Gå til innhold

Barneoppdragelse er for komplekst til at barnløse kan forstå det fullt ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lite som irriterer meg mer enn når barnløse kommer med kommentarer om barneoppdragelse. 

Jeg husker nemlig svært godt hvordan det var å være barnløs selv, og særlig planene om hvordan mitt barn skulle bli mer veloppdragent enn de jeg observerte. 

Men når andre observerer meg og mitt barn så ser de 1% av hva som egentlig foregår. De ser kanskje et barn som slår seg vrang og en mor som ikke overholder grensene hun burde, og det er lett for uteforstående å konkludere med at mor må bli mer konsekvent og da vil barnet bli mindre vrang, de har en enkel y=x tankegang hvor mor og barns atferd blir satt i direkte korrelasjon med hverandre. Men de ser ikke mors komplekse forståelse av barnet, og hvordan hun bringer mange usynlige elementer inn i sin vurdering. De vet ikke hvordan konteksten spiller inn, og heller ikke hvordan mor tolker bittesmå signaler som andre ikke får med seg. Kanskje mor gjør det helt riktige ved å ikke overholde grenser i nettopp den spesifikke konteksten, for hun vet nøyaktig hvordan barnet, med sin historie og dagsform vil respondere. 

Jeg tenker hvertfall at det er umulig å forstå dette fullt ut uten å ha opplevd det selv, jeg klarer ikke en gang forklare hva jeg mener.

Anonymkode: d92db...9cf

• Liker 21
  • Hjerte 10
  • Nyttig 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Forstår ikke helt poenget med innlegget?

Anonymkode: cc78e...dcd

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet

Rakker du ned på barnløses dømmekraft generelt?

Anonymkode: c5c01...dfd

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet

Har mange barn selv, men barneoppdragelse er ikke så komplekst og ikke mer enn andre komplekse relasjoner og strukturer. Og alle har engang vært barn så selv og har sånn sett noe kunnskap som kan ha overføringsverdi. Jeg tror du overtolker det å oppdra barn veldig. Det er faktisk ikke ikke så vanskelig. Det vi vil ha mer av gir vi positive forsterkninger til og vi glemmer ikke at all adferd kommer av tidligere erfaringer, og dens konsekvenser. 

Anonymkode: 56e45...854

• Liker 29
  • Nyttig 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Forstår ikke helt poenget med innlegget?

Anonymkode: cc78e...dcd

Sliten mor som ønsker å føle seg bedre og som er så liten at hun må forsøke å shame barnløse, antar jeg.

Å ikke ha barn selv betyr jo ikke at man ikke har kunnskap om og erfaring med barn, og kanskje til og med er med på å oppdra barn.

Anonymkode: 650f5...d3a

• Liker 27
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rakker du ned på barnløses dømmekraft generelt?

Anonymkode: c5c01...dfd

Du måtte gjøre det til en krenke-tråd?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg syns det er irriterende når noen kommenterer andres barneoppdragelse som om de skulle hatt den eneste fasiten, enten de har barn selv eller ikke. Egentlig opplever jeg at de som har barn gjør dette mer enn barnløse. 

Som d2ere må samsove, våre barn har blitt så trygge av det". Eller "dere må ikke samsove, det er farlig og fører dessuten til at hele familien sover dårlig". Eller "lag mat dere foreldre selv liker til middag, vårt barn begynte til slutt å elske sushi." Eller "dere må lage fiskepinner til barnet når dere skal ha sushi! Slik får vi i barnet nok fisk".

Anonymkode: ed63b...fe7

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er irriterende når noen kommenterer andres barneoppdragelse som om de skulle hatt den eneste fasiten, enten de har barn selv eller ikke. Egentlig opplever jeg at de som har barn gjør dette mer enn barnløse. 

Som d2ere må samsove, våre barn har blitt så trygge av det". Eller "dere må ikke samsove, det er farlig og fører dessuten til at hele familien sover dårlig". Eller "lag mat dere foreldre selv liker til middag, vårt barn begynte til slutt å elske sushi." Eller "dere må lage fiskepinner til barnet når dere skal ha sushi! Slik får vi i barnet nok fisk".

Anonymkode: ed63b...fe7

Ts her

Sant det. Selv om man har barn selv så forstår man kanskje 2% av en annen families interaksjon. 

Var ikke meninga å rakke ned på barnløse. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser poenget ditt.

Samtidig er det da virkelig ikke sånn at alle med barn er fantastiske foreldre eller genier når det kommer til barneoppdragelse.

Det kan nok faktisk hende at noen er dårlige foreldre, imens noen barnløse kanskje potensielt har mer talent for det.. 

Når det er sagt - jeg kommenterer aldri hvordan andre oppdrar ungene sine. Ikke til dem i all fall 😅

Anonymkode: 0b5d1...9ca

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

De færreste av barnløse tror det er en enkel sak å få barn til å oppføre seg. Det vi ofte kan reagere på er når det helt tydelig ikke prøves fra foreldrenes side. 

Anonymkode: b9338...73c

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Mener du at barnehageansatte som ikke har egne barn kan nok om barn til å jobbe med barn da?

Anonymkode: 38517...29f

• Liker 14
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Jeg synes at det kan komme like lite forståelse fra folk med barn noen ganger. Eksempel: svigermor med 4 barn mente at jeg måtte holde ettåringer våken fordi hun måtte jo få med seg fyrverkeriet på nyttårsaften. Jeg sa at jeg synes ikke det er en god idé. Det gir henne egentlig ingenting - hun kommer ikke til å huske det. I tillegg blir hun overtrøtt og kan ende opp med å trenge TIMEVIS for å sovne, og jeg trenger også søvn - babyens dårlige søvn (i utgangspunktet) ødelegger min. 

Ble overkjørt av mannen. Resultat: baby som var lei seg fra kl 7 på kvelden, overtrøtt, ikke interessert i fyrverkeri, fullstendig utrøstelig til kl 4 på natta, og da var det selvfølgelig KUN jeg som klarte å legge henne i det hele tatt. 

Et annet eksempel: ansatte i barnehagen (alle der har barn) mente jeg var en nervøs forelder fordi barnet mitt gråt hver eneste gang jeg leverte det fra meg i barnehagen. At det var JEG som ikke kunne gi slipp på det. Nei, jeg var ikke nervøs da jeg leverte, og nei, keg måtte ikke være strengere med barnet. Det å ignorere at barnet gråter fullstendig, ikke trøste og bare gå uten å bry seg er i mine øyne psykologisk skadelig, og gjorde faktisk at mitt barn ble MER utrygt når det ble prøvd ut. Når dét er resultatet så nekter jeg faktisk å gjøre det slik - har ikke tenkt å la dem tvinge på meg å skade barne mitt. Det som hjalp var at jeg var med henne lengre på morgenen - hun trengte rett og slett bare mer tid med meg før hun ble levert. 

Ja, noen ganger hjelper det ikke å ha barn selv - man blir ikke plutselig klarsynt på alle mulige situasjoner som kan oppstå.

Endret av katties
  • Liker 11
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener du at barnehageansatte som ikke har egne barn kan nok om barn til å jobbe med barn da?

Anonymkode: 38517...29f

Ikke meg du spør, men det er feil ting å spørre om, svaret er åpenbart ja. Men de kan ikke nok om hvordan det er å være forelder til å sette seg inn i hvor intenst det kan være. Foreldre kan ikke gå hjem fra barna etter en slitsom dag slik barnehageansatte kan, de drar hjem etter en slitsom dag på jobb og går rett på kveld- og nattevakt med barna. 

Anonymkode: abb93...a9e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du spør, men det er feil ting å spørre om, svaret er åpenbart ja. Men de kan ikke nok om hvordan det er å være forelder til å sette seg inn i hvor intenst det kan være. Foreldre kan ikke gå hjem fra barna etter en slitsom dag slik barnehageansatte kan, de drar hjem etter en slitsom dag på jobb og går rett på kveld- og nattevakt med barna. 

Anonymkode: abb93...a9e

Men foreldre har som regel ikke 30 barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg er ikke pilot heller men jeg skjønner faktisk når jeg ser et fly kræsjer likevel. Så komplisert er det ikke. 

Jeg har sett barn slå etter fugler, rive velen av fugler, steine en andungen ihjel, spytte etter og på mennesker, rive ned ting på butikker og andre idiot fakter. Jeg har ingen problemer med verken å ha en mening om slikt eller snakke til barna som driver på med ugagn og snakke til foreldrene. Vi trenger ikke å forstå ting ihjel hele tiden for å ha en mening om hva som er rett og galt her i verden. Jeg trenger heller ikke å ha et barn for å skjønne at en ikke skal mishandle barn f.eks. Tror noen foreldre bør komme seg litt ned av den pidestallen de har satt seg selv på. 

Anonymkode: 129ac...95e

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke pilot heller men jeg skjønner faktisk når jeg ser et fly kræsjer likevel. Så komplisert er det ikke. 

Jeg har sett barn slå etter fugler, rive velen av fugler, steine en andungen ihjel, spytte etter og på mennesker, rive ned ting på butikker og andre idiot fakter. Jeg har ingen problemer med verken å ha en mening om slikt eller snakke til barna som driver på med ugagn og snakke til foreldrene. Vi trenger ikke å forstå ting ihjel hele tiden for å ha en mening om hva som er rett og galt her i verden. Jeg trenger heller ikke å ha et barn for å skjønne at en ikke skal mishandle barn f.eks. Tror noen foreldre bør komme seg litt ned av den pidestallen de har satt seg selv på. 

Anonymkode: 129ac...95e

Det er jo ikke normalt å mishandle dyr. Selvfølgelig må man stopppe slike barn.

Men for å følge opp pilot-analogien din: du ville vel ikke belært en pilot som hadde kræsjet et fly, i hva han skulle ha gjort for å forhindre kræsjet? Det ville han sannsynligvis visst selv, og om ikke ville han oppsøkt ekspertise for å få vite det. Selv om alle kan se AT det kræsjer. 

Ts

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lite som irriterer meg mer enn når barnløse kommer med kommentarer om barneoppdragelse. 

Jeg husker nemlig svært godt hvordan det var å være barnløs selv, og særlig planene om hvordan mitt barn skulle bli mer veloppdragent enn de jeg observerte. 

Men når andre observerer meg og mitt barn så ser de 1% av hva som egentlig foregår. De ser kanskje et barn som slår seg vrang og en mor som ikke overholder grensene hun burde, og det er lett for uteforstående å konkludere med at mor må bli mer konsekvent og da vil barnet bli mindre vrang, de har en enkel y=x tankegang hvor mor og barns atferd blir satt i direkte korrelasjon med hverandre. Men de ser ikke mors komplekse forståelse av barnet, og hvordan hun bringer mange usynlige elementer inn i sin vurdering. De vet ikke hvordan konteksten spiller inn, og heller ikke hvordan mor tolker bittesmå signaler som andre ikke får med seg. Kanskje mor gjør det helt riktige ved å ikke overholde grenser i nettopp den spesifikke konteksten, for hun vet nøyaktig hvordan barnet, med sin historie og dagsform vil respondere. 

Jeg tenker hvertfall at det er umulig å forstå dette fullt ut uten å ha opplevd det selv, jeg klarer ikke en gang forklare hva jeg mener.

Hvis barneoppdragelse er så komplekst, når tenker du at de med barn kan det? Når barna flytter hjemmefra? Eller følger kunnskapen med automatisk når man får barn? 

Anonymkode: 16fb4...5c7

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

En av mange grunner for at jeg ikke vil ha barn er nettopp at jeg har sett/og følt på hvor slitsomt barneoppdragelse kan være, så jeg er ikke en av de barnløse som dømmer andres oppdragelse i hvert fall (untatt de som skriker og krangler med hverdandre som par mens de holder barnet, kan det ikke være en mulighet for å legge det barnet på et eget rom mens krangelen holder på? Om man ser kun på barnet mens krangelen holder på ser jo ungen livredd og forrviret ut stakkars)..

Anonymkode: 0388b...cff

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke normalt å mishandle dyr. Selvfølgelig må man stopppe slike barn.

Men for å følge opp pilot-analogien din: du ville vel ikke belært en pilot som hadde kræsjet et fly, i hva han skulle ha gjort for å forhindre kræsjet? Det ville han sannsynligvis visst selv, og om ikke ville han oppsøkt ekspertise for å få vite det. Selv om alle kan se AT det kræsjer. 

Ts

Hvis han derimot hadde lent seg tilbake og ikke giddet å forsøke å stoppe krasjet, hadde vi sagt fra om vi rakk å få muligheten. 

Faktum er så klart at heller ikke foreldre vet hvordan det er å være andre foreldre. Man har kun fasiten for sitt eget liv, men alt for mange tror de også har for andres. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er mer irriterende med de som skriker så høyt om hvor mye styr det er med barn. Vi har tre, og det funker stort sett veldig greit.

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...