Gå til innhold

25 uker gravid, og gått opp 15!!!!! Kilo!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk helt sjokk. Småspiser mye pga kvalme, og er mye i ro pga bekkenet. Men herregud, 15kilo allerede er jo galskap. Er det krise om jeg spiser sunt og nok, og ikke går opp mer ila resten av graviditeten? Babyen tar del den trenger uansett?

Anonymkode: e6c74...bf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 16 uker så hadde jeg lagt på meg 20 kg. Total 40 kg opp i svangerskapet. Flyttet omtrent inn i kjøleskapet og var sulten støtt. Babyen veide 4680 gr og 55 cm lang. Anbefales ikke å gå opp så mye. Så neste svangerskapet så gikk jeg opp 30 kg 🤪

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva mener du det om det er krise at du spiser sunt og nok resten av svangerskapet? Det er jo ikke feil?

Uansett, jeg gikk opp 30kg under svangerskapet, men gikk de fort ned igjen etter barnet var født. Så ville ikke stresset så mye med vektøkningen så lenge alle prøver ser fine ut😊

Lykke til med resten av svangerskapet🥰

Anonymkode: ebb43...121

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bare sinnsykt mye!

Anbefalt, og normal, vektoppgang i løpet av hele svangerskapet er:

• normalvektige kvinner (KMI 18,5-24,9 kg/m²): 11,5 til 16 kilo
  • undervektige kvinner (KMI under 18,5 kg/m²): 12,5 til 18 kilo
  • overvektige kvinner (KMI 25-29,9 kg/m²): 7 til 11,5 kilo
  • svært overvektige kvinner (KMI over 30 kg/m²): 5 til 9 kilo.

Anonymkode: 8eb6b...e0c

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk opp sånn ca 15 kg frem til uke 25, men det «stoppet» litt etter det, så nå i uke 34 har jeg gått opp 17 kg. Jeg hadde ganske lav BMI som utgangspunkt, noe som virker som er vanlig blant de som legger på seg mye :) 

Anonymkode: de706...819

• Hjerte 1
Skrevet

Det er sannsynlig at en del av det er en vann :)

Anonymkode: 73096...1da

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Er 32 uker på veg og gått opp 5kg. Har ikkje rørt snop og brus på disse vekene

Anonymkode: 3654a...804

Skrevet

Det er ekstremt mye, sorry. 

Jeg gikk opp 16 kg totalt, men var undervektig før jeg ble gravid. For meg var det enormt mye. Men, det er jo ikke alt man er herre over heller. Forsøk i det minste å kutte ut det mest kaloririke du spiser. 

Anonymkode: 5d736...7c7

Skrevet

Jeg er i uke 38 og har gått opp 20 kg til nå. Det er individuelt hvor mye man går opp i vekt. Min mor gikk opp 25 kg med meg i magen og jeg var en gjennomsnittlig baby på 3 kg. Jeg hadde slappet helt av med det☺️ jeg spiser omtrent ingen godteri heller, spiser veldig sunt og craver mest melk 😄

Anonymkode: 8f2ba...f74

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har gått opp 17 kg, 28+2. 

Gikk opp myyyye sist gang (10 år siden) også (totalt nesten 40 kg), men da var jeg usunn og inaktiv.

Denne gangen spiser jeg sunt (koser meg litt i helgene), trener 2-4 ganger i uken og går tur ute 5-7 ganger i uken. 
Legger allikevel på meg mye. Samme kosthold som før graviditet og da var jeg slank/normalvektig og godt trent. 

Samme gjorde mamma og søsteren min. Tror kanskje bare vi er sånn? 

Noen legger på seg mye. 
Gjør så godt du kan ♥️ hvis du har mulighet å endre noe i kostholdet fremover kan det sikkert være greit for å prøve å ikke legge på deg i samme farten videre. 

Noen legger forresten på seg litt i rykk og napp, så kan være det flater litt ut fremover nå. 

Anonymkode: 8c4e8...d7a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fikk helt sjokk. Småspiser mye pga kvalme, og er mye i ro pga bekkenet. Men herregud, 15kilo allerede er jo galskap. Er det krise om jeg spiser sunt og nok, og ikke går opp mer ila resten av graviditeten? Babyen tar del den trenger uansett?

Jeg fødte for to uker siden og gjorde det samme. Var kvalm og sliten. Lå på sofaen og spiste. Gikk opp 25 kilo. Har tatt av 12 kilo etter fødsel hittil. Håper litt mer skal gå «av seg selv», men tror det er å håpe for mye. Så da er det 13 å jobbe med da…. Angrer, men angrer ikke heller. 

Anonymkode: d45cb...2ff

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, det var mye. Jeg er 36+3 og har hittil gått opp 6,5 kg. Var du veldig slank/undervektig før svangerskapet? Om man er det kan man noen ganger gå opp mye i første halvdel av svangerskapet. 

• Liker 1
Skrevet

Første svangerskap gitt jeg opp 23 kg og fikk en baby på 4,7 kg. Nå er jeg 35 uker, gått opp 9 kg, men gutten er estimert til å bli 4,7 den også 😅

Anonymkode: b0563...b67

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg gikk opp mye, selv om mye av det var vann, så endret kroppen seg for alltid. Sånn er faktisk livet; men babyen min var frisk og jeg var frisk, så vi er glade uansett 🤗

Anonymkode: 607d6...f4d

• Hjerte 1
Skrevet

I ene svangerskapet gikk jeg opp 20 kg, gikk ikke noe opp de siste månedene. 2 uker etter fødselen så hadde jeg gått ned 21 kg, og kunne bruke mine gamle jeans. 

Andre gang, så måtte jeg spise for å ikke kaste opp, kastet opp av vann og, så drakk en blanding av vann og appelsinjuice. Samtidig var jeg så kvalm at jeg rørte lite på meg. Så jeg gikk opp 35 kg. Gikk ikke opp noe de siste månedene heller. 9 mnd etterpå så var jeg tilbake til samme vekt, som før jeg ble gravid. 

Anonymkode: 89541...5e7

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres mye ut, jeg gikk opp 15-16 kg i begge svangerskap, men jeg hadde null kvalme, eller cravings og var ganske aktiv. -Er/var normalvektig.

Skrevet

Oi der var veldig mye! Er i uke 34, veldig slank og gått opp 10kg nå.

Anonymkode: 11d29...ee1

Skrevet

Blir lettere forskrekket av at folk reagerer på hvor mye det er. Folk er da virkelig forskjellig.  Jeg var vel på omtrent det samme som ts, endte opp med 23 kilo til sammen. Det har kun lagt seg i mage/hofteregionen og jeg er ellers slank. Ingen jordmødre har vært bekymret 

Synes dere skal passe litt på hva dere sier..

Anonymkode: 5464f...fc7

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er mye og over anbefalt vektøkning. Selv om du er kvalm, så må du ta vare på helsen din. Risiko for livsstilssykdommer er der også i svangerskap. Kanskje du kan gjøre noen grep sånn at vektøkningen ikke fortsetter med samme kurve? 

Anonymkode: e06e8...02d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er mye og over anbefalt vektøkning. Selv om du er kvalm, så må du ta vare på helsen din. Risiko for livsstilssykdommer er der også i svangerskap. Kanskje du kan gjøre noen grep sånn at vektøkningen ikke fortsetter med samme kurve? 

Anonymkode: e06e8...02d

Dette 

Anonymkode: 573ca...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...