Idse Skrevet 26. november 2023 #1 Skrevet 26. november 2023 Jeg har akkurat fått vite at jeg fått ny jobb som saksbehandler i staten. Dette er min første jobb som er relevant til utdanningen min. Nå venter jeg på tilbudet som de skal sende meg, og lurer på om det er dumt å ikke forhandle om lønn? Er det alltid rom for det? Jeg har jo ikke erfaring fra relevante jobber, kan jeg fortsatt forhandle? Siden det er i staten, kan jeg ikke være mer trygg på at de tilbyr meg en grei lønn? Ge meg alle råd dere har
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #2 Skrevet 26. november 2023 Har du noe fra tidligere jobber som kan være relevant? Eksempelvis: Hatt en vaskejobben, men i denne jobben måtte du også bistå leder med å lage turnus. Kan denne turnusaktiviteten være relevant? Eller at du har jobbet i parkeringsvesenet, men i tillegg til å kontrollere biler hadde du også ansvar for å etterfakturere kunder. Kan fakturaoppgaver være relevant? osv. Trekk ut det du kan ha av relevant erfaring fra de andre jobbene dine og argumenter for det. Anonymkode: 72ea2...deb 2
Idse Skrevet 26. november 2023 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2023 Takk for svar! Hvis jeg ser det på den måten har jeg jo mye erfaring som kommer til å være til hjelp i den nye jobben! Ouff, å forhandle om lønn er skikkelig utenfor min comfort-zone. Håper det kan gå over mail 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #4 Skrevet 26. november 2023 Nyansatt i stat pleier å være ganske bra, da kan det bli dårlig mottatt hvis du begynner å forhandle. Som regel er den uansett satt av tariff Anonymkode: c7ab8...b30 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #5 Skrevet 26. november 2023 Alltid forhandle! Snakk med fagforening først. Hilsen tillitsvalgt i staten Anonymkode: e16e6...df5 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #6 Skrevet 26. november 2023 Og nei, du kan IKKE være sikker på at staten tilbyr deg grei lønn. Min erfaring er at de prøver seg på å tilby nyansatte skammelig lav lønn, ofte lavere enn andre ansatte i sammenlignbare stillinger. De skal bare spare penger! Anonymkode: e16e6...df5 4
Idse Skrevet 26. november 2023 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2023 Alltid forhandle ja okei! Lurer på om jeg må komme med forslag eller kan jeg bare si at jeg mener pga den og den erfaringen fortjener jeg mer og be dem komme med et nytt tilbud? Eller bør jeg foreslå en sum? Og hvordan kommer jeg i kontakt med fagforening? Har ingen erfaring av det 🙈 må en ikke være medlem først?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Skrevet 27. november 2023 meld deg inn i fagforening asap, de vil kanskje ikke kunne bistå i lønnsforhandling nå, men utrolig viktig å ha. du får se litt på hva andre i din stilling med din erfaring og utdannelse tjener og hva tilbudet er? er det ett stort sprik, hadde jeg svart med at du takker for tilbudet, ønsker å forhandle lønn og foreslå ett trinn. Anonymkode: fa73a...87e 3
Idse Skrevet 28. november 2023 Forfatter #9 Skrevet 28. november 2023 Snakket med fagforening og de sa bare at man alltid burde spør om det er rom for forhandling, men de kunne ikke si noe direkte om sum mer enn at det jeg blitt tilbudt er fra-lønnen i det lønnstrinnet. Det jeg har utøver kravet i annonsen på bachelor er 10 års erfaring i service som jeg vet er veldig nyttig for jobben. Jeg har og en ettårig master hvor jeg ikke fullført siste oppgaven men har da 5 fullførte master-kurser. Så har jeg fullført første semester på en annen master denne høsten. Men hvor mye kan det være vert? Jeg har ikke peiling på hvor mye mer enn første tilbud som er ok å foreslå? Noen som kan ge råd der? Første tilbud var på 548 000. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Du kan be fagforeningen/hr om lønnsstatistikk/oversikt for de med lik stilling som deg. 548 000 er ganske vanlig startlønn som førstekonsulent i staten. Men det er klart om lønnspennet i annonsen gir rom for +/- 100 000 så har du jo litt å gå på. Ville sett på innholdet til stillingen og hva du har av erfaring/utdanning knyttet opp til oppgavene du nå får. Sett på om oppgaven er av omfattende karakter, bærer noe risiko, har tidspress, dårlig bemanning eller lignende og lagt vekt på dette. Kan du systemene? Er du flink i fagfelte og kan vise til noe som underbygger dette? Har du kunskap eller kan bidra på oppgaver utenfor den originale stillingen? Osv fokuser på det også... Utover det så har du mulighet til å bli plassert "på nytt/ny vurdering" innen et år.. Anonymkode: 6e3ff...243 2
Idse Skrevet 28. november 2023 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2023 Tusen takk for gode tips, skal se over annonsen å tenke over hva jeg kan bruke derifra. Jeg er veldig ny på dette, "lønnspennet i annonsen" hva menes med det? I annonsen sto det bare at stillingen blir lønnet som førstekonsulent kode 1408.
Fremmed fugl Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 Idse skrev (På 26.11.2023 den 23.11): Jeg har akkurat fått vite at jeg fått ny jobb som saksbehandler i staten. Dette er min første jobb som er relevant til utdanningen min. Nå venter jeg på tilbudet som de skal sende meg, og lurer på om det er dumt å ikke forhandle om lønn? Er det alltid rom for det? Jeg har jo ikke erfaring fra relevante jobber, kan jeg fortsatt forhandle? Siden det er i staten, kan jeg ikke være mer trygg på at de tilbyr meg en grei lønn? Ge meg alle råd dere har Noe jeg har lært meg etterhvert med slike som deg, dere trenger enn påminnelse om å snakke om lønnsforventninger ved tilsetting. Så minner folk på det, samtidig som jeg kort forklarer vår lønnspolicy.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): 548 000 er ganske vanlig startlønn som førstekonsulent i staten. Men det er klart om lønnspennet i annonsen gir rom for +/- 100 000 så har du jo litt å gå på. Er jo ikke alle nyutdannede som går inn som førstekonsulent. Mange med mastergrad går rett inn som rådgiver. Anonymkode: d126d...0fb
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 Idse skrev (19 minutter siden): Tusen takk for gode tips, skal se over annonsen å tenke over hva jeg kan bruke derifra. Jeg er veldig ny på dette, "lønnspennet i annonsen" hva menes med det? I annonsen sto det bare at stillingen blir lønnet som førstekonsulent kode 1408. I våre utlysninger står det alltid oppgitt et lønnspenn for eksempel; sko1408 548 000 - 565 900. Men hvis det ikke gjør regner jeg med at det er en av to. Enten veldig godt forhandlingsrom eller ikke noe i det heletatt. Hva sa arbeidsgiver ang lønn i intervjuet? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er jo ikke alle nyutdannede som går inn som førstekonsulent. Mange med mastergrad går rett inn som rådgiver. Anonymkode: d126d...0fb Se svaret til ts. Personen vil ikke bli lønnet som rådgiver i en førstekonsulent stilling... Anonymkode: 6e3ff...243 1
Idse Skrevet 28. november 2023 Forfatter #15 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I våre utlysninger står det alltid oppgitt et lønnspenn for eksempel; sko1408 548 000 - 565 900. Men hvis det ikke gjør regner jeg med at det er en av to. Enten veldig godt forhandlingsrom eller ikke noe i det heletatt. Hva sa arbeidsgiver ang lønn i intervjuet? Se svaret til ts. Personen vil ikke bli lønnet som rådgiver i en førstekonsulent stilling... Anonymkode: 6e3ff...243 Er det lønnspennet du opphav et reelt lønnspennet for 1408? Pleier det å være så kort liksom? Jeg snakket med en tillitsvalgt på arbeidsplassen og den sa at det nok ikke er så mye rom men at han alltid anbefalt å spør.. Vi snakket ikke om lønn i intervjuet. Fremmed fugl skrev (22 minutter siden): Noe jeg har lært meg etterhvert med slike som deg, dere trenger enn påminnelse om å snakke om lønnsforventninger ved tilsetting. Så minner folk på det, samtidig som jeg kort forklarer vår lønnspolicy. Jeg vet ikke helt hva du mener med slike som meg, men når jeg nå leser alle artikler og forum jeg finner om dette så virker det som de fleste anbefaller å vente med det til en får et tilbud, og ikke nevne noen forventninger hvis det er mulig å ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #16 Skrevet 28. november 2023 det er ikke vanlig å ta opp lønn i intervjuet - men som flere sier; viktig å forhandle når du får tilbudet. Mange glemmer det! Er din Utd. og erfaring slik at du ikke trenger noe særlig opplæring, men kan gå rett inn i jobben fx. så er det et argument. Samt at du er overkvalifisert..osv. Og det er jo en grunn til at de valgte deg;) Anonymkode: 6b0de...614 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 Idse skrev (På 26.11.2023 den 23.54): Alltid forhandle ja okei! Lurer på om jeg må komme med forslag eller kan jeg bare si at jeg mener pga den og den erfaringen fortjener jeg mer og be dem komme med et nytt tilbud? Eller bør jeg foreslå en sum? Og hvordan kommer jeg i kontakt med fagforening? Har ingen erfaring av det 🙈 må en ikke være medlem først? Vent kanskje først på tilbud, så forhandle etterpå hvis du synes det er lite? Jeg syntes for det meste at startlønna har bærtur bra i staten litt avhengig av hvor man får jobb. Men etterpå tror jeg man må stå på for å få noe mer enn generelle tillegg... Anonymkode: c9d7c...710 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Skrevet 28. november 2023 Idse skrev (20 minutter siden): Er det lønnspennet du opphav et reelt lønnspennet for 1408? Pleier det å være så kort liksom? Jeg snakket med en tillitsvalgt på arbeidsplassen og den sa at det nok ikke er så mye rom men at han alltid anbefalt å spør.. Vi snakket ikke om lønn i intervjuet. Nei lenge siden jeg ble ansatt så det var et fiktivt lønnspenn... lønn kan være så mangt i staten, noen ganger er det store spenn, noen ganger er det spikret på det som er oppgitt i annonsen lite, noen ganger er det litt å gå på og noen ganger kommer det veldig ann på arbeidsoppgaver. Og ikke minst budsjetter.... Nå vet jeg ikke hvor i staten du har søkt da, men hos hos er det for eksempel langt mere gunstig å få jobb på ny året enn mot slutten av året når kassa er skrapa sånn ang forhandlingsmuligheter og rom i budsjettet. Uansett så er det realistiske å prøve seg på et eller to "trinn" opp hvis du skal forhandle. Du kan også helt enkelt ringe å spørre leder om det er noe mere å gå på ifbm lønnen ( ville hatt noen argumenter på lur). Anonymkode: 6e3ff...243 1
Fremmed fugl Skrevet 28. november 2023 #19 Skrevet 28. november 2023 Idse skrev (36 minutter siden): Er det lønnspennet du opphav et reelt lønnspennet for 1408? Pleier det å være så kort liksom? Jeg snakket med en tillitsvalgt på arbeidsplassen og den sa at det nok ikke er så mye rom men at han alltid anbefalt å spør.. Vi snakket ikke om lønn i intervjuet. Jeg vet ikke helt hva du mener med slike som meg, men når jeg nå leser alle artikler og forum jeg finner om dette så virker det som de fleste anbefaller å vente med det til en får et tilbud, og ikke nevne noen forventninger hvis det er mulig å ikke gjør det. Sånne som ikke tar det opp selv i intervju. Tar alltid opp lønnsforventninger og en del nyutdannede uten CV, trenger enn påminnelse om at det som dem nå syns er helt supert (bare det å få enn relevant stilling), ikke alltid er supert om et par år når personen er den som leverer best av gjengen på jobben, men tjener mye mindre. En sånn samtale i forkant gir også muligheter til å forklare for eksempel lønnspolicy og aktuell avtale. Har brent meg et par ganger når jeg var mindre erfaren. Sende ut standard tilbud, søkeren signerer umiddelbar, alle er happy til personen kommer om et par år og er missfornøyd med lønnen og får beskjed at den fagforening som har avtale området har policy om at det ikke skal forhandles lønn individuelt etter tilsetning, og at det er usikkert og ta lang tid å korrigere lønnen. 1
Idse Skrevet 28. november 2023 Forfatter #20 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei lenge siden jeg ble ansatt så det var et fiktivt lønnspenn... lønn kan være så mangt i staten, noen ganger er det store spenn, noen ganger er det spikret på det som er oppgitt i annonsen lite, noen ganger er det litt å gå på og noen ganger kommer det veldig ann på arbeidsoppgaver. Og ikke minst budsjetter.... Nå vet jeg ikke hvor i staten du har søkt da, men hos hos er det for eksempel langt mere gunstig å få jobb på ny året enn mot slutten av året når kassa er skrapa sånn ang forhandlingsmuligheter og rom i budsjettet. Uansett så er det realistiske å prøve seg på et eller to "trinn" opp hvis du skal forhandle. Du kan også helt enkelt ringe å spørre leder om det er noe mere å gå på ifbm lønnen ( ville hatt noen argumenter på lur). Anonymkode: 6e3ff...243 To trinn opp blir 565 900. Fagforening som jeg snakket med nå igjen mener det er innafor o foreslå 10-20% mer enn førstetilbud, hvilket ville blitt over 600 000. Vanskelig å vite hvor mye jeg skal foreslå. Jeg har spurt om det er noe rom for forhandling å det har blitt sendt videre fra hr til lederen så venter på å høre derifra nå. Mitt ønske er å bare få en ny vurdering uten å måtte foreslå noe selv. Men det er kanskje litt mye ønsketenking?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå