Gå til innhold

Medisinsk hudpleie vs feks Exuviance

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes dette er veldig vanskelig å forstå, medisinsk hudpleie (som Noon og Z6) er jo så å si alltid dyrest, mens andre merker som Elixir, Dermologica og Exuviance (vil dette være dermalogisk hudpleie?) ofte er billigere.

Lurer på om noen har gode formeninger på dette:

- Er medisinsk alltid bedre?

- Og er evt dermalogisk hudpleierutine som Exuviance sin verdt å bruke penger på om man ikke har råd til de medisinske, eller er det like greit å bruke fuktighetskrem fra butikk som Nivea/dr grene osv?

Har selv relativt ung hud, litt tørr, tidvise utbrudd og svarte hudormer på nesa osv, men ikke noe ekstremt men skulle gjerne bare hatt en rutine som hindrer ubalanse, tørrhet og ujevnheter osv. Føler alle hudpleiere uansett hva alltid vil reklamere for det dyreste de har? Og også at med mindre du har skikkelig problematisk hud så er det «samme hva»…

Om noen eventuelt har tips til serier å sjekke ut som ikke koster langt  over 5000 i året så gjerne gi tips!

Var hos hudlege og ga budsjettet mitt på 2000 i halvåret omtrent, og fikk forslag til serie som ville ha kostet meg 11000 i året :(

Anonymkode: 48915...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av årsakene til at medisinsk hudpleie er så mye dyrere, er at produsentene har investert mye forskning i og brukt mye tid på utviklingen og sammensetningen av produktene. Medisinske hudpleieserier kan også inneholde høyere konsentrasjoner eller kombinasjoner av aktive ingredienser som bør brukes i samråd med hudlege eller hudterapeut for å unngå å overbehandle huden. Og i tillegg betaler du nok for innpakning, markedsføring og "statusfaktor". Mye av medisinsk hudpleie er også innrettet mot spesifikke hudtilstander som svært solskadet hud, hud med mye arrdannelse etter akne osv.

Medisinsk hudpleie kan nok være best i noen tilfeller, men min personlige mening er at det ikke alltid er nødvendig - man kan ofte oppnå like gode resultater med rimeligere produkter, hvis man har kjennskap til ingredienser og virkestoffer og hvordan man skal kombinere dem og bruke dem for best mulig resultat.

Nå har både Nivea og Dr Greve helt greie fuktighetskremer, men dersom du har behov for produkter som gir pleie utover kun fuktighet, så vil dermatologisk hudpleie som inneholder dokumenterte ingredienser i tilstrekkelige konsentrasjoner til å ha effekt, være et bedre valg. 

Hudpleiere er avhengige av salg for å ha inntekt, så de ønsker naturlig nok å selge flest mulig dyre produkter.

Nå er det jo slik at man gjerne trenger en kombinasjon av flere produkter og virkestoffer for å behandle kombinerte hudtilstander, så med ditt budsjett ville jeg ha sjekket ut serier som f.eks. SkinCity Skincare, CeraVe, The Ordinary og The Inkey List. Man kan forøvrig fint kombinere produkter fra ulike serier.

Ut fra din beskrivelse av huden din trenger du en rens som ikke tørker ut huden, BHA (salicylsyre) mot sorte prikker og kviser (BHA løser opp talg i porene, forebygger dannelsen av nye hudormer/kviser og er antiinflammatorisk), niacinamide (antioksidant, vitamin B3) for å balansere huden, og en god fuktighetskrem som ikke tetter porene. Noen foretrekker å bruke solkrem hele året, men etter min mening er ikke dette alltid nødvendig på denne årstiden, spesielt ikke hvis du bor nord for Trøndelag. 

Jeg vet ikke om du har noen formening om hva som forårsaker utbruddene dine, som jeg antar er kviseutbrudd?

Om du ønsker, kommer jeg gjerne med forslag til produkter og rutine😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på sykepleier studiet så sa foreleseren ( hudlege) at det var bortkastet å bruke penger på Dior, Chanel, Clinique og alle disse merke produktene. Han sa det eneste som funker på hud er medisiner på resept ( kremer, hel) osv eller laser. 

har vært hos denne legen i Oslo og hun hadde penere hud enn en baby rumpe 🤣🤣🤣🤣👏🏻👏🏻 så følg denne artikkelen om hennes hudpleie vaner 🥹🥹🥹

https://kabinettet.no/spalter/pabadet/miray-al-mustafa-hudlege/

Anonymkode: aa61d...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg gikk på sykepleier studiet så sa foreleseren ( hudlege) at det var bortkastet å bruke penger på Dior, Chanel, Clinique og alle disse merke produktene. Han sa det eneste som funker på hud er medisiner på resept ( kremer, hel) osv eller laser. 

har vært hos denne legen i Oslo og hun hadde penere hud enn en baby rumpe 🤣🤣🤣🤣👏🏻👏🏻 så følg denne artikkelen om hennes hudpleie vaner 🥹🥹🥹

https://kabinettet.no/spalter/pabadet/miray-al-mustafa-hudlege/

Anonymkode: aa61d...ed8

Hun bruker en kombinasjon av medisinsk hudpleie (ZO), dermatologisk hudpleie (PC) og apotekprodukter (La Roche-posay). Virkestoffene hun nevner (C-vitamin, niacinamide, retinol og AHA/BHA) finnes i effektive former og konsentrasjoner i mange gode produkter som er rimeligere enn f.eks. ZO. Det hudlegen har rett i, er at det ikke er merket, men ingrediensene, som har betydning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Excuviance i mange mange år og var godt fornøyd, følte jeg hadde problemfritt forhold til huden min og veldig gode produkter, men etter at jeg byttet til Zo Medical produkter innså jeg hvor mye bedre de var og også drøyere så min vurdering var at over tid ble det ikke så mye dyrere, spesielt siden jeg trengte færre produkter satt sammen på en bedre måte for min hud. 
Nå har jeg ett renseprodukt, en dagkrem, en øyekrem og en solkrem, samt en nattkrem kontra tidligere hvor jeg kombinerte to typer rens, gjerne dagkrem og foundation pluss solkrem.. 

Anonymkode: 6dbcc...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retinol/Tretinoin (resept), fuktighetskrem og solkrem. Og sminkefjerner. Bruker av og til vaselin som øyekrem.

Anonymkode: 1e0ec...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for veldig gode svar til alle! 

Roci skrev (På 27.11.2023 den 9.01):

Noen av årsakene til at medisinsk hudpleie er så mye dyrere, er at produsentene har investert mye forskning i og brukt mye tid på utviklingen og sammensetningen av produktene. Medisinske hudpleieserier kan også inneholde høyere konsentrasjoner eller kombinasjoner av aktive ingredienser som bør brukes i samråd med hudlege eller hudterapeut for å unngå å overbehandle huden. Og i tillegg betaler du nok for innpakning, markedsføring og "statusfaktor". Mye av medisinsk hudpleie er også innrettet mot spesifikke hudtilstander som svært solskadet hud, hud med mye arrdannelse etter akne osv.

Medisinsk hudpleie kan nok være best i noen tilfeller, men min personlige mening er at det ikke alltid er nødvendig - man kan ofte oppnå like gode resultater med rimeligere produkter, hvis man har kjennskap til ingredienser og virkestoffer og hvordan man skal kombinere dem og bruke dem for best mulig resultat.

Nå har både Nivea og Dr Greve helt greie fuktighetskremer, men dersom du har behov for produkter som gir pleie utover kun fuktighet, så vil dermatologisk hudpleie som inneholder dokumenterte ingredienser i tilstrekkelige konsentrasjoner til å ha effekt, være et bedre valg. 

Hudpleiere er avhengige av salg for å ha inntekt, så de ønsker naturlig nok å selge flest mulig dyre produkter.

Nå er det jo slik at man gjerne trenger en kombinasjon av flere produkter og virkestoffer for å behandle kombinerte hudtilstander, så med ditt budsjett ville jeg ha sjekket ut serier som f.eks. SkinCity Skincare, CeraVe, The Ordinary og The Inkey List. Man kan forøvrig fint kombinere produkter fra ulike serier.

Ut fra din beskrivelse av huden din trenger du en rens som ikke tørker ut huden, BHA (salicylsyre) mot sorte prikker og kviser (BHA løser opp talg i porene, forebygger dannelsen av nye hudormer/kviser og er antiinflammatorisk), niacinamide (antioksidant, vitamin B3) for å balansere huden, og en god fuktighetskrem som ikke tetter porene. Noen foretrekker å bruke solkrem hele året, men etter min mening er ikke dette alltid nødvendig på denne årstiden, spesielt ikke hvis du bor nord for Trøndelag. 

Jeg vet ikke om du har noen formening om hva som forårsaker utbruddene dine, som jeg antar er kviseutbrudd?

Om du ønsker, kommer jeg gjerne med forslag til produkter og rutine😊

Om du har muligheten tar jeg gjerne imot tips, har du mye kunnskap eller erfaring?

Info som kanskje er interessant:

- Trener mye og får derfor mye svette på huden. Får som oftest kviser (snakker få, kan telles på 1 eller 2 hender) like før mensen, og ved mye stress - så vet ikke om det er noe å gjøre med når det er sånne årsaker. Sliter for det meste med rundt munn/under munnvikene og litt randome steder på pannen og hårlinja.

- Utenom det har jeg for det meste svarte porer på nesen (som jeg føler de færreste ikke har) og litt små på pannen. Får tidvis hudormer som er veldig «modne».

- Er ung (22) men har litt linjer på pannen som begynner å synes. Typisk ung hud tror jeg, har ikke grov hud men drar jeg fingeren over huden kjenner jeg litt ujevnheter bare.

- Får som oftest kun stygge/dype kviser i hårlinjen til tider (tror dette har med svette fra trening å gjøre).

- Bruker sjeldent sminke, men huden min reagerer veldig på det om jeg bruker det i en periode. Usikker på om det er pga fjerningen eller sminken.

- Har mørk hud under øynene (ofte også når jeg er godt uthvilt i feirer) men vet ikke om det er noe å gjøre med.

- Har litt områder rundt nesa og munn med svak rød hud og små hvite flak av tørr hud. Rundt nesen/haken nevnte hudlegen kanskje kunne være perioral dermatitt eller psoriasis, men skal til legen om det ikke går bort da. Alltid hatt tidvis flassing rundt nesen.

- Kjenner ofte oljen på huden om jeg gnir fingeren over, men føler meg tørr på samme tid. Etter bruk av Exuviance sin rens/at jeg vasker huden i dusjen føler jeg meg svært stiv og tørr i ansiktet.

Brukte Exuviance et halvt år og synes det roet ned huden relativt og gjorde den litt jevnere. Hadde da rens, toner, serum, natt og dagkrem samt øyekrem. Likte at produktene var rolige og ikke irriterende/stikkende - men produkter som man merker funker kanskje bare slik/er meningen at man skal merke? Var kanskje litt drøyt med produkter men helt ærlig synes jeg det bare var avslappende/koselig rutine jeg… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du har muligheten tar jeg gjerne imot tips, har du mye kunnskap eller erfaring?

- Trener mye og får derfor mye svette på huden. Får som oftest kviser (snakker få, kan telles på 1 eller 2 hender) like før mensen, og ved mye stress - så vet ikke om det er noe å gjøre med når det er sånne årsaker. Sliter for det meste med rundt munn/under munnvikene og litt randome steder på pannen og hårlinja.

- Utenom det har jeg for det meste svarte porer på nesen (som jeg føler de færreste ikke har) og litt små på pannen. Får tidvis hudormer som er veldig «modne».

- Er ung (22) men har litt linjer på pannen som begynner å synes. Typisk ung hud tror jeg, har ikke grov hud men drar jeg fingeren over huden kjenner jeg litt ujevnheter bare.

- Får som oftest kun stygge/dype kviser i hårlinjen til tider (tror dette har med svette fra trening å gjøre).

- Bruker sjeldent sminke, men huden min reagerer veldig på det om jeg bruker det i en periode. Usikker på om det er pga fjerningen eller sminken.

- Har mørk hud under øynene (ofte også når jeg er godt uthvilt i feirer) men vet ikke om det er noe å gjøre med.

- Har litt områder rundt nesa og munn med svak rød hud og små hvite flak av tørr hud. Rundt nesen/haken nevnte hudlegen kanskje kunne være perioral dermatitt eller psoriasis, men skal til legen om det ikke går bort da. Alltid hatt tidvis flassing rundt nesen.

- Kjenner ofte oljen på huden om jeg gnir fingeren over, men føler meg tørr på samme tid. Etter bruk av Exuviance sin rens/at jeg vasker huden i dusjen føler jeg meg svært stiv og tørr i ansiktet.

Brukte Exuviance et halvt år og synes det roet ned huden relativt og gjorde den litt jevnere. Hadde da rens, toner, serum, natt og dagkrem samt øyekrem. Likte at produktene var rolige og ikke irriterende/stikkende - men produkter som man merker funker kanskje bare slik/er meningen at man skal merke? Var kanskje litt drøyt med produkter men helt ærlig synes jeg det bare var avslappende/koselig rutine jeg… 

Jeg er en skikkelig hudpleienerd og synes det er veldig interessant å sette meg inn ulike produkter og ingrediensers effekt på hudtyper og hudtilstand. Jeg har fått flere tilbakemeldinger fra brukere  her på forumet som sier de har fått bedre hud etter å ha fulgt mine tips og råd, og det er jo veldig hyggelig😊 Jeg er også opptatt av at god hudpleie ikke trenger å være dyrt, og at man kan oppnå gode resultater selv på et lavt budsjett. 

Jeg skal levere hjemmeeksamen om to dager, så jeg er litt opptatt nå, men kommet gjerne med noen forslag så snart jeg får tid 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (12 timer siden):

Jeg er en skikkelig hudpleienerd og synes det er veldig interessant å sette meg inn ulike produkter og ingrediensers effekt på hudtyper og hudtilstand. Jeg har fått flere tilbakemeldinger fra brukere  her på forumet som sier de har fått bedre hud etter å ha fulgt mine tips og råd, og det er jo veldig hyggelig😊 Jeg er også opptatt av at god hudpleie ikke trenger å være dyrt, og at man kan oppnå gode resultater selv på et lavt budsjett. 

Jeg skal levere hjemmeeksamen om to dager, så jeg er litt opptatt nå, men kommet gjerne med noen forslag så snart jeg får tid 🙂

Kunne du hjulpet meg også når du får tid? Føler både livet og huden har forandret seg så mye de siste årene, finner rett og slett ikke ut av hva jeg trenger. Har tidligere vært veldig interessert i hudpleie, men har falt litt ut i det siste. I tillegg syns jeg man fort blir fristet til dumme og dyre kjøp hvis man leser for mange tips :/ 

jeg er 34år, huden blir lett litt rød på denne årstiden (spesielt rundt øynene og i marionettelinjene), den er litt tørr /dehydrert. jeg har lite kviser etter en tretinoin kur da jeg var 26. Har lyst til å jobbe med aldringstegn, fukt og glød! Vil rett og slett bare se fresh og våken ut!

Morgenrutine - renser med vann,  tar på C vit og fuktighetskrem (solkrem størstedelen av året) 

Kveldsrutine - Rens (Dobbelrens dersom jeg har sminke på), fuktserum, retinol, fuktighetskrem

Sliter med å finne en fuktighetskrem jeg liker og har en del overflødige produkter liggende. Har lyst på en kort og grei rutine som gjør det jeg vil! Prisklasse tenker jeg bør være midt på treet, evt en blanding av dyrt og billig. 

Har fått to barn på kort tid så har minimalt med tid på badet for øyeblikket. 

Produkter jeg har liggende er: 

TTDO Balm Clinique

Salisyl rens Cerave

Mandelic Acid By Wishtrend

BHA Toner PC

C-Vit Medik8 (snart tom)

Retinol Medik8 (snart tom)

Fuktserum Klairs 

Fuktighetskrem Embroylisse 

Moisture Surge fuktighetskrem Clinique

Cicaplast fuktighetskrem Laroche posey

Fuktighetskrem Cerave

Blue Cocoon May Lindstrom

Bio retinol maske fra  Evolve

Moisture surge overnight mask Clinique

The problem Solver May Lindstrom

The Bright Future Plantheque

Cell Matrix mask Dr. Levy 

Gi meg en lyd hvis det er noe info som mangler :) Blir veldig takknemlig hvis du kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challi skrev (7 minutter siden):

Kunne du hjulpet meg også når du får tid? Føler både livet og huden har forandret seg så mye de siste årene, finner rett og slett ikke ut av hva jeg trenger. Har tidligere vært veldig interessert i hudpleie, men har falt litt ut i det siste. I tillegg syns jeg man fort blir fristet til dumme og dyre kjøp hvis man leser for mange tips 😕

jeg er 34år, huden blir lett litt rød på denne årstiden (spesielt rundt øynene og i marionettelinjene), den er litt tørr /dehydrert. jeg har lite kviser etter en tretinoin kur da jeg var 26. Har lyst til å jobbe med aldringstegn, fukt og glød! Vil rett og slett bare se fresh og våken ut!

Morgenrutine - renser med vann,  tar på C vit og fuktighetskrem (solkrem størstedelen av året) 

Kveldsrutine - Rens (Dobbelrens dersom jeg har sminke på), fuktserum, retinol, fuktighetskrem

Sliter med å finne en fuktighetskrem jeg liker og har en del overflødige produkter liggende. Har lyst på en kort og grei rutine som gjør det jeg vil! Prisklasse tenker jeg bør være midt på treet, evt en blanding av dyrt og billig. 

TTDO Balm Clinique

Salisyl rens Cerave

BHA Toner PC

C-Vit Medik8 (snart tom)

Fuktserum Klairs 

Fuktighetskrem Cerave

Gi meg en lyd hvis det er noe info som mangler :) Blir veldig takknemlig hvis du kan hjelpe.

Hjelper deg gjerne så snart jeg får tid 😊 Kan det stemme at huden din er kombinert/fet med tendenser til urenheter, men mangler fukt?  Hvilken retinolstyrke bruker du, og hvor lenge har du brukt den?

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (42 minutter siden):

Hjelper deg gjerne så snart jeg får tid 😊 Kan det stemme at huden din er kombinert/fet med tendenser til urenheter, men mangler fukt?  Hvilken retinolstyrke bruker du, og hvor lenge har du brukt den?

Tusen takk. Den er nok kombinert, men dehydrert. Ble også litt tørr/sensitiv etter tretinoinkuren. Har brukt retinol av og på de siste 5 årene. Nå bruker jeg en av de mildeste fra Medik8, mener det er den som heter Crystal Retinal 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 15.19):

Ut fra beskrivelsen din høres det ut som om du har kombinert eller kanskje fet hud, med tendens til urenheter, som også er fuktfattig/dehydrert og kanskje litt sensitiv. Jeg tenker det er greit å unngå parfyme, eteriske oljer og alkohol (alkohol denat/SD alkohol) i hudpleieproduktene dine, og fokusere på fukt og beroligende og balanserende ingredienser.

Du skriver ikke så mye om hvilke produkter fra Exuviance du bruker, men å betale nesten 400,- kr. for et renseprodukt, er faktisk helt unøvendig, spesielt når man har et begrenset budsjett. En god og svært rimelig rens som jeg tror kan passe for deg, og som ikke er uttørkende for huden, er CeraVe Foaming Cleanser. Du får den i to størrelser, den største burde holde i flere måneder. Denne kan du bruke også etter trening når du har svettet mye, og se om det hjelper.

Du kan også prøve et serum eller toner med niacinamide (vitamin B3). Dette er et antioksidant som har mange gode egenskaper for huden, bl.a. 

• dempe rødhet
  • regulere talgproduksjonen (kan dempe blank hud, motvirke tette porer og kviser)
  • virke betennelsesdempende (kan være fin tilleggsbehandling for betent akne og rosacea)
  • stimulere kollagenproduksjonen
  • beskytte som antioksidant mot frie radikaler
  • forbedre hudtekstur

Niacinamide er effektiv på disse områdene fra en konsentrasjon på 5% og oppover, og som med alle aktive ingredienser, er det best å starte med en lav konsentrasjon og heller øke etterhvert. Akkurat niacinamide trenger ikke så lang tilvenningstid, du kan antakelig begynne å bruke det annen hver dag og øke til hver dag etter noen uker.Men ta en "patch test" før du begynner å bruke det, noen kan reagere på niacinamide. En patch test tar du ved å påføre en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vente i minst 24 timer, gjerne 48 timer. Om du ikke opplever rødhet eller annen irritasjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Niacinamide bruker du om morgenen etter rens og før fukt.

Noen produktforslag er: 

Beauty Act 5% Niacinamide Glass Serum. Inneholder ingen irriterende eller poretilstoppende ingredienser, og gir også fukt. 

Kiehl`s Ultra Pure High-Potency Serum. Ingen irriterende eller poretilstoppende ingredienser her heller.

Et par kvelder i uka kan du bruke et serum med BHA (salicylsyre). Den løser opp talg i porene og bidrar til å balansere talgproduksjonen og forebygge hudormer og kviser. Den virker også eksfolierende, dvs. at den hjelper huden å kvitte seg med døde hudceller, slik at du får en jevnere hud. Ettersom du muligens har litt sensitiv hud, kan du starte med et produkt som inneholder 1% BHA, og heller øke til 2% etterhvert som huden blir vant til ingrediensen. Her foreslår jeg Paula`s Choice CALM 1% BHA Sensitive Skin Exfoliant (som faktisk er det eneste BHA-produktet jeg kjenner til med kun  1% BHA). Den kommer i to størrelser, men til og med den minste på 30 ml burde holde 6-8 uker. Av en eller annen grunn finnes det et mye større utvalg av produkter med 2% BHA. Husk patch test her også.

Når det gjelder fuktighetskrem, har jeg forslag i flere prisklasser, så kan du jo tenke litt på det.

Bioderma Sensibio Light Cream gir godt med fukt uten å være fet, roer ned rødhet og styrker hudbarrieren. 

Skincity Skincare Light Moisturizer gode fuktgivende og balanserende ingredienser

First Aid Beauty Ultra Repair Oil Control Moisturizer - inneholder niacinamide, så da kan du droppe serumet. 

Skinome Light Emulsion - svært "ren" krem som også inneholder niacinamide.

Ingen av kremene har SPF, som betyr at du kan bruke dem over natten også, men trenger solkrem i tillegg på dagtid. På denne tiden av året er det etter min mening strengt tatt ikke nødvendig med solkrem her i Norge, men noen foretrekker å bruke det likevel. En god og rimelig solkrem jeg tror kan fungere for deg, er Isntree Hyaluronic Acid Watery Sun Gel.

Det er vanskelig å si hva som kan være årsaken til mørk hud under øynene, men du kan forsøke en øyekrem med C-vitamin som kan virke lysnende på huden. En rimelig krem med gode ingredienser er Garnier SkinAcive Vitamin C Glow Boosting Eye Cream. En annen øyekrem som er forholdsvis rimelig, og får svært gode omtaler, er Beauty of Joseon Revive Eye Serum. Basert på ingredienslisten, er også  Neutriherbs Vitamin C Eye Cream et svært godt produkt. Øyekremene inneholder aktive ingredienser, så patch test her også.

Om du skulle oppleve at huden fortsatt føles fuktfattig, kan du legge til et fuktserum i både morgen- og kveldsrutinen. Da bruker du det etter at de aktive serumene (niacinamide og BHA) har trukket ordentlig inn, og før krem. Om du bruker en av kremene med niacinamide, bruker du likevel serumet først. Et helt supert fuktserum er The Ordinary Amino Acids + B5. Et triks er å fukte huden lett med vann eller fuktspray før du påfører fuktserumet. Jeg liker godt Avene Thermal Spring Water, det får du på alle apotek i ulike størrelser.

Håper dette kan være til hjelp, send meg gjerne DM eller spør i tråden om du lurer på noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

challi skrev (På 29.11.2023 den 11.03):

Kunne du hjulpet meg også når du får tid? Føler både livet og huden har forandret seg så mye de siste årene, finner rett og slett ikke ut av hva jeg trenger. Har tidligere vært veldig interessert i hudpleie, men har falt litt ut i det siste. I tillegg syns jeg man fort blir fristet til dumme og dyre kjøp hvis man leser for mange tips :/ 

TTDO Balm Clinique

Salisyl rens Cerave

BHA Toner PC

C-Vit Medik8 (snart tom)

Fuktserum Klairs 

Fuktighetskrem Cerave

challi skrev (På 29.11.2023 den 11.56):

Tusen takk. Den er nok kombinert, men dehydrert. Ble også litt tørr/sensitiv etter tretinoinkuren. Har brukt retinol av og på de siste 5 årene. Nå bruker jeg en av de mildeste fra Medik8, mener det er den som heter Crystal Retinal 3.

Takk for info :) Noe av det jeg legger merke til, er at en del av produktene du har listet opp, er beregnet på fet og uren hud for å balansere talgproduksjon, bl.a. Når man har kombinert hud, trenger man ofte ikke dette i like stor grad, og det kan føre til dehydrering av huden, noe som igjen kan føre til økt talgproduksjon fordi huden prøver å kompensere for fukttapet. Vi trenger m.a.o. noe "egenprodusert" talg i huden for å holde på fuktigheten. Det betyr ikke at produktene er dårlige, bare at de ikke er optimale for din hud akkurat nå. 

Jeg er i utgangspunktet tilhenger av at man så langt det går, prøver å få produkter til å fungere og bruke dem opp før man kjøper nye, men jeg vil foreslå at du kutter ut følgende:

CeraVe Salicylic Acid Cleanser - erstatt med CeraVe Foaming Cleanser. 

The problem Solver May Lindstrom - utmerket for fet hud, men inneholder ganske mye aktivt kull, som kan bli for uttørkende for andre hudtyper. 

Når det gjelder syreeksfoliering, holder det å bruke dette èn gang i uka, maks to. Dersom du opplever å forsatt ha litt kviser/hudormer, kan du bruke BHA-toneren fra PC. BHA løser opp talg i porene og forebygger nye kviser og hudormer. Du kan også bruke denne på de mer oljete områdene, og bruke mandelic acid på de tørre områdene. Du kan variere med The  Bright Future Mask innimellom, så får du brukt opp den også. Når du  brukt opp disse, vil jeg foreslå at du prøver Elementrè Exfoliating Night Gel, den har en kombinasjon av glykolsyre, melkesyre og BHA, og er utmerket for kombinert hud. Jeg har selv kombinert hud som blir dehydrert om vinteren, og liker denne veldig godt :) Litt dyr, men den er ganske drøy, og den er effektiv, så en gang i uka er tilstrekkelig.

Jeg tenker at alle fuktighetskremene dine er gode produkter, men skjønner hva du mener med at du sliter med å finne en krem du liker. Akkurat den kombinasjonen med dehydrert blandingshud er utfordrende. Hvis du føler at de du har fungerer sånn noenlunde, og vil bruke dem opp, så foreslår jeg at du kombinerer med fuktserum også på morgenen. La C-vitaminserumet trekke ordentlig inn mens du kler på deg selv og barna, så påfører du fuktserumet fra Klairs på lett fuktet hud (enten bare litt vann eller en fuktspray, f.eks. Avene Thermal Water Spray, som du får på apoteket). Så snart fuktserumet har trukket inn, påfører du fuktighetskrem. Hvis du ønsker å forsøke en ny krem, eller vil ha et forslag til senere, så kan jeg anbefale First Aid Beauty Ultra Repair Firming Collagen Cream. Det er til nå den absolutt beste kremen jeg har funnet til min kombinerte, fuktfattige hud blant både dyrere og rimeligere kremer. Den gir godt med fukt uten å være fet, inneholder niacinamide som balanserer talgproduksjonen og demper rødhet, samt pantenol, kollodial havre og allantoin som beroliger huden. Et fuktserum som fungerer godt sammen med denne, og som du kan vurdere når du har gått tom for Klairs, er The Ordinary Amino Acids + B5. Aminosyrer er ikke eksfolierende syrer, men byggesteiner for proteiner, og styrker huden og gir fukt.

Balmen fra Clinique er utmerket, den, men jeg kommer gjerne med forslag til rimelgere alternativer, om du ønsker det. Jeg tenker at dersom man ønsker å spare inn litt, så er rens noe man ikke trenger å kjøpe dyrt.

Cicaplast Baume er utmerket å bruke som nattkrem, både alene og sammen med retinol. Husk at retinol skal påføres helt tørr hud, så fuktserumet må trekke ordentlig inn først, eventuelt legges etter retinol, og så cicaplast til slutt. 

En til to kvelder i uka gir du huden pause fra alt av aktive ingredienser, og pøser på med fuktghet. Da kan du f. eks. starte med Blue Cocoon, og følge opp med en av fuktighetsmaskene dine på toppen av den :) 

Når huden vår er litt stresset og urolig, liker den at det ikke skjer for mye, så prøv å følge denne rutinen i en måneds tid og se hva som skjer. Håper dette kan være til hjelp, og spør gjerne hvis er noe som er uklart eller noe annet du lurer på, enten i tråden eller DM :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (På 1.12.2023 den 11.58):

Takk for info :) Noe av det jeg legger merke til, er at en del av produktene du har listet opp, er beregnet på fet og uren hud for å balansere talgproduksjon, bl.a. Når man har kombinert hud, trenger man ofte ikke dette i like stor grad, og det kan føre til dehydrering av huden, noe som igjen kan føre til økt talgproduksjon fordi huden prøver å kompensere for fukttapet. Vi trenger m.a.o. noe "egenprodusert" talg i huden for å holde på fuktigheten. Det betyr ikke at produktene er dårlige, bare at de ikke er optimale for din hud akkurat nå. 

Jeg er i utgangspunktet tilhenger av at man så langt det går, prøver å få produkter til å fungere og bruke dem opp før man kjøper nye, men jeg vil foreslå at du kutter ut følgende:

CeraVe Salicylic Acid Cleanser - erstatt med CeraVe Foaming Cleanser. 

The problem Solver May Lindstrom - utmerket for fet hud, men inneholder ganske mye aktivt kull, som kan bli for uttørkende for andre hudtyper. 

Når det gjelder syreeksfoliering, holder det å bruke dette èn gang i uka, maks to. Dersom du opplever å forsatt ha litt kviser/hudormer, kan du bruke BHA-toneren fra PC. BHA løser opp talg i porene og forebygger nye kviser og hudormer. Du kan også bruke denne på de mer oljete områdene, og bruke mandelic acid på de tørre områdene. Du kan variere med The  Bright Future Mask innimellom, så får du brukt opp den også. Når du  brukt opp disse, vil jeg foreslå at du prøver Elementrè Exfoliating Night Gel, den har en kombinasjon av glykolsyre, melkesyre og BHA, og er utmerket for kombinert hud. Jeg har selv kombinert hud som blir dehydrert om vinteren, og liker denne veldig godt :) Litt dyr, men den er ganske drøy, og den er effektiv, så en gang i uka er tilstrekkelig.

Jeg tenker at alle fuktighetskremene dine er gode produkter, men skjønner hva du mener med at du sliter med å finne en krem du liker. Akkurat den kombinasjonen med dehydrert blandingshud er utfordrende. Hvis du føler at de du har fungerer sånn noenlunde, og vil bruke dem opp, så foreslår jeg at du kombinerer med fuktserum også på morgenen. La C-vitaminserumet trekke ordentlig inn mens du kler på deg selv og barna, så påfører du fuktserumet fra Klairs på lett fuktet hud (enten bare litt vann eller en fuktspray, f.eks. Avene Thermal Water Spray, som du får på apoteket). Så snart fuktserumet har trukket inn, påfører du fuktighetskrem. Hvis du ønsker å forsøke en ny krem, eller vil ha et forslag til senere, så kan jeg anbefale First Aid Beauty Ultra Repair Firming Collagen Cream. Det er til nå den absolutt beste kremen jeg har funnet til min kombinerte, fuktfattige hud blant både dyrere og rimeligere kremer. Den gir godt med fukt uten å være fet, inneholder niacinamide som balanserer talgproduksjonen og demper rødhet, samt pantenol, kollodial havre og allantoin som beroliger huden. Et fuktserum som fungerer godt sammen med denne, og som du kan vurdere når du har gått tom for Klairs, er The Ordinary Amino Acids + B5. Aminosyrer er ikke eksfolierende syrer, men byggesteiner for proteiner, og styrker huden og gir fukt.

Balmen fra Clinique er utmerket, den, men jeg kommer gjerne med forslag til rimelgere alternativer, om du ønsker det. Jeg tenker at dersom man ønsker å spare inn litt, så er rens noe man ikke trenger å kjøpe dyrt.

Cicaplast Baume er utmerket å bruke som nattkrem, både alene og sammen med retinol. Husk at retinol skal påføres helt tørr hud, så fuktserumet må trekke ordentlig inn først, eventuelt legges etter retinol, og så cicaplast til slutt. 

En til to kvelder i uka gir du huden pause fra alt av aktive ingredienser, og pøser på med fuktghet. Da kan du f. eks. starte med Blue Cocoon, og følge opp med en av fuktighetsmaskene dine på toppen av den :) 

Når huden vår er litt stresset og urolig, liker den at det ikke skjer for mye, så prøv å følge denne rutinen i en måneds tid og se hva som skjer. Håper dette kan være til hjelp, og spør gjerne hvis er noe som er uklart eller noe annet du lurer på, enten i tråden eller DM :) 

Perfekt! Setter i gang testing med en gang : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...