg en temperatur i øret til 37,0 (to ganger etter hverandre), mens rektalt var den 39,5. Så jeg bruker ikke øretermometer hjemme nei. Kun rektalt. Anonymkode: 26505...c25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå