Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Idse skrev (1 time siden):

To trinn opp blir 565 900. Fagforening som jeg snakket med nå igjen mener det er innafor o foreslå 10-20% mer enn førstetilbud, hvilket ville blitt over 600 000. Vanskelig å vite hvor mye jeg skal foreslå.

Jeg har spurt om det er noe rom for forhandling å det har blitt sendt videre fra hr til lederen så venter på å høre derifra nå. Mitt ønske er å bare få en ny vurdering uten å måtte foreslå noe selv. Men det er kanskje litt mye ønsketenking? 

Fra 548 til 600 ville i hvertfall vært uaktuelt hos oss, et sannsynlig mot tilbud vil lagt på 560 +/-. MEN den aktuelle fagforeningen hos dere vet langt bedre enn jeg gjør som ikke vet arbeidsplass engang, så hvis de sier det så går du for 10-20 % da 👍

Jeg har alltid måttet kommet med en sum ved forhandlinger, og det er bedre at du gjør det en at de kommer med nok et tilbud du synes er for lavt. Altså dere må kommunisere litt fram og tilbake, sannsynligvis må de gi et skriftlig "motbud". 

Anonymkode: 6e3ff...243

• Liker 2
Skrevet

600 er utenfor rammen av førstekonsulent. 

Anonymkode: 33a35...e1a

• Liker 1
Skrevet
Idse skrev (5 timer siden):

To trinn opp blir 565 900. Fagforening som jeg snakket med nå igjen mener det er innafor o foreslå 10-20% mer enn førstetilbud, hvilket ville blitt over 600 000. Vanskelig å vite hvor mye jeg skal foreslå.

Jeg har spurt om det er noe rom for forhandling å det har blitt sendt videre fra hr til lederen så venter på å høre derifra nå. Mitt ønske er å bare få en ny vurdering uten å måtte foreslå noe selv. Men det er kanskje litt mye ønsketenking? 

For det første ville jeg ikke spurt om det var rom for forhandling, jeg ville automatisk gått ut fra at det er det inntil det motsatte er bevist. 
For det andre, når du har fått et tilbud fra arbeidsgiver, tenker jeg du bør komme med et konkret motkrav. Her bør du få konkret informasjon fra fagforening om hva andre i virksomheten med ca samme stilling/bakgrunn/ansiennitet tjener, slik at du ikke kommer med et helt urealistisk krav, for da er det ikke sikkert at arbeidsgiver vil forhandle. Du må dessuten komme med konkrete argumenter. Ser at du har for eksempel relevant arbeidserfaring (forklar hvordan du kan bruke den), masteremner (hvorfor er det bra?) - bruk det, men kortfattet. 

Anonymkode: e16e6...df5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fra 548 til 600 ville i hvertfall vært uaktuelt hos oss, et sannsynlig mot tilbud vil lagt på 560 +/-. MEN den aktuelle fagforeningen hos dere vet langt bedre enn jeg gjør som ikke vet arbeidsplass engang, så hvis de sier det så går du for 10-20 % da 👍

Jeg har alltid måttet kommet med en sum ved forhandlinger, og det er bedre at du gjør det en at de kommer med nok et tilbud du synes er for lavt. Altså dere må kommunisere litt fram og tilbake, sannsynligvis må de gi et skriftlig "motbud". 

Samme hos oss, jeg ville kanskje hatt 570-580 som mål, og gått ut noe høyere enn dette. Men tillitsvalgt vet forhåpentligvis godt hvordan lønnsnivået er i virksomheten. 

Anonymkode: e16e6...df5

• Liker 1
Skrevet

Da jeg studerte som voksen og fikk deltidsjobb så var de veldig snille og ga med full ansiennitet såsant jeg kunne levere attester for 20 år i arbeidslivet (i privat sektor). Som de sa va det to forskjellige fag, men allikevel mye lærdom som kan tas videre i nytt yrke. Så her tenker jeg bare du må være lur og spille på all erfaring du har, samt innhente lønnsstatistikk som du evnt også kan vise til.

Anonymkode: a7716...b23

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som kan anbefale en nettside hvor jeg kan finne statistikk på lønn som førstekonsulent/saksbehandler/veileder i staten? Finner ikke en passende kategori på ssb...

Skrevet
Idse skrev (9 minutter siden):

Er det noen som kan anbefale en nettside hvor jeg kan finne statistikk på lønn som førstekonsulent/saksbehandler/veileder i staten? Finner ikke en passende kategori på ssb...

Hva slags fagområdet er det? 
Feks Econa har egen lønnskalkulator med statistikk for de som jobber med økonomi. Vil tro at Tekna, Juristforbundet ol. har tilsvarende for sine, tror du må være medlem av fagforeningen for innsyn. 

Anonymkode: ffa13...2b0

Skrevet

Det er innen utlendingsfeltet i politiet. Har sett på ntl men finner ikke statistikk der, men er ikke heller medlem enda...

Skrevet
Idse skrev (19 minutter siden):

Det er innen utlendingsfeltet i politiet. Har sett på ntl men finner ikke statistikk der, men er ikke heller medlem enda...

Ja da er du i i samme organisasjon som meg som har svart deg tidligere. 

Var det PF som sa 10-20 %? 

Vi hadde en god lønnsøkning i år, førstekonsulent ble justert fra 509 500 til 548. Distriktene er skrapa for penger og politiet blør på alle kanter økonomisk. Dog har det kommet litt ekstra midler nå men det er fortsatt bekmørkt. 

Er det bare pass/skranke eller er det andre arbeidsoppgaver i tillegg? 

Rent realistisk kan du legge bort 600 000. Men du kan prøve deg på to "trinn" opp, trinn brukes forøvrig ikke lengre så du kan også bare oppgi sum. 

• Liker 1
Skrevet
Idse skrev (På 26.11.2023 den 23.11):

Jeg har akkurat fått vite at jeg fått ny jobb som saksbehandler i staten. Dette er min første jobb som er relevant til utdanningen min. Nå venter jeg på tilbudet som de skal sende meg, og lurer på om det er dumt å ikke forhandle om lønn? Er det alltid rom for det? Jeg har jo ikke erfaring fra relevante jobber, kan jeg fortsatt forhandle? Siden det er i staten, kan jeg ikke være mer trygg på at de tilbyr meg en grei lønn? 

Ge meg alle råd dere har :)

Prøv å finn ut hva folk tener i samme stillingen med samme utgangspunkt som deg.  Er det et veldig bra tilbud, så er jo dumt å begynne å forhandle om mye mer. 

Anonymkode: 91c47...79b

Skrevet

Takk for svar!

Det var ntl som sa 10-20%. Det er som saksbehandler og publikumsveileder. 

Ser ikke ut som jeg finner oppdatert lønnstrinn, men det virker som to trinn opp blir rundt 460 000? Så sier jeg vel litt over det igjen for å ha litt å gå på?

Skrevet

ALLTID forhandle. Fake it til you make it. Alle synes det er udigg å forhandle første gang, men husk at de er takknemlige som får deg. Er det du skal lære deg å tenke når du skal forhandle.

• Hjerte 1
Skrevet
Idse skrev (4 minutter siden):

Takk for svar!

Ser ikke ut som jeg finner oppdatert lønnstrinn, men det virker som to trinn opp blir rundt 460 000? Så sier jeg vel litt over det igjen for å ha litt å gå på?

Denne summen er vel fra way back eller? Sjekket du datoen på når denne informasjonen ble skrevet?

Anonymkode: 1894e...5d7

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne summen er vel fra way back eller? Sjekket du datoen på når denne informasjonen ble skrevet?

Oi jeg så helt feil jeg! 565 900 skulle det vær!! 

Så da lurer jeg på om det er rimelig av meg å foreslå 575 000 for å ha noe å gå på?

Endret av Idse
Skrevet
Idse skrev (2 minutter siden):

Takk for svar!

Ingen kjennskap til NTL som fagforening, vi er alle organisert under PF. Men jeg jobber med noe annet da på sivil side. 

Høres ut som en pass/skranke stilling, og da har du i utgangspunktet fått et helt fair tilbud - så ville ikke spurt om nærmere 50 000 til. Men hvis du mener du er særs godt kvalifisert kunne du gått for en 10-15 000 ekstra. 

Stod det noe ala at det må påberegnes andre arbeidsoppgaver, eller snakket dere noe om det på intervjuet? 

Nå vet jeg ikke hvilket PD det gjelder men hos oss er det somsagt ( det er det i etaten) totalt skrapa økonomisk slik at folk gjerne må trå til utenfor sine områder også. Jeg har for eksempel mine daglige oppgaver men ved sykdom og ferieavvikling må jeg for eksempel ha pass/skranke i tillegg til mine oppgaver, og etterhvert som tiden går så har man plutselig 2-3 andre områder i tillegg til sitt eget. 

Derfor jeg graver litt ang hva dere har pratet om, er det en helt fast bestemt kun et område så har du fått et fair tilbud er det som hos oss så fortjener man langt over 600 000 men midlene vil kanskje strekke seg til 560 000 realistisk. 

Når det er sagt har jeg opplevd å blitt justert lønnsmessig alle de 3 årne jeg har jobbet i etaten. Så jeg har i hvertfall opplevd det greit å få gjennomslag selv etter "førstegangs ansettelse".

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Idse skrev (7 minutter siden):

Så da lurer jeg på om det er rimelig av meg å foreslå 575 000 for å ha noe å gå på?

Neida, prøv deg på 575 000 om det er det du føler at dine kunnskaper/ erfaringer er verdt i den jobben. 

Jeg gjetter på at du får svar at de kan justere seg til en plass mellom 555-565.

Skrevet
Idse skrev (18 minutter siden):

Gå for 580.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå for 580.

På hvilket grunnlag? 

Når dere snakker om nærmere 600 000 for en pass/skranke stilling så er det totalt virkelighetsfjernt. 

Det er altså omlag 100 000 opp fra hva man ville blitt tilbudt ved ansettelse i fjor.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På hvilket grunnlag? 

Når dere snakker om nærmere 600 000 for en pass/skranke stilling så er det totalt virkelighetsfjernt. 

Det er altså omlag 100 000 opp fra hva man ville blitt tilbudt ved ansettelse i fjor.

Det spiller ingen rolle. Det er ikke no tak på hva man kan be om. Det verste man får er et nei. Når det er et lønnsspenn så er det et lønnsspenn, uansett hva lønna var i fjor. Har man argumenterer er det bare å prøve seg. Kan ha flere om flere forhold. At man velger å flytte for å få jobben, at man lærer raskt (en vanvittig fordel i en jobb som saksbehabdler) etc  eller at man har kompetanse fra før som er viktig i møte med mennesker (viktig i mottak)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det spiller ingen rolle. Det er ikke no tak på hva man kan be om. Det verste man får er et nei. Når det er et lønnsspenn så er det et lønnsspenn, uansett hva lønna var i fjor. Har man argumenterer er det bare å prøve seg. Kan ha flere om flere forhold. At man velger å flytte for å få jobben, at man lærer raskt (en vanvittig fordel i en jobb som saksbehabdler) etc  eller at man har kompetanse fra før som er viktig i møte med mennesker (viktig i mottak)

Selvfølgelig spiller det rolle hva som er grunnlaget i mottilbudet... 

Nei det er ikke noe tak på hva man kan be om, men hvis man kommer med helt virkelighets fjerne forventninger er det jo en brist en plass.

Du snakker jo om en lønn man vanligvis gir til senior, jurister, fag spesialist. Altså en lønn som ikke henger på greip med arbeidsoppgaver i stillingen det snakkes om her. 

Om man er overkvalifisert så vil man fortsatt lønnes iht stillingen man har søkt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...