Gå til innhold

Seksåring synes engelskfaget er kjedelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en seksåring som snakker og forstår mye engelsk. Dvs vi kan ha helt normale samtaler vi hadde hatt på norsk (switcher samtalen over til engelsk), hvor hun bøyer verbene helt korrekt, bruker riktige ord som hun tydeligvis skjønner. Hun har snakket engelsk med bekjente fra andre land som ikke kan norsk. Så det er tydeligvis noe hun kan. Dette har hun lært av seg selv fordi hun ser barbieserier på youtube. Jeg snakker selv flere språk flytende, så jeg støtter jo dette ved å ha samtaler med henne ..

Nå sier hun at hun hater engelsken de har på skolen. Hun synes det er kjedelig fordi de lærer bare å telle og fargene. 

Jeg tviler på at hun er den eneste i klassen som kan dette..

Bør jeg snakke med læreren ? Er det noe en lærer kan gjøre om det er barn som ikke lærer noe ? 

Hun kan verken lese eller skrive enda , så oppgaver for viderekommende blir nok ikke like nyttig.. 

Anonymkode: a4747...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper det er bedre nå, men da jeg gikk på skolen måtte man bare sitte og vente hvis man kunne pensum fra før. 

Anonymkode: 5e647...0f3

• Liker 4
Skrevet

Nei, synes det er for tidlig å blande seg inn i læreplanen hvis hun går i første klasse..

Noen ganger vil de oppleve å gå gjennom ting de kan, sånn er det for alle. Da kan de skinne litt ekstra. Ha fokus på det i stedet 😊

Anonymkode: e74cd...c6e

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, synes det er for tidlig å blande seg inn i læreplanen hvis hun går i første klasse..

Noen ganger vil de oppleve å gå gjennom ting de kan, sånn er det for alle. Da kan de skinne litt ekstra. Ha fokus på det i stedet 😊

Jeg satt et helt år og tegnet mens de andre lærte bokstaver, det synes jeg ikke er greit. Og det føltes ikke som å skinne.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg satt et helt år og tegnet mens de andre lærte bokstaver, det synes jeg ikke er greit. Og det føltes ikke som å skinne.

Det var for 20 år siden? 

Skrevet

Hun kan sikkert få noen andre oppgaver. Jeg ville absolutt sagt fra, å kjede seg er drepen. 

Anonymkode: 81cf6...320

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Jeg har en seksåring som snakker og forstår mye engelsk. Dvs vi kan ha helt normale samtaler vi hadde hatt på norsk (switcher samtalen over til engelsk), hvor hun bøyer verbene helt korrekt, bruker riktige ord som hun tydeligvis skjønner. Hun har snakket engelsk med bekjente fra andre land som ikke kan norsk. Så det er tydeligvis noe hun kan. Dette har hun lært av seg selv fordi hun ser barbieserier på youtube. Jeg snakker selv flere språk flytende, så jeg støtter jo dette ved å ha samtaler med henne ..

Nå sier hun at hun hater engelsken de har på skolen. Hun synes det er kjedelig fordi de lærer bare å telle og fargene. 

Bør jeg snakke med læreren ? Er det noe en lærer kan gjøre om det er barn som ikke lærer noe ? 

Hun kan verken lese eller skrive enda , så oppgaver for viderekommende blir nok ikke like nyttig.. 

Lærer skal tilpasse undervisningen til elevenes nivå; både de som er foran og bak normalprogresjonen, så ja, dette er noe du burde ta opp med læreren.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hos oss er det matte som er kjedelig fordi han allerede kan tallene og regneartene. Han fokuserer derfor på å skrive tallene pent. Tilsvarende kan din fokusere på bokstav og lyder. ( siden du påpekte at din ikke kunne lese enda)

Anonymkode: 18bdd...028

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var for 20 år siden? 

Det er lenge siden, ja, men du vil jo tydeligvis ha det sånn fortsatt hvis man ikke skal kunne "gripe inn i læreplanen" når noen allerede kan stoffet. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har alle våre styrker og svakheter på skolen og er man flink må man aktivere seg selv mer. På trinnene til mine barn hadde de 1-4 vanskeligere tekster/oppgaver i norsk, engelsk og matte for de som trengte det. Hadde flere som snakket flytende engelsk med engelsktalende foreldre. Ta enten opp med lærere om mer utfordrende oppgaver eller lær ungen at alle lærer i ulikt tempo og fokuser på læring hjemme.

Anonymkode: b102c...9fd

Skrevet

Vanskelig å tilrettelegge så mye før de kan skrive og lese. Så om progresjonen er for sakte og du ønsker å støtte flerspråklighet,  ville jeg ha lært barnet å lese og skrive på engelsk hjemme.

Anonymkode: 6b07e...4cf

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som hun kunne trengt tilrettelagt undervisning, altså noe mer avansert. For om hun kan føre en samtale på engelsk så er det klart at farger og tall er dødskjedelig:P Snakk med lærer om hun ikke kan få andre oppgaver.

Anonymkode: e6c4c...a6a

Skrevet

Spør læreren om tilrettelegging. Alle barn har rett på tilpasset opplæring. Det står i Opplæringsloven, § 1-3. 

Jenta skal ikke sitte og kjede seg. 

Anonymkode: 12402...edd

• Nyttig 1
Skrevet

For min del var engelsk ett av de kjedligste fagene gjennom hele skolegangen. Jeg hatet dette faget og språket noe så inni helvette! Trur jeg rodde ut en 3.er til slutt.. men var jævli flink i alt anna. Blei siv.ing til slutt.. 

Det er nok ingen krise skal du se...

Anonymkode: 94d25...baf

Skrevet

Du kan vel høre med de om de kan gi henne noen ekstra utfordringer 

Anonymkode: 77a3c...ca1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del var engelsk ett av de kjedligste fagene gjennom hele skolegangen. Jeg hatet dette faget og språket noe så inni helvette! Trur jeg rodde ut en 3.er til slutt.. men var jævli flink i alt anna. Blei siv.ing til slutt.. 

Det er nok ingen krise skal du se...

Anonymkode: 94d25...baf

Men du var dårlig i engelsk, mens hun er flink. Det er en helt annen situasjon.

Anonymkode: a2bea...a17

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg og måtte tegne mye i venteboken på skolen. Og jeg syntes det var en premie jeg koste meg med å tegne. Flink ble jeg og

Anonymkode: 2ec09...a00

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, du bør snakke med barnet ditt, ikke læreren. 

Barnet ditt får ikke dopamin av å lære engelsk på denne måten, som hun får av å lære seg engelsk på youtube. 

Dette er FØRSTE KLASSE. Det er ingen vits i å skulle ha tilrettelagt undervisning fordi barnet ditt kan mer engelsk enn de andre. Mitt barn er 5 år og kan lese bøker, men vi ber ikke barnet få tilrettelagt undervisning mens de andre ikke kan lese. De går i første klasse, de skal leke og lære. 

Anonymkode: 889b0...b5b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (15 timer siden):

Lærer skal tilpasse undervisningen til elevenes nivå; både de som er foran og bak normalprogresjonen, så ja, dette er noe du burde ta opp med læreren.

Ikke i FØRSTEKLASSE! Gud, dere foreldre er så opptatt av deres egne barn og glemmer at barnet går i en KLASSE.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ikke i FØRSTEKLASSE! Gud, dere foreldre er så opptatt av deres egne barn og glemmer at barnet går i en KLASSE.

Opplæringsloven gjelder også i 1.klasse. Men den loven har du kanskje ikke hørt om?

IMG_5473.thumb.jpeg.07eb5dd4ccc6eb1fb80131a766866c91.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...